Napadla mě geometrická úloha, tak se tady s ní chci podělit a zjistit jestli má nějaké zajímavé řešení.
Máte úsečku 18 cm. Máte běžné rovné (bez pravého úhlu) pravítko přibližně délky 30cm. Na pravítku však nejsou klasická označení mm a cm. Máte tužku a kružítko. Výsledkem úlohy by měly být dvě úsečky: jedna 10cm a druhá 1cm a to přesně. Nesmíte použít žádné měřidlo, ale pouze kružítko, tužku a pravítko bez značení cm a mm. Proveďte důkaz vzorcem.
Aký dôkaz vzorcom?
Pripravím si podprocedúry:
Procedura1: Urob kolmicu na p prechádzajúcu bodom B:
Vyrob kružnicu so stredom v B, ktorá pretne p, priesečníky označ X a Y. Vyrob os úsečky XY.
Procedura 2: Vyrob rovnobežku k p cez bod B:
Vyrob kolmicu na p (označ q) a vyrob kolmicu (asi kdekoľvek) na q (procedurou 1) a vyrob kolmicu na q cez bod B (procedurou 1).
Samotná konštrukcia: Majme úsečku AB dlhú práve 18 cm. Vyrobme polpriamku AX, ktorá nebude s AB rovnobežná (a aby sa nám lepšie kreslilo, tak uhol XAB by mohol byť ostrý, ale nie je to nutné). Kružidlom na AX nakresli 18 rovnakých dielikov (zabodni kružidlo do A, nakresli oblúčik pretínajúci AX a označ Y1, nemeň polomer a urob oblúčik so stredom v Y1 a priesečník s AX rôzny od A označ X2, iteruj) - deliace body budú Y1 až Y18. Nakresli rovnobežku s (Y18,B) cez Y10. Tam, kde sa pretne s AB označ bod C. Nakresli rovnobežku s (Y18,B) cez Y1. Tam kde sa pretne s AB označ D. AD má jeden centimeter, AC má desať.
Zrejmé z podobnosti trojuholníkov.
[1] jj, pro studenta matfyzu to není problém, ...když už se na té koleji nudíš, tak si dej tu práci a snaž se vymyslet, co jsem myslel tím "vzorcem", tahle úloha, tak jak jsi ji tady textově popsal a prozradil řešení... se dá taky matematicky vyjádřit, to bylo přesně myšleno tím "vzorcem".... ty už budeš určitě ten správný pojem znát, když seš ten "matfyzák" ;-)
No, pokud jsem to správně pochopil, jde o to, jak klasickou euklidovskou konstrukcí (pravítkem a kružítkem) rozdělit úsečku na N dílů, a to jsme se učili na základní škole.
Jen podotýkám, že to pravítko není potřeba, kružítko na to stačí. Alternativně si jím stačí kdekoliv nakreslit kružnici s vyznačeným středem, a pak už zas stačí jen to pravítko. I když těch 30 cm by to mohlo trochu zkomplikovat, když ta kružnice bude moc velká.
Viz predchozi. Rozdelil bych usecku na 18 stejnych dilku. Z 10 dilku bych slozil 10 cm a 1 dilek by byl 1 cm. Docela me zajima, co autor myslel tim vzorcem. Treba se tak ukaze nejaka zajimava souvislost, ktera neni na prvni pohled zrejma. Neco jako kdyz lze konstrukci zlateho rezu vyuzit pro konstrukci petiuhelniku.
A nebo sice ne matematicky přesně, ale v rámci chyby rýsování.
Mějme úsečku AB z ní v polovině (9cm) vztyčíme kolmici z bodu C.
Na ní vyneseme čtvrtinu AB (4,5cm) a vyznačíme bod G
Vzdálenost AG přeneseme na přímku AB (chybu +0,623mm můžeme korigovat :-)) a vyznačíme bod D
Máme AC=9cm CD=1cm AD=10cm (10,0623059)
Ale nechám se překvapit.
Možná bude stačit vést středem úsečky přímku, dvakrát provést tricepci úhlu a pak už je to hračka. :-D
Udelam si usecku s 18 stejnymi dilky, ktera zacina ve stejnem bode jako ta zadana (pod uhlem cca 60 stupnu, aby se to dobre rysovalo), spojim druhe strany usecek primkou a v 1 a 10 dilku vedu rovnobezku. Nevim jakej vzorec jste chtel, ale dokazat vety o podobnosti trojuhelniku by mel zvladnout kazdej stredoskolak ;-)
[5,12]:
Mám přímku AB, chci udělat rovnoběžku bodem C. Narýsuju přímku AC, udělám libovolnou kružnici kolem A, a kružnici stejné délky kolem C. Zapíchnu kružítko do průsečíku kružnice kolem A s přímkou AC a vezmu si do kružítka vzdálenost do bodu B. Pak zapíchnu kružítko do průsečíku kružnice kolem C s přímkou AC a udělám kružnici, průsečík s kružnicí kolem C označím D. Pak je CD rovnoběžná s AB.
[5,12]: No, mala byť procedúra 2 na to, ale vidím, že som ju zbabral. Cez dve kolmice sa to robí napríklad.
Takže zasa:
Procedura2: vyrobenie rovnobežky s p prechádzajúcej cez B:
Vyrob kolmicu na p kdekoľvek a označ ju q. Vyrob kolmicu na q prechádzajúcu cez B a označ ju r. r je rovnobežná s p.
A tvorba kolmice na q cez B je popísaná správne (os úsečky snáď vie každý vyrobiť).
Nedávno ma prekvapila úloha v slovenskom týždenníku .týždeň, zadanie bolo: "Poľovník zastrelil medveďa. Potom išiel jeden kilometer na juh, jeden kilometer na západ, jeden kilometer na sever, a ocitol sa tam odkiaľ vyšiel, pri medveďovi. Otázka: akú farbu má medveď?" Sranda bola, že zdôvodnenie výsledku bolo úplne iné ako som čakal. :-)
"Jsou dány dvě kružnice, z nichž jedné kouká z kapsy bagr. To je nesmysl."
[http://www.csfd.cz/film/8666-vrat-se-do-hrobu/]
Přečteno 28 781×
Přečteno 19 584×
Přečteno 16 966×
Přečteno 15 228×
Přečteno 15 026×