Odpovídáte na názor ke článku Česká pošta? Ne, dekuji!.
Souhlasím s autorem, že služby ČP jsou dost mizerné. Problém je ale v tom, že jsou LEVNÉ. Vždyť když za doručení poštovní zásilky zaplatíte CZK 7.50, kolik si myslíte, že z toho padle třeba na doručení zásilky z místní pošty k vám?
Je příšerné, že pošta doručuje zásilky typicky v době, kdy jsou lidé v práci. Je typické, že pošťačka nezastihne skoro nikoho (mimochodem po 50 nezastižených adresátech byste také zazvonil, začal vypisovat lísteček, a po dopsání ho hodil do schránky). Jenže kdo vám bude za těch pár korun doručovat zásilky mimo běžnou pracovní dobu? Už teď ČP musí najímat pologramotné pracovníky, aby je zaplatila. Tržby z balíků podle všeho dotují listovní služby.
Na pobočce je třeba sranda v tom, že okolo 12. se vám tam každý měsíc nažene obrovská spousta sociálních případů, co nemají bankovní účet, a začnou řešit složenky. Zátěž je to naprosto neuvěřitelná. Co s tím uděláte? Budete mít celý měsíc pracovníky nevyužité, a budete je celý měsíc platit, jen abyte zvládl tři čtyři dny náporu za měsíc? Nebo budete mít ty dny holt frontu jako za dob ČSSR na pomeranče? Asi spíš ten druhý scénář. Naše legislativa navíc nepřeje pružným pracovním úvazkům. Najímání brigádníků je právně problematické, a pro efektivní práci na poště je musíte pár dní školit (kým? za kolik?); když je vyškolíte, použijete je na 3-4 dny, a příští měsíc začínáte školení znovu s jinými brigádníky. Vyjma toho jsou tu věci typu ochrana listovního tajemství, osobních údajů...
Říkáte, že budete méně využívat služeb pošty? To je jen dobře. Listovní zásilka zdraží o 33%, a o kolik si myslíte, že klesne poptávka? O 10%? Pošta na tom vydělá (tržby stoupnou více, než o kolik propadne počet zásilek). Bude mít více peněz, a ještě bude mít méně práce. Co víc ještě chtít... Třeba se tímto způsobem dopracuje do stádia, kdy bude mít lepší (a dražší) služby, menší fronty na přepážkách, inteligentnější zaměstnance...
Ještě bych jako příklad uvedl pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla. Česká pojišťovna byla hrozná, děsivá a příšerná. Co přinesla liberalizace trhu? Určitě lepší kvalitu, ale také daleko vyšší ceny. Proč? Protože za nízkou cenu holt nic kvalitního nedostanete. Ani v případě doručování zásilek.
Petr Krčmář pracuje jako šéfredaktor serveru Root.cz. GNU/Linuxem a Unixem obecně se zabývá již více než deset let a věnuje se především jeho nasazení v počítačových sítích a bezpečnostní politice. Zde bloguje o Root.cz, Linuxu, internetu a světě kolem sebe.
Přečteno 112 376×
Přečteno 89 789×
Přečteno 73 178×
Přečteno 58 134×
Přečteno 54 441×