Bratři Coenové vypustili v roce 2007 do světa film, kde hrdinou je padouch a v dalším okamžiku se stane opak toho, co čekáme. Já si vypůjčil název filmu k zamyšlení nad tím, jak (ne)rozumíme technologiím kolem nás, jak toho zneužívají zavedené firmy a že je tímto podle mě nejvíce ohrožena skupina „starých“.
Předmluva:
Mému otci je 70 let, je to technik – stavař, pragmatický člověk, s penězi zacházel vždy opatrně. Také je ze staré školy – spíše důvěřivý k informacím, za kterými stojí ZNAČKA – bohužel. Během posledních několika měsíců se dostal do situací, které ho překvapily, ale protože novým kouskům starého psa nenaučíš, tak zřejmě nepoučily…
Příběh 1.
Řadu let používá celkem úspěšně internetové bankovnictví – nemusí běhat se složenkami na poštu, ale také se výrazně zkrátil čas od rozbalení obálky s žádostí o platbu k jejímu vyřízení. V létě mu obvykle chodí složenky z ČESKÉ POJIŠŤOVNY na zaplacení pojistky za auto, dům, které prostě automaticky zaplatí. Loni mezi nimi byla složenka s velmi podobnou částkou, jakou je zvyklý platit – zaplatil jí a za dva měsíce dostal upomínku, že nesplácí životní pojištění, které si v létě u ČESKÉ POJIŠŤOVNY zřídil. Na infolince to potvrdili – zaplacení složenky je forma podpisu smlouvy, tentokrát na dlouhodobou životní pojistku. Zbývalo asi pět dní na zrušení této smlouvy bez sankcí, po dobu platnosti smlouvy je klient pojištěný, takže to celé bude stát cca 3000 Kč.
Příběh 2.
Na podzim u otce zazvonil obchodník O2, vysvětlil mu, že mu pomůže zoptimalizovat jeho mobilní tarif – dnes je přeci tak nepřehledná situace… Ukázalo se, že mu mezi novými smlouvami podstrčil k podpisu i smlouvu na nové číslo (novou SIM) s neomezeným tarifem za 750 Kč měsíčně na dva roky, což jsme zjistili až při zkoumání vysoké částky na první faktuře. Jasně, člověk přeci má pozorně číst vše, co podepisuje, ale ruku na srdce – kdo čte např. kompletní obchodní podmínky. Navíc, dealer tvrdil, že pouze optimalizuje stávající služby…
Příběh 3.
O2 zatelefonovalo v únoru otci s tím, že nabízejí rychlejší internet – zcela zdarma, jen je třeba doplatit modem, a ptali se, zda má otec zájem. Je nepoučitelný, tak řekl, že zájem má. To je ovšem rovněž podepsání nové smlouvy, takže mu prostě dorazil modem poštou, k němu přibalená smlouva, ve které je závazek na dva roky, „modem si pane zapojte sám.“
Co z toho vyplývá:
Zaplacením složenky podepisujete smlouvu,
souhlasem po telefonu podepisujete smlouvu,
autorizovaný dealer velké firmy může být podvodník.
Jak to všechno dopadlo?
ČESKÁ POJIŠŤOVNA všechno vrátila do koruny s omluvou poté, když jim otec zavolal a chtěl zrušit všechny pojistky, najednou to šlo, dokonce uznaly, že mají podobných stížností více.
Podstrčenou smlouvu s novým tarifem bylo možné zrušit, když jsme chtěli napsat stížnost na postupy dealera a případně dát věc k prošetření polici (uvedení v omyl).
Modem si musel otec nechat i se závazkem, tady je problém spíše potenciální, v tomto případě se zase tolik nestalo.
Tohle všechno jsou situace, se kterými se „ti staří“ po většinu svého života nesetkali, jsou důvěřivější, snadno něco přehlédnou, často chtějí ušetřit. Ale i když se už něco takového stane (možná i vám), určitě stojí za to se nedat a situaci řešit. Vyžaduje to pevné nervy a větší dávku drzosti.
Jsem podstatně mladší a naletěl jsem taky při změně operátora a tarifu. Po telefonu vše perfektně domluvené... ALE.
Problém je ten že se na to přišlo že jsem byl podveden až s faktůrou ale to už utekla zákoná doba pro vrácení.
Poučení : chyby dělají i mladší. Po telefonu už NIKDY nic neřeším.
Obávám se že není moc lidí co počas "nové" doby nikdy ničemu nenaletěli, jen je vždy otázka jak moc drahé to "poučení" bylo.
Ano, pokud je rozhovor nahravan, tak souhlas je podpis smlouvy, proto u dealeru pouzivam zasadne odpoved, at mi zavolaji pozdeji, kvuli pracovni vytizenosti. Cist je potreba vsechno, slozenky na poste uz davno neplatim, vsechny prezkoumam a platim pres internet banking. U mobilniho operatora jsem zazil taky dobry podfuk, poridil jsem sluzbu 2v1 a po trech mesicich pak zacaly chodit faktury na vyssi castky, tak jsem volal a zasel do pobocky a vsude se mnou vydrbali, az jsem sepsal oficialni reklamaci sluzby, tak najednou prisla omluva a financni kompenzace ve forme nekolikamesicniho provozu zadara. Ale kdybych se neozval, tak se nic nedeje, proste podvest zakaznika v nasi republice je normalni. Ad autor: jako psycholog mas ve clanku nekolik chyb i/y.
