Ve skutečnosti to bylo tedy více než 500, ale měl jsem tu čest, se ve čtvrtek zúčastnit hudebního zážitku v Kongresovém centru v Praze. Možná to sem ale úplně nepatří, jenže je víkend, odlehčujeme téma a navíc je o mně známo, že si potrpím na dobrou hudbu.
Nejdříve reálie – v šesti letech jsem začal zpívat v dětské pěveckém studiu Permoník a s aktivním vystupováním po koncertech jsem skončil někde kolem 18 let. Za tu dobu jsem měl možnost vystupovat po desítkách zajímavých míst po celé ČR i v zahraničí. Součástí zpěvácké kultury bylo i poslouchání nahrávek a debata o různých umělcích.
Na „stará“ kolena se mi poštěstilo se dostat i k živým koncertům hvězd, které jsem měl naposlouchané z kazet a CD. V dubnu 2005 jsem byl na koncertě Luciana Pavarottiho, ve čtvrtek jsem měl možnost slyšet další legendu jménem Bobby McFerrin.
Reakce okolí na tohoto zpěváka je vesměs taková, že nikdo neví o koho jde. Když zmíním černocha s dredy, někteří se chytnou. Co zabírá spolehlivě je však titul jeho nejznámější skladby „Don't Worry, Be Happy“, která je paradoxně trošku jiného ražení, než to, co ve skutečnosti dělá.
Včera jsem proto kolem půl sedmé vyrazil z domu, abych metrem docestoval do Kongresového centra a jak jsem následně zjistil, byla to ta nejlepší volba. Okolí bylo silně ucpáno automobily, které se snažily zaparkovat. Po menším zmatku, kudy se do budovy dostat, jsme se tam dostali. Plánovaný začátek koncertu byl v 19:30, takže už v 19:45 mistr nastoupil na jeviště. K mému velkému úžasu se lidé trousili až do čtvrt na devět. Mezi přítomnými jsem zahlédl mnoho osobností z hudebního, baletního i politického života (mimochodem pan primátor si pochroumal nohu neb se zde pohyboval o francouzských holích).
Když o Bobbym nic nevíte, můžete si jeho styl zpěvu představit tak, že je to člověk, který má neskutečný hlasový rozsah a navíc umí skvěl improvizovat. Skladby, které zpíval na koncertě mají v podstatě jen nějakou kostru, zbytek vzniká na místě a spontánně. Rád zapojuje publikum ať už tím, že jej virtuálně rozdělí na dvě poloviny, každé polovině přidělí její motiv a pak diriguje a ukazuje, kdo zpívá. Dalším dosti častým jevem je to, že se vydá na pouť mezi diváky a začne s nimi zpívat tj. zazpívá jednoduchý motiv a je jen na vás, zda jej po něm zopakujete nebo si vymyslíte jiný, zda zazpíváte ve dvojhlase atd. Seděl jsem ve druhé řadě, takže z tohoto pohledu dobré. Také zjistéte, jak je na tom kdo s improvizací a že i člověk, který má s intonací vážný problém, může být za hvězdu, neboť Bobby to rozpozná a hudební motiv uzpůsobí.
Dalším velmi zajímavým prvkem byla chvíle, kdy oznámil, zda je mezi přítomnými někdo, kdo by si chtěl zatancovat, když mu k tomu bude Bobby zpívat. Nejdříve nebyl nikdo, pak jeden zájemce a nakonec to skončilo asi tak sedmi dobrovolníky. Nutno však přiznat, že to nebyli žádní nadšenci, ale lidé, kteří mají tanec rádi. Ovšem předváděli neskutečné věci. Dokážete si představit, že jdete na jeviště a nevíte jak dlouho a na jakou hudbu tam budete tancovat? Cit pro věc byl vidět z toho, že Bobby každého tanečníka odhadl a styl hudbu seděl k jeho výrazu. Je možné, že třeba rámcově byli domluveni dopředu (to opravdu nevím), každopádně vlastní tanec byl jedna veliká improvizace a bylo vidět, že někteří tanečníci to zvádli lépe, jiní hůře, veskrze to však bylo vystoupení nadprůměrné.
Součástí koncertu byli i hosté. Jako první se představila formace Clarinet factory. Představte si 4 pány s klarinety (každý jiný, myšleno typově), kteří napochodují na jeviště a spustí nějakou improvizovanou skladbu. Asi tak půl minuty trvalo, než se všichni dohodli, jak se skladba bude ubírat, na konci to však byl perfektně šlapající stroj, kdy si jednotliví muzikanti předávali hudební motivy mezi sebou a bylo jedno, jestli na klarinetu nebo zpívaně. Navíc se předváděli, kdo toho dokáže víc a o vítězi nebylo rozhodnuto. Tohle bylo opravdu zaímavé a přiznám se, že mě to přimělo se podívat, kdy by se dalo zajít na Clarinet Factory jako na samostatný koncert.
