Odpověď na názor

Odpovídáte na názor ke článku Procento vs. procentní bod.

  • 14. 5. 2012 21:14

    Martin Pánek (neregistrovaný)

    OK, zkusim to ještě jinak. (Možná už to zaznělo, nečet jsem všechno.)

    Představme si, že babička s dědečkem nemají pouze 6 jablek jako v té písničce, ale mají jich dohromady sto. Dědeček jich má původně padesát, ale řekne babičce: "Dej mi babko deset jablek, musím naučit lidi počítat s procenty."

    Původně měl dědeček 50 % jablek, nyní jich má 60 %.

    Pokud někdo tvrdí, že počet dědečkových jablek se zvedl o 10 %, měl by se okamžitě vrátit na základní školu.

    Počet dědečkových jablek se zvedl o jednu pětinu, tj. 20 %. Zároveň se však zvedl o 10 procentních bodů (p. b.). (!)

    V tomto příkladě se jedno jablko shoduje s jedním procentním bodem. Je to čistě z didaktických důvodů, v realitě se to běžně nestává.