Po dlouhých šesti letech vydal Mike Oldfield své 24. řadové album s názvem Man on the Rocks. Koupil jsem, poslechl (několikrát) a zde jsou mé dojmy.
Mika Oldfielda jistě není potřeba příliš představovat, tento nesmělý skladatel a multiinstrumentalista se uvedl už v roce 1973 legendárním albem Tubular Bells, které ho učinilo navždy nesmrtelným. Je pravdou, že v druhé polovině devadesátých let jeho hvězda pohasla, ale i tak se čas od času dočkáme něčeho nového pro své přehrávače.
Nejprve bude na místě asi několik faktů o novém albu. Můžete jej zakoupit v několika edicích. Od elektronické, přes základní 1 CD edici, Deluxe edici s dvěma CD, až po Strictly Limited Super Delux edici obsahující 3 CD, kterou si dnes představíme. Jistě nesmím zapomenout ani na vydání na LP, jak asi víte, vinyly zase frčí.
Album obsahuje 11 „nových“ písní, což je téměř hodina poslechu. Ty uvozovky u nových jsem použil schválně, vysvětlím dále. Track list je tedy následující:
Pokud se rozhodnete pro Deluxe verzi, obdržíte na druhém disku totéž v instrumentální verzi, respektive bez přimixovaného zpěvu, takže si můžete zabékat sami, chcete-li.
Pokud patří Mike Oldfield k vašim srdcovkám možná, stejně jako já, sáhnete po oné supa dupa limited verzi s třemi CD. První dva disky jsou stejné jako v „běžné“ Deluxe edici, ale poklad se skrývá na třetím CD.
Třetí CD opět obsahuje celé album, ale tentokrát se jedná o demo verze, což znamená, že všechny písničky jsou nazpívány samotným Oldfieldem. Pochopitelně od těchto dem neočekávejte top sound kvalitu, nebo excelentní vokál, je to spíš hodně zajímavá třešnička na dortu. Kromě těchto demo skladeb na třetím CD naleznete i alternativní mixy skladeb Sailing, Dreaming in the Wind, Following the Angels a I Give Myself Away.
Jak tedy Stricly Limited Super Deluxe edice vypadá a co obsahuje? Obrázky snad vidíte kolem, takže ještě nějaký ten komentář.
Pokud jste se potkali s Deluxe Box Setem alba Crises, pak máte celkem slušnou představu. Pro vás ostatní, balení je krabice z tvrdého papíru o velikosti asi 15×20×3 cm, s potiskem podobným jako na normálním CD bookletu. Celkem pěkně provedená. V balení naleznete:
Balení celkově působí dobrým dojmem, ALE … certifikát je zbytečnost, karty s obrázky jsou totéž, ale hlavně, co říct na to, že v balení za které vysolíte přes osm stováků nenajdete ani klasické plastové krabičky, přestože by se tam vešly? Dobrá, doma se mi prázdných krabiček válí spousta, ale proč nepřibalili aspoň papírové covery? To že labely fanoušky nestydatě dojí není nic nového, ale mám pocit, že poslední roky už je to skutečně nehoráznost.
Nicméně to co Vás asi nejvíc zajímá je, jak to nové album zní. Takže si dovolím malou odbočku :-) Kdo z Vás zná Oldfieldovu tvorbu blíže asi víte, že od sedmdesátých let na každém albu hledal nový zvuk kytary, nové postupy atd. – což bylo v té době u podobných umělců běžné. I přesto, ať si vezmete kterékoliv Oldfieldovo album, i kdyby jste ho před tím nikdy neslyšeli, tak neomylně poznáte, že to je Oldfield, jeho specifický styl hry na kytaru je prostě nezaměnitelný. Jedinými výjimkami jsou soundtrack k vynikajícímu filmu The Killing Fields z roku 1984 (pokud jste neviděli, tak doporučuji) a jeho, nyní již předposlední, album Music of the Spheres (2008) – obě desky trochu konvergují k vážné hudbě.