Dá se to shrnout tak, že lidé si často neuvědomují následky svých činů a obchodníci na to hrají. Celé to asi pramění z toho, že obchodníci jsou především hodnoceni z toho, kolik uzavřou nových smluv. A protože zatímco lidé vymírají, obchodníci se přemnožují, musí jít veškerá slušnost stranou…
K té České pojišťovně doporučuji sérii veselých blogpostů Františka Fuky:
Pozor − neplaťte složenky
Asi půjdu sedět…
David Grudl bude mít na vánoční dárky
[5] Bohudík nic. Představa, že by zmiňovaný starý pán měl v 70 letech jít do vězení za blbost, mě docela děsí. Nebo snad máte na mysli, že by se měly zakázat veškeré jiné smlouvy než ty podepsané u notáře a v rozsahu maximálně jedné normostrany A4?
Situace bohužel není o legislativní nouzi. Prakticky vždy soud s těmihle podvodníky vyhrajete. Oni to vědí, proto jakmile hrozí, že se budete soudit, tak najednou všechno jde. Fakt, že to vůbec zkouší, je spíš o tom, že jim nikdo nerozbije hubu a že lidé vždy vyměknou a místo aby to hnali k soudu, tak se spokojí s vrácením peněz, případně nějakou kompenzací. Ano, i já jsem kdysi vyměkl a stáhl obvinění proti jednomu z našich mobilních operátorů. Měl jsem pak dva roky volání zdarma. Možná, že kdybych se s nimi tenkrát soudil, tak se dnes chovají jinak. Zkrátka, kde není žalobce, tam není soudce. Bez ohledu co na to soudruzi zákonodárci.
Zakladni pravidlo je nebavit se s nikym, kdo vam neco nabizi. I kdyby mel stokrat pravdu a vy mohli na necem usetrit, tak je lepsi ho vypoklonkovat, zjistit si informace sam a dobre zvazit vsechna pro a proti. Kdyz chci uzavrit nejakou smlouvu, tak to musi byt protoze ja chci a ne proto, ze mi to nuti nekdo kdo z toho ma primy financni prospech.
[1] +1, se spammery se nemá cenu bavit, je to odpad společnosti
[3] taky tyhle věci neřeším po telefonu. Ksindl zavolá, má připravené podklady, nacvičený scénář a hlavně si hovor nahrává – tebe zastihne nepřipraveného, třeba i bez počítače nebo nemáš po ruce papíry a smlouvy, takže si nemůžeš nic ověřit, hovor si pravděpodobně nenahráváš → po takovém telefonátu nemáš nic v ruce, žádný doklad, smlouvu, jen jejich prázdné sliby, kterými tě zmrd krmil po telefonu. Je to nevyrovnaná situace, kterou může zákazník jedině prohrát. Pokud mám o tu věc zájem, řeknu, ať mi pošlou nabídku, že si ji v klidu prostuduji a v případě zájmu se jim ozvu, ale po telefonu (nebo někde na ulici) nic řešit nebudu. Totéž platí pro podomní obchodníky – když to vypadá zajímavě, tak si od nich klidně vezmu letáček nebo vizitku, ale zásada je tyhle lidi nepouštět přes práh a co nejrychleji je odehnat.
Ad „Příběh 2.“ – tady stačí používat selský rozum – proč by za mnou obchodník sám chodil a pomáhal mi zoptimalizovat tarif, abych ušetřil a on vydělal méně? Tohle je prostě podezřelé a s největší pravděpodobností jim nejde o to, abys ušetřil, naopak tě chtějí ještě víc oškubat.
Většina obchodníků tě nechá na starém nevýhodném tarifu a nebude ti vnucovat slevu – dokud platíš, tak proč by to dělali?
Pokud by to byl slušný obchodník, který se bojí, že mu utečeš ke konkurenci, tak ti sám od sebe začne poskytovat lepší službu (např. rychlejší připojení k Internetu) za stejnou cenu, jen ti o tom dá vědět, nebo ti dá slevu a automaticky začne posílat faktury na nižší částky (tohle se prakticky nestává).
Jan Kulhánek pracuje jako psycholog a psychoterapeut, prací s počítači si přivydělával hlavně při studijích. Do světa Linuxu začal více pronikat asi před třemi lety (2007), kdy si nainstaloval Ubuntu jako druhý systém. U této distribuce už zůstal i když rád experimentuje a občas zkouší různé novinky. Je „běžný“ uživatel desktopu, od kterého chce, aby byl user-friendly pro každodenní použití. Občas si skládá muziku, dělá trochu grafiku hlavně pro různé webové projektíky, stříhá video. Počítače jsou dlouhodobým koníčkem.
Přečteno 30 369×
Přečteno 26 924×
Přečteno 26 653×
Přečteno 25 558×
Přečteno 24 178×