Pád Joomly - sebekritika vývojářů

15. 7. 2016 10:31 (aktualizováno) Svatopluk Vít

Pravidelní čtenáři mého blogu vědí, že jsem s Joomlou! tak nějak prorostlý – dlouhá léta jsem vedl českou komunitu, překládal, přednášel atd. Dnes už do ní tolik času neinvestuji, i když stále Joomlu! používám a snažím se zachytávat novinky v jejím vývoji. V červnovém čísle komunitního magazínu Joomly! vyšel poměrně hodně kritický článek o Joomle! jako takové. proto tento blogový zápisek.

Článek se jmenuje The Fall of Joomla. V první okamžik jsem si myslel, že slovo fall opravdu znamená jen americký výraz pro podzim. Ale je v článku použito ve svém původním významu – tedy pád. Napsal jej John Hooley, což je poměrně významný člen komunity působící v mnoha týmech a také vývojář rozšíření. Proto mne velmi zaujalo, co k danému tématu vlastně má.

Nejprve má osobní vsuvka – Joomla! je má velká láska, mnoho investovaných hodin a života, ale přesto mám pocit, že v posledních letech jaksi skomírá. Osobně mám takový pocit, že se produkt stal velmi použitelný a nedokážu si představit, kam vlastně jeho vývoj „postrčit“. Jsou tam jisté možnosti, ale nic tak zásadního. Po zásadních turbulencích  jako bylo licencování rozšíření nebo přechod/nepřechod z velmi rozšířené verze 2.5 na 3.0 se několik let prakticky nic moc extra neděje. Joomla! je úspěšná, účastní se GSoC a vyvíjí činnost. A to je asi trochu málo.

John svůj článek začíná „humornou“ historkou o tom, jak pro svého klienta vyvíjel jisté rozšíření pro Joomlu!, které komunikovalo přímo s webem klienta a jak si klient na stejnou čínnost objednal vývoj totožného rozšíření pro WordPress (tzv. velká trojka redakčních systémů je dnes WordPress, Drupal a Joomla tj. nejpoužívanější systémy) a dostal se ke statistikám stahování. A ty s ním řádně zacloumaly – WordPress rozšíření bylo stahováno řádově více než Joomly. John byl zděšen, protože v době Joomly! 1.5 (což je nějaký rok 2008 – 2012) byla v nasazení na webech daleko přede všemi. Dnes je dle statistik WordPress používán zhruba pětkrát častěji než Joomla. Co za tím je?

John definuje tři příčiny – cílová skupina uživatelů, pozice produktu a politika. Když se začal John zamýšlet nad první příčinou začal tím, že zmínil svou osobní zkušenost. Své stránky začal vytvářet v Joomle i ve WordPressu. Jako vývojář však WordPress opustil, protože mu nepřinášel jednoduchou možnost úpravy kódu a přidávání nových funkcí. Tady vítězila Joomla. WordPress byl vždy profilován jako blogovací nástroj a byl silně zaměřen na SEO. Pokud se budeme bavit o „přátelských“ URL odkazech, byl vždy výrazně před Joomlou, protože ta je prostě neuměla. V té době bylo SEO jedinou možností jak nechat přitékat peníze do byznysu a ten měli pod palcem markeťáci. A ti neměli Joomlu rádi.Právě oni šířili informace o produktech ke svým zákazníkům. Takže zákazníci věděli, že musí používat redakční systém, nejlépe WordPress. Ale už nedokázali říct proč. Tady to Joomla projela na celé čáře. Dnes je již situace jiná, Joomla svou neschopnost doplnila vývojem a nabízí lepší funkce než WordPress, ale už je pozdě. Ve vrcholném období SEO mágů toho nebyla schopna.

