Lidé se často ptají, jak mohou producenti a prodejci hudby, videa, knih a programů konkurovat pirátům, když při pirátském stažení to máte přeci zadarmo. A já říkám mohou a finta je v tom, že zadarmo prostě v ekonomice neexistuje. Vždy a s každou činností vznikají náklady a spotřebitel se rozhoduje na základě užitku, který získá a bude svoje prostředky investovat tak, aby jej maximalizoval.
Nyní se to pokusím trošku rozvést z pozice „běžného“ uživatele Internetu. Představte si například, že váš oblíbený interpret vydal nové album a vy jej chcete v této obtížné ekonomické situaci získat za podmínek, které jsou pro vás přijatelné. Váš oblíbený obchodník (nebo spíše překupník) vám jej nabídne za přátelských 400 Kč (váš oblíbenec je přeci instantní hvězdička vyprodukovaná zábavním průmyslem, aby zazářila, vydělala co nejvíce peněz, a pak čert ji vem). Tato cena vás zřejmě nepotěší a v případě kdy se rozhodujete, zda investovat do nových zimních rukavic (když nám teď přituhuje), nebo do lesklé placky, tak se asi logicky rozhodnete pro ty rukavice. V nových rukavicích s obrázkem soba tedy usednete k Internetu, otevřete svůj oblíbený vyhledávač, zadáte do něj jméno interpreta, alba a dáte vyhledávat.
Co tímto postupem dostanete? Hromadu reklamy, podvodných (automaticky generovaných) stránek, nějaké ty viry, trojské koně, malware, spyware a jiný ware, který si váš Windows vždy tak oblíbí. Když se tím vším proklikáte a máte štěstí, tak možná získáte funkční odkaz na to co hledáte – v nějaké kvalitě, která může oscilovat od mizerné po excelentní, v závislosti na vašem štěstí.
Nyní se tedy album pokusíte stáhnout, což opět může trvat od několika minut, až po několik dnů (ale třeba i více) v závislosti na způsobu stažení a v případě torrentů také na dostupnosti seedů. Pochopitelně výsledek je nejistý, možná budete muset stahovat několikrát a navíc v archivu který si stáhnete může být i něco docela jiného. Ale předpokládejme, že jste se nakonec dobrali kýženého „kulturního“ zážitku.
Po celou tu dobu, kterou jste investovali do získání tohoto alba (což může být několik minut až několik dní – já jsem třeba čínský seriál Opičí král stahoval tři roky) vám nabíhají náklady. Jsou to pochopitelně váš čas (a jak se správně říká, čas jsou peníze), elektrická energie, cena připojení k internetu, amortizace vašeho hardware, případně software. Mohou také přibýt náklady vzniklé nutností odvirovat váš počítač, případně ztráty zneužitím vašich citlivých informací nějakým tím badwarem a mnoho dalších přímých a nepřímých nákladů. Pokud se nad tímto zamyslíte, možná vás překvapí, že konečná cena pirátsky staženého díla může být celkem vysoká, někdy i vyšší, než zakoupení placky u kameníka.
A teď se ptám, kdybyste měli možnost, buď přímo na stránkách interpreta, nějakého webshopu, nebo prostřednictvím nějaké služby/aplikace zakoupit totéž velmi jednoduše, ve vysoké kvalitě, dobře otagované, bez DRM a podobných nesmyslů, s rychlým downloadem za „rozumnou“ cenu a případně nějakou další přidanou hodnotou (např. slevový kupón na zakoupení lístku na koncert), podstupovali byste toto pirátské martyrium? Já tedy ne.
Producentům obsahu dává Internet neuvěřitelně mocnou zbraň, jak dostat svůj produkt obrovskému množství spotřebitelů po celém světě (prý už je nás přes 7 miliard), a to s relativně nízkými náklady, oproti fyzické distribuci. Chce to jen vůli, nabídnout hodnotné služby, rozumné ceny a vycházet zákazníkovy vstříc, místo jeho omezování a perzekuování. Že to jde dokazují ty stamilióny dolarů zaplacené za premium účty na serverech typu Megaupload, miliony uživatelů nakupujících hudbu přes iTunes atd. Takže není pravdou, že lidé nejsou ochotni platit, jen prostě chtějí za své peníze kvalitní a dobře dostupné služby.
Co tedy říci závěrem? Máme technologie, máme zákazníky ochotné nakupovat a producenti obsahu mají stále dost peněz, které mohou investovat do nových služeb a nového obchodního modelu. Tak se táži, kde je problém? Odpovězte si každý sám, jen je myslím zřejmé, že piráti to nejsou.
S clankom suhlasim - len uzivatelov internetu nie je 7 miliard ale odhadom dve. Aj to je dost.
Neviem ake meno ma to ekonomicke pravidlo: je vyhodnejsie predat menej drahych veci ako vela lacnych. Navyse, keby velke vydavatelstva presli na predaj cez internet tak musia prepustit vecsinu zamestnancov a vystavit sa obrovskej konkurencii... tak sa brania zubami nechtami.
I když myslím, že pořád vyjde stahování levněji, docela souhlasím. Teď jsem kupoval DVD s filmem a když pominu, že ten formát nemám rád a nemám rád, když to zbytečně zabírá místo (na HDD je ho dost), když pominu že to v tom obchodě stálo víc než mělo, nejvíc mě naštvalo teprve to co přišlo. Pustíte DVD, naskočí nějaká blbost proti pirátům, pak naskočí asi ukázek od různých společností co to produkovaly, pak zase něco o ochraně... To mi opravdu vadí, myslím že nejjednodušší by bylo opravdu to stáhnout za malý poplatek, bez těch reklam atd., v dobré kvalitě. A ještě něco bych v našich končinách uvítal. Ono u vás v Praze a tam, kde je optika třeba není problém 100 Mb připojení za dobrou cenu, ale u nás v 4000 městečku je problém, aby to mělo i ten 1 Mb, s co teprve stabilně...
Minulý týden jsem byl v kině, do kterého mě přilákalo pokračování příběhu o jednom britském detektivovi. Zaplatil jsem 139 kč studentského vstupného za 15 minut kinoreklam, ukázek a pirátského varování, hodinu a půl filmu a 10 minut titulek. Film samotný stál za houby, ozvučení nic moc a obraz mi taky přišel horší, než na mém full hd displeji. Zhodnocení? Zase na nějakou dobu mě do kina nikdo nedotáhne ani zadarmo a taky jsem se rozhodl, že výše zmíněný film budu alespoň měsíc seedovat.
Osobně mám raději torrent než upload servery. V případě torrentů jde totiž o prosté sdílení, kdežto u upload serverů dáváte někomu vydělat na díle, které mu nepatří.
[4] Budu se citovat - Nyní se to pokusím trošku rozvést z pozice „běžného“ uživatele Internetu. Takže ano, "Váš Windows...".
A mohu tě rovněž ujistit, že i tak triviální činnost, kterou pro tebe, nebo pro mě, či drtivou většinu lidí, kteří si tento zápisek přečtou, představuje stažení něčeho z uloz.to, tak pro BFU, jako je třeba moje sestra, či její přítel, to zas tak jednoduché není.
Navíc, k tomu uloz.to - ačkoliv jsem tam nalezl i některé filmové perly, které byly jinak a jinde naprosto nesehnatelné, tak většina tamní produkce je poměrně bídné kvality, popisy jednotlivých downloadů úplně chybí, či jsou mizerné (to je problém hlavně u věcí rozdělených na mnoho archivů). No a také ten BFU musí nějaké uloz.to vůbec znát.