U Man on the Rocks žádné inovativní postupy, nebo experimenty nečekejte. Ačkoliv Oldfieldovi fanoušci by asi upsali duši ďáblu za nové instrumentální album na úrovni 70. let, nebo aspoň první poloviny 80. let, případně by prodali rodiny do otroctví za Amarok 2, tak zde nám Mike servíruje Rokově-Popové album se soundem z druhé poloviny osmdesátek. A skutečně, pokud se zaposloucháte, tak vám kytary jistě připomenou Islands (1987). Nicméně Mike od té doby obměnil vybavení, takže zvuk kytar je nejčastěji nejblíže tomu, co jsme mohli na jeho albech slyšet cca od roku 1999. Melodie Vám pak už jasně připomenou podobně laděná alba Earth Moving (kompletně popová záležitost z roku 1988, která stejně jako Man on the Rocks neobsahuje žádnou instrumentálku) a Heaven's Open (1991), které je zvláštní tím, že si ho Mike osobně nazpíval, což s trochou těch studiových kouzel dokonce nezní špatně.
Faktem je, že pokud Mikovu tvorbu znáte dobře, budete mít pocit, jako byste všechny skladby už někdy slyšeli. To je dáno z větší části už zmiňovaným soundem, který jsme měli možnost slyšet na předchozích albech, tak z menší části bohužel i prostým sebevykrádáním – najděte deset rozdílů: Moonshine (Man on the Rocks, 2014) a The Song of the Boat Men (singl Hibernaculum, 1994 – paradoxně je na tomto singlu několikrát zremixovaná i skladba s názvem Moonshine, jedná se ale o zcela jinou skladbu, původně z Tubular Bells 2, 1992).
Srovnávat tedy můžeme hlavně se zmiňovanými alby Earth Moving a Heaven's Open – srovnání s Oldfieldovými instrumentálními alby tato popově laděná deska samozřejmě nesnese. Ačkoliv jsem toho zatím mnoho pochvalného neřekl, pokládám Man on the Rocks za lepší než obě předchozí jmenovaná alba! Earth Moving má sice plus za využití různých zpěváků, Man on the Rocks je nazpíváno jediným, mladým klukem jménem Luke Spiller, kterého jsem dosud neznal a nutno podotknout, že zpívá podstatně lépe, než vypadá. Nicméně, díky jedinému zpěvákovi toto album trochu postrádá rozmanitost a budete si hůře pamatovat, která skladba je která. Na druhé straně Heaven's Open je nazpíváno také jen jediným zpěvákem a jak už jsem zmínil dokonce osobně samotným mistrem, ale mám z něj pocit, že Oldfield si s hlasem dostatečně pohrál, aby skladby nesplývaly. Nicméně Heaven's Open je poměrně slabé a nevytrhne to ani jakýsi zbytek, který už se nevešel na Amarok o rok dříve (instrumentální skladba Music from the Balcony).
Celkově se Man on the Rock poslouchá velmi dobře a brzy se přistihnete, že se vám melodie zažraly pod kůži a mimoděk si je pobrukujete. Mimochodem, Mike sám uvádí, že se pro něj jedná o poměrně osobní album, texty nejsou vůbec špatné a rozhodně se nejedná o žádné klišé o lásce, ale spíše o životě. Ostatně zde je malé shrnuté jednotlivých skladeb:
Co tedy na závěr, koupit, nekoupit? I přes kritiku, kterou jsem občas nešetřil se jedná o zajímavý počin. Pokud překousnete, že Oldfieldovy doby hypnotických, instrumentálních dvacetiminutovek jsou asi nenávratně pryč a přijmete toto album jako hudební zpestření, vypilované zkušeným hudebním veteránem, který tentokrát šel na jistotu, pak nebudete zklamáni. Album se dobře poslouchá od začátku do konce a ačkoliv v Oldfieldově tvorbě bude spíše na chvostu, ostatně jako celá jeho produkce po roce 1998, pak za sebe mohu říct, že překonává jak obě popová alba z konce osmdesátých, začátku devadesátých let, tak i jeho poslední tvorbu a nebojím se tvrdit, že v současné konkurenci na hudební scéně by Man on the Rock mohl i lehce vyčnívat.
