Trademark Web 2.0

18. 2. 2007 23:30 (aktualizováno) Petr Cimprich

Na začátku léta jsem se na Root.cz zmiňoval o pozdvižení, které vyvolalo zjištění, že termín „Web 2.0“ v názvu události je ochrannou známkou firmy CMP blízce spolupracující s O'Reilly. Podle dostupných informací to vypadalo, že Tim O'Reilly jezdí po světě, propaguje open source a otevřené datové formáty a bojuje proti patentům, zatímco jeho firma používá přesně ty praktiky, které on za potlesku publika kritizuje.

„Aféra“ měla svůj další vývoj, na který se mi zdá fér upozornit. Zajímavá byla už trochu opožděná Timova reakce. Mnohé vysvětluje a s mnohými argumenty nezbývá než souhlasit. Nicméně, o jádru sporu mě nepřesvědčila. Zaregistrovat si pojem „Web 2.0“ v názvu akcí je prostě trochu moc. Ochranu přesného názvu O'Reillyovské konference, tedy „The Web 2.0 Conference“ bych pochopil, ale registrace obecného pojmu je nesmysl, zbytečně komplikující život pořadatelům lokálních akcí nebo třeba akademických seminářů, které se v žádném případě nepokouší O'Reillymu konkurovat. To by si Sun mohl rovnout zaregistrovat pořádání akcí, které mají v názvu „Java“.

Proto mě potěšilo, když ke stejnému závěru nakonec došli i v O'Reilly. Tim O'Reilly před pár dny oznámil, že se jim podařilo přimět CMP, aby trademark omezili pouze na ty události, jejichž název by mohl být zaměněn s akcemi, jež pořádá O'Reilly („The Web 2.0 Conference“ a nově „The Web 2.0 Expo“). To je v mých očích rozumné řešení, se kterým by nikdo nemusel mít problém.

Sdílet