S clankom plne suhlasim - tiez nechapem, preco sa vydavatelia zubami-nechtami brania internetu/predaju formou stahovania. Ano, existuje riziko, ze ak si niekto kupi online DRM-free album, tak ho moze dalej volne sirit - to je asi to, coho sa boja. Samozrejme su tu aj ine aspekty, napr. spominana masineria zamestnancov, fura zazmluvnenych ci uz online alebo kamennych predajcov "placiek" - skratka je tu vela ludi, ktori by prisli o pracu. Ale preco to ma trapit zakaznika?
Sam za seba poviem, ze ak som si "upiratil" nejaku hru, ktora sa mi naozaj pacila (mnozstvo z nich som len vyskusal a po zisteni, ze moj HW na to nestaci, tak isli do kosa), tak som si takuto hru aj zakupil cez nejaky ten online distribucny kanal. Takato forma distribucie je na dalsej strane aj setrna k zivotnemu prostrediu - nie je potrebne lisovat nosice, tlacit manualy, balit to cele do krabic, prevazat do centralnych skladov, odtial do lokalnych skladov, potom do predajni a potom si to este musi aj spotrebitel doniest domov.
Takyto rovnaky model by mohol fungovat aj pri hudbe/filmoch (pri filmoch to uz ciastocne takto funguje - google tv a podobne produkty/sluzby, zatial to vsak v praxi vyskusane nemam). Je to presne ako pise autor - spotrebitel potrebuje tu najjednoduchsiu cestu ako sa k produktu dostat a ak mu ju producent doruci do pohodlia domova za par sekund, tak si urcite zvoli tento sposob. A ak mu este producent dovoli nahrat si tuto hudbu na USB/prenosny prehravac, aby si ju spotrebitel mohol pustat v MHD/aute/pri prechadzke/pustit to priatelom (t. j. DRM-free), tak to bude uplne uzasne. V opacnom pripade sa bude aj nadalej piratit.
Udajny vydelek Megaupload ($125M) jasne dokazuje, ze lidi nemaji problem za obsah zaplatit. Mel tez vzniknout revolucni projekt MegaBox, ktery by legalne a tvrde konkuroval soucasnemu modelu, jsou spekulace, ze to je duvod, proc FBI Megaupload strhla zrovna ted. Sam jsem sveho casu mel zaplaceny premium na Rapidshare (v dobe kdy byl na spici).
[7] Opičí král žádnou "oficiální" cestou sehnat nelze a spolu s japonským seriálem Sokol strážce noci, to byl nejsháněnější seriál na českém internetu. Sokol je bohužel stále naprosto nedostupný. Jinak, co si vzpomínám byla tu snaha získat Opičího krále přes Českou televizi a dokonce i Čínskou ambasádu, všechno marné. Odkud se nakonec vzal zdroj si nepamatuji, ale na poslední díl se skutečně čekalo tři roky.
Jsem rád, že se nové modely prodeje hudby přes Internet objevují, i když jejich nástup je velmi pomalý. V Evropě je třeba celkem použitelný obchod 7digital.co.uk, popř. 7digital.de. Sice vás při registraci nenechají vybrat jinou zemi, než UK/DE, ale jinak je nákup hudby tam zcela bezproblémový, stejně snadný, nebo i snadnější, než stahování nelegálních kopií.
Dalším zajímavým projektem je reedice starých PVC desek Universal Music pod názvem Back to Black Vynil http://www.backtoblackvinyl.com/ − koupíte si v prodejně „černou desku“ a její součástí je voucher na bezplatné stažení MP3 verze dané desky. Bohužel, cena desek je velice vysoká, zvlášť vzhledem k tomu, že jde o stará díla, která už na sebe dávno vydělala…
Jako poslední bych zmínil nedávný počin českého vydavatelství Supraphon, které otevřelo e-obchod s hudbou http://www.supraphonline.cz. Ceny jsou velmi přijatelné, v nabídce je i FLAC a součástí alba je i obrázek obalu ve formátu JPEG 1400×1400.
Problém je s videem. Nechápu, proč když se dnes prodávají DVD za 50 Kč v trafikách, není možné si za stejnou cenu z nějakého webu stáhnout ISO obraz. Veškeré online video služby, které znám, jsou zatíženy nesmyslným DRM, které případné zájemce velmi rychle odláká.
Opičího krále sem někdy před rokem stáhnul z ulož.to (a trvalo to jen asi tři dny a ne tři roky), dokonce tam snad byly i všechny díly, ale zase sem to smazal, protože až na nějaký tři díly byla kvalita opravdu mizerná. Koupit se to asi nikde nedá a v lepší kvalitě to asi taky nikde nebude, protože ten seriál dávali v televizi někdy kdysi dávno a tak to všechno budou pravděpodobně jen ripy z letitejch vhs kazet. Ale když už tam někdo nahrál tři díly v použitelný kvalitě, tak by snad bylo možný v takový kvalitě dodat i ten zbytek.
[12] Torrentil jsem ho už před mnoha lety přímo od člověka, co zřejmě dával do kupy video v čínském originálu a český dabing. Pravda, je to nějaká VHS kvalita, ale to se nedá nic dělat. Nyní už se to zřejmě rozšířilo a tak to bude dostupnější.
[13] Z vlastní zkušenosti mohu říct (tedy z dotazů od BFU), že dokáže zaskočit i download dialog, který žádá registraci nebo free stažení po opsání captcha - on totiž BFU trpí jednou takovou chorobou, jakmile vidí nějaký dialog, tak si ho neumí přečíst, nebo respektive ano, ale nedokáže ho pochopit, což je divné, když ty informace jsou v jazyce českém a naprosto jasné. Já tomu říkám syndrom vypnutého mozku :-D
Tak kdyz to tak propocitam, tak vydavatele by meli lide jeste platit, kdyz se uvazi, kolik je v tom casu a cas jsou penize. :-)
Ad uloz.to: Spousta filmu tam je akorat s dubbingem, obvykle ceskym, coz casto znamena, ze film byl totalne znicen. Treba film Zelnacka je v hloupy film v jakemkoliv jazyce, nicmene v originale ma svuj puvab prave kvuli jazyku, ktery se v ceske verzi zcela vytratil. Film Taxi je hloupy, ale ve francouzstine sranda, v anglictine hloupy a nuda. Takze uloz.to neni zadna slava.
Autori a vubec ti, kteri autorske dilo vytvorili neuvidi ani korunu. To ze je neco snadne ukrast, jeste neznamena, ze to neni kradez. Novy model Mercedesu take nemam moznost si koupit za pro mne prijatelnou cenu... Takze ho mam ukrast? V tomhle pirati jedou komunistickou linii - vsechno vsem. Jinymi slovy, kdyz na to nemate penize, tak to proste nekoupite.
[17] A něco k tématu nemáš?
Navíc s mercedesama jdi do háje, v každé diskuzi se najde vždycky někdo kdo písničky přirovnává k fuseklím nebo mercedesům. Až si budu moct na poslední hit Vondráčkové sáhnout (tedy sorry, ta už asi žádný mít nebude), tak si to srovnávej třeba s Maserati, ale zatím se jedná o naprosto něco jiného a podle toho je třeba se k tomu chovat.