Druhý host byl Dan Bárta. Když přišel a posadil se, ihned mi na mysl vytanula myšlenka – dva samorosti. Hudební projev byl podobný a také se báječně doplňovali. Myslím si, že jejich nadšení nebylo hrané a že si tu svou skladbu užívali. Dana Bártu znám, takže jsem si jej v deblu s Bobbym McFerrinem dokázal představit a přesně to splnilo mé očekávání.
Nedá mi to ještě se zmínit o hrách s publikem. Bobby se moc nesnažil komunikovat anglicky, asi byl poučen, že to s ní není v Česku moc slavné a bylo vidět, že se opravdu dá domluvit i bez ní, jen pomocí ukazování a zpěvu. Jeho hry byly velmi rafinované a skvěle vypointované. Jedna spočívala v tom, že se postavil na určité místo na jevišti a zazpíval tón. Pak udělal úkrok vpravo a zazpíval tón o něco vyšší. Úkrokem vlevo se vrátil na původní a pak ještě jedním naznačil, že na tomto místě se zpívá tón nižší. Tímto způsobem popsal 4 pozice. Postupným poskakováním po jevišti hlediště donutil zpívat podle jeho „not“ a sám do toho zpíval melodickou linku. První úskok následoval, když se postavil na pozici, kterou nedefinoval, publikum pochopilo a samo zvolilo tón. To se pak ještě několikrát opakovalo a vyvrcholilo při poskakování zcela vlevo nebo zcela vpravo.
Třetí host byl chlapecký sbor Boni Pueri. A tam došlo na přímé srovnání. Na jevišti se objevilo asi tak 30 chlapců ve věku od 7 do 15 let (bych to tak tipnul). A bylo vidět (nebo spíše slyšet), že když dojde na improvizaci, je sbor bezzubý. Zaskočilo mne, že někteří členové nebyli schopni ani zopakovat námět, který Bobby předzpíval. Můj dojem ze sboru byl takový rozpačitý a na to, že se jedná o špičkové pěvecké těleso u nás – celkem průšvih. Ale vím, že pokud je skladba nacvičená, pak už není problém a vše je perfektní. Stále musíme mít na paměti, že jsou to děti a že z pohledu dospělého je to jiné.
Nakonec se ještě zmíním o samotném závěru koncertu. Poté, co byl oznámen konec, byl Bobby ještě dvakrát vytleskán. Dostal pokaždé květiny. Pak jsme ještě asi 5 minut tleskali a už nepřišel a ani nepřidal. Škoda, čekali jsme na to. Mohl třeba skončit o 10 minut dřív, nechat se vytleskat a pak přidat. Neudělal to.
Jinak to byl zážitek velmi dobrý a peněz za lístek vydaných rozhodně nelituji.
Pěkný článek, mimochodem Bobbyho McFerrina znám, i něco málo o jeho tvorbě jsem slyšel, ale neměl jsem tu čest si to poslechnout...
A jinak "Mohl třeba skončit o 10 minut dřív, nechat se vytleskat a pak přidat. Neudělal to." -> nemyslíš že tohle je už klišé? Dělá to dneska snad každá kapela a každý zpěvák... Naopak chválím to, že se nenechával vytleskat...Bych řekl že to něco vypovídá o jeho profesionalitě a kvalitě...
Říkal jsem si, že bych se tam podíval, ale jako studenta mě kromě ceny odradil i čas a místo konání ;) Stejně mě mrzí, že jsem nešel na The Wailers když byly v praze (ne - nepletu si Bobbyho a Boba), jenomže nejlevnější lístek byl asi za 1,5K... ;(
Takže já du zas googlit nějaký mp3jky (ano v Česku je to legální).
Harvie : www.bobbyvpraze.cz , tam je Radio Bobby a něco ke stažení
Moc pekne. Asi pred mesicem davali na CT2 porad o Bobby McFerrinovi. Kdyz jsem to videl, tak jsem si rikal ze bych aji rad zasel na ten jeho koncert, ale bylo uz pozde navic za dost penez ve zkouskovem. Takze dik za takoveto male shrnuti. Dela peknou hudbu a i jeho profesionalni zivot je zajimavy.
Svatas: dik za tip ;)
btw krome radia: http://www.bobbyvpraze.cz/jukebox/player.html
je tam taky virtualni Bobby: http://www.bobbymcferrin.com/sing_and_play_with_bobby.php
No taky sem docela zacal premejslet o tom, jestli "Don't worry, be happy" jak ji známe od Boba Marleyho (alespon tu warez verzi, kterou ma skoro kazdy) nazpíval zkutečně Marley, protože jestli jo, tak maj s Ferrinem úplně stejnej hlas. I když je pravda, že Marley měl hlasový rozsah také poměrně široký...
