Hlavní navigace

Tahle země není pro starý

31. 3. 2014 9:50 (aktualizováno) | Jan Kulhánek

Bratři Coenové vypustili v roce 2007 do světa film, kde hrdinou je padouch a v dalším okamžiku se stane opak toho, co čekáme. Já si vypůjčil název filmu k zamyšlení nad tím, jak (ne)rozumíme technologiím kolem nás, jak toho zneužívají zavedené firmy a že je tímto podle mě nejvíce ohrožena skupina „starých“.

Předmluva:

Mému otci je 70 let, je to technik – stavař, pragmatický člověk, s penězi zacházel vždy opatrně. Také je ze staré školy – spíše důvěřivý k informacím, za kterými stojí ZNAČKA – bohužel. Během posledních několika měsíců se dostal do situací, které ho překvapily, ale protože novým kouskům starého psa nenaučíš, tak zřejmě nepoučily…

Příběh 1.

Řadu let používá celkem úspěšně internetové bankovnictví – nemusí běhat se složenkami na poštu, ale také se výrazně zkrátil čas od rozbalení obálky s žádostí o platbu k jejímu vyřízení. V létě mu obvykle chodí složenky z ČESKÉ POJIŠŤOVNY na zaplacení pojistky za auto, dům, které prostě automaticky zaplatí. Loni mezi nimi byla složenka s velmi podobnou částkou, jakou je zvyklý platit – zaplatil jí a za dva měsíce dostal upomínku, že nesplácí životní pojištění, které si v létě u ČESKÉ POJIŠŤOVNY zřídil. Na infolince to potvrdili – zaplacení složenky je forma podpisu smlouvy, tentokrát na dlouhodobou životní pojistku. Zbývalo asi pět dní na zrušení této smlouvy bez sankcí, po dobu platnosti smlouvy je klient pojištěný, takže to celé bude stát cca 3000 Kč.

Příběh 2.

Na podzim u otce zazvonil obchodník O2, vysvětlil mu, že mu pomůže zoptimalizovat jeho mobilní tarif – dnes je přeci tak nepřehledná situace… Ukázalo se, že mu mezi novými smlouvami podstrčil k podpisu i smlouvu na nové číslo (novou SIM)  s neomezeným tarifem za 750 Kč měsíčně na dva roky, což jsme zjistili až při zkoumání vysoké částky na první faktuře. Jasně, člověk přeci má pozorně číst vše, co podepisuje, ale ruku na srdce – kdo čte např. kompletní obchodní podmínky. Navíc, dealer tvrdil, že pouze optimalizuje stávající služby…

Příběh 3.

O2 zatelefonovalo v únoru otci s tím, že nabízejí rychlejší internet – zcela zdarma, jen je třeba doplatit modem, a ptali se, zda má otec zájem. Je nepoučitelný, tak řekl, že zájem má. To je ovšem rovněž podepsání nové smlouvy, takže mu prostě dorazil modem poštou, k němu přibalená smlouva, ve které je závazek na dva roky, „modem si pane zapojte sám.“

Co z toho vyplývá:

Zaplacením složenky podepisujete smlouvu,
souhlasem po telefonu podepisujete smlouvu,
autorizovaný dealer velké firmy může být podvodník.

Jak to všechno dopadlo?

ČESKÁ POJIŠŤOVNA všechno vrátila do koruny s omluvou poté, když jim otec zavolal a chtěl zrušit všechny pojistky, najednou to šlo, dokonce uznaly, že mají podobných stížností více.
Podstrčenou smlouvu s novým tarifem bylo možné zrušit, když jsme chtěli napsat stížnost na postupy dealera a případně dát věc k prošetření polici (uvedení v omyl).
Modem si musel otec nechat i se závazkem, tady je problém spíše potenciální, v tomto případě se zase tolik nestalo.

Tohle všechno jsou situace, se kterými se „ti staří“ po většinu svého života nesetkali, jsou důvěřivější, snadno něco přehlédnou, často chtějí ušetřit. Ale i když se už něco takového stane (možná i vám), určitě stojí za to se nedat a situaci řešit. Vyžaduje to pevné nervy a větší dávku drzosti.