V současné době již drtivá většina e-mailových klientů umí takové parádičky jako vytvořit automatickou odpověď na e-mail nebo nastavit potvrzení o přečtení vámi odeslané zprávy. Věcička je to sice pěkná, ale schovává se za ní dosti velké ohrožení. Netiquetu neboli etiketu na netu se dá do velké míry považovat za mrtvý dokument, prostě protože ho téměř nikdo nedodržuje (nebo nezná). Přesto se zde skrývá pár dosti důležitých věcí. Jednou z nich je „nepoužívej automatické odpovědi a potvrzení o přečtení“. S tímto jsem se setkal již před lety, ale po tom co jsem zažil, jsem zjistil, že by bylo dobré vám o tom povědět, bay se vám nestalo něco podobného.
Všichni asi dobře znáte automatické odpovědi typu:
Dobrý den,
od 12.3. do 17.3. jsem na dovolené s veškerými urgentními věcmi se prosím obracejte na mého kolegu pana XY.
Přeji hezký den.
No a to je právě ten kámen úrazu. Zažil jsem situaci, kdy jeden pracovník si nastavil automatickou odpověď, jelikož odjížděl na dovolenou. Ještě si vzpomněl, že potřebuje něco kolegovi odeslat. Jenže kolega neměl dostatečné místo ve schránce na tento e-mail. Takže server automaticky odeslal adresátovi hlášku , že schránka je plná. Načež ten samý server odeslal zase zprávičku Dobrý den, od 12.3 atd… Jenže schránka byla plná, takže další e-mail. A takhle pořád dokola. Několik minut si takhle server povídal sám se sebou povídal až nakonec nezbývalo dost místa na tento krásně schizofrenní rozhovor až celý spadl. Bohužel na tom samém serveru běžel i firemní informační systém a webové stránky.
Asi vám určitě neříkám nic nového, ale musel jsem vám to napsat abych potvrdil, že to jde a nadělá to strašnou paseku. Existuje spousta způsobů jak se takovýmhle malichernostem vyhnout, tak na to nezapomeňte.
Tomuhle se rika "sofwarovy laser" (viz http://catb.org/jargon/html/S/software-laser.html ). Ale divim se, ze mailserver odpovidal na sve vlasni chyby, pripadne ze nemel dalsi opatren, napr. na omezeni velikosti zpravy ci alespon velikosti jeji hlavicky.
A padnou kvuli nedostatku mista ... nebyli to nahodou Windows bez diskovych kvot? Na unixech je vetsinou defaultne nekolikaprocenti kvota, kterou smi pouzit jen root, a mailove programy, bezici pod vlasnimi uzivateli, nemaji moznost vse zaplacat, natoz dohnat system k padu (nanejvys ho mohou "utahat" silenym swapovanim, ale i na to jsou prostredky, jako OOM killer v Linuxu).
Ono by úplně stačilo standardizovat hlavičku, která identifikuje mail generovaný robotem. Automatické odpovědi od mail-serveru nebo poštovního klienta by byly jasně odlišitelné od normální pošty a automat na druhé straně by je jednoduše ignoroval.
Jenže při vytváření patřičných RFC to prostě normovače nenapadlo a od té doby neměl nikdo jiný odvahu do hotové normy sáhnout. Ostatně, podobnými bolestmi trpí i jiné protokoly.
Když už tady padlo slovo o MS Exchange. Umí tento MTA odmítat poštu pro neexistující aliasy na úrovni SMTP spojení? Antispamuju pro pár domén poštu přes svůj server se Sendmailem a celkem by se mně hodilo, kdyby to Exchange uměl. S Windows nedělám, ani je nikde v okolí nemám, tak to nemám jak vyzkoušet. Správci Exchange, kterých jsem se ptal, to nevěděli (nebyli schopni ani najít na Exchangi mail.log). Přiznám se, že do dokumentace k Exchangi jsem se zatím ještě neponořil.
ast
Pokud spravne chapu "neexistujici aliasy", tak ano, umi. V global settings/message delivery/recipient filtering zatrhnete policko "filter recipient who are not in the directory".
Neverim, ze ten server z autorova povzdechu byl exchange 2003. Tohle neudelala ani 5.5.
Ale jinak souhlasim s tim, ze automaticke odpovedi jsou do jiste miry swinstwo, zrovna tak info o doruceni/precteni. Nekdy to sve opodstatneni ma, ale chce to pouzivat s velkou rozvahou.
Nevim co to bylo za MTA ale Exchange těžko, ten defaultně tuto situaci hlídá a k opětovnému přeposlání nedojde. Jiná situace nastane pokud nastavím přeposílání na jiný sever (např. free mail) který místo přeposlání zpravu smaže a vytvoří novou jež pošle (svého času seznam). V takovém případě je hlavička prázdná a MTA nemá šanci poznat že se jedná o přeposlanou zprávu. Pak už server zachrání jedině kvoty
Takto nám jednou dovolenkář odstřelil konferenci na Pandoře (taky primitivně řešené), kdy jeho schránka si s Pandorou dokázala otočit (naštěstí jen) 20x za hodinu email. I já byl na dovolené, ale podařilo se mi ho odstřelit. O nové členství v konferenci se odvážil zažádat až po půl roce.
Přečteno 15 002×
Přečteno 14 417×
Přečteno 12 770×
Přečteno 9 817×
Přečteno 9 217×