Je to cca rok, co jsem měl zase jeden pracovní hovor od naštvaného zákazníka z Českého Těšína, že jim ty „počítače nefungují“. Na daném pracovišti se přistupuje terminálově k informačnímu systému v centrále a bez konektivity jsou tam počítače jen škatule překážející na stole. Jelikož mi nefungoval ani vzdálený přístup, chtěl jsem zavolat ISP SilesNet, zda-li je u nich vše v pořádku, ale telefony byly nefunkční (patrně VoIP). Naštěstí jsem měl v mobilu kontakt na jednoho z techniků a zde jsem se dozvěděl, že bagrista překopl optický kabel, skrze který berou oni konektivitu a aby zdůraznil vážnost situace, tak pronesl, že díky tomu je bez konektivity i UPC v 15 km vzdálené Karviné.
Když jsem se vrátil v podvečer z práce domu (Karviná), tak kabelovka od UPC byla opravdu nefunkční, ale než jsem se propracoval koupelnou a kuchyní, tak se to rozjelo. Za problém u zákazníka jsem nemohl a ani jsem ho nemohl ovlivnit a doma jsem to téměř ani nepocítil, tak jsem to pustil z hlavy.
Dnes ráno v cca 7:30 jsem zjistil, že nefunguje internet ani TV od UPC. Volám tedy infolinku UPC, kde je jen záznamník vyžadující číslo smlouvy, jméno a tel. číslo, kde se mají zpět ozvat. Číslo smlouvy nemám, protože byla sepsána ještě s kabelovou, kterou následně koupilo UPC a po ukončení hovoru jsem si uvědomil, že se mi v návalu zuřivosti povedlo pomíchat dva telefonní čísla dohromady. Zkouším tedy znovu volat za cca dvě hodinky a plechová huba se již omlouvala za výpadek v oblasti Karviná a Český Těšín, takže zavěšuji. Přibližně ve 4 odpoledne volá někdo z UPC a omlouvá se, že jim někdo ukradl 50 m optického kabelu na mostě.
Daný pracovník mne docela potěšil, že se vůbec ozval, i když jsem mu toho moc na záznamníku nezanechal. Horší je to však s lidmi v pozadí, kteří mají na svědomí páteř UPC. Není snad dne, kdy by člověk venku nepotkal asociála, který na svém vytuněném dětském kočárku tlačí hromadu železa a podobného harampádí, který nejen vytáhl z kontejnerů na odpad. Optika je z pohledu sběrných surovin bezcenná, ale tihle asociální jedinci bohužel na první pohled nerozliší optiku od kabelu napěchovaného mědí a co se dá ukrást, tak taky ukradnou.
Optika je krásná věc a je až neuvěřitelné, co vše jde pověsit na jeden pár optických vláken. V tomto případě UPC visí na jednom kabelu minimálně Karviná (62 000 obyvatel) a Český Těšín (25 000 obyvatel). Bohužel jim visí doslova na vlásku, protože stačí jeden bagrista/zlodějíček a jejich zákaznici ze dvou měst jsou bez internetu/TV/telefonu. Když pozbude konektivitu nějaký „Franta Jetel“, WiFinář, který má svých sto zákazníku proNATovaných za jednou veřejnou, tak to člověk nějak bere, ale od operátora velikosti UPC bych čekal záložní konektivitu. Inu posouvám UPC na svém interním žebříčku hodnocení někam o 5 levelů níž mírně nad úroveň Franty Jetele.
