[155, 156] Když mám nárůst **něčeho** o x procent, základem je to **něco**, tedy původní hodnota, ať už je daná absolutně, nebo jako podíl. Pokud podíl prohlížeče na trhu vzroste o 20 %, základem je podíl prohlížeče na trhu, nikoliv celý trh. Právě to, že jednou za základ považujete původní hodnotu (např. zdražení o X procent ceny), a jindy jakousi horní mez (podíl na trhu), je míchání jablek s hruškami.
Aby se tomu předešlo, používá se (nebo spíš nepoužívá, protože ani média bohužel netuší, co to je) procentní bod: když řeknu, že podíl prohlížeče na trhu vzrostl o deset p.b., jednoznačně to vztahuju ke stejnému základu, k jakému se váže podíl prohlížeče na trhu (tedy 100 %).
Petr Krčmář pracuje jako šéfredaktor serveru Root.cz. GNU/Linuxem a Unixem obecně se zabývá již více než deset let a věnuje se především jeho nasazení v počítačových sítích a bezpečnostní politice. Zde bloguje o Root.cz, Linuxu, internetu a světě kolem sebe.
Přečteno 88 620×
Přečteno 82 796×
Přečteno 63 062×
Přečteno 55 908×
Přečteno 50 261×