V posledním týdnu mě zaujalo několik textů na téma Mobile 2.0, případně Mobile Web 2.0. Primární byla informace o konferenci mobile 2.0 (6. listopadu, San Francisko), od které se odvíjí celá pavučina odkazů. Mobile (Web) 2.0 je něco jako buzzword na druhou. Samotný Web 2.0 je dost nejednoznačně přijímané téma. Teď k tomu přidejme mobilní web, o kterém se v poslední době hodně mluví, ale až tolik se toho v praxi zase neděje. Nicméně předsudky stranou, třeba na tom mobilním webu 2.0 něco je.
S fenoménem webu 2.0 se obvykle spojují zejména tyto charakteristiky:
Bod 5 je při současné úrovni mobilních zařízení asi obtížně realizovatelný, ale naplnění těch zbývajících v principu nic nebrání. Určitě si umím představit mobilní aplikaci nebo službu, která by naplňovala aspoň některé požadavky na web 2.0.
Zajímavé je především spojení mobility s obsahem generovaným uživateli. Služby, které by dokázaly smysluplně využít informace, ať už textové nebo obrazové, dodávané samotnými uživateli z nejrůznějších míst, mohou nabízet zajímavou hodnotu. Je zřejmé, že pro mobilní web 2.0 jsou zatím podstatnější společenské aspekty. Technické vymoženosti se v omezeném světě malých zařízení zatím tolik neuplatňují.
Jako další čtení o současném mobilním webu pro zájemce doporučuji blogový server Open Gardens. Každý si může udělat vlastní názor, zda má značka „Mobile Web 2.0“ nějaký smysl nebo je to jen vaření z vody.
Přijde mi, že všechny nálepky tohohle druhu mají dost omezenou použitelnost. Slyšel jste někdy někdo použít výraz „Web 2.0“ v nějakém skutečně rozumném, praktickém kontextu? Marně jsem teď zapátral v paměti a když to vrazím do Googlu, dostanu směs marketingu, pokusů o definici a pokusů o lepší definici.
Nějaké hezké nové mobilní aplikace určitě přijdou, jen netuším, proč by je kdo (kromě marketingu!) chtěl zařazovat do nějakého… hnutí?
No, zjevně už jsem si názor udělal, a ani to nebolelo :)
Myslím, že slyšel, dvakrát, třikrát. Pojem web 2.0 se dá celkem věcně použít pro vyjádření skutečnosti, že se v posledních několika letech web kvalitativně proměnil. Dnes máme hodně jiný web než jaký byl na přelomu století, a když se o tom budeme chtít bavit, můžeme ten nový označovat třeba jako 2.0. Souhlasím, že takovéto použití je hodně omezené a přímo si říká o marketingové zneužití, k němuž zhusta dochází.
Přečteno 7 924×
Přečteno 6 031×
Přečteno 6 021×
Přečteno 5 948×
Přečteno 5 815×