Vytvořit 2d animaci je v linuxu dřina

22. 12. 2012 23:53 (aktualizováno) Jan Kulhánek

Legenda: Když se má pětiletá dcerka zotavovala po operaci kýly, snažil jsem se vymyslet něco, co jí udrží delší dobu v posteli v klidu. Ráda maluje a vymýšlí příběhy, tak jsme se domluvili, že vyrobíme kreslenou pohádku. Byly jsme oba nadšení, já zároveň tušil, že to bude dřina. Jako motivace k tomu to dotáhnout posloužila vyhlášená soutěž Můj příběh v minutě – takže minutová animace. Dcerka vymyslela příběh o dvou kočkách, nakreslila postavičky a prostředí, nakonec to odvyprávěla. Já oddřel animaci. Na výsledek se můžete podívat na konci textu.

Příprava materiálu

Od dcerky jsem vymáčkl postavy hrdinů a kulisy, nakreslené v několika pozicích. Bylo třeba je naskenovat, oříznout, dát transparentní pozadí a srovnat velikost (každá byla jinak velká, jak jí to zrovna vyšlo). K tomu jsem použil Gimp, jsem na něj zvyklý a s režimem zobrazení v jednom okně se z něj stal nejen výkonný, ale i přehledný grafický nástroj.

V Gimpu jsem také ručně rozfázoval pohyb nohou u obou koček, pomohla mi práce s vrstvami, každou nohu a zvlášť tělo jsem dal do vrstvy a po změně pohybu končetin vždy uložil obrázek. Předem jsem nepočítal s plynulým pohybem, takže jsem si vystačil s 8 fázemi, resp. 4.

 

Jak jsem animoval

Pak jsem si musel zvolit aplikaci, ve které budu animovat. Nejprve jsem vyzkoušel několik slibných, ale slepých uliček, než jsem zvolil funkční řešení.

  • Vychvalovaný program Synfig Studio: Ve spojení s 2d animací je pro linux tento program citovaný na prvním místě. Aplikace by měla zvládnout propojení vektorové animace s bitmapovým pozadím, což by v mém případě znamenalo převézt bitmapové podklady postaviček na vektor. K tomu nám poslouží program Autotrace či Potrace, takže to by neměl být problém. Ke konverzi jsem se nakonec vůbec nedostal, samotný program Synfig mě totiž odradil. Prostředí je dost nestandardní, bylo by třeba něco načíst, navíc byla na mém počítači velmi pomalá odezva a několikrát to celé spadlo.
  • Další byl na řadě Pencil: Všude píšou, že animaci nelze automatizovat, program mezikroky nedopočítá, je to opravdu ruční práce. Potěšil mě svým jednoduchým prostředím a také možností pracovat s kamerou. Problém nastal ve chvíli, kdy jsem zjistil, že nezvládne rozlišení FullHD.
  • Takže nakonec to byla opravdu „ruční práce“: Jednotlivá políčka (frames) jsem vytvořil v programu Inkscape (vysvětlím proč) a celé to smíchal v Kdenlive.

 Práce v Inkscape

Inkscape rozhodně není určený pro animaci, i když se v něm animovat dá. Umožňuje totiž snadnou práci s objekty (postavami), jejich různé varianty si můžete dát mimo scénu (stránku) a určitě využijete snadnou práci s pořadím objektů (něco jako vrstvy) a případně s efekty.

Začal jsem nastavením velikosti stránky na FullHD (1920:1080) s viditelnými okraji nad kresbou. Pak jsem si připravil pozadí a pod stránku si na plochu dokumentu nashromáždil objekty (postavy) a jejich varianty. Každý pohyb jsem jako celou stránku exportoval do PNG, celkem jsem vytvořil asi 45 vteřin animace v cca 170 PNG obrázcích. Při animaci nemusíte pohybovat jen s objekty, ale i celou scénou, zatímco objekty stojí na místě. Takto je možné pracovat jen v případě, že neaspirujeme na plynulý pohyb a nebo půjde o velmi krátkou animaci.

Kompletace v Kdenlive

Nakonec bylo třeba jednotlivé snímky spojit, přidat úvodní a závěrečnou hranou scénu, titulky, hudbu a komentář. Jednoznačně jsem volil Kdenlive – nabízí mnohem více možností než třeba OpenShot ve standardním a přehledném prostředí. Na začátku je třeba nastavit ve volbách pro projekt délku trvání naimportovaného obrázku – standardně je myslím zvolena délka 2 sekundy, to by naše animace byla opravdu hoodně pomalá, nastavli jsem hodnotu 0.05.

Osvědčilo se mi rozdělení animace na několik scén, každou jsem v Kdenlive sestavil a vyrenderoval ve formátu HDV zvlášť. V novém projektu jsem pak už jen jednotlivé části poskládal a doplnil to ostatní.

Jak to dopadlo?

[caption id=„attachment608“ align=„aligncenter“ width=„320“ caption=„Výsledek naší práce – Kočičí pohádka“][/caption]

Jestli se vám výsledek líbil, dejte nám prosím lajk, ale už vyhrál někdo jiný:-)

Nakonec musím říct, že mi v linuxu chybí jednoduchý a přitom dobře funkční nástroj pro 2d animaci. Určitě bych byl ochotný i nějakou menší kačku zaplatit, podobně jako když si koupím aplikaci pro Android. Jiným řešením je použít některou z internetových řešení, jako např. Go!Animate – to, co bych ale potřeboval, nabízí jen placená varianta za 50 USD na měsíc, to je moc.

Myslíte si, že 2d animacím už odzvonilo?

Sdílet