Tento měsíc jsem se dostal ke dvěma případům toho, že když začnou moderní technologie pronikat masověji do populace, ztratí punc něčeho výjimečného a automaticky přeberou status „navždy a za každých okolností“, což se může pěkně vymstít, protože to tak nefunguje, ale je nám podsouván falešný obraz toho, že ano.
Začnu tím, že zmíním pořad České televize nazvaný Černé ovce. Jde v něm o to, že se podvedení/oklamaní/nešťastní zákazníci obracejí na štáb, který se pokouší napravovat nepravosti na nich napáchané (myšleno na zákaznících).
Konkrétně 9.června se v pořadu objevila reportáž nazvaná Navigace. Ve stručnosti v ní jde o to, že jistý pán si za poměrně velký peníz zakoupil navigaci Mio, která sice funguje, ale má zastaralou mapu. Vše dokumentoval tím, že se se štábem projel trasu a jeho navigace byla v koncích (lépe řečeno radila, jak nejlépe ze zastaralé mapy dokázala).
Onen pán se rozhodl, že svou navigaci nemůže používat a šel ji reklamovat. K jeho velké smůle mu však tato reklamace nebyla uznána, neboť přístroj funguje, není tedy co reklamovat. Výrobce se prý chová poněkud macešsky a aktualizaci map prý není možné provést. Navíc prý to není možné ani reklamovat, protože přístroj funguje (říkal prodejce). Jen ta mapa je zastaralá…
Také se se mnou bavil kolega, že seděl doma a neměl co dělat, protože venku byla strašlivá bouřka, vyvracela stromy, padaly kroupy. Ideální počasí si pustit počítač a vyřizovat pracovní maily. A cítil se strašlivě ukřivděný tím, že mu mobilní internet neběžel. Mé vysvětlování o tom, že pokud nejde proud v půlce města a který zásobuje případná zařízení zprostředkovávající mobilní signál, nechtěl slyšet, protože on v tom hnusném počasí potřeboval dělat…
Tak mne napadá, jestli příslušným oddělením příslušných firem nějak snadno nepropadáme a nežereme jim jejich „informace“ o tom, jak vše funguje, či bude fungovat navěky. Zamýšleli jste se například nad tím, jestli třeba za 10 let přečtete zálohy svých dat z CD? A kolik z vás ještě dnes dokáže přečíst zálohy dat z 3,5" disket (nedej bože 5,25" případně 8")? Dělali jste je v dobré víře…
Taky mám tyhle postřehy. Osobně ale nic podobného neřeším. Dokonce se nevztekám ani když providerovi klekne internet jeho chybou. Přírodní síly ovlivnit nelze a občas se prostě něco pokazí.
Případ s Mio navigací je trošku "zmrdovina" ze strany Mio ale co se dá dělat. Ostatně ono by se při troše dobré vůle určitě dalo nové mapy dovnitř dostat i bez pomoci výrobce.
Stou navigací je to fakt pro laika zapeklité, něco jako, když chcete reklamovat software, že padá, taky vám řeknou, že ho máte licencovaný a ne koupený a proto jej nelze reklamovat. V celku chápu, že když si někdo koupí navigaci, tak v ní chce mít aktuální mapy. Že pak za rok už aktuální nebudou a nepujdou aktualizovat, je jiná věc. Řek bych, že je to neserioznost prodejce, má na to zákazníka upozornit a nabídnout mu lepší zařízení, které aktuální mapy má a případně mu i sdělit, je-li možno mapy aktualizovat. Možná by si zákazník připlatil 1000,-Kč za tyto funkce navíc, nebo by se smířil s omezenou funkčností zařízení.
Pokud si však někdo koupí něco v supermarketu, musí počítat stím, že mu nikdo odborně neporadí, ale zase má většinou možnost, věc do nějaké doby vrátit. Pokud tedy není zákazník patřičně znalí a nemá kamaráda co by mu poradil, doporučil bych mu, obrátit se na specializovanou prodejnu, kde se k němu budou chovat jako k zákazníkovy, odborně mu poradí a nebudou ho chtít napálit. :-D Jestli takový prodejce tedy vůbec existuje. :-D
Pokud jde o tu nevigaci a to jestli nás tyto věci spasí- denně jezdím a zatím ji nepotřebuju, mám mapu, pokud nemůžu najít určité místo přesně, zeptám se "dodorodců" :)
Pokud jde o výpadky netu? Člověka to občas mrzí, ale nakonec přijde na to, že se bez toho žít taky dá (neřeším tedy lidi, kteří pomocí internetu vydělávají)
N aobecné rovině máte pravdu, že jsme si navykli na určitý technologický komfort, který často není nezbytný a v kontextu celého světa ani samozřejmý. Lidé, kteří si to neuvědomují, často regují vztekle jako malé děti. (I když u pána s navigací bych jeho výhrady přinejmenším částečně chápal.)
A nezapomínejme že za pár dní začnou ze zákona povinně fungovat datové schránky. Jestlipak stát zajímá, zda přes datové schránky zaslané soubory s právními dokumenty budou za 5-10 let čitelné, aby jste se jimi mohli prokazovat? Přitom, ten projekt žádné zálohování neřeší, po 90 dnech se v daatové schránce smažou, musíte si je uložit k sobě na disk a dle vlastního uvážení platně zálohovat. Pouze vytištěné to nemá právní platnost, to by jste musel zajít na úřad a nechat si to vytistknout a potvrdit za nemalý poplatek...
[4] uhm... smat se nebo brecet?