Ja se tvorenim zivim a osobne neznam nikoho z kolegu, kdo by piratum tleskal. Vzhledem k tomu ze moji praci by pirati nejradeji davali vsem jakoukoliv hudbu zadarmo, je povazuju za propagatory normalni zlodejny. Legalne je mozne se dneska koupit prakticky jakoukoliv hudbu, tak nevim, proc ji stahovat zadarmo. Osobne znam desitky nasranych lidi, jejich autorska dila jsou sdilena na internetu bez jejich povoleni. Clanecek jaka je hruza se proklikavat reklamama na filehstingovych serverech je silenost. A Vase teze, ze cena musi byt "rozumna" je nesmysl. Cena je takova, kterou urci autor. Navic ja budu vzdycky prirovnavat pisnicky k autum. Protoze oboji nekdo vymyslel a vyprodukoval. Vim, ze pirati to nedokazou pochopit. Prilis mnoho autoru v jejich radach totiz neni.
[19] článek je právě o tom, že stažení za rozumnou cenu je pro spoustu lidí jednodušší, než pirátit - a jít do obchodu, to už vůbec. Ten efekt je vidět na DVD za 50Kč. To si člověk přihodí k nákupu, když to někde mají u pokladny a nějaký titul ho zaujme. Za 200 bude váhat a 500 nedá skoro nikdo. A jsou i dražší.
Ostatně, lze to teď, jako Deja Vu, pozorovat u e-knih. Nejrozšířenější čtečka je Kindle a českou knihu do ní prostě nekoupíte. Protože by musel být bez DRM, a na to nikdo nechce přistoupit. A ceny (i ty s DRM) jsou proti tištěným knihám sníženy jen nepatrně, takže i nakladatelé prakticky vysvětlují lidem, že knihu do čtečky je nejlepší upirátit - protože ji prostě koupit nejde. Tak, jo, lidi se to naučí a co bude následovat?
Teď stovku až dvě za knížku koupenou do čtečky stylem klik-klik-klik dá kdekdo, ale ono to NEJDE!
[19] Milý autore, v podstatě každý z nás je autorem, každou vteřinu našeho života. Já jsem autorem tohoto článku - je to dílo, já ho poskytuji tobě a ostatním. Máš pocit, že jsi lepší autor než já? Tak se pochlub, ale musíš mi to dát ke stažení zdarma, protože tě neznám a nevím jestli o tvoje dílo vůbec stojím. Když se mi bude tvoje dílo líbit, dám ti vydělat, pokud ne, tak sorry. Další věc je, že moje dílo není původní, jen recykluje myšlenky, které tu již dávno byly - 90% dnešní pop music je úplně stejný recyklát, který nestojí ani za zlámanou grešli. Já mám alespoň na rozdíl od tebe soudnost a dávám ho lidem zdarma. A ještě něco ti povím, my jsme zákazníci, my si stanovujeme podmínky a pokud se to tobě a tvým kámošů, nelíbí, tak jděte třeba k lopatě, třeba tak prospějete lidstvu více, protože lidí, kteří tvoří hodnotná díla bylo, je a bude vždy dost a i kdyby všechno co tvoří dávali zadarmo, tak pořád vydělají, protože nenabízejí rohlíky nebo auta, ale pocity, svoji duši a věci nemateriální a lidé je za to milují a nenechají padnout. Hádám, že tvoje tvorba by nikomu nechyběla.
Ale tento článek vůbec není o tom, jestli je v pořádku si něco stáhnout zdarma - podle mě je, jak podle zákona, tak i morálně, protože samotný akt stažení neimplikuje žádnou škodu pro nikoho - ale o tom, že ta vaše špinavá žumpa, které říkáte zábavní průmysl se buď konečně vydá s dobou a přežije (naznačil jsem cestu jak), nebo chcípne a nahradí ji někdo jiný, progresivnější.
Zkrátka, pokud nechceš aby lidé tvoje věci poslouchali, tak je nevydávej a nech si je pro sebe. Pokud se ale chceš pochlubit svým dílem světu, ta tak to udělej - když bude dobré, neodejdeš s prázdnou - ale vždy to bude posluchač, který rozhodne, jestli si zasloužíš odměnu, nebo ne, protože tak je to správně. Autoři kteří si myslí, že vydají nějakou sračku a budou za ni bez práce do smrti rýžovat, tak by měli rychle prozřít, protože zlaté časy vaší komunistické idylky skončily, vítejte v tržním hospodářství.
[19] ‘Pirating’ can act as an introduction to an artist’s work. If you like his or her idea, then you will want to have it in your house; a good idea doesn’t need protection.
http://paulocoelhoblog.com/2012/01/20/welcome-to-pirate-my-books/
S hudbou je to totéž. Ta dobrá žádnou ochranu nepotřebuje, protože dobrý hudebník na pirátění nemůže prodělat. Kdo si může stěžovat jsou ti, co rádi prodávají zajíce v pytli a mají strach, že jakmile si to někdo přečte/poslechne, tak nebude mít dál zájem. Ani o dílo, ani o autora.
Já jsem na straně "pirátů" a audiovido obsah bych si nekoupil nikdy i když by pirátský obsah nebyl. Nemám prostě na to peníze..
Na filmy do kina (spíše tedy na promítnání, né přímo do kina) chodím na více míst a za vstupné také neplatím.
Sám také píšu a tvořím a nic za to neočekávám (reklama, ze které je 0,0 prd a každý si jí může bloknout adblockem a sám řeším jestli je morální tato reklama přestože tam mám zakázány věci jako hubnutí, MLM, půjčky atd.).
Nemyslím si že tím že dílo zkopíruji a nebo vidím někomu vznikne škoda.
Stáhnout pro mně film legálně z internetu znamená 2x kliknout.
Registroval jsem se a zaplatil SMS u MusicJetu a pak jsem zjistil že mi nefunguje dot.net framework který je k běhu aplikace potřeba.
Takže používám stále jamendo, magnatune a vyjímečně groveshark.
Co se uloz.to týče tak dám ctrl+T, U (přednastavené klíčové slovo pro vyhledávání na uloz.to) název co hledám a pak kliknu na download a na film koukám hned. (captchu mi opíče plugin, a film pustím rovnou ve VLC jakmile se začne stahovat, a to nemám zrovna rychlý internet a za premium, warez, porno jsem nikdy nic neplatil a ani platit nehodlám, reklamu mám bloknutou..).
Když bych měl víc peněz tak bych prioritně platil tam kde je placení dobrovolné.
Tedy například na promítání těch filmů na které chodím fyzicky(v některých případech je pak diskuze s autory atd.. to v multikinu obvykle nebývá..).
Navíc některé filmy tam bývají legálně, zdarma před premiérou.. :)
Prostě ze mě nikdo prachy neuvidí..
Reklamu v MusicJetu bych ještě překousl (sice mě obtěžuje a nic si stejně nekoupím, leda by mi tam nabídli levnější mouku než kterou kupuji - což pochybuji), když by ta aplikace fungovala :D
A co se kvality týče, tak já nemám problém.. Nepotřebuji mít všechno fullHD a na filmy nekoukám kvůli efektům. Hodně filmů které mě zajímají jsou běžnou distribucí úplně nedostupné a nebo hodně špatně.
A pár filmů, které jsem uploadoval (byly už dostupné před tím) jsem upravil tak aby bylo původní rozlišení, komprese do X264, a zvuk v 6ti kanálovém formátu vorbis v kontejneru MKV s bitrate sice nižším než původní zdroj, ale mým okem a uchem od originálu k nerozeznání.. (odstranil jsem kraviny na začátku, odstranil jsem pruhy po stranách, u starých filmů se dá díky použítím filtrů dosáhnotu lepší kvality než měl originál..).
