Tak jsem se minulý víkend vydal na nákup do Tesca a mezi hudbou zazněla jednoduchá reklamní nabídka na Čtyřlístek ve službách krále. Něco ve stylu „nakup nad 500 a můžeš si koupit DVD Čtyřlístku za stovku“. Sice už hodně dlouho nejsem cílová skupina těchto komiksových hrdinů, ale nostalgicky jsem neodolal. Bylo to zrovna plus mínus pár dnu 27 let, co se mi dostal do rukou poprvé Čtyřlístek a vedro bylo tak šílené, že představa pasivního zavzpomínání na léta dávno ztracená před TV obrazovkou byla docela lákavá. A tak Čtyřlístek putoval do košíku.
Např. v recenzi na iDnes se dá dočíst, že film má „neskutečně slabý, chaotický scénář“. S tím jsem neměl sebemenší problém. Počítal jsem s tím, že si nekupuji film pro náročného diváka, ale prostě Čtyřlístek. Kdyby to skončilo u toho, byl jsem spokojen. Bohužel celý film je doslova prošpikován reklamou. Téhle formě se dnes módně říká product placement. Neznám aktuální dětskou tvorbu, ale kdyby si např. v hraném filmu Lucie, postrach ulice koupila Lucie na svačinu Pribináček, tak si toho ani nevšimnu. Když si tohle ovšem pořídí animovaná Fifinka, tak jsem musel vrátit a zastavit obraz, jestli mám vidiny z horka, nebo to tam fakt je.
Bohužel jsem se nemýlil.
Kdyby to přeci jen náhodou nějaké dítko přehlídlo, tak Pribináčky je potřeba pěkně viditelně uložit do lednice.
Tím ale Pribináček nekončí. V podstatě celým filmem neustále křižuje Třeskoprsky na kole maskot Pribináčku.
Mezi partnery filmu je mimo jiné lízátko Chupa Chups, takže co pak si rozbalí Bobík, když dostane chut na sladké? Ano, sparávně. Chupa Chups!
Bobík je velký mlsoun a má jich po kapsách vždycky dost. Hodí se ovšem i v případě, kdy je potřeba něco hodit na zem, aby mohl padouch uklouznout.
Když už to vypadá, že to dobře dopadlo, tak je to přece potřeba zapít a čím jiným než dětským sektem Robby Bubble?
Na Třeskoprském náměstí najdeme i hračkářství Hm Studio hračky. Sice se ve filmu opakuje taky vícekrát, ale při troše dobré vůle a pravému sektu k tomu to ještě docela ujde. Kdyby ne výše uvedené hrůzy, které mě přiměly zbystřit pozornost, tak si toho ani nevšimnu.
Na náměstí sídlí i Česká pošta. Asi i tady někdo občas nedostane nějaké to psaní. ;)
Zmanipulovat dospělého je poněkud obtížnější než v případě dítěte a i zde si firmy rády zaplatí, aby James Bond jezdil v jejich autě a volal z jejich mobilu. Jaký vliv to bude mít na snadněji ovlivnitelné dítě asi netřeba říkat. Není mi moc jasné, jak něco takového mohlo vůbec vzniknout. Dle Wikipedie by to snad ani nemělo být možné:
„Product placement je přitom směrnicí obecně zakázán, ale je umožněn ve filmech, seriálech, sportovních a zábavných televizních pořadech, s výjimkou pořadů pro děti. I přes toto povolení ale nesmí daný produkt nepatřičně propagovat nebo zdůrazňovat a diváci musí být o jeho existenci v daném díle předem informováni.“
Otázka je, co s daným filmem dál? V tomto případě jsem docela rád, že nemám děti a nemusím jim nic vysvětlovat, ale docela by mě zajímal Váš postoj.
No a ještě jeden tip na závěr. Kdybyste potřebovali přispět na drahou, ale perspektivní reklamní kampaň, zkuste se obrátit na Státní fond pro podporu a rozvoj české kinematografie.
