Hlavní navigace

Názor ke článku Procento vs. procentní bod od Jiří Pudil - [155, 156] Když mám nárůst **něčeho** o x...

  • 14. 5. 2012 19:50

    Jiří Pudil (neregistrovaný)

    [155, 156] Když mám nárůst **něčeho** o x procent, základem je to **něco**, tedy původní hodnota, ať už je daná absolutně, nebo jako podíl. Pokud podíl prohlížeče na trhu vzroste o 20 %, základem je podíl prohlížeče na trhu, nikoliv celý trh. Právě to, že jednou za základ považujete původní hodnotu (např. zdražení o X procent ceny), a jindy jakousi horní mez (podíl na trhu), je míchání jablek s hruškami.

    Aby se tomu předešlo, používá se (nebo spíš nepoužívá, protože ani média bohužel netuší, co to je) procentní bod: když řeknu, že podíl prohlížeče na trhu vzrostl o deset p.b., jednoznačně to vztahuju ke stejnému základu, k jakému se váže podíl prohlížeče na trhu (tedy 100 %).