Když by autor měl učet na dobrovolné placení tak mu ho tam s radostí nechám.. :)
Na poslendí seriál který koukám nejsou jiné titulky než ty oficiální a jestli seriál u nás vůbec bude je záhada (jedná se o 6ti dílný seriál, který není z USA a který není příliš známý..)
Jsem ochotný se nechat přesvědčit abych na filmy nekoukal protože to není morální, můžete mě i zavřít do vězení, ale platit penězi za filmy nebudu :))
Když by nešlo tolik stahovat z internetu, tak bych víc chodil do knihovny, meditoval a psal články na blog a víc byl na internetu (v neplacené části..).
Nemyslím si že bych kdy koho připravil o peníze.. Jediné co jsem udělal že jsem viděl něco co si možná někdo nepřeje abych viděl.. :)
Placení za obsah krom toho že na něj nemám i když bych peníze měl (vážně nemám) by bylo složitější a většinu toho co považuji za dobré a kvalitní se stejně koupit ani nedá!
Takže za mě tak.. :)
18: Nejde o to, jestli si na to můžeš nebo nemůžeš sáhnout. Jde o to, že autor vytvořil originál díla a měl na to náklady (svou práci a nejspíše i investice). Náklady na vytvoření originálu pokryje (a zisk vytvoří) jen tak, že každý, kdo pořídí kopii, přispěje na vznik originálu. Piráti tento příspěvek neplatí, proto budou vždy levnější. Kdo nemá na to, aby na vznik originálu přispěl, ten nemá konzumovat kopii. Tím trh zajistí, jestli má takový originál vznikat nebo ne. Argumet "nemám na přispění na vznik originálu, tak si pořídím kopii a nepřispěji" je divný. A jestli se dá nebo nedá na něco šáhnout není podstatné.
model ze: "ked bude autor uspesny a bude sa mi to pacit tak mu zaplatim" je na smiech. nezaplati nikto, ked by bol niekto milionar mozno. to akoze si mam pozriet film, a potom za neho zaplatit podla toho ci sa mi pacil? :D nikto po pozreti uz nezaplati ... tak daleko sme sa este nedostali.
[25] Je zvláštní, že právě ti tzv. piráti podle několika vědeckých studií jsou právě těmi, kdo nejvíce nakupují. Do dalších debat hmotné vs. nehmotné se pouštět nebudu, tyto debaty proběhli již mnohokrát - prostě to není možné brát stejně a pokud někdo nechce vidět rozdíl tak to není můj problém, ale jeho.
[26] S tím nemohu souhlasit a za pravdu mi dávají například prodejní akce jako Humble Indie Bundle. Ostatně já naprosto běžně praktikuji model, stáhnu si nový film, podívám se na něj a pokud za něco stojí jdu na něj s přáteli do kina. To že těch filmů, na které stojí zajít do kina není mnoho, to není můj problém, ale těch co je tvoří - těm zkrátka musí stačit prachy od televizí a televizím zase z reklamy na kterou čučíme.
[21] Milý autore, sice jsem nenapsal [19], tedy nereagoval jsi na mě, ale ozvu se, tohle se toti6 nedalo číst. Co jsi tím vlastně chtěl napsat? Že všichni autoři jsou si rovni a kdo si myslí, že je více než Ty, tak je domýšlivý? Napsáním tohoto blogového příspěvku jsi se zařadil mezi autory, kde jsou si všichni rovni? A tedy svým autorským dílem, jehož vznik trval asi tak 15 minut jsi se zařadil mezi autory, kam paří třeba nejčtenější český spisovatel Viewegh, což je stejný autor jako Ty? A Ty máš soudnost a dáváš své dílo zdarma, zatím co jiní (třeba Viewegh) soudnost nemají a chtějí peníze? Jsou autoři, kteří tvoří svá díla stovky hodin. V díle není jen jejich práce, ale i investice. Ještě, že alespoň, když pořizuješ nelegální kopie, dáš v případě spokojenosti autorovi peníze. To je šlechetné. Můžeš nám prozradit, kolikrát jsi to už udělal? Nebo zatím žádný z autorů nedosáhl Tvých kvalit a proto platit nebudeš, protože sji také autor a nic nedostáváš?
>Ale tento článek vůbec není o tom, jestli je v pořádku si něco stáhnout zdarma - podle mě je, jak podle zákona, tak i morálně.
Ano podle zákona to je v pořádku, pokud i morálně, tak se asi není o čem bavit.
> protože samotný akt stažení neimplikuje žádnou škodu pro nikoho
Ale implikuje a dost velkou. Stačí aby to udělali všichni, kdo si pořídí kopii a je problém. Autor měl náklady na pořízení originálu. Holt existují i díla, která mají vyšší náklady na vznik, než příspěvek tohoto blogu. Každý, kdo si pořídí kopii, by měl přispět na vznik originálu.
[26] "nikto po pozreti uz nezaplati ... tak daleko sme sa este nedostali" Aha, takže za co se vlastně platí? Za umělecký zážitek nebo za možnost zjistit, jestli "zakoupené" dílo stojí vůbec za to? V normálním světě to funguje tak, že nejdřív něco dostanu a až pak za to zaplatím. V zábavním průmyslu naopak: zaplať za slib a pak už je tvoje věc, jestli opravdu dostaneš to, co sis zaplatil. A přesně kvůli tomu je na světě tolik sraček. Protože se jimi díky prodeji zajíců v pytli (za pomoci reklamního průmyslu) jakžtakž uživí každej patlal včetně těch, co zajišťují, aby se průjem nezastavil.
[23] V pořádku, to ani nemusíš, ale měl by ses zabývat tím, že naštvat si zákazníky (a každý pirát je potenciální zákazník), není dobrá obchodní strategie - to chápou ve všech průmyslových odvětvích a oborech, jen ten "zábavní" průmysl je arogantní a prosazuje se hrubou silou (bodejť by také ne, když je oproti ostatním oborům neustále zvýhodňován).
[28] Ano, představ si, že udělal a ne jednou - důkazem je moje vcelku obsáhlá sbírka originálních CD a DVD s hudbou, filmy a počítačovými hrami a několik stovek papírových knih. Nákupu drtivé většiny těchto děl předcházelo jejich stažení z Internetu.
Co se týká Viewegha, nevzpomínám si, že bych se s ním srovnával, ale s nějakým podhajem klidně, protože na rozdíl od něj, já jsem svou tvorbu předvedl (ať si o ní můžeš myslet cokoliv), on místo toho raději stáhl ocas a Ad Hominem se nebude bavit.
Mimo to, zrovna třeba ten Viewegh, když začne psát knihu, tak už předem ví, že slušně vydělá (jeho podnikatelské riziko je nízké), protože už je dostatečně známý a podle názoru některých dobře píše, což nemohu hodnotit, není to můj žánr, takže jeho knihy nečtu a světe div se ani nestahuji. Ale kdyby mi někdo některou jeho knihu třeba doporučil, že by mi sedla a já bych měl možnost si ji stáhnout a přečíst, třeba by měl pan Viewegh dalšího věrného a platícího čtenáře.
[31] Ano a všichni víme, kdo je platí.
[26] "Autor měl náklady na pořízení originálu." Autorovy náklady na pořízení originálu většinou zaplatí v honoráři vydavatel. Ten taky obvykle inkasuje většinu výnosu (na pokrytí nákladů koupě originálu, na pořízení kopií a svůj zisk). A obvykle to bývá tento mezičlánek, který křičí, že ho pirátství poškozuje, nikoliv autor. A zatímco (dobrým) autorům jde obvykle o co největší rozšíření díla a každá kopie pro ně znamená potenciální zisk nového čtenáře, (nenápadití) vydavatelé raději počítají ušlý zisk tak, jako by každá nezaplacená kopie znamenala nejméně jednu neprodanou neboli ztrátu.
