Hlavní navigace

GIMP v příkladech: hra "cestičky", dějství prvé

20. 9. 2007 19:55 (aktualizováno) Jan Hrach

Základem hry je, že se každý hráč snaží postavit co nejdelší cestičku z karet, které losuje z balíku. Pokud nějakou kartou projde dvakrát, počítá se za dva body. Doufám, že jsem to vysvětlil dost přesně…

My si dnes tuto hru vytvoříme v GIMPu.

Příprava

Nový soubor

Otevřeme si GIMP a vyrobíme si (Soubor → Nový) obrázek s rozlišením 150dpi o velikosti 100 × 200mm, který bude vyplněn průhlednou barvou. (pro rýpaly – já mám průhlednou nastavenou v Soubor → Předvolby → Zobrazování na bílou)

Nyní pomocí nástroje Tužka (n) nakreslíme v levém horním rohu přiměřeně dlouhou rovnou čáru stopou Circle (01) (klik, shift, ctrl, rovně, klik). Čáru vybereme a přesuneme ji těsně k levému okraji (doporučuji si zvětšit lupou alespoň na 200%). Výběr můžeme zrušit.

Teď smažeme Gumou (shift+e) nebo Tužkou (n) s bílou barvou přebytečnou délku čáry, aby čára měla 40mm. Můžeme si z levého pravítka vytáhnout pomocnou linku.
Potom si na 17. a 23. mm uděláme značky (třeba Tužkou (n) se stopou Circle (05). Mělo by to vypadat asi takhle:

Čára


Soubor si uložíme (Soubor → Uložit) třeba jako 6uhelnik.xcf.

Teď si čáru vytáhneme dále od kraje (Výběrem ®), označíme (znovu Výběrem ®) a pomocí ctrl+c ctrl+v si uděláme její kopii. Kopii označíme, dáme si nástroj Rotace (shift+r), nastavíme v něm Omezení [x] 15 stupňů (úplně dole), čáru otočíme o 60˚ a „uklidíme“ někam stranou. Uděláme si další kopii a tu otočíme o 120˚. Další o 180˚, –120˚ a –60˚.

Teď si uděláme dole místo (proto jsme plátno dělali tak veliké) a čáry spasujeme do šestiúhelníku. Výsledek ořízneme (Obrázek → Automaticky oříznout obrázek).

Šestiúhelník

Šestiúhelník zkopírujeme jako start.xcf (cp 6uhelnik.xcf start.xcf) a ten si otevřeme.

Výroba startovního dílu

Start má 6 cestiček, všechny zde začínají. Na hrací plochu se pokládá jako první.

Máme tedy před sebou prázdný šestiúhelník se záchytnými body. Pomocí nástroje Výběr spojitých oblastí (z) si vybereme celý vnitřek šestiúhelníku.

Nyní si dáme nástroj Výběr eliptických oblastí (e) a přepneme ho na režim Průnik s aktuálním výběrem. Klikneme co nejpřesněji mezi dva nějaké sousední záchytné body a s ctrl+shift vytáhneme kružnici. Vznikne toto:

Boule


Pomocí Upravit → Vykreslit výběr tuto „bouli“ obtáhneme 1px tlustou černou čárou.

Obtažená boule

Podobně obtáhneme i ostatní části. Kdo chce, může ještě doprostřed napsat START.

Příště uvidíte:

  • kreslení zatáček
  • kreslení rovin
  • klonování boulí
  • tisk
  • stažení archivu s příklady

Sdílet