Odpověď na názor

Odpovídáte na názor ke článku Pirátství pro začátečníky.

  • 19. 2. 2009 20:06

    cybermage (neregistrovaný)

    [51]
    Přiznám se, že jsem vaši reakci tak nějak "úplně nepobral", ale pokusím se odpovědět alespoň na něco - bude to trochu delší :)

    "Problem vasi uvahy spociva v tom, ze o cene "intelektualniho vlastnictvi" nerozhoduje trh"

    To je fakt, intelektuální vlastnictví vzniká automaticky se vznikem díla a zaniká až nějaký 70 (? přesně nevím) let po autorově smrti. Tedy intelektuální vlastnictví si nemůžete koupit (nanejvýš jej tak zdědit). Intelektuálního vlastnictví se ani nemůžete zbavit - jednou jste napsal nějakou knížku (nebo třeba nazpíval nějakou písničku) a to už nelze vzít zpátky. To co autoři dělají je, že tyto svoje díla LICENCUJÍ (tedy nikoliv prodávají) distribučním společnostem, které se specializují na marketing (a činí tak prostřednictvím uzavření nějaké smlouvy). Tím rovněž vyvracím váž argument:

    "Jeho trzni cena totiz odpovida nakladum na kopirovani"

    TRŽNÍ CENA NENÍ TOTÉŽ CO NÁKLADY !!!!!!!!!!!!!­!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Cenu na (volném) trhu určuje kupující (nemusí být vždy spotřebitel, může jít i o velkosklad, maloobchod apod.) tím, za kolik je ochoten koupit a prodejce, který se snaží maximalizovat svoje zisky. Konečná cena je tedy PRŮSEČÍKEM nabídky a poptávky (ten úplně nejideálnější stav ale nelze předem přesně odhadnout, navíc trh je dynamický), kdy prodejce má nejvyšší zisky.

    Zjednodušeně, řekněme že náklady na nějaký produkt jsou 100 Kč, prodejní cena je 200 Kč, ale zákazníci jsou ochotni dát za tento produkt třeba 500 Kč, tak jej ta firma klidně za těch 500,- prodávat bude (i když by jí klidně stačila cena 200,- nebo třeba i 150,-).
    A obráceně, pokud o produkt nebude zájem, přestane se vyrábět (kopírovat) a zbylé produkty bude snaha prodat klidně i pod cenou (tedy za méně než těch 100,-) - v tomto případě se tedy společnost snaží minimalizovat svoje ztráty (lepší prodat něco než vůbec nic).

    Příklad ze skutečného života: někdy v polovině 90. let nějaký Saudskoarabský šejk říkal, že by bylo fajn prodávat barel ropy za 30 USD (tehdy stál asi polovinu). I když se náklady na těžbu určitě zvýšily (minimálně vlivem inflace) tak dneska se ropa prodává za asi 50 (?) USD (a před půl rokem to byl dvojnásobek). Tedy oni vydělávají i při ceně 15 USD, ale TRŽNÍ cena je 3x tolik.

    A poučení ? Tím že jenom kopírujete a nic nekupujete tlačíte TRŽNÍ cenu dolů, a pokud tato cena bude nižší než jsou náklady na tvorbu díla, pak autor už nic vytvářet nebude, protože se mu to prostě nevyplatí.

    Teď k těm nákladům - náklady na vytvoření třeba hudby:
    - někdo to musí složit (hudba + text)
    - někdo to musí nazpívat
    - ten někdo to nazpívá NĚKDE, obvykle v nějakém studiu
    - aby to někdo koupil, tak o tom ten někdo musí nejdříve vědět - k tomu slouží ty tolik proklínané distribuční společnosti, které se specializují na prodej a reklamu (náklady na reklamu jsou asi tou největší položkou)
    - a až teď je ta vaše cena kopírování - možná to nejmenší vůbec

    "Je to monopolni cena."

    Monopol je něco trochu jiného. Ano, vy si nemůžete koupit dílo od někoho jiného, ale umění je trh, stejně jako třeba trh s auty. Takže si místo jednoho zpěváka koupíte CD jiného zpěváka (nebo třeba skupiny). Monopol by to byl tehdy, když by na tomto (hudebním) trhu existoval pouze jeden distributor. To že si Ferrari nemůžete koupit v každém obchodě s auty přece neznamená, že na tomto trhu existuje nějaký monopol. Když se vám to nelíbí, tak si vždycky můžete koupit třeba Porsche nebo Lamborghini :)

    Sorry za délku mého příspěvku