Reklama je špatná, je to něco jako dilemma vězně ( http://en.wikipedia.org/wiki/Prisoner%27s_dilemma ).
Jde o situaci, kdy každý se snaží maximalizovat svůj vlastní zisk, ale ve skutečnosti jde ke zhoršení situace všech.
Příklad: pokud dvě firmy neinzerují vůbec, rozdělí si trh na poloviny a každá bude mít zisk z poloviny prodejů (50).
Pokud jedna z toho zisku investuje 25 do reklamy, a díky reklamě se zvýší její podíl na 90% trhu, tak ta firma bude mít dojem, že jí reklama zvýšila její zisk o 15 (nyní bude mít zisk 90-25=65, zatímco druhé firmě zisk klesne na 10).
Pak tutéž investici do reklamy nutně udělá i druhá firma, obě budou mít zase 50% trhu, ale obě budou mít zisk pouze 25 (neboť 25 obě cpou do reklamy) --- a ta druhá firma bude zase mít dojem, že jí reklama "pomohla" o 15.
Čili reklama zisk obou firem poškodila, ale každá firma má dojem, že jí pomohla.
Když vydání časopisu platí ze 4/5 inzerenti, tak to samozřejmě neznamená, že kupující platí pouze 1/5 ceny --- těch zbývajích 4/5 zaplatí stejně --- na zvýšené ceně výrobků nebo na snížených platech zaměstnanců inzerujících firem.
Petr Krčmář pracuje jako šéfredaktor serveru Root.cz. GNU/Linuxem a Unixem obecně se zabývá již více než deset let a věnuje se především jeho nasazení v počítačových sítích a bezpečnostní politice. Zde bloguje o Root.cz, Linuxu, internetu a světě kolem sebe.
Přečteno 106 326×
Přečteno 88 133×
Přečteno 71 078×
Přečteno 57 292×
Přečteno 53 490×