Odpověď na názor

Odpovídáte na názor ke článku Pirátství pro začátečníky.

  • 20. 2. 2009 0:28

    cybermage (neregistrovaný)

    [66]
    Pardon, ano máte pravdu. Na tohle sedí to profláklé "jeden o voze, druhý o koze". Já mám skutečně na mysli celý hudební (ale může to být třeba i filmový) trh. Pro tento trh potom platí stará dobrá křivka: (děláno hlavně pro ostatní, aby věděli o čem tu my dva plácáme)

    P|
    | D. .S
    | . .
    | . .
    | *E
    | . .
    | . .
    | . .
    | . .
    |____________­__________Q

    P - cena (price)
    Q - množství (quantum)
    D - poptávka (demand)
    S - nabídka (supply)
    E - rovnovážný bod (equilibrium (?))

    D zde značí počet písniček, kolik jste ochoten koupit za nějakou cenu.
    S je potom kolik písniček vám je distributor ochoten prodat (licencovat), přičemž pořízení samotné fyzické kopie je zanedbatelná částka.

    Tak a teď to hlavní:
    Pokud vy si stahujete písničky/filmy a neplatíte za to, pak zjevně využíváte neoficiálních, nelicencovaných a tudíž NELEGÁLNÍCH distribučních kanálů (prostě nějaký pirát co to dá na web). Tím ale zcela měníte (posouváte) poptávkovou křivku směrem doleva. Ano, doleva. Pak by ten (pseudo)graf mohl vypadat nějak takto:

    P|
    | .S
    | .
    | D .
    | . .
    | . .
    | * E
    | . .
    | . .
    |____________­__________Q

    Zkrátka dojde k tomu, že se snadnou dostupností těchto nelegálních distribučních kanálů je využívá čím dál tím více lidí ("proč platit za něco, když to můžu mít zdarma ?") a výsledný produkt je ochotno si koupit čím dál tím méně lidí a oficiální prodejce potom musí jít s cenou dolů. No a od toho je pak jenon krůček ke krachu, protože ten distributor s tím má i nějaké náklady (o různých typech nákladů jsem tu psal minule).

    IMHO:
    Distributoři věděli, že příchod dostupné a výkoné techniky (a internetu) pro ně znamená konec žní a začátek boje o přežití. Ona je totiž kvalitní zvuková výbava stále levnější (kvalita zvuku se nedá zvyšovat donekonečna - vlastně dá, ale liské ucho má nějaké limity slyšitelnosti) a potom s dostupností internetu jim hrozilo, že autoři si budou svoje díla distribuovat a zpracovávat sami a je už nebudou potřebovat. Proto imho ignorovali možnost distribuce po internetu. Jenomže zvyk je železná košile a autoři (umělci co vědí pramálo o technice) tohle nedokázalo ani zaznamenat, natož na to pak nějak rozumně zareagovat. A tak se chopili příležitosti "piráti", kteří tu sice byli už dávno, s Napsterem se ale toto "pirátství" stalo masovou záležitostí. No a s tím jak se zvyšovala penetrace a rychlost internetu se pak postupně dostalo i na filmový průmysl a software - což je špatně.
    Součástí filmového průmyslu totiž byly i půjčovny filmů, což je skvěla věc. Na drtivou většinu filmů se stejně nedíváte stále dokola. Škoda že ty půjčovny nedostaly čas na to se pořádně rozvinout.
    No avývojáři software se pak s rychlými změnami techniky dokáží vypořádat (co se ditribuce týče) mnohem lépe než banda umělců, na piráty jsou ale bohužel krátcí i oni.

    Uff, ty moje příspěvky jsou pořád delší a delší - radost to číst, že ? :)