Hlavní navigace

Názor ke článku Proč není internetová reklama totéž co letáky od BLEK. - Reklama je špatná, je to něco jako dilemma...

  • 8. 6. 2009 17:48

    BLEK. (neregistrovaný) 85.207.44.---

    Reklama je špatná, je to něco jako dilemma vězně ( http://en.wikipedia.org/wiki/Prisoner%27s_dilemma ).

    Jde o situaci, kdy každý se snaží maximalizovat svůj vlastní zisk, ale ve skutečnosti jde ke zhoršení situace všech.

    Příklad: pokud dvě firmy neinzerují vůbec, rozdělí si trh na poloviny a každá bude mít zisk z poloviny prodejů (50).

    Pokud jedna z toho zisku investuje 25 do reklamy, a díky reklamě se zvýší její podíl na 90% trhu, tak ta firma bude mít dojem, že jí reklama zvýšila její zisk o 15 (nyní bude mít zisk 90-25=65, zatímco druhé firmě zisk klesne na 10).

    Pak tutéž investici do reklamy nutně udělá i druhá firma, obě budou mít zase 50% trhu, ale obě budou mít zisk pouze 25 (neboť 25 obě cpou do reklamy) --- a ta druhá firma bude zase mít dojem, že jí reklama "pomohla" o 15.

    Čili reklama zisk obou firem poškodila, ale každá firma má dojem, že jí pomohla.

    Když vydání časopisu platí ze 4/5 inzerenti, tak to samozřejmě neznamená, že kupující platí pouze 1/5 ceny --- těch zbývajích 4/5 zaplatí stejně --- na zvýšené ceně výrobků nebo na snížených platech zaměstnanců inzerujících firem.