Je to i v celku prosté.
Porovnejte si, co máte k dostání u obchodníka na rohu a co se dá stáhnout z internetu, rozdíl je bohužel propastný. V menším městě například kapelu jako The Who vůbec neseženete. (Mám vyzkoušené)
No, a co je smutné, i internetové obchody na tom nejsou o moc lépe.
to [3] Tobě může být jedno, co tam kdo nabízí. Pro tebe je důležité, co nabízíš ty. Pokud budeš nabízet legální věci (např. iso obrazy free linuxových distribucí, svoji hudbu, hudbu volně šiřitelnou atd.), tak můžeš legálně stahovat hudbu a filmy.
To, že tu hudbu a filmy tam někdo nabízí, tím porušuje zákon on (pokud je z ČR, ostatní státy podle jejich práva).
[1] Sousedovi budou evidentne chybet. U hudby nikoliv. Hudebnikovi nic nebude chybet. Vetsinou dostane za desku honorar. A spouste hudebnikum je to jedno. Protoze oni vi, ze lide pujdou na jejich koncert, kdyz se jim bude libit jejich hudbu. Nevim, kde tve hudebni choutky pohybuji, ale zkus otevrit trosku oci a nemlet tu samou ohranou pisnicku...
[5] "Sousedovi budou evidentne chybet. U hudby nikoliv." - z toho se da dle tve logiky dovodit, že můžu např. pracovat na nějakém projektu (ať už programovém nebo hudebním) 1 rok a pak výsledek své práce vydám na CD. Najde se jeden člověk, který to koupí (třeba za 200 Kč). Dalších pětset lidí si to od něj zkopíruje, ale mě jako autorovi to nezaplatí. Stále máš pocit, že to nikde nebude chybět?
"Vetsinou dostane za desku honorar."
Umělec má ve smlouvě zpravidla dohodnutou pevnou částku za desku + dostává provizi za prodané nosiče. Takže má velkou motivaci, aby se toho prodalo co nejvíc.
"A spouste hudebnikum je to jedno. Protoze oni vi, ze lide pujdou na jejich koncert, kdyz se jim bude libit jejich hudbu." Hudebníkům to jedno není. Těm méně slavným tím spíš, že za koncert (zpravidla v klubu) dostanou tak maximálně cestovné. Ti koncertují pro to (kromě toho, že mají rádi muziku), aby se dostali do podvědomí publika a díky tomu začali být zajímaví pro hudební vydavatele. Pak mají šanci, že jim někdo vydá CD, které se bude prodávat.
Ti slavnější se obvykle hudbou živí, viz smluvní úprava, jak jsem se zmiňoval výš.
Jenom mi dovol otázku. Myslíš si, že duševní tvorba resp. její plody mají nějakou finanční hodnotu? A pokud ano, jak se určuje?
1: no, máš částečně pravdu, ale nesmíš zapomínat, že kde je poptávka, tam se zrodí i nabídka, no a pokud není legální tak vznikne nelegální.
Z historie třeba americký pokus o zákaz alkoholických nápojů. V důsledku si tím pouze vyrobili zločiné skupiny, které se po skončení prohibice přeorientovaly na jiné druhy obživy.
No, zásilková služba nevyřeší vše.
A objednávat cokoliv až z anglie taky není uplně to pravý.
[6] No ja ti nevim, ze by to treba zvlast treba Mobymu vadilo. I sam to podporuje. Ale jak tvrdis "mene znami".
Nevim, o co se zajimas, ale mam dost velmi dobry prehled o ruznych stylech a jejich scene. OK, sice nevydavaji milionove kusy, ale takove desetice ano. A ty maji docela casto lehce vyprodane.
Co se tyce proplaceni cestaku, tak ja ti nevim. Ja jeste neznam nikoho, ktere by se mu proplaceli jen cestaky. Dostanou i za hrani. Pokud je to nejaky Pepa z Vesek, tak se nedivim.
Dale, pokud si mysli hudebnik, ze si hudbou lehce vydela na Ferrari, koks, stetky a ja nevim na co, tak je nekde chyba. Je to drina, a ti co delaji KVALITNI hudbu a davaji do toho dusi, tak se ponekud lehce uzivi. Maji z toho dobry pocit, ziji spokojeny zivot. Jejich priorita neni nejake Ferrari, ale ze delaji to, co je bavi a chteji.