[26] "jiní (třeba Viewegh) soudnost nemají a chtějí peníze?" - Hezký příklad. Takže prý nejčtenější český autor, možná, já nečet snad ani řádku (a když, tak si to nepamatuju). Poběžím si ho koupit? Ne. Protože mě nezajímá. U mě má tenhle spisovatel (a jeho vydavatel) jedinou šanci: někde si ho náhodou třeba v balíku zajímavějších autorů stáhnu (někdo mi tu knížku půjčí nebo ji najdu pohozenou) a z nudy přečtu a třeba mě to bude bavit. Takže si pak možná i něco koupím. Jenomže co tak slyším kolem, tak to vypadá, že ani on ani jeho vydavatel o žádné nové čtenáře nestojí; oni chtějí, abych jim v každém případě nejdřív zaplatil a až pak mohl zjistit, jestli se mi to vůbec líbí. Zkrátka chtějí v první řadě moje peníze. Já bych řek, že s tou soudností to přece jen nebude tak horké.
[29] lenze ja som narazal najma na take pripady, kedy nezaplatis z pohodlnosti, pozries si uplne priemerny film na sobotny vecer, s kamosmi pri pive, film ta potesi ale urcite na to nepojdes druhy krat do kina ... ruku na srdce a odpovedz: zaplatis kazdy krat? takto autorovi utecu peniaze aj v pripade, ze sa ti film pacil, ale "nepokladas ho za taky dobry aby bolo zaplatene, ci neoslovilo ta to" ... lenze ty si komoditu (film) "spotreboval" ale vyrobca / autor stale vysiel na prazdno. mozno ty si taky uvedomely ze budes platit, ale premietni si tvoj model na siroku populaciu, ludia nebudu platit len preto, aby sa nejako moralne odvdacili autorovi, ked si to myslis tak si proste naivny :) v praxi to nema sancu fungovat.
ja by som navrhol model, kedy si kupis film alebo mp3jku a napr. do tyzdna musis za ten film ci hudbu zaplatit a mas stanovenu len minimalnu dolnu hranicu, mal by si niekde nejaky kredit a po tyzdni by sa ti automaticky strhla nejaka ciastka a samozrejme by si mal moznost tuto ciastku zvysit. LENZE - zvysil by si cenu sam od seba? naozaj? :) dobre, autor suhlasil s tym, ze ti da priestor na to, aby si vyjadril svoje preferencie k jeho dielu, a tvoje sympatie by sa priemetli vo zvyseni minimalnej ceny, ktory by si zaplatil. a ja sa este raz opytam: zdvihol by si sam od seba tuto minimalnu cenu? ja si myslim, ze nie len ty, ale aj vela ludi by ju nezvysilo.
dalsi problem je, ako urcit "minimalnu" cenu diela. ako vycislis naklady na dusevnu tvorbu? to ze ty si myslis ze herec alebo spevak ma vela je uplne irelevantne. skus to co robi on ty. kolko akoze stoji kniha? to budeme uctovat od stranky ci podobne?
[36][37] Dobré ranko - v podstatě na vše co píšeš jsem už odpověděl viz např. moji reakci na tebe v [27] - Humble Indie Bundle jsou založeny na principu dobrovolné platby v libovolné výši a akce je velmi úspěšná. Také řada hudebních umělců již vyzkoušela prodejní model album zadarmo, respektive za dobrou cenu + různé limitované edice, za nadprůměrnou cenu (např. NIN) a věř mi, že neprodělali.
I na to shlédnutí filmiku u pivka jsem ti už odpověděl v [27], prostě se takový slabší, ale stále dobrý film zaplatí z jiných kanálů, třeba televize, kde nám to zas budou pouštět pořád dokola s haldou reklamy.
Ale do jisté míry s tebou souhlasím, jde jen o to, že producenti mohou zvýšit svůj zisk i na takových to průměrných dílech, pokud je nabídnou za podmínek, které jsem popsal v článku. V tom je právě celá ta finta, pokud tvrdošíjně zůstanou u současného modelu distribuce, tak budou prodělávat čím dál více, ale pokud se přizpůsobí novým technologiím a požadavkům zákazníků, tak zase začnou vydělávat více.
[36] "lenze ja som narazal najma na take pripady, kedy nezaplatis z pohodlnosti" - No, o tom je tak nějak ten zápisek: že lidi neplatí nikoliv hlavně proto, že jsou lakomí a nemorální, ale protože je to většinou velmi nepohodlné. Je pohodlnější pirátit než nakupovat. Zeptejte se každého autora, vydavatele či distributora, co udělal proto, aby to bylo naopak. Hlavně ty, kteří tak křičí o pirátech. Zmiňoval se tu Viewegh. Co má dělat čtenář, který by si chtěl jeho knížku přečíst ve čtečce? Zkusmo jsem to zadal do vyhledávače a podíval se u pár prodejců ebooků. Výsledek: oficiálně ke koupi nic, nějaké odkazy na "pirátské" edice (nevím, jestli funkční, nemám chuť to zkoumat). Podstatné je, že jako zákazník, který by chtěl zaplatit, máte smůlu. Pokud chcete číst ebook od autora českých bestsellerů, nezbyde vám než se stát pirátem. Tomu se říká Výchova pirátů v Čechách ;-)
Existují oblasti, kde to funguje. Podívejme se na takový Android market. Obyčejní uživatelé se dělí na tři skupiny:
1) Ti, kteří používají jen a pouze aplikace zdarma
Zřídí účet, připojí se a nikdy neopustí záložku v marketu s názvem Zdarma
2) Ti, kteří používají placené aplikace a neplatí za ně
Vím, že se samozřejmě dají tyto aplikace sehnat. Týká se to především dražších aplikací typu GPS navigace a Office Suite apod.
3) Ti, kteří používají aplikace a je jim jedno, zda jsou zdarma či ne
Právě, že je to tak jednoduché a tak levné (typicky 1 - 5 USD), nemám problém s tím platit. Navíc, pokud je to dražší (typicky nad 10 USD), přemýšlím, zda to chci nebo ne a pokud zjistím že ano, zaplatím. Vím, že čas jsou peníze. Ve svém okolí mám hodně "platících", hodně teenagerů z mého okolí patří do kategorie 2.
Takže cena nemusí být nutně parametrem pro ovlivnění, rozhoduje jednoduchost a rychlost "nákupu", která tady je.
1. Od dob, kdy začali producenti her vydávat dema, již nelegální verze her nevyhledávám. Do té doby jsem je ale hledal a zkoušel si, jaké hry jsou. Rukama mi jich prošly stovky a v průměru mi vydržela hra asi 20 minut. Pokud se mi ale nějaká líbila, tak jsem si jí koupil (mám i takové skvosty jako Heretic nebo Duke Nukem :-)). Nedávno má sbírka přesáhla stovku originálů.
2. U filmů se naprosto běžně scháním na internetu po recenzích. Pokud mně nějaký zaujme, pak si koupím originál DVD. A pak si ho stáhnu ještě "nelegálně" z internetu. Důvodem je, že originálka nejde kolikrát nagrabovat (a já se raději dívám v PC) a hlavně mě ten RIP dokáže pustit film kdy já chci a ne až po 5 minutách poučování o tom, že pirátit se nemá. Když tak o tom přemýšlím, tak přímo z placky koukám pouze na filmy, co jsem si přivezl z Irska a UK, tam to jde přeskočit. V každém případě jsem vlastníkem originálního DVD, jen mi vadí reklama na piráty.