Pokud tedy ještě zvažujete kterou edici vybrat, tak podle mého názoru, koupě Deluxe edice jsou vyhozené peníze. Na to, že druhé CD s instrumentálkami je ohledně nákladů na výrobu nula, nula, nic a prakticky nic nepřináší je Deluxe edice nehorázně předražená. Jedině snad, že Deluxe edice, stejně jako já, sbíráte, pak bohužel nemáte jinou možnost. Já si s nákupem Deluxky počkám až se někdy objeví za rozumnější cenu. Ostatně stejně mě pumpli už u Crises, která vyšla v osekané Deluxe verzi a to co mělo být v Deluxe strčili do Box setu, který jsem tu již zmiňoval, takže jako fanda jsem musel vypláznout peníze i za to, co už jednou prakticky mám – čistá zlodějna.
Tedy pro běžného posluchače udělá dobrou službu obyčejná 1 CDčková, LP, nebo elektronická verze. Nicméně pokud jste fanoušek, tak vás label podojí na předražené Limited edici, která díky demo nahrávkám stojí za to – bohužel ta cena je skutečně nehorázná.
Nuže, nezbývá než popřát příjemný poslech…
[gallery link=„file“ columns=„4“]
pánové asi vypadáte hůže než Luke , takže ..závist, jinak Cd už mám , není to taková bomba jak někdo čekal, , prostě písničkové album , celkem slušné, pravda skladby jsou spíše šuplíkové , ale pořád lepší než jiný popík co vychází dnes.
Mike po 30 letech těžko vymyslí něco nového , a že jen odpočívá na Bahamách , se mu nedivím, pohoda .... je to na cd cítit , vždy měl dobrý nos na zpěváky nebo zpěvačky , měl ho i nyní :-)skvělé cd do auta :-)
Mike Oldfield je moje srdcovka a tak jsem byl opravdu nadšen, že zase něco vydá. Pamatuji, jak jsem v době vydání Tres Lunas říkal, že by mohl někdy natočit nějaké písničkové rockově laděné album. Tak jsem se po 12ti letech dočkal.
Když jsem viděl poprvé klip s tím hrůzostrašným zpěvákem, byl jsem zděšen. Sailing je pro mě taková "oldfieldovská" odrhovačka. Celé album mě napoprvé, napodruhé ani napotřetí nezaujalo. Ale postupně mu přicházím na chuť a myslím, že ho ač nebude patřit mezi mé nejoblíbenější, tak si ho občas rád poslechnu.
Jinak se přiznám, že s autorem až tak moc nesouhlasím v některých soudech jeho tvorby. Osobně totiž za jeho velmi silná léta považuji právě léta devadesátá. Jinak mám svá oblíbená alba rozvrstvená rovnoměrně.
70. léta: Tubular Bells, Ommadawn
80. léta: Crises, Islands, Discovery
90. léta: Tubular Bells II., Voyager, Guitars
Je pravda, že jeho experimentování s taneční hudbou mě poněkud otrávilo a podle mě alba jako Tubular Bells III., The Millenium Bells či Shade docela kazí.
S recenzí souhlasím. Nemám to ještě takhle naposlouchaný, ale z prvních dojmů mám stejný názor. Nejčastějc poslouchám jeho starší alba, přesněji nejstarší alba. Ač jsem ho poznal až v době The songs of distant earth, který mám ve své TOP3, šel jsem časovou osou zpět a našel úplně jinou hudební dimenzi. Myslím, že hudební dokonalosti od něj jsem již poznal a tuto oddechovku vítám, ale zůstanu s poslechem u jeho klasiky. Mimochodem The killing Fields doporučuji též, jak film, tak soundtrack.