Ja osobne mam dost koupenych vinylu a dalsi si kupuji. Vyslo to na dost penez, je to 6-ti ciferne cislo. I tak presto si stahuji hudbu z netu. Jednak najdu neco noveho, za dalsi nemusim zbytecne uz nektere vinyl grabovat, protoze to da dost prace, dale uz uplne raritni veci, ktere nejdou sehnat, nebo se jedna o tituly, ktere se vydavaji jen v urcitych oblastech. Treba dost mych oblibenych japonskych hudebniku v Evrope ci v USA ani nesezenes. Jen kamarad mi z Japonska par titulu obcas doveze. Zbytek mam z netu.
Ale asi ty budes takovy ten velky moralista, ktery za jakoukoliv lumparnou firem nevidis nic nezavadneho. Vsak oni potrebuji nejak vydelavat, i jakymkoliv spinavym zpusobem. Vubec ani ti nevadi, ze okradaji stejne, spise hure a vice. Inu, kdo si chce srat na hlavu, tak budiz.
A uvedom si, ze stazeni hudby neni kradez. Ty si mozna myslis ty. Ja nikdy na tom nezbohatl, nikomu jsem z toho nic neprodaval. Jedine cim se obohatil, tak byl pocit, ze se mi ta hudba libi. A casto jsem ji koupil, zda-li byla k dostani. Misto kriminalizace lidi, kteri jen si stahuji pro sebe (nevydelavaji), tak by se meli nabadat k tomu, aby si opravdu koupili hudbu a chodili na koncerty. V mem okoli jsem dost lidi ovlivnil a jde to. Proste je ucit to, ze kdyz uz si neco stahnou a bude se jim to libit, tak at jdou na koncert nebo jak si koupi nejakou jeho desku.
Jeste takova vec, kdyz hudebnik prodava nejakou limited version singlu, ktery ma naklad 500ks a prodava ho za 5$. Si myslis, ze nejak na tom vydela? Houbelec, ty singly proda, kdyz je dobry, a co se dal s tim deje je mu jedno (zas co ja znam - nejedna se o ceske kapely, ale UK, AUT, atd..) At si klidne to lidi kopiruje a chodi na jeho koncerty.
Doporucuji se podivat na last.fm na ruzne profily lidi co poslouchaji. Zkus si zjistit, co to jsou za kapely, jak jsou zname. Potom vlevo jsou events, kde jsou ruzne koncerty na ktere clovek pujde (pokud to tam ma). A mrkni se jake kapely tam hraji. Mozna budes prekvapen, ze se chodi na koncerty mene znamych kapel (pro tebe - pro jine jsou velmi znami). Ne kazdeho bavi sedet doma a poslouchat.
Jinak hudebnik si ma vydelavat hudbou na koncertech. Ze na neho prijdou. Internet, CD atd.. je jen prostredek, aby se lidem hudba dostala.
Jeste takova vec, jak muzes vedet, zese treba nejedna o piratskou verzi? V Rusku nebo v Cine je stale dost lisoven. Tyto CD se bezne dostava i do kamenych obchodu. Jak muzes vedet, ze se penize z teto trestne cinnosti nefinancuje nejaky bojuvku v Africe, transport drog a ja nevim co dalsiho. Sice je to trosku mimo misu, ale i takove veci se deji. Tohle jsou svine, ktere nici hudbu. A ne kluk ktery si stahne svou oblibenou kapelu a potom jde na jejich koncert...
V mem okoli je dost lidi, ktere nezajima vubec mainstream. A jsou to taky lide, kteri vynalozi hodne prostredku na koncerty a obcas i nejake to CD nebo vinyl koupi, ale vetsinu si stahnou z Internetu. Presto hodi na sve oblibence nekolikrat (i po ruznych statech EU). Hudebnik dostane vic, nez za ty CDa. Protoze mnoha lidem uz bude postacovat to, ze dali penize za CD, a nic moc je nenuti jit na koncert znova platit, kdyz uz dal penize za CD. Za to mnoho mych znamych jde na koncert proto, ze chteji ho podporit. Dobre vi, ze nedostane moc za to CD a ze vice ziska z koncertu.
Dal si to preber sam. A obcas se zamysli nad tim, kdo tady "krade" nez to pouzijes.
[6] Jeste k tomu, ze kapely hraji kvuli tomu by si jich vsimla vydavatelstvi. Ono to neni vzdy pravidlem. Ja zase krom dvou, ktere znam. Serou na nejake velky vydavatelstvi. Bud si zalozili vlastni nebo si vsimnou na ruznych akci o nejaky remix nebo neco takoveho. Dost casto se vyplati posilat demo snimky na ruzne labely.
