Hlavní navigace

Jeden vzdělávací kurz a souvislost s Linuxem

14. 9. 2009 12:10 Pavel Chalupa

Asi před dvěma lety jsem se zůčastnil jednoho vzdělávacího kurzu. Část se týkala schopnosti odhadnout zacílení na zákaznickou obec a získání maximálního procentuelního podílu zájmu.

A v tom je celý problém. Člověk zabývající se Linuxem, je v principu odlišně uvažující tvor a jeho způsob myšlení je odlišný. Nedokáže se vcítit do role jakoby většinového člověka na trhu čehokoliv. Je sice možné se této dovednosti naučit, ale jde to proti přirozenosti jeho uvažování. Vysvětlím na jednoduše pochopitelném příkladu. Jakou zvolíme platformu pro náš software, aby měl co nejvíce zákazníků? Správná odpověď? Ten, který má většina lidí nebo multiplatformní. Rozhodně však prvořadou prioritou je MS Windows, ten se nesmí opominout. A v tom je ten zásadní rozdíl. Linuxák uvažuje alespoň multiplatformě, ale zbytek světa, zejména ten manažerský uvažuje jen v procentech a číslech. Proč dělat například něco multiplatformě a zvyšovat vstupní náklady, kvůli pár procentům potenciálního zvýšení na plných 100% trhu......

A tohle je přesně ten způsob uvažování, který se mně pokoušeli nacpat do hlavy a já to nepřijal. Typický linuxák se prostě nehodí svým uvažováním na to, aby něco rozšiřoval na trhu. Na to se hodí pouze člověk, který dokáže uvažovat jako stádo. Vcítit se do role jednotlivce ve stádě, který neuvažuje vlastní hlavou, ale „běží“ s většinovým stádem. Základní dovednost manažera, jak jsem zjistil, je schopnost uvažovat jako zákazník-hlupák, vcítit se do jeho role, přimout jeho styl myšlení za svůj. Pak je to dokonalý manažer daného produktu na trhu.

A abych se vrátil k tomu kurzu. Tam šlo přesně o to zacílení. Nebudu prozrazovat celý princip, ale jednoznačně to pro mě byl propadák a s největší pravděpodobností to do budoucna nevyužiju. Uplně tento způsob uvažování deformuje schopnost svobodně se rozhodnout pro to či ono na základě vlastního úsudku. Úplně to změní povahu člověka, pokud se jen pokusíte chvíli uvažovat jako manažer na trhu. Už nikdy více.

Sdílet

Žádné názory