Již několikrát jsem se zde rozepisoval o ITILu. Naposledy to bylo o
V případě středně velké společnosti máme při implementaci ITILu dvě možnosti. První možností je vytvoření vlastního informačního systému vlastní společností tak jak tomu bylo u menší společnosti. Jednalo by se samozřejmě o podrobnější a složitější aplikaci než v předchozím případě. Také by do ní vstupovalo daleko více uživatelů.
Druhou možností je využití komerčních řešení v podobě různých aplikací. A to ať už navržených přímo na správu určité části ITILu nebo na celou činnost společnosti. Jednou z variant by bylo například použití softwaru IBM Rational ClearQuest, který nabízí plnohodnotné schema pro kontrolu toku práce a informací při správě služby (SW, HW, řešení). Toto schema bylo přímo navrženo pro správu služeb v IT s ohledem na spolupráci s metodikou RUP. Životní cyklus Incidentu a Problému vychází přímo z metodiky RUP.
Jinou možností je nasazení řešení od společnosti Ifra, která nabízí kompletní řešení pro pro práci s metodikou ITIL podporovanou metodikou RUP. Jedná se o plně webové řešení.
U všech případů komerčních SW je obrovskou výhodou, že si nejen kupujete samotný SW, ale také know-how, které tyto SW obsahují. Jedná ve o prověřené SW, které bylo vyvíjeno a zlepšováno po nějakou dobu.
Zaškolení personálu
Ve středně velké společnosti, která implementuje ITIL by měli být proškoleni všichni pracovníci na vedoucích pozicích. Jedná se o plnou znalost metodik RUP (především u vývoje) a ITIL (zde se jedná o všechny vedoucí pracovníky). Všechen personál by pak měl býct perfektně proškolen v zacházení s interním informačním systémem.
Výhody:
Nevýhody:
Velká společnost nad 200 zaměstnanců
U těchto společností bývá nasazení ITILu i jakýchkoli jiných metodik během na dlouho trať. Opět je zde veliká výhoda, pokud již společnost ve svých vývojových odděleních používá metodiku RUP pro vývoj SW. Proces reorganizace u takovýchto společností většinou trvá i řadu měsíců nebo let. Jelikož nelze omezit na nějaký čas chod společnosti a začít se zabývat nasazováním metodik.
Co se týče informačního systému, zde většinou metodika ITIL i RUP jsou pevně zabudovány do interních celopodnikových systémů, ale není vyjímkou, kdy se využívá nástrojů jako tomu bylo v případě středně velké společnosti.
U těchto společností se musí dbát perfektní důraz na organizační strukturu (viz obrázek). Jelikož u takto velkých společností daleko více záleží na transparentnosti struktury.
Celá práce ke stažení zde
Zdroje:
An Introductory Overview of ITIL V3, Best Management Practice
Rational Unified Process, Rational Software White Paper
http://www.best-management-practice.com/
http://www.itil-officialsite.com/
ITIL organisation structure, CEC Europe
http://www.infra-corp.com/
[2]: Vsadím se, že tabulka vznikla ve spolupráci s http://www.cubefigures.com/job.html ;-) Ještě jim tam ale chybí Senior Communications Administrator, Level B Financial Planner a Intra Engineering Specialist. :]
Dyz sem byl na skoleni ITILu, taxem si celou dobu rikal: "Boha co to tam placa za kraviny, dyt tohle musi byt preci naprosto jasny, snad i malymu diteti!"
Njn, ale dyz sem pak mrknul a poptal se ve svy firme, jak to lidi delaj, taxem si tak rikal, proc vlastne firma plati tak nehorazny prachy za ty skoleni, dyz to pak stejne pak nuti lidi delat uplne jinak /spatne - proti principu logiky/ITILu.
A odpoved? Takhle se to tu do ted delalo, tak proc to menit, dyz to funguje.
Na otazku: Dle principu ITILu se to da delat efektivneji! Jsem dostal odpoved napsanou o radek vys.
"Takhle se to tu do ted delalo, tak proc to menit, dyz to funguje."
To je jeste dobry... horsi je kdyz to vlastne nefunguje ale radeji se to dela porad tak, protoze se to tak delalo vzdycky, sef to to tak vymyslel, nakonec to vzdycky nejak dopadne, prinehorsim se to nejak okeca a tak chyba, jaka chyba?, urcite bude nekde jinde, to da rozum, ne....
Přečteno 15 005×
Přečteno 14 419×
Přečteno 12 774×
Přečteno 9 821×
Přečteno 9 217×