AKTUALIZOVÁNO 10.8.2013 8:56: Teď jsem si všiml, že na webu Ministerstva kultury je možné dohledat výše dotací pro jednotlivé filmy. Na reklamní spot Čtyřlístek ve službách krále bylo přiznáno 7 000 000 Kč [Excel].
Ahoj, zas tak tragicky bych to neviděl. Udělat film je neskutečně drahé a bez sponzorů to už asi nejde. Možná kdyby byl film o 10 15 minut kratší, tak by nebyli sponzoři potřeba a ještě by to prospělo tempu filmu :)
Jinak jak píšu ve svých komentářích na chrz.wz.cz/?stranka=716
Největším zlem podle většiny recenzentů je všudypřítomný otravný product placement, který dětem cpe spoustu výrobků. Připravil jsem se na nejhorší a myslím, že všehovšudy jsou toho ve filmu maximálně 2 minuty. Skrytá reklama to není, viditelná je velmi dobře. Česká pošta se snese, to nemůže vadit. Obchody na náměstí Třeskoprsk jsou sice opravdu reklamy, ale v tomto případě docela skryté. Dětské šampáňo a lízátka by prošly, kdyby nebyly tak okatě vystrčeny do popředí a nezahýbaly dějem.
Nejvíc reklamního prostoru na plátně dostal kocour Pribináček. Podle některých je regulérní vedlejší postavou filmu, což bych netvrdil, je tam opravdu jen chvíli, samozřejmě naprosto zbytečně. Aspoň nás může těšit, že před závěrem filmu s příchodem doby ledové kocour zamrzne (ale v happyendu zase roztaje). Ale opravdu je ve filmu mnohem kratší dobu, než když Pribináčka "propagovali" ve filmu Ať žijí duchové! (1977) což zase recenzenti považují za povedené včlenění do děje.
[2] Nepodával jsem žádnou stížnost a ani to nemám v úmyslu. Kdyby to bylo odvysílané v TV, tak bych možná uvažoval o RRTV, ale tak ani nevím, na koho by to vlastně mělo jít. Kámoše to taky docela nakrklo a ten má v úmyslu zkusit ČOI. Kdysi za něco podobného schytala pokuty Nova, ale tam šlo právě o TV vysílání a řešila to RRTV.
http://www.tyden.cz/rubriky/media/televize-a-radia/nova-dostala-pokutu-za-reklamu-na-prostenal-v-ordinaci_246623.html
[5] S tím nesouhlasím. Je to animovaný film a cokoliv přehnaně realistického je silně rušivé. Na čokoládě je nápis čokoláda, stejně tak na cukru, medu a najednou se v tom objeví do detailu propracované realisticky vypadající opravdové obaly.
Ať žijí duchové! je z dnešního pohledu a z pohledu výrobce perfektní reklama. Kdyby tento film vyšel teď, tak jsem z pohledu diváka minimálně stejně rozhořčen jako u toho Čtyřlístku. Tohle je ale 36 let starý film z doby, kdy tu byla centrálně plánovaná ekonomika. Reklama sice pěkná, ale na něco, co si ne každý mohl koupit, viz. Wikipedia.
"Přesto však nebylo možné zásobovat celé Československo a výrobek byl dostupný pouze na omezeném území posázavského regionu."
Tím se to dle mého názoru pro většinu diváku dobově posunulo do roviny zdravý mléčný výrobek a na tom asi není moc co zazlívat.
Nemůžu se dobrat s čím přesně nesouhlasíš :) Já to ve svém příspěvku neobhajoval, dokonce píšu, že to není skrytá ale dobře viditelná reklama.
Z recenzí, které zněly jako tvoje, jsem před shlédnutím filmu měl pocit, že půjdu na nonstop reklamu, že je to všechno za všech okolností prošpikováno značkami.
A tak to přece není, schválně můžu na stopkách změřit kolik času to zabere, když už je film k dispozici :) Četl jsem spekulace recenzentů, že pro TV bude možná potřeba právě film o tyhlety productplacementy sestříhat, jinak to neprojde.
