Odpověď na názor

Odpovídáte na názor ke článku Pirátství je důsledek selhání marketingu, ne zákonů.

  • 12. 4. 2011 9:07

    martin (neregistrovaný)

    [81]
    1. Myslím, že to s tou konspirací už dost přeháníte. Dokonce bych řekl, že už si děláte legraci. Audiovizuální průmysl není v podstatě vůbec regulován. Srovnejte to např. s automobilovým průmyslem. Pokud k tomu jsou dostatečné ekonomické přiležitosti, tak může na trh vstoupit kdokoli. A ve specifických žánrech se tak i děje (viz. Česká Muzika). A ani ti malí producenti se snižováním ceny nepospíchají. To, že to někomu nedává smysl je irelevantní a spíš to dokazuje, že mu něco v jeho analýze uniká. (BTW neplacení daní, narušení ekonomické rovnováhy, která vede k rozpadu státu, a pod. bylo vždy hodnocené jako velmi závažný zločin)

    4. Multimediální koncerny nejsou zdaleka jediné a ani ty si nemůžou diktovat vše. Např. existuje tzv. vyčerpání autorských práv (typicky knihy, CD, DVD). Pro software zase neplatí volné užití. Mimo autorská díla nemůžete např. půjčit (tedy vzít někoho do podnájmu) byt. Řada smluv je taková, že předmět smlouvy nemůžete podstoupit třetí osobě atd. Je to běžné.

    [82]
    2. Bavíme se ale o jiném typu smluv než je koupě. Pokud by to bylo ekonomicky zajímavé, tak není důvod, aby se nenašla konkurence, co vám podobné nakládání s dílem umožní. Žádné legislativní překážky pro takovou nabídku neexistují.

    3. Dovolil jsem si pirátství přirovnat k násilí, které jen tak mimochodem nemusí být je fyzické. Umělec je placen jak si dohodne. Jde o svobodnou dohodu na trhu, který má sice svá specifika (jako mají jiné trhy), ale nikdo ho k ničemu nenutí. Konkurence mezi autory je a mezi producenty také.

    4. Silou (= zákony + navazujícími kroky) ho lze výrazně eliminovat. Typický příklad z dneška jsou uniky spotřební daně. Rozhodně ale státní direktiva v podobě jak má fungovat trh ničemu nepomůže a legalizace pirátství už vůbec ne.

    5. :-) tak si to zjednodušme. Řekněme, že o zákonech v ekonomice nic nevíme. Padl tu jeden názor, že multimediální společnosti tvoří kartel a uměle udržují cenu takovou, jakou známe, aby maximalizovali zisk. Pak tady padl druhý názor, že tyto společnosti o zisk přichází právě protože udržují vysokou cenu. Tak co si mám pánové vybrat? Zatím nemám potřebu si myslet, že se tyto společnosti nechovají jako správný hospodář (a počítám tam i ty malé flexibilní společnosti).