3. V hudbě prakticky až na výjimky jako první pořizuji mp3 z internetu. Pokud se mi CD líbí, pak si ho i kupuji a následně grabuji do PC. Stává se to málokdy a obvykle u CD strávím tak 5-10 minut což mi na cenu kolem 400Kč přijde nemravně mnoho. Přesto si ročně více jak 10 CD koupím. Na "kulisu" poslouchám Jamendo a na "modernu" stačí naladit jakékoliv komerční rádio.
Takže mé doporučení pro vydavatele, jak ze mně ždímat peníze, je:
1. K SW vždy dávejte demoverze
2. Na filmové DVD nedávejte žádné nepřeskočitelné úvody a upoutávky dejte až jako volbu do menu
3. Pokud vydáváte hudbu, dejte si na svůj web ukázky písniček v mp3. Viz třebas Nightwish, který má ke každému albu cca 1 minutové úryvky několika písniček. Ono i těch 5 minut na album úplně stačí abych poznal, zda to poslouchat chci nebo ne
Knihy nekupuji, takže tady nevím co vydavatelům radit. Pokud mně k nákupu zlákat chtějí, nemá smysl to zkoušet cenou. Klidně dám za knížku i 1000 korun, když jí chci. Ale já za posledních 10 let chtěl knížky jen dvě.
Z nějakého důvodu se nepovažuji za výjimečného a žiji v přesvědčení, že stejně jako já, je na tom i většina naší populace. Právě proto se kloním k občas slýchanému názoru, že celý ten humbuk kolem nelegálního stahovaní je opravdu jen o tom, abych si nemohl zkusit hudbu před tím, než jí koupím. Což je od vydavatelů chytré, protože po poslechnutí většiny novinek člověk opravdu nemá chuť to slyšet znovu, natož koupit. U filmů to bude podobné - znám pár lidí, co film nejprve zkouknou nanečisto z internetu a teprve pokud je dobrý, tak jdou do kina. Což v případě řady "hitů" znamená, že na to do kina nejdou, a kolikrát to ani nedokoukají v tom PC. Možná jsem paranoidní, ale opravdu si myslím, že toto je ta motivace - nedovolit zákazníkovi včas poznat nekvalitní zboží.
Mili autori (teraz neoslovujem autora clanku, ale vseobecne autorov dusevnych diel),
prosim, uvedomte si, ze spotrebitel si dielo zozenie takou cestou, ktora je pre neho najefektivnejsia. Ak mam na vyzber ziskat dielo "zadarmo" preklikavanim sa reklamami, zadavanim captcha kodov a obmedzenu rychlost stahovania versus click-pay-download v plnej rychlosti, alebo vstat od televizora, ist do supermarketu, tam sa prehrabovat medzi haldami shitu aby som aj tak nenasiel to, co hladam, co si vyberiem? Pokial je cena tej druhej moznosti naozaj primerana, tak si urcite vyberiem tu druhu moznost. Pani autori, uvedomte si, ze cenu uz davno nestanovujete vy, ale trh. A ste to prave VY, kto sa musi prisposobit trhu. A pokial nepojdete s dobou, vykapete a nestekne po vas ani pes.
V dnesnej dobe nema spotrebitel cas behat po kamennych obchodoch a hladat, co si dnes vecer pozrie. Roźhoduje sa v momente, ked zapina televizor. Vtedy potrebuje mat tu moznost vyberu, kliknut/stlacit, zaplatit, pozerat. Neobhajujem piratenie, ale prebudte sa uz a zacnite vyuzivat technologie 21. storocia. Zaspali ste dobu.
A to iste plati pre hudbu a knihy. Ja nemam cas hladat v knihkupectve medzi regalmi konkretnu knihu, alebo cakat, kym mi pride kurierom. Dnes som o tej knihe pocul a vecer si ju CHCEM precitat! Tak mi kua nebrante! Ja som zakaznik, ja som kua KRAL!
A prestante povazovat "piratov" za socky, co nemaju ani deravy gros. Boli by ste prekvapeni, aku kupnu silu/potencial pirati maju. Tak na nich uz zacnite zarabat jak taki pirati :-)
Este taky dovetok: Prave ta druha moznost - ta pre spotrebitela najefektivnejsia - v sucasnosti chyba alebo nie az tak rozsirena. Preto sa ten potencialny zakaznik radsej rozhodne si to vase dielo stiahnut, ci uz s reklamami alebo bez nich (adblocky, torrenty, tych moznosti mame naozaj vela).
Nehovorim, ze piratenie sa uplne utlmi, bude nadalej, lebo su aj take skupiny ludi, ktore naozaj nemaju ani na tu "symbolicku" cenu. Ale to tu bolo vzdy a vzdy aj bude, pokial budu existovat peniaze. Pani autori, vam nestacia tie zisky, ktore vam zaplatia ti platiaci spotrebitelia, ktore aj tak pokryju tie vase naklady na vytvorenie originalu a este vam "i zbude"? To vam vazne tolko prekaza, ze si vase dielo pozrie aj chudak? Nemalo by vas to skor tesit?
Kinu napriklad za premieru filmu zaplatim 6 EUR a v tom by mali byt pokryte ako naklady na nakup diela (resp. pozriete jednym clovekom jeden krat), tak aj prevadzku kina (OK, mozno cast nakladov multikino "dotuje" z predaja pukancov a ineho obzerstvenia). Ja som ochotny zaplatit tuto sumu aj za moznost pozriet si toto "dielo" doma formou pay-per-view (pripadne inou formou, kedy mi je dielo dorucene instatne), ale ju nemam (cakam protiargument, ze to dielo si u mna doma naraz pozrie 5 ludi - a co? je to moj byt, moje peniaze, moja telka a byt nie je nafukovaci, viac ako 8 ludi to urcite nebude, potom by to stracalo na komforte). Do kina sa mi ist nechce, lebo mam na to svoje dovody (od blbych komentarov spolupozorovatelov cez rusive mlaskanie az po neustale odchadzanie a prichadzanie na/z wecko/a). V obchode to mozno najdem, ale v cene asi 5-10x vstupneho do kina, pritom ja si ten film chcem pozriet iba raz (a aj to som videl iba nejake uputavky, pripadne mam informacie od znamych, cize stale kupujem macku vo vreci) a nie nechat nan sadat prach (ja nie som zberatel, som konzument). Tak co mi zostava? Bud pockat, kym film vyjde ako lacna reedicia alebo si ho stiahnut. Potom sa mi, pani autori, necudujde, co spravim - a bez toho, aby ma to trapilo. Neplacte nam tu, ze prichadzate o stokvadrilionove zisky (a aj to len teoreticke, lebo keby nebola moznost piratenia, uz vidim, ako sa pirati v hufoch valia do obchodov a kin... vacsia utopia ako svet bez penazi) - to nas spotrebitelov netrapi. Ak to trapi vas, tak prestante diela produkovat, ked sa neviete prispobit. Ja na vase premrstene zisky z vysoka a rovno na placaty kamen!
Amen.