S tím Státním fondem pro podporu a rozvoj české kinematografie - no když už ho jednou máme, znáte z poslední doby film, který by si to zasloužil víc? ;) Možná třeba filmy, které nakonec vůbec nevznikly...
[8] Tvůj příspěvek na mě zapůsobil, že je vlastně v pořádku, že to tam je, protože film je drahý, reklama ho spolufinancuje, je jí tam maximálně 2 minuty a ještě ji jde poznat. S tím já nesouhlasím. Když už tam je, tak má být opravdu skrytá a nerušit děj.
Reklamu v běžném TV vysílání odděluje znělka a taky ji jde poznat. Tady jsem si ničeho takového nevšiml. Filmy moc nesleduji, ale jako příklad dobře udělané skryté reklamy z poslední doby bych uvedl třeba Bůh žehnej Americe. http://www.csfd.cz/film/302005-buh-zehnej-americe/ Hlavní hrdinové jezdí v Chevroletu Camaro a auto má zde možnost vyniknout bez toho, aniž by rušilo diváka. Ve Čtyřlístku je naopak reklama příšerně rušivá. Kdyby to zůstalo jen u České pošty, Hm Studia a Chupa Chups za výlohou cukrárny, tak to neřeším, ale ten zbytek to celé posunul na úroveň reklamního komixu, co býval např u zubní pasty Tuti fruti. http://goo.gl/95QgDe
U toho Pribiňáka je to zajímavější o to, že je to mluvící postava, která má i záznam v závěrečných tiulcích, postava se oficiálně jmenuje "Kocourek" :)
Děj ta reklama na Pribiňáka vysloveně přeruší, když si všimneš, děj se najednou zastaví a Fifina jde vyřizovat zakoupení mléčné dobroty.
Kdybys tedy filmy trochu víc sledoval, tak by sis všimnul, že takhle je to s většinou českých filmů, čeští filmaři neumějí reklamu dostatečně skrýt aby nerušila. A u animovaného filmu to třeba vynikne dvojnásob. (a tím pořád neříkám, že se mi to líbí)
Kdyby se vystřihla, tak děj funguje. Kdyby to byl reklamní komiks, tak filmu chybí pointa, protože inzerovaný výrobek by byl hybatelem a zachráncem děje.
Z článku možná trochu vyplývá, že uvádíš pár příkladů z miliónu, kdys viděl ve filmu reklamu. Ve skutečnosti jsou to skoro všechny, které ve filmu jsou. (opět, tím neříkám, že se mi tam líbí, ale že není možné říkat, že je to nonstop reklamní proud)
[11] Ad poslední odstavec. Protože v hraném filmu tahle "reklama" typicky neruší. Je to typicky obraz reálného světa, kde používáme výrobky konkrétních značek a když se tyhle značky z filmu odstraní, tak to působí taky velmi uměle. Ale animované filmy mají svůj svět, kde se konkrétní výrobky ani reklama z reálného světa nevyskytuje. Možná se i zde film změnil, ale nějak si nevzpomínám, že by včelka Mája pila Kofolu, či Pepek námořník jedl špenát jedině z Wal-Martu. Byl by příklad animovaného filmu s reklamou a pokud existuje, tak s reklamou, kde neruší? Nepočítejme hybridy typu Falešná hra s králíkem Rogerem kde, se prolínají hrané a kreslené postavy.
[12] V českých filmech ruší i ve hraných :) Čtyřlístek to asi jako první zkusil v animfilmu a už mu je snad pro příště jasné, že tudy cesta nevede.
Na tomhle obrázku je to nezávadné, jak by sis asi představoval: http://img.csfd.cz/files/images/film/photos/046/577/46577412_49abd0.jpg?w700
[13] No nevím, jestli by se rozplakaly proto, že Fifina si kupovala Pribiňáka, nebo proto, že v televizní reklamě to viděly. Jednou reklamu stejně nakonec uvidí, tak ať jim to rodič vysvětlí.