Treba uvedu priklad britskeho labelu Ninja Tune (coz jeden z nejvyznamnejsich labelu "elektronicke alternativni" hudby).
Jsou tam treba polaci Skalpel (kraji nu-jazz). Ani u sebe v Polsku nebyli nejak znami. Spise vubec. Vydali jedno album Polish Jazz (6 tracku - na zadnem labelu, proste home made) a jeden mixtape. To poslali do Ninja Tune, a byli velmi kratce v tomto vydavatelstvi, protoze meli kvalitni hudbul, byla zazivna, neotrela, proste zajimava. A tim se stali pro urcitou scenu velmi znamou, protoze vydavali pod Ninja Tune. Maji dost vernych fanousku Ninja Tune.
Dale treba Yppah. Jedna se o mexikance, ktery zije v USA. Nebyl opet nijak znamy, ani tam kde zil. Jen v par klubech. Udelal nejake demo, opet poslal do Ninja Tune a je tam. A je docela uspesny oproti tomu, co delal.
Kdyz to srhnu, kdyz nekdo nic z hudebniku nevymysli neco noveho, ci nema potrebne charisma nebo zajimavou hudbu. Hraje porad to same, snazi se imitovat nekoho jineho a nejde si vlastni cestou, tak to je jeho problem. Nemuze ocekavat, ze se hned uchyti. Ma si najit vlastni cestu, a cerpat inspiraci z ruznych stran. Kdyz tomu neni podvolny a hraje to, co desitky ostatnich, tak bohuzel.
Ale to tak vse. Uz nemam co k tomu dodat. At si to z vas taky kazdy prebere sam.
[14] Nejsem moralista. Sám mám dost stažené hudby, protože to de iure legální je ale de facto tím těkoho o zisk připravuju. Jenomže nemám potřebu se tím chlubit.
Mě se na tvém postoji nelíbí, že by to měl být kdokoliv jiný než umělec, kdo by určoval, co jsou "spravedlivě" vydělané peníze. Jeden takový režim možná pamatuješ. Já si můžu myslet, že to, co vydavatelství prodává za 600 Kč, je předražené a dotyčná společnost si na tom namastí kapsu. Nicméně respektuju, že cenu si stanovuje prodejce, nikoliv kupující. Já taky neřeknu, že pokud prodejce luxusních fár ten mercedes nezlevní, tak si ho raději ukradnu, protože není spravedlivé, aby si na tom ten prodejce tolik nahráb.
Pokud jsou umělci (a věřím, že leckdy velmi kvalitní), kteří rádi nabízejí svou hudbu zadarmo nebo za pakatel, nechť to dělají. Jsem hrozně rád, že si mohou vybrat a že tuto jejich svobodnou volbu okolí respektuje. Stejně tak bych byl rád, kdyby okolí repektovalo ty umělce, kteří se vydají jinou (komerční) cestou.
[17] Legalni to je, a kdyz clovek uvazi vypalne placene z disku, medii, flashek a vicemene cehokoliv na co jde zaznamenat data (at uz na to clovek cpe mp3 a filmy nebo ne) tak bych rekl ze clovek ma tohle legalni stahovani vlastne predplacene. :)
Jen kdyby se penize z toho vypalneho dostavaly ke kapelam ktere se nejvice kopiruji a ne ze vetsinu shrabne Gott a Vondrackova ...
Dnes som kupil balik 30 DVD-R medii. Predajca mi k nim nauctoval 10skk poplatok do nejakeho autorskeho fondu a cele to zdanil 19% DPH. Znamena to, ze si na ne mozem pre svoju potrebu nahrat diela vytvorene podporenymi autormi? Alebo je to nejaka dan a stat mi vyrubil dan z dane?
Je spousta hudby zadarmo i od autoru, napr. http://www.andrea-sax.com/hudba-ke-stazeni-zdarma.htm
No ale ta co neni zadarmo je asi moc draha a tak to stoji za to riziko ji krast
Programuju informační systémy založené na linuxu. Ve volném čase se ale počítačům snažím vyhýbat, i když to moc nejde.
Přečteno 9 471×
Přečteno 7 710×
Přečteno 6 148×
Přečteno 6 067×
Přečteno 5 989×