Hlavní navigace

Jak (ne)tvořit kvalitní aplikace a (ne)zamotat se v nich.

3. 5. 2010 7:35 | Murděj Ukrutný

Už několik let programuji webové aplikace. Mám to štěstí, nebo smůlu, že jsem v přímém kontaktu s uživateli těchto aplikací a proto bych se chtěl podělit o své zkušenosti.

Dotáhněte to do konce

Je opravdu škoda když dobrý nápad, dobrý projekt zabije nějaká hloupá chyba. Uživatele málo kdy ohromí nějaký superalgoritmus který je třeba 10× rychlejší než jiný, za to se naštve pokud narazí na chybu. A to i na svou chybu.

Rozmazlujte uživatele

Proč by zadání data a času mělo brát jen přesný formát 01.02.2010 10:00 a buzerovat když chybí nula. Uživatel bude spokojenější pokud bude bude moci napsat 1.led. 2010, 1.3, příští pátek, nebo zítra.

Máte eshop? Zkuste co uživatel dostane pokud zadá hledat třeba flash nebo fleš pokud je to stovky výsledků je to dobře i špatně. V takovém případě zkuste uživateli napovědět co hledá: Hledáte flash disk, mp3 přehrávač, flash videokameru, blikačku na kolo … ?

Jednotný design, ovládání

Nedávno mi kamarád popisoval nový informační systém ve firmě.

Jednou je je tlačítko po uložení vpravo nahoře, jinde vlevo dole, jednou jako tlačítko, podruhé jako hyperlink a jinde jako ikona. Aby se v tom prase vyznalo. To musel dělat nějaký k…

Co k tomu dodat? Snad jen to že z takové aplikace byste si příklad brát neměli.

Informujte uživatele o tom co se děje

Nedávno mi jeden zákazník tvrdil že je v is chyba, že to neukládá, … No jo on napsal do kolonky kde mělo být číslo text dle dohody systém na to sice upozornil hláškou u popisu pole, ale to bylo pod viditelnou částí stránky takže si toho uživatel nevšiml a předpokládal že se záznam uložil.

Řešení je v tomto případě snadné – výrazně upozornit uživatele co se děje Záznam nebyl uložen, opravte chybně zadané údaje. A při úspěchu Záznam byl uložen. Ale pozor na to: uživatelé „neumí číst“ takže dobré je hlášky odlišit třeba barvou nebo ikonou.

Logujte co uživatel dělá

Jednou mi zákazník tvrdil že se mu sama vytvořila faktura, že ji nikdo v té době nemohl vytvořit že v pátek tam nebyla a v pondělí ráno už ano …

Stačilo se podívat do logu a … Faktura vytvořena ve čtvrtek 11.3.2010 10:45:33 uživatelem franta1.

No nemít log asi bych se s ním ještě dohadoval. Lépe se argumentuje tím že to udělal franta1  11.3.2010 10:45:33, než tím že je to logická blbost aby se něco samo vytvořilo a že to musel někdo někdy udělat.

Kontrolujte co uživatel zadává

Záhada s mizejícím písmenem: Zákazník tvrdil že když je na začátku emailové adresy malé l tak se to l odmaže a posílá se místo na lakatos@nekde.cz na akatos@nekde.cz (protože se vrátilo že neexistuje uživatel  akatos) a že když ho změní na velké L tak to funguje.

Ve skutečnosti to ale nebylo l ale ĺ a  písmeno uřízl až příjemcův mail server.

Nevěřte zákazníkům (managorům) že ví co chtějí

Častá hláška je: Udělete to vše napevno nebude se to měnit ať je to levně/rychle … v 99 případech ze 100 se zadání do týdne změní a potom ještě 6×. Proto je dobré, pokud to nezabere mnoho času, udělat si prostor pro případné změny – Nedrátovat seznam uživatelů přímo do kódu, tak jak chce managor, ale do db. A za ten týden až se přijde na to že administrace uživatelů bude fakt potřeba jen doprogramovat administrační rozhraní (a nafakturovat ještě předělání přihlašovacího kódu :) )

Sledujte uživatele jak používají aplikaci

Často zjistíte že ji používají úplně jinak než si myslíte, běžní uživatelé používají jinou logiku než programátoři. Při tomto procesu je dost prostoru odhalit chyby, doladit detaily na které jako programátor nepřijdete a aplikaci dotáhnout do konce.

Tímto jsem se vrátil na začátek, takže je nejlepší čas článek ukončit, dalo by se toho napsat ještě mnoho … třeba příště.