Nevadi mi ani kdyz je produkt hybatelem deje (napr. film Evoluce byl v tomhle super), ani kdyz jsou tam produkty jen mimochodem(laptopy, mobily, auta v beznych filmech), ale tady si vzali to horsi z obojiho a byl to prusvih.
Jinak mne osobne pri precteni nadpisu nejdriv na mysli vytanulo
Čtyřlístek - Dětem vstup zakázán ( http://chrz.wz.cz/?stranka=913 ) - a byl-li jsi vydesen, co s detmi muze udelat ten film, tak tohle ani neotvirej :-D
(jinak pro me osobne bylo dostatecnou zhuverilosti k tomu abych to zavrhl uz prevedeni do 3D)
film jsem sice neviděl, tak to nemůžu posoudit. Ale on i opačný přístup může být dost rušivý. Když vidím některé americké dokumentární pořady, kde na je na každém autě zamaskované logo výrobce, to vypadá ještě hůř. Prostě jede auto, všechno v pohodě, ale prostředek masky je čtverečkovaný, aby nebylo vidět, že je to Ford. To je jak u blbejch. Když to auto náhodou projede kolem McDonalda, tak jsou taky všechny nápisy a loga začtverečkované.
V některých pořadech jdou dokonce ještě dál a zamlží všechny ksichty všech lidí kromě těch dvou-třech, co jsou hlavní postavy. To už má potom člověk pocit, že to přehnal s metylem.
Cpát reklamního kocoura ještě i na DVD obal teda nemuseli...
http://www.dvd-premiery.cz/fotocache/bigadd/113984_1.jpg
Jeje. Do toho si nemel rypat. To se ti seredne vymsti. To se zas nasla jedna adresa, kde to vypada na VIP sousedy. Baracek taky hezky v centru ctvrti, kde bude vyhled na veky a nikdo jim nebude cucet do okna s parkovanim nebude problem a sluzby u nosu. No jeste mi najdete v analech radnice, ze byl sveho casu mestsky a zprivatizovan a je jasny odkud vitr vane.
20 A i ta trava byla kdysi zelenejsi ze ? Tohle nadavani na to co bylo kdysi a ted uz ne z tebe dela staleho dedka. Mam dva kluky 6 a 4 roky film se jim libil , ja videl par kousku a celkem to slo.
Co se tyka reklamy tak ta se na nas prece tlaci odkudkoliv, kdyz si chces pustit video na youtube atd... Taky cilena konkretne na deti na ruznych akcich atd... To by se clovek musel izolovat a tak neni lepsi jim vysvetlit , ze reklama je reklama se vsemi klady a zapory a dal to neresit ? Nez se bat vody a nechodit se koupat je urcite lepsi naucit se plavat. A zijem ve svete kde ta reklama opravdu vsude je.
21: Teda my máme čtyřlístek a naše děti baví.
Ale pokud si srovnáš starej čtyřlístek (např. 20 let)a novej, tak uvidíš, že dřív opravdu byla tráva zelenější. Tenkrát to kreslil opravdu němeček a ručně, takže to byly hezký postavy s jemně vyjádřenejma detailama a každej rámeček byl "ruční tvorba".
Dneska se to seká na PC dle šablon (takže rámečky jsou uniformní, pozadí je většinou jednobarevný přechod, postavy dělaj "debilní" obličeje, atd...).
Rozdíl jasně vidíte...
PP je nedilnou soucasti kazdeho filmu a neni to nic neprirozeneho ani spatneho. Ono totiz filmy nevznikaji z dobroty duse, ale prave naopak za ucelem generovani zisku, vime? Jinak s tou dotaci mam taky problem. Obecne statni dotace cehokoli je z principu spatna, ale to uz je jina pisnicka.
Autor pracuje ve společnosti spravující počítačové sítě a používá Gentoo. Má rád otevřená řešení, pořádek v systému a sklenici vychlazeného piva.
Přečteno 28 872×
Přečteno 16 469×
Přečteno 13 332×
Přečteno 12 677×
Přečteno 10 633×