Taky sem kdysi slyšel nějaký "Čtyřtet", což byla/je skupina tuším s J. Kornem v čele a je ftipné, že jsou 4 a používají nástroje a stejně nedokáží vyloudit najednou víc zvuků než Bobby bez nástrojů (i když on jede zvlášť několik stop)...
keio: Porad jsem videl take (na druhou stranu me mrzelo, ze ho vysilali urcite jen jako reklamu na podnet lobby organizatoru koncertu)...
3.: Neco ke stazeni? Ale oni to tak asi puvodne nemysleli. Ovsem treba wget http://www.bobbyvpraze.cz/jukebox/mp3/01Invocation.mp3. :-)
Ad Clarinet factory: Podle Stivínovy terminologie je to hra na "kdo se první zeptá, co hrajeme, je vůl".
Ad Boni pueri: Improvizace je věc, kterou je třeba cvičit, Boni pueri jsou tělesem, které hudebně nabízí něco trochu jiného. Ani mnozí konzervatoristé moc improvizovat neumějí (což už je IMHO na pováženou), asi k tomu nejsou na školách moc vedeni. Velikost tělesa (v případě Boni pueri) taky není příliš vhodná pro nějakou improvizaci - i ve třicetičlenném profi jazzbandu je prostor pro improvizaci relativně omezený, a ti lidi musí mít perfektní představu o tom, co a kde si mohou dovolit, jinak se jim ta skladba může velmi snadno rozpadnout.
7 miro : Troufám si tvrdit, že toho o sborech vím docela dost a vše, co jste uvedl je pravda. Problém je v tom, jak to, co jsem slyšel a viděl, popsat. Měl jsem trochu jiné představy o kvalitě sboru. Prostě jen opakování předzpívaného motivu...
Improvizace je opravdu ďábelsky složitá a musí na to být dar od boha, nelze se ji naučit.
[8] svatas: Přiznám se, že si neumím představit, jak Bobby nahodí třicetičlennému pěveckému sboru nějaký motiv, a ten sbor najednou začne improvizovat - tedy těch třicet lidí, každý jinak, ale přitom tak, aby to dávalo nějaký smysl. Pokud se tedy nebavíme o ansámblu typu Orchestr Glenna Millera (pokud mluvím o instrumentálním tělese, ani nevím, jestli existuje nějaký "ekvivalent" ve vokální oblasti). Taky mi připadá trochu problematické požadovat schopnost nějaké rozvinutější improvizace od 7-15 letých dětí, osobnost (nejen hudební) se v tomhle věku teprve vyvíjí, s čímž schopnost improvizace IMHO poměrně úzce souvisí. Ale možná je to tím, že opravdu nemůžu vědět, co přesně popisujete, a vy to z pochopitelných důvodů nemůžete líp zprostředkovat.
Improvizace IMHO zas tak ďábelsky složitá věc není, a do značné míry se ji naučit lze (hudební talent je pochopitelně potřeba mít alespoň průměrný), ale musí se ji člověk opravdu učit. Nelze se naučit improvizovat jako Miles Davis, to už je dar od boha, který buď je nebo není (na druhou stranu ani Davisovi by bez učení se improvizaci nebyl ten dar nic platný).
10:54 miro
Takhle jsem to nemyslel, vtip byl v tom, že zadal celkem 2 motivy a sám improvizoval se třetím. Sbor nebyl schopen zpívat. Pak tedy přešel k tomu, že bral každého na jevišti jednotlivě a něco zazpíval a dotyčný to měl zopakovat. Našlo se pár, kteří to nebyli schopni zopakovat ve stejné tónině a i tací, kteří to nebyli schopni zopakovat správně vůbec.
Ke skvělým zážitkům patřil ten nejmenší chlapec, který s Bobbym soutěžil kdo výš (vyzpívá) a vyhrál. Taky si za to odnesl potlesk.
Celkový dojem ze sboru byl takový rozpačitý, ale souhlasím s tím, že je to těžké a že v tolika lidech, navíc dětech to nejde. Zároveň však říkám, že jinak je sbor skvělý, ale že je poznat, že to mají těžce nadřené.
Profesionální ajťák pracující pro korporát (narozen 1974). V soukromí však rád prosazuji svobodný software. Snažím se mít přehled o technologiích a trendech. Zastávám názor, že pokud chci něco kritizovat, musím s tím mít nějakou zkušenost. Jsem hrdý manžel, otec dvou dcer a opečovávatel kočky plemene Britská modrá krátkosrstá. Mám rád hudbu, knihy a kulturu obecně. V některých věcech však jdu proti proudu – používám Linux (konkrétně ZorinOS), svobodný software (LibreOffice, GIMP, Inkscape či Joomlu!) a jezdím v hybridním japonském autě.
Přečteno 47 175×
Přečteno 41 383×
Přečteno 35 909×
Přečteno 25 965×
Přečteno 25 767×