Hlavní navigace

Rada pro reklamu neplnila svoji funkci?

19. 4. 2007 14:52 (aktualizováno) Pavel Chalupa

Dne 18. března jsem mailem odeslal článek s žádostí o zveřejnění na historicky nejstarším deníku na českém internetu. Bez odpovědi. 23. března jsem to nabídl iinfo pro digizone.cz. Také dosud bez odpovědi. Je 14. dubna a jedinou odpovědí je reklama v TV na „revoluční internet za 799kč“. Vidím ty souvislosti jenom já? Jaký je váš názor?

Tady je zmíněný článek:
----------------------------------
Titulek: Rada pro reklamu neplní svoji funkci

V současné době konkrétně 16.,17. a 18. března běžela v nejsledovanějším reklamním čase na TV Nova omluva Českých radiokomunikací. Omluva se týkala předchozí reklamy Českých radiokomunikací, která vyzývala k neplacení paušálu konkurenční firmě Telefonica/O2 (dříve Český telecom). Omluva zřejmě vycházela z rozhodnutí českého soudu u kterého Telefonica/O2 zřejmě zažalovala České radiokomunikace za tuto reklamu. Problémů v tomto případě je několik a své by k tomu měla říci i Rada pro reklamu. Podle mě je například současná reklama na připojení k internetu od Telefonica/O2 – 2MBity za 399Kč měsíčně klamavou reklamou ve smyslu klamání spotřebitele. Uvedu vysvětlení na příkladu zboží v supermarketu.

Supermarket nabízí balení dvou lahví kvalitního značkového vína za 399Kč. Na regále je uvedena cena 399Kč. Naložíte zboží do košíku a přijdete k pokladně. Na displeji vyskočí cena 399Kč. Pokladní vytáhne 2 kartony krabicového levného stolního vína za 500Kč a na displeji vyskočí 899Kč. Ohradíte se, že jste si přišel pro inzerované značkové víno za 399Kč a že nechcete 2 kartony stolního vína. Prodavačka argumentuje, že si ho musíte koupit, jinak vám to značkové víno neprodá, takže ve výsledku musíte zaplatit 899Kč pokud si chcete to inzerované víno za 399Kč skutečně odnést. V tomto případě by byl supermarket asi obviněn z klamavé reklamy a klamání spotřebitele a konkurenti by se snažili zakročit.

Příklad je jenom příklad, ale Telefonica/O2 provádí a inzeruje denně v televizi tímto způsobem svůj produkt připojení k internetu za 399Kč a nepořídíte jej za tuto cenu, ale musíte si k tomu připočíst paušál za hlasové služby. Tyto služby sice nechcete, ale musíte je objednat a sice za podobnou cenu jako v příkladu s vínem, jinak službu „připojení k internetu“ nezískáte. Přečetl jsem kodex reklamy, kterým by se inzerenti zejména v televizi měli řídit. V jednom odstavci je napsáno:

****
3. Pravdivost reklamy
3.1
Reklama nesmí šířit klamavé údaje o vlastním nebo cizím podniku, jeho výrobcích či výkonech. Klamavým údajem je i údaj sám o sobě pravdivý, jestliže vzhledem k okolnostem a souvislostem, za nichž byl učiněn, může uvést v omyl.
****

V tomto případě jednoznačně reklama uvádí v omyl spotřebitele a vyvolává v něm dojem, že za 399Kč získá připojení k internetu. Není to pravda a spotřebitel musí zaplatit každý měsíc cenu více než dvojnásobnou, protože musí odebírat zároveň s připojením k internetu i hlasové služby za měsíční paušál, které nechce nebo nepotřebuje. Připomínám, že hlasové služby si můžete objednat od jiného operátora a sice zdarma a bez paušálu a jsou operátoři, kteří tarifikují po sekundách hned od počátku hovoru. Takže jeden hovor může trvat například 10 sekund a můžete za něj zaplatit například 10 haléřů a nic víc. Tito operátoři působí na internetu a samozřejmě dostanete ke službě regionální telefonní číslo pevné linky a fyzický telefonní přístroj. Jedinou podmínkou je nějaké kvalitní připojení k internetu, které můžete dostat i od regionálního poskytovatele připojení k internetu ve vašem městě.

Rada pro reklamu tomuto jednání Telefonica/O2 nečinně přihlíží. Nedokážu posoudit zda je to úmyslné od Rady pro reklamu nebo se řídí následujícím odstavcem:

****
3.5
Reklama nebude považována za klamavou v případě označení zboží nebo služeb, která jsou všeobecně zažita jako údaje sloužící k označování druhu nebo jakosti zboží, pokud k ní nebude připojen dodatek způsobilý klamat o původu zboží nebo služeb.
****

Pravděpodobně to bude tento odstavec, protože o nutnosti platit paušál hlasových služeb při objednání služby internet u Telefonica/O2, je tzv. „všeobecně zažito“.

-------------------------------------------------------
Konec článku.

Tak mám si připsat „zásluhy“ nebo je to náhoda? :-)

Update 19.4.: Tak obdobná propagace připojení k internetu stále běží v TV i v rádiu stylem „až 4× rychlejší…atd. za cenu od 399Kč“. Sdružení obrany spotřebitelů odepsalo:

„Stížnost lze podat i na jednání, které již proběhlo a společnost se jej již nedopouští. Příslušným orgánem je skutečně Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, které je nutné dát podnět k zahájení správního řízení podle zákona o regulaci reklamy. Lze také uvažovat o podání stížnosti České obchodní inspekci pro porušení § 12 zákona o ochraně spotřebitele, který podnikateli zakazuje informovat zákazníka o ceně tak, že se zdá, že je cena nižší, než jaká je ve skutečnosti.“

Uvidíme co se bude dít dál, hra začíná :-)

Sdílet