Druhým problémem je pozice na trhu. Pozicí na trhu John míní všeobecné povědomí o nějaké službě či činnosti a produktu, který to zvládá lépe. Například když si budete chtít koupit superrychlé sportovní auto, nepůjdete si koupit Dacii, spíše skončíte u Ferrari nebo Veyronu. A s tím má Joomla! problém, protože vždy byl vnímána jako produkt, který je někde mezi. Není tak jednoduše zvládnutelná jako WordPress, spíše technicky lépe vystavená, ale zase ne až tak úplně technická, jako Drupal. A právě tato střední pozice je zátěž. Když si jdu něco koupit, chci to nejrychlejší, nejlehčí nebo nejrozvinutější. primárně nechci nějakého univerzála, který umí od všeho něco a nic pořádně. Navíc se musíte na celou záležitost podívat i jinak – není důležité jestli je WordPress jednodušší a Drupal složitější. Je důležité, co si lidé myslí. Pozice je důležitá pro cílovou skupinu. Pokud se bude Joomla! soustředit na bezpečnost a bude v tom nejlepší, je jasné, že logická volba člověka, který chce nejbezpečnější redakční systém, bude Joomla!

Důvod třetí je politika, lépe řečeno politikaření. Jak známo, Joomla! je komunitní projekt a jako takový jej komunita řídí. Má to své výhody i nevýhody. A právě z toho důvodu se několikrát stalo, že člen komunity prostě odešel, protože mu přišlo už přes čáru, jak někdo jiný politikaří a „uspokojuje“ své zájmy. Tito odcházející lidé jsou tou pravou vzpruhou pro komunitu a jejich odchod musí bolet.  Pokud je totiž důvodem odchodu něco jiného než vlastní neschopnost, je to problém. Tento trend je v komunitě vidět a sám jsem se s ním několikrát setkal i z pozice komunity „malého a celkem bezvýznamného“ státu.

V souvislosti s třemi předchozími příčinami pak John popisuje situaci v tom, proč WordPress získává své uživatele i na úkor Joomly. Zmiňuje Joomla! konzultanty, pro které je Joomla! důležitá jako vitální produkt, na kterém budou stavět svá řešení. Znamená to pro ně se přeorientovat na WordPress a potápějící se loď opustit? Nutně ne. V prvé řadě musíme zmínit, že zákazníkovi je v zásadě jedno, jaký nástroj zvolíte. On má svou vizi řešení a vy ji pro něj uskutečníte. Při využití Joomly! se můžete opřít i širokou základnu vývojářů, kteří vám mohou v případě potřeby pomoci. Práce je dost. A že se WordPress používá pětkrát častěji? Proto je zde také pětkrát více vývojářů a konzultantů snažících se urvat si svůj díl. 

Aby vše nebylo jen černé, snaží se John nastínit i silné stránky Joomly. Prvním faktem je to, že komunita se snaží naslouchat lidem a přidávat vlastnosti dle jejich požadavků. Zmiňuje to hlavně proto, protože v době Joomly 1.5, kdy byla Joomla! první, v podstatě usnula na vavřínech a myslela si, že není nutno cokoliv měnit, protože to funguje. Nebyla to pravda. Joomla dnes odvádí dobrou práci v tom, že ji lze použít i pro mobilní weby a vývojářský tým opravdu pracuje pro komunitu. Druhou věci pro budoucnost je i to, že dle již výše zmiňovaných statistik Joomla! opět roste a přebírá uživatele WordPressu. Nakonec se to promítá i do ocenění, které Joomla už opět sbírá – aktuálně cenu v kategorii „Best Free CMS“ roku 2015 serveru CMS Critics.

Jak jsem již zmínil – docela mne překvapila otevřenost článku. Z komentářů pod ním je vidět, že spousta lidí si jej přečetla a děkuje za „sesumírování.“ Zároveň je pro ně  důležité, že se o tom mluví. Jenže jak to celé nakonec dopadne není vůbec jasné. Spousta diskutujících se shodla na tom, že nás čeká dobrá budoucnost a že má Joomla! dobře našlápnuto. Uvidíme.

Sdílet

  • 25. 7. 2016 18:44

    bedňa (neregistrovaný)

    Hlavný dôvod prečo Joomlu všetci opustili je deravosť, nie žeby Wordpressáci nerobili detské chyby, ale keď po roku zistíš, že všetky inštalácie Joomly ti zostrelili, tak sa na ňu vykašleš.

    Jediné čo by to mohlo zmeniť, je vyhlásenie, že sa najbližšie dva roky nebude nič nové vyvíjať, ale bude sa revidovať kód a budú sa vyhadzovať komponenty, ktoré by v základe nemali byť.