Porovnávanie hudby alebo programov (hry alebo ľubovoľný iný SW) s autami je scestné a zavádzajúce. V prípade áut sa musí každý jeden kus fyzicky vyrobiť, zatiaľ čo pesnička sa v štúdiu nahrá raz a potom sa už u vydavateľa len KOPÍRUJE na CD. Alebo mi chce niekto tvrdiť, že na každé jedno CDčko sa pesnička musí nahrať a naspievať zvlášť? Alebo aj film sa kvôli každému jednému DVDčku musí nahrať znova, pre každé jedno DVDčko sa stavajú nové kulisy a nahrávajú sa scény?
To isté platí aj pre SW. Programátori program (hru) vyvinú raz a tá potom už len KOPÍRUJE na CD alebo na iné nosiče. Rovnako aj v prípade kníh, aj kniha sa napše raz a potom sa v tlačiarňach KOPÍRUJE na papier. Mercedes si v kopírke nenamnožíte, ani si ho nestiahnete z internetu. To je ten rozdiel.
"A teď se ptám, kdybyste měli možnost, buď přímo na stránkách interpreta, nějakého webshopu, nebo prostřednictvím nějaké služby/aplikace zakoupit totéž velmi jednoduše, ve vysoké kvalitě, dobře otagované, bez DRM a podobných nesmyslů, s rychlým downloadem za „rozumnou“ cenu a případně nějakou další přidanou hodnotou (např. slevový kupón na zakoupení lístku na koncert), podstupovali byste toto pirátské martyrium?"
Kdyby tady tato moznost byla, tak se kopie teto vysocekvalitni verze bez DRM objevi velmi brzo na vsech p2p sitich zcela zdarma. Sosani z bittorrentu dnes uz snad pohodlnejsi ani byt nemuze, staci zajit napr. na http://scrapetorrent.com/, zadat nazev hledaneho dila a stahovat.
Poskytnuti vetsiho konfortu za rozumnou cenu, nebo zkraceni copyrightu na rozumnou dobu piratstvi neresi. Porad tu budou lidi, kteri si dilo nekoupi ani za korunu (treba nemaji jak zaplati), co se tyce delky copyrightu, tak uz dnes se hlavne pirati nove filmy, hry a serialy.
Jakekoliv snahy o omezeni sireni verejne informace jsou podle meho nazoru nesmyslne a umele vytvorene, proto vetsina lidi nema s piratstvim problemy. Chcete piratstvi vymitit? Zruste monopol na sireni informaci a zajistete financovani autoru jinak. Moznosti a penize tady jsou (a pirati opravdu nemaji problem za veci platit!)
Jeste k nadpisu clanku "Zadarmo není zadarmo, aneb co nás stojí pirátění": vsichni pisou o (potencialnich) skodach, ktere zpusobuje piratstvi. Skoda ze nikdo nenapise clanek o skodach, ktere zpusobuje copyright - znicena public domain, umele vytvorena nedostupnost drtive vetsiny kulturniho bohatstvi, ztrata spousty del v propadlisti dejin diky omezene moznosti dila zalohovat a spravne archivovat (viz archiv ceske televize), nemoznost volne sirit a sdilet autorska dila (nucena kolektivni sprava) usurpace osirelych del (del bez autora, nebo del vyrobenych z penez nas vsech), obrovske omezeni prirozene lidske tvorivosti zalozene na kopirovani a rozvijeni napadu jinych a s tim spojena obrovska duplikace prace atd atd.
[51] Máš jednoznačně pravdu, že se ta data ihned někde objeví, ale to se stane tak jako tak - jde o to, že tu vždy budou lidé, kteří si to stáhnou zdarma - ale drtivá většina je těch, co prostě nevědí jak a odkud a proto si to raději koupí, za rozumný peníz, s přiměřeným komfortem, zkrátka, když to zvládne i blbec. Pochopitelně je zřejmé, že s takovým přístupem si producenti obsahu nevystačí, naopak, cestou jsou služby jako Hulu atd.
[52] Souhlasím, že o škodách, které copyright naopak způsobuje je potřeba mluvit více, proto se snažím všude propagovat knihu Svobodná kultura od Lawrence Lessiga, tam je to celkem pěkně popsáno.
[11] Díky moc za http://www.supraphonline.cz, konečně pořádnej kvelb s flacy.
Taky se řadím k těm, kdo by při rozumných cenách a rozumné implementaci řadili výše uvedené možnosti získání audiovizuálních děl takto:
1) Z oficiálních stránek (odkazovaných z recenzí apod), za rozumnou cenu,
v souladu s přáním autora. Podmínkou je jednoduchost a spolehlivost
stažení a jednoduchost platby.
2) Hledat to různě po netu, torrentit, řešit rozpady spojení, platit sdílecí služby typu ulož.to, apod.
3) Kupovat pro mě zbytečná a pro přírodu nestravitelná lesklá kolečka.
Ve chvíli, kdy jsou dostupné pouze volby 2 a 3, logicky volím 2, čímž se stávám nenáviděným pirátem a nenáviděným sponzorem sdílěcích služeb.
Autorům bych rád vzkázal, ať mi umožní možnost první, jinak na jejich přání zvysoka kašlu. A poprosím vždy aspoň nějaké ukázky stažitelné zanulovou nebo alespoň nízkou cenu.
Nemel jsem cas procitat celou diskuzi, ale takhle nejak bych si predstavoval nakup hudby po internetu http://www.wohnout.cz/nasimklientum
Kdyz takhle budou fungovat vsechny kapely tak:
A - zkrachuji velke nahravaci spolecnosti (s cimz nemam nejmensi problem)
B - vetsina penez pujde rovnou interpretum (to se mi v podstate libi vic nez platit nejakeho "prekupnika" kterymu zaplatim stejne-nebo i vic-nez autorum)
Muzem jen doufat ;)
[51] "Porad tu budou lidi, kteri si dilo nekoupi ani za korunu (treba nemaji jak zaplati), co se tyce delky copyrightu, tak uz dnes se hlavne pirati nove filmy, hry a serialy."
Právě tihle lidi si to nekoupí ani v onom naprosto "ideálním" případě, kdy budou všechny cesty k dílům mimo "legální nákup" stoprocentně zablokované. Takže konzumace děl těmito lidmi představuje fakticky nulovou škodu.
Jo tak toho Sokola bych taky chtěl. Na CSFD je nějakej vejtaha co se chlubí, že to má. Ale s nikym se nechce podělit. Taky jsem mu psal, ale nenamáhal se ani odpovědět. Vloni nebo předloni to vysílali na nějaký asi japonský satelitní tv. Ale Japonsko nechytám a bez dabingu je mi to na nic.
Jediná možnost je hledat u lidí co maj doma starý VHS archivy. Je jich plno. I třeba na Aukru nabízej někteří svůj archiv do dražby. Bohužel většinou k tomu nikdo nemá žádnej seznam. Takže nezbývá než jezdit po lidech a prohrabávat jim archivy. Ale kdo na to má čas (ten bych občas měl) a hlavně peníze? Cestování neni zadarmo.