Album v normalni a instrumentalni verzi me nijak nenadchlo. Musim rict, ze hlavne kvuli Oldfieldovym postupum a pouzitym nastrojum. Feeling z alb nedavno minulych se pro MotR vubec nehodi. Jak mel kdysi MO cit pro barevnou slazenost skladby, tak tady jich vetsina taha za usi.
Nastesti ma porad smysl pro promakle melodie a citlive tony. Take zpevak je vyborny a je dobre, ze mu dal Oldfield tolik prostoru.
O to vic potesily demo verze na 3. CD a hlavne tyto akusticke verze:
https://www.youtube.com/watch?v=n1INKBi7pb8
https://www.youtube.com/watch?v=y3z4wlnracE
Doufam, ze se jich objevi vic...
[11] Nikdo nejsme dokonalý a psaní mě neživí. Třeba jste ve svém oboru dobrá a přeji Vám úspěch, já jsem zase expert v tom svém a naštěstí k němu pravopis příliš nepotřebuji.
Jinak chyby rád opravím, na psaní blogu mám čas většinou jen pozdě v noci a to se snadno něco přehlédne, ale je vhodnější zvolit jinou cestu než diskuzní příspěvek, diskuze je určena jiným příspěvkům.
Kristova noho, jsem si nastavil přenášení komentářů k albu do mailu, abych sledoval recenze a názory, a zatím si tu vylívá srdíčko nějaká sl.... s mindrákama. Kdyby si radši hleděla svého a neplnila diskuse příspěvkama, který nejsou absolutně k věci. Přeju Vám, pane Breškovče, co nejméně komentářů typu od Jane. Váš blog se mi líbí, i s pravopisnými chybami, kterých sem si do teď nevšiml. Obsahově je, dle mého názoru, kvalitní. S pozdravem Ladik H.
Mně se blog pana Breškovce také líbí, jinak bych ho nečetla, to dá rozum... Jen se mi v něm prostě nelíbí ty pravopisné chyby, tak jsem si na ně dovolila upozornit. Věřte, že je více lidí, které pravopisné chyby zarazí a mrzí je, a to zvláště v textech, které jsou jinak dobré nebo hodně dobré! Jane
Nechápu narážky na jeho vzhled. Mě nijak neuráží ani neodpuzuje. V tomto jsem celkem liberální, řekl bych.. :)
Líbí se mi od něj nejvíc asi toto: http://youtu.be/RRvvhcBO5hU
No a pak ty klasický odrhovačky jako Moonlight shadow atd.. :)
Můj 18 letý syn si toto album koupil jako 2LP Za 799Kč. Zvuk z LP je o dost lepší, než stažený z legálně koupeného odkazu (součást Lp). Nejvíc se mi líbí (zatím) poslední tři skladby. Pro mně je Oldfield Moonlight shadow a To France a DVD Tubular bells. Ale i nové Lp se příjemně poslouchá. Je mi 45. :-)
Přítelkyně řekla o novém Oldfieldově počinu, že je sexy...a myslím, že má pravdu. Hodnotit Oldfielda na pozadí Tubular Bells a jeho nynějšího "pohodového" života mi přijde zcestné. Z mého pohledu je, mimochodem, zdaleka nejlepší Olfieldovou deskou Platinum. A poslední tvorbou ukázal, že vyzrál a nemusí žádnému recenzentovi co nakupuje desky deluxe nic dokazovat. Music of the Spheres a Man on the Rocks se povedly - je to sice rozdílná, ale Muzika se vším všudy. Pěkný den. Mirar
..až nyní jsem objevil Oldfieldovo nové album a dnes konečně přišlo. Tomu se říká změna! Nenapdlo by mne, že tento instrumentální muzikant dá dohromady takovou desku a jsem za ní po tom všem opravdu rád. Laděné lehce melancholicky, pohodově, supr obsazení, velmi kvalitní výběr a zpěvák? Luke Spiller je trošku kontroverzní, ale co, je to kvalitní zpěvák, který se s tímto popral velice slušně a dle mého názoru, Oldfield rozhodně nesáhl vedle. Ke vzhledu- existuje něco jako tolerance, která bohužel konzervativní společnosti chybí.
