Technická podpora

23. 3. 2007 12:10 (aktualizováno) Michal Breškovec

Možná také patříte k lidem, kteří se někdy pokoušeli získat informaci od technické podpory nějakého výrobce – něčeho, nebo poskytovatele nějaké služby. Možná také vy jste zjistili, že to nemá žádný smysl, protože člověk po pár mailech nebo telefonech získá dojem, že musí mluvit hotentotsky nebo nějakým jiným nesrozumitelným jazykem. Pokud prostě potřebujete získat konkrétní informaci, nemáte šanci. Díky svému novému zaměstnání už naštěstí nemusím přicházet do styku s technickou podporou Microsoftu, která je svou neschopností už téměř pověstná, také jsem vzdal jakékoliv dotazy na Vodafone, dříve Oskar (díky bohu za jejich vynikající Samoobsluhu) ale nemůžu se nepodělit se svým posledním zážitkem s českou podporou firmy Nokia.

Před časem jsem si koupil slušný mobilní telefon Nokia E60 se kterým jsem, až na pár malých mušek (co je dokonalé, že), velmi spokojen. Důvody proč jsem si ho koupil nejsou pro tento článek podstatné, kromě jednoho – kvalitní reprodukce hudby. Naivně jsem se domníval, že moje nová E60ka + sluchátka Koss Porta Pro a hudba v kvalitně udělaných MP3 nebo (díky Symbian OggPlay) Vorbis OGG = slušný hudební zážitek. Chyba lávky, v této rovnici totiž chybí ještě jeden prvek a to redukce z konektoru Nokia na jack 3,5mm Nokia AD-46.


To co z toho leze se dá nazvat různě, ale kvalitní hudební přednes rozhodně ne. Dlouho jsem bádal, kde může být problém, dokud jsem si od kamaráda nepůjčil sluchátka Nokia HDS-3, které mají přímo Nokia konektor. Tyto „špunty“ nejsou samy o sobě nic moc, ale s tím co se ozývalo z mých Kossek se to nedalo vůbec srovnat, byl jsem překvapen jak velký rozdíl v kvalitě to je. Najednou byly slyšet basy, neprojevovalo se žádné šumění a podobné nepříjemné ruchy, se kterými jsem se musel zatím smířit.


Vzhledem k tomu, že můj další kamarád se stejnou výbavou jako já dosahuje stejných neuspokojivých výsledků, rozhodl jsem vznést dotaz na podporu firmy Nokia v České republice.

Vylíčil jsem jim své trable s kvalitou zvuku a požádal je o vyjádření. Jejich odpověď zde uvádím bez úprav:

     Dekujeme, ze jste kontaktoval/a NokiiHelpline
Sluchatka Koss Porta Pro nezname, nejedna se o sluchatka Nokie. Spatna
kvalita je tedy zpusobena zrejme tim, ze tato sluchatka nejsou kompatibilni
s tel N60. Redukce bude zrejme v poradku. Headset HDS-3 jsou sluchatka
urcena k tomuto telefonu, tz. kompatibilita je zde zarucena, proto je i
kvalita zvuku normalni, dobra.

Ve své odpovědi na tento e-mail jsem se pokusil vysvětlit, že se snad v tomto případě nemůžeme bavit o nějaké kompatibilitě a požádal je o nějaké charakteristiky výše zmíněné redukce. Následující odpověď mě pak úplně dorazila:

     Dekujeme, ze jste kontaktoval/a NokiiHelpline
Na redukci s oznacenim AD-46 jsme doposu nemeli zadne stiznosti, o
prislusenstvich, ktere nejsou vyrobkem nokia ale vime, ze casto s Nokiemi
nefunguji. Bylo by asi dobre vyzkouset redukci s jinym kompatibilnim
zarizenim. ( jinymi ale kompatibilnimi sluchatky Nokie). Takto by jste
zjistil, zda se jedna o zavadu s redukci nebo o nekompatibilitu zarizeni.


Jak vidno není možné vysvětlit, že když do jejich redukce strčím libovolná sluchátka, musejí prostě hrát dobře, protože je jedno jestli jack 3,5 mm vyrobí Nokia, nebo Franta z Horní Dolní. Jejich odpověď by se dala interpretovat i takto: „Na naše hřebíky jsme doposud neměli stížnosti. Pokud vaše kladivo nezatlouká tak jak má pořiďte si kladivo od nás“.

Svou další odpověď jsem vzdal, protože mi to silně připomnělo Dona Quichota a jeho pověstný boj s větrnými mlýny.

Možná se nyní ptáte, fajn je to blbé, ale jakou to má spojitost s Linuxem?
Jednoduchou, udělal bych si tu redukci klidně Home Made, nepotřebuji v ní ani funkci handsfree, ani anténu pro rádio (které stejně v telefonu nemám), chci jen aby to dobře hrálo, ale tyto redukce v sobě mají nějaký „šváb“ který se stará o to, aby telefon do redukce poslal místo mono – stereo signál. Takže i když jsou vývody Nokia konektoru zdokumentované, jsem nahraný. Je to ukázka nechutně proprietárního, uzavřeného systému, s mizernou podporou. Jak vás jednou lapí, jen solíte a dostáváte zboží mizerné kvality s pěkným pozlátkem, bez možnosti volby.

Sdílet