Tiez suhlasim s clankom ze vzdy si treba najst cestu k ludom ktori maju zaujem o autorske diela Kto si tu cestu nevie najst tak ten na tychto ludoch nezarobi Napriklad moja kniznica do ktorej investujem posledne 3 roky ma vysla cez 1000eur a to som len student Proste mi papierova kniha vyhovuje viac nez cumenie do monitoru Vlastnim par hier, ktore dokazem hravat aj po 5 rokoch od kupenia(napriklad red alert) pripadne su to hry ktore si zahram online s kamosmi ale len minimum z je takych ktore prejdem raz a uz ich viac nechcem vidiet Kopu hier by mohlo obsahovat kvalitne spracovanu moznost hrat cez internet niektore tuto moznost maju ale padaju jak hnile hrusky a vobec to neni chyba siete ked ta hra ma problem aj po LANe Ak by autori tychto hier investovali len zlomok toho co stoji vyvoj hry do vytvorenia zaujimavej moznosti to hrat s kamosmi tak by mali hned ovela vyssie zisky Staci sa pozrietna hry na facebooku ako krasne na tom autori zarobili a mozu to byt tie najvacsie blbosti ake clovek vymyslel ale hras to so svojimi priatelmi a to je to co ta k tomu taha a to ze chces byt lepsi ako niekto koho poznas Pri kvalitnych filmoch nemam problem si ho kupit ale viac krat sa mi stalo ze zohnat film ktory uz bol aj v telke pekne v cestine alebo slovencine neni nikde mozne zohnat na dvd Pri hudbe tiez neni problem zaplatit ak je za co platit Nikto ma nepresveci aby som platil za jeden dobry song 15e ale ak je album dobry tak ho mam na druhy den doma
Kopec ludi tu na roote sa venuju IT takze urcite tiez su svojim sposobom autormi ak nieco tvoria Pani autori ako by sa vam pacilo keby vsetci webdeveloperi si pytaju celu sumu za stranku dopredu a spravia ju podla svojho vkusu a nebudu sa vas na nazor pytat a odmietnu vsetky diskusie na temu prerobenia tej ktorej casti? boli by ste spokojni? autor svoju pracu odviedol to ze jeho vkus je iny ako vas neznamena ze jeho dielo nieje pekne Mozno prave to co on vytvoril ohodnoti 90percent ludi za nadherny web len vy umelec od neho budete ziadat nejake nezmyselne prerabky ktore by vacsina normalnych ludi ohodnotila ako gyc Mate pravo kecat tomu autorovi do jeho tvorby? prijmete jeho dielo za ktore ste dopredu zaplatili bez namietok? A ak si kupim vas album a nebudu sa mi pacit penisky alebo len niektore upravy tak vam mozem napisat a vy prepracujete tie pasaze ktore sa mi nepacia?
Ja som za rovnost pre vsetkych
Já bych chtěl jenom dodat, že dnes je pravděpodobnější dostat spyware, malware, rootkit a podobná svinstva z originálních CD/DVD/BluRay, než odjinud.
Ony ty originální placky se nedají označit za breberek prosté, stejně jako za prosté reklam, nepřeskočitelných upozornění že se nemá pirátit.
Je to patová situace – originální věci kromě placení stojí také další značné náklady.
Upřímně, nestahuji hudbu ani filmy. Filmy mě bytostně nebaví a hudbu mě baví produkovat sám na několik svých hudebních nástrojů, na které umím hrát. Navíc poslouchat mp3 nedokáži déle než půl minuty a zakoupená CD z minulosti jsem převedl do FLACu a Monkey's Audio.
Důvodem, proč se pirátí a situace je neřešitelná jsou jednostranné černobílé články jako je i tento. Nepokrytě, subjektivně a lživě nadržují jedné z obou stran, nějaké objektivní zhodnocení a pokus o nestrannost je vzácnější, než cesta člověka na měsíc.
Originální hudba/film/sw/… kdysi fungovaly férově, ale dnes si s ním přinesete spoustu problémů zvané DRM, rootkity (viz Sony rootkit), různé tajné komunikace po internetu (co jen zachytí můj firewall za svinstev!), polododělky, reklamy kde se dá, různé otravování a utrácení času zákazníků, ale článek o tom taktně mlčí. Proč by taky, když cílem článku není pravda, ale manipulace a lež.
Náklady vzniklé tím co popisuji v předchozím odstavci taktéž nejsou malé. Ale o tom článek mlčí, ostatně nepokrytě lže, že náklady na toto jsou jen na straně jedné.
A i proto se problém pirátství nevyřeší – protože lživé závěry aplikované do reálného světa pak realita svým nekompromisním přístupem ke lži smete.
[61] Tak nevím, ale nazvat můj blogový zápisek lživým je trošku silné kafe, ne? Na základě čeho tak soudíš? Obviňuješ mě z jednostrannosti, ale to se mám rozpůlit, či si pořídit schizofrenii? Uvědom si, že já nejsem žurnalista ani nic takového, toto je "můj" blog a já na něm vyjadřují "svůj" názor a podkládám ho nějakými argumenty. Napsal jsem ho na základě vlastních zkušeností a proto jej považuji za objektivní. S tím samozřejmě nemusíš souhlasit, ale pak bych rád znal argumenty, ostatně od toho je zde tato diskuze.
To, že labely poškozují CDčka a DVDčka nějakým svinstvem je jejich problém a sami si tím snižují zisky, protože takto poškozený produkt bych si já osobně již nikdy nekoupil. Mám dvě CD s ochranou a jedno DVD zmrzačené tak, že nelze přehrát na PC. CD jsem koupil pro to, že jsem věděl, že si s tím můj Plextor poradí, o ochraně na DVD za tři kila jsem nevěděl a vydavateli jsem také napsal velmi rozhořčený email.
Internet je obrazně virtuální globální obchodní dům, do kterého můžete zdarma vstoupit, a zdarma si prohlížet zboží a služby, v okamžiku kdy něco zde koupíte, přispějete tím na provoz internetu. Tak jako se v obchodních domech krade zboží, tak i na internetu je snaha krást hodnoty, nejčastěji se zde kradou programy a hudba. Problémem internetu je to že je zde teprve krátkou dobu a tak jej spíše používají jenom mladí lidé a staří lidé internetu nerozumí a považují používání internetu za plýtvání časem a spíše se podívají na televizi. Televize je pasivním informačním systémem a internet je aktivním informačním systémem, do kterého můžeme zasahovat bez problémů. Pokud se stanete aktivním uživatelem na internetu, začne vás zajímat sledovanost informací, které jste dali na internet. Sledovanost vyhledávač Google dokáže spočítat, pomocí PageRank, zde je nelepším ohodnocením číslo 10, a nejhorší ohodnocení je 0. Taky lze mít i na stránce počítadlo návštěv, ale tento starý způsob kontroly návštěvnosti používá dneska minimum stránek. Dobrá stránka má ohodnocení od 2 do 3, třeba náš klasický seznam cz, má ohodnocení 7. Moje stránka http://www.youtube.com/user/PragueCzechRepublic, dosáhla ohodnocení 5.
Žiji a pracuji v Ostravě. S OS GNU/Linux jsem se poprvé seznámil v roce 1997 na VŠB, následně se moji první distribucí stal RedHat 5.2. Ve stáji červeného klobouku jsem vydržel až do verze 8, kterou na půl roku vystřídal Mandrake. Poté jsem nainstaloval GNU/Debian. Po čase jsem cosi zaslechl o nějakém úžasném systému postaveném na Debianu, a tak se na mém PC objevilo Kubuntu 5.04. Od té chvíle se datuje mé poznání, že Linux je již zralý pro Desktop a Windows nadále nepotřebuji. Od Kubuntu 5.10 jsou tedy mé počítače zcela bez oken a zatím zůstávám stále věrný Kubuntu.
Od července 2009 jsem členem České pirátské strany v Moravskoslezském kraji.
Moje Bitcoin adresa: 19L6XxtSAVYmD2SJatBaHFgjYDC8GvgKWb
Přečteno 38 283×
Přečteno 29 654×
Přečteno 29 459×
Přečteno 25 453×
Přečteno 22 906×