Hlavní navigace

Počítačové hry v Linuxu

10. 11. 2008 23:33 | aktron

Když jsem přešel na Ubuntu z Windows, bral jsem jako jeden z přínosů fakt, že místo hraní nesčetných her (Locomotion, Trackmania…) se budu věnovat serióznějším věcem. Mnoho linuxových uživatelů totiž neskrývá v diskuzích či svých příspěvcích skutečnost, že právě tento typ operačních systémů není na hry prostě nejvhodnější. V mnoha ohledech je ale opak pravdou.

Když jsem se dostal k počítačovým hrám, končila 90. léta. To bylo období, kdy počítače nebyly tak rozšířené jak dnes, hráčů bylo málo a internet byl ještě hudba budoucnosti (víceméně ;-) Hrály se tituly jako Doom, Simcity, Settlers II… Jednalo se o hry, které prostě hráči perfektně znali, hráli je často, a měli k nim vybudovaný vlastní, osobní vztah. Nová doba ale přinesla lepší a výkonnější stroje a do té doby zcela nemyslitelné možnosti v oblasti trojrozměrné grafiky. Ano, místo megabajtů počítáme nainstalované hry v gigabajtech, místo na Windows 98 je nyní lidé hrají na Windows Vista. Nicméně důležitá je ještě jedna změna – z počítačových her se stala masivní zábava, hraje dneska kdekdo. Firmy chrlí desítky a stovky nových titulů s pokud možno co nejzajímavějšími (a nejdelšími) názvy. Hratelnost vystřídala trendy grafika, snadná srozumitelnost, tedy pořádné řežby a žádné adventury na dny, týdny a (snad) i měsíce.

Na rozdíl od toho mnohé hry pro Linux připomínají právě ta 90. léta :-) Tedy stav, kdy her je sice málo, nejsou z grafického hlediska nic extra, zato hratelnost je dotažena opravdu velmi vysoko. Hráči těchto her nepřesedlají na nový titul (za který vysolí půl druhého tisíce, nejsou-li piráti), budou si jen hledat potřebné updaty od komunity, která hru rozvíjí. Jako dobrý příklad toho, o čem jsem teď psal bych uvedl například legendární Open Transport Tycoon Deluxe, který pokračuje ve vývoji úspěšně dále a dále a posledního škraloupu na kráse se zbaví až bude hotová nová grafika. Battle for Wesnoth je pak dalším dobrým příkladem. Simutrans je stejně jako OTTD také dopravní strategie, bohužel však zdá se skončila verze s detailní grafikou (pak128), která byla fakt úchvatná.

Ano, mezi linuxovou komunitou jsou rozšířené i jiné hry. Pominu radši logické hlavolamy (od jednoduchých v základním balíčku GNOME her až po Fish Fillets – nejkratší cestu do blázince) a přejdu rovnou k akci. Tak tu máme pěkný klon Quake III, Open Arenu (ta bohužel ale v Ubuntu stále zlobí), Alien Arenu (která disponuje originálními zbraněmi, ještě originálnějším ozvučením a zajímavými módy hry), či Warsow (nestřílí se ve Varšavě, je to také klon Q III, akorát trochu se liší způsob hry a grafika je animovaná). Někteří pak vyzdvihují ještě Sauerbraten, který mě ale příliš neuchvátil, neboť to působí takovým celkem nedodělaným dojmem. Z akčních her bych tedy asi nejvíce vyzdvihl právě Open Arenu.

Samozřejmě lze namítnout, že linuxové hry jsou víceméně trapnou napodobeninou komerčních titulů. V mnohých směrech jsou opravdu nepovedené. Dobré srovnání je například právě Trackmania se svým otevřeným konkurentem, ten je prostě co se týče čehokoliv vůbec nic moc. Ale vhodnější přirovnání je asi mezi vozidly – zatímco v Trackmanii jezdíte s formulí až 600 km/h, v linuxové „napodobenině“ jezdí hráč s naprosto neovladatelným Renaultem Twingo (je to tuším Twingo :-). Závodním hrám v Linuxu obecně chybí ještě jako skupině do hratelnosti a přínosnosti ještě docela dost. Koneckonců ale každá takováhle hra potřebuje nějaký čas, než se chyby vychytají a vše se posune dále. Typickou ukázkou může být Freeciv – ačkoliv v prvních verzích docela zmatek a člověk víceméně nevěděl kam dřív, díky nové grafice a lepším prvkům hra už nepadá, uživatel si může nastavit spoustu věcí v nastavení, narozdíl od produktu, který je jednou vydán a pak se maká na dalším aby se vydělalo co nejvíce se zde postupuje cestou zdokonalování. Pravda, není prostě 3D engine a nejvyladěnější obrázky/videa, to ale stejně uživatelů (ok, nepočítám ty, kterým je 13) snad stejně nepotřebuje. Hlavní je zábava ne ;-) A tohle člověka prostě baví.