Osobně na mne jeho tvorba působí tak, že už je vybouřen, hodně se zamýšlí sám nad sebou a nad prožitým životem, vždyť už dozrál do věku, kde mu melancholii a sentiment nelze vyčítat. CD je hodně pohodové a za mne- dostalo mne a děkuji za něj!
Poslechl jsem si celé album asi 4 x a líbí se mi čím dál více než na první poslechnutí. Je mi celkem jedno, jak Luke Spiller vypadá, hlas má super. Na Oldfieldově muzice se mi líbí opravdová čistota hry, zvládnuté harmonie, melodické riffy a bývávaly i hudební vtipy (narážím na Tubular bells, kdy začal střídat 7/8 takt s 9/8, čili kdo si chtěl podupávat do rytmu, tak mu to brzy přestalo vycházet.....). Osobně miluju album Amarok, pak také skladby QE2 finale, The wind chimes a Tubular bells II.....Jinak na trubce je i amatérská verze Amarok na klavír a basu, prostě nádhera, obdivuju.
Mám ale rád i prvotiny, jako Cooks Tune,Portsmouth nebo Mikeovy přehrávky klasiky od Vivaldiho nebo Rossiniho. Taky remake Johanna Sebastiana Bacha - In dulci Jubilo je zajímavé (asi 3 x rychlejší než je Bachův origoš).
Shrnuto, jsem rád, že Mike Oldfield ještě vůbec něco vydal.....vzhledem k jeho věku je to pro mně už jedině bonus (u mně má splněno). Je už proboha ne žádné další Tubular bells IV nebo extract z těch prvních tří.
Olďák už se nepotřebuje něják předvádět, dal do CD to co je v něm a buďme rádi. CD je jiné, ano z počátku nezvyklé, ale teď je jako droga, tak jako jeho ostatní alba. To, jak někdo vypadá snad nerozhoduje, ne? Není to zrovna hudba pro puberťáky a vysílána na všech hudebních kanálech. Kdyby Luke nebyl dobrý, tak si jej Olďák nevybere. Dejte si CD pořádně nahlas a uslyšíte i starého Olďáka a husina vás nemine. Mě se líbí všechny skladby a dokonce už mě i moonshine budí. Je mi 24, Mika znám od dětství a nezklamal, jen bych si moc přála nějáký koncert, ale vím, že už to nemá zapotřebí, ale kdyby se dal posunout čas, tak bych byla na každém koncertě. Takže za mě CD SUPER, kdo tvrdí opak, není fanda MO.
Žiji a pracuji v Ostravě. S OS GNU/Linux jsem se poprvé seznámil v roce 1997 na VŠB, následně se moji první distribucí stal RedHat 5.2. Ve stáji červeného klobouku jsem vydržel až do verze 8, kterou na půl roku vystřídal Mandrake. Poté jsem nainstaloval GNU/Debian. Po čase jsem cosi zaslechl o nějakém úžasném systému postaveném na Debianu, a tak se na mém PC objevilo Kubuntu 5.04. Od té chvíle se datuje mé poznání, že Linux je již zralý pro Desktop a Windows nadále nepotřebuji. Od Kubuntu 5.10 jsou tedy mé počítače zcela bez oken a zatím zůstávám stále věrný Kubuntu.
Od července 2009 jsem členem České pirátské strany v Moravskoslezském kraji.
Moje Bitcoin adresa: 19L6XxtSAVYmD2SJatBaHFgjYDC8GvgKWb
Přečteno 38 283×
Přečteno 29 654×
Přečteno 29 459×
Přečteno 25 453×
Přečteno 22 906×