1) BTSka docela dost vysila, takze sezere urcite slusne mnozstvi energie (i kdyz nevim o tom nic, vychazim jen ze selske logiky, treba mne nekdo informovany pak opravi ze je to blud), to neni jako udrzet v chodu nejake PC, takze si myslim ze klasicke bateriove UPS by tomu moc nepomohli, spis generator... Kolik BTS napocitate na strechach ve svem okoli? Ted si predstavte ke kazde z nich dizlovy motor ... a kdyz pomineme porizovaci naklady, predstavte si ze je musite udrzet nerozkradene a funkcni. Jestli si tohle vsechno umite predstavit, zijete patrne na jine planete nez ja.
2) Krome samotne BTS je do prenosu informaci zapojenych dalsich xyz prvku, kterykoli z nich muze vypadnout, kdyby to melo byt vsechno nekolikrat jistene a aby to cele vydrzelo i kdyz treba vypadne proud v cele ctvrti, asi by to dost navysilo cenu sluzeb. Asi na uplne jinou uroven.
Oba "stěžovatelé" mají pravdu.
První nekupoval mapu, ale navigaci a právem očekává, že když si koupí navigaci, bude tato navigovat. Vina za to, že prodejce a výrobce společně (a pravděpodobně záměrně) pokřivili význam slova navigovat, nepadá na zákazníka.
Druhý má právo očekávát, že služba za jejíž nepřetržitou dostupnost platí, je nepřetržitě dostupná.
Druhý mívá obvykle nárok na snížení zaplacené sumy o částku, jež poměrně vyjadřuje dobu, po kterou nemohl službu využívat. První pravděpodobně nemá nárok na nic. To je na čase změnit.
Tezko uvedene dva pripady srovnavat.
1) Pan s navigaci si zakoupil pristroj, na ktery musi vyrobce ze zakona po stanovenou dobu poskytovat zaruku. Tedy jinymi slovy: Spotrebitel ma 100% jistotu, ze zarizeni bude plnit funkci jen v prubehu zarucni lhuty. Co se bude dit pak, je ve hvezdach.
2) Vas kolega si zakoupil sluzbu. Tezko rict, jake je presne zneni smlouvy. Nicmene, u sluzby vnimam jeji spolehlivost jako zasadni faktor kvality. Ovsem trocha soudnosti by prece jen neskodila. Kdyz je venku vichrice, ze vyvraci stromy, tak by clovek mel byt rad, ze je v suchu a bezpeci. Pozadovat aby i za takove situace bezel bezdratovy internet, povazuji za naprosto neprimerene.
Pravdou je, ze dnes a denne jsme vystaveni rozsahle masazi marketingovych oddeleni o tom jak nam prinaseji jen ty nejlepsi produkty, nejkvalitnejsi servis; jak mame pravo po nicem nepatrat a nicemu nerozumet, ale jen proste uzivat a byt bezmezne stastni. Samozrejme, je to lez. A snad kazdy dospely soudny clovek to chape.
Normalni historky ze zivota;-) Jojo s technikou jeste bude legrace, vsechno se digitalizuje a nikdo nic neresi. Pritom vse ma omezenou zivotnost, jak hardware tak software. Zatim domaci uzivatele resi data stare treba deset let, ale co bude za dalsich deset nebo dvacet let, bude jeste existovat Word? Nebo Photoshop? Spousta dat asi odejde do cerne diry. Pocitace dnesni doby taky nebudou pouzitelne, bude potreba data nesutale prevadet. Ale to taky neni dvakrat bezpecne, data za dvacet let mit treba na jednom jedinem disku, ktery muze v sekunde odejit do kremikoveho nebe. Bude to jeste zajimave, prozatim se snazim prilis nepodlehat technice a digitalni fotky rychle prevadet na papir (i kdyz klasicka fotka ma asi stejne nejdelsi zivotnost).
Mimochodem docela casto se setkavam s lidmi, kteri resi problemy pri propojeni stare techniky a nove. Zejmena u mladsich rocniku je to docela komicke, sice umi programovat jave, rozumi pojmum jako dvi a hdmi, ale zapojit kompozitni video snuru mezi tv a video je neprekonatelny problem. A nedej boze, ze maji treba najit tlacitko na dalkaci a vypnout pravy vstupni audio kanal. A bude lip...:-)
Čím dál víc technologie, které rozumí čím dál méně lidí. A co je horšího - většina ani ničemu rozumět nechce a předpokládá, že se to jaksi "dělá samo". Na lidi, kteří se snaží vidět do hloubky těchto věcí je často nahlíženo jako na exoty. Je to paradox - populace chce nové a nové hračky na kterých se stává závislou, ale nechce si s nimi umět poradit na vyšší úrovni než je cvičená opice. Pak se nelze divit tomu, že mnohdy požaduje víc než fyzika umožňuje.
Mimochodem 3.5 a 5.25 diskety pro mě problém nejsou. 8 palcové by už vyžadovaly nějaké úsilí, ale v zásadě by se cesta našla, pokud by média byla zdravá.
Profesionální ajťák pracující pro korporát (narozen 1974). V soukromí však rád prosazuji svobodný software. Snažím se mít přehled o technologiích a trendech. Zastávám názor, že pokud chci něco kritizovat, musím s tím mít nějakou zkušenost. Jsem hrdý manžel, otec dvou dcer a opečovávatel kočky plemene Britská modrá krátkosrstá. Mám rád hudbu, knihy a kulturu obecně. V některých věcech však jdu proti proudu – používám Linux (konkrétně ZorinOS), svobodný software (LibreOffice, GIMP, Inkscape či Joomlu!) a jezdím v hybridním japonském autě.
Přečteno 47 445×
Přečteno 41 468×
Přečteno 35 975×
Přečteno 26 004×
Přečteno 25 814×