Ja UPC miluji. U nas na zizkove padam alespon jednou tydne, vetsinou bez oznameni nebo udani duvodu. Jednou, kdyz se mi nahodou podarilo dovolat nekomu zivemu, tak mi bylo sdeleno, ze je vsechno ok a ze mam asi neco s koaxem. Pul hodiny na to pripojeni normalne nabehlo, zatimco jsem jeste porad tekl v praci. Kez
"Cekejte, jste prvni v poradi" je od UPC totalna zakernost. Raz som takto volal cez vikend a pol hodinu som pocuval hlasku o tom, ako som prvy v poradi. Najprv ma to potesilo, ze nie som 253-ti v poradi, ako je zvykom, ale hned prvy. Po 10 minutach cakania som si povedal, ze jediny vikendovy hotlajnista je akurat na WC. Po 20 minutach som si vravel, ze si po WC skocil este na cigo. Po 30 minutach som to vzdal a zalogoval pripad na web rozhrani cez telefon. Bez akejkolvek e-mail odpovede bola chyba odstranena asi za 10 minut. Potesilo by nieco v zmysle "toto je odpoved na vasu ohlasenu chybu, uz by to malo fungovat,blablabla".
Az neskor som sa dozvedel, ze UPC vecer a cez vikendy vobec nema zivy helpdesk!!! To si nevedia prepinat hlasky na odkazovaci? Preco klamu zakaznikov, ze som prvy v poradi, ked ziadne poradie neexistuje?
ma zkusenost je klidne nastesti jina: vypadky jsou vyjimecne, vec resim vzdy telefonicky a v poslednim roce jsem se vzdy dovolal, ceny se mi podarilo vhodnou argumentaci srazit do smesna (hint: dobry den, nelibi se mi, ze jako staly zakaznik mam platit vic nez novy, ktery dostane pul roku vyhodnejsi, rad bych vypovedel a zalozil znovu..)
Zalozni konektivitu si teda muze poridit i zakaznik (uvazuju firmu, ne domaciho uzivatele) - dotahnout jeste jednu linku od jineho operatora. Ovsem musi si overit, od koho dostava posledni mili, aby se nestalo, ze mu druhy operator privede linku po dratech prvniho. Od doby, co se tohle stalo (ne primo me, mezi mnou a operatory stal jeste nas korporatni poskytovatel) jsem uz trval na tom, ze zalozni linka bude vedena i jinym zpusobem - tj. primarni v zemi kabelem a sekundarni radiem. Infrastrukture operatoru se neda verit.
UPC vůbec nemá cenu volat, nejlepší je poslat výpověď - pak většinou konají rychle, zlevňují ... člověk až žasne. Současně ale musím říct že od nich máme kabel+net a nepamatuji výpadek v poslední době (2 roky?). A delší byly většinou předem oznamované. No ale je pravda že to nestavělo UPC, ale koupilo Karneval.
Já jsem se jim dneska dovolal hned, před pár týdnama taky, technik přijel, proměřil a vyměnil vadný kabel. Sice to, co mi poradili, nezabralo (po resetu STB do továrního nastavení vypadlo Prima Cool), ale dovolal jsem se hned. Ale byl to jenom detail, už je to v pořádku. (Brno)
gigabitový okruh z prakticky libovolného bodu A do bodu B stojí < 2.000EUR měsíčně a dle mého soudu vystačí pro cca 2000 zákazníků (odpovídá rychlosti 512k na zákazníka, t.j. 10Mbit s agregací 1:20 nebo 25Mbit s agregací 1:50). T.j. backup stojí cca 1EUR/měsíc. Můžu se mýlit o řád, ale o dva určitě ne. Takže pravděpodobně by bylo výrazně levnější, aby kabelovka měla záložní uplink okruh, než aby si každý zákazník pořídil druhé připojení sám.
No jo, jenže pokud si zákazník pořídí vlastní náhradní konektivitu, má jakousi kontrolu nad svým osudem (hypotetickou, více, nebo méně). U záložní linky providera (která by měla být samozdřejmostí) je vše v rukou providera a mimo dosah zákazníka. U nás ve firmě je datová linka jedním z nejdůležitějších bodů v analýze rizik a je snad nejopečovávanějším objektem v managementu krizových stavů. Musí se pravidelně prověřovat a kontroluje se její dostupnost pravidelně.
Konečně, není to o cenách připojení, ale o znalostech vyšších routovacích protokolů a ceně síťového hardware. Ten gigabit je potřeba něčím routovat. To něco musí mít slušný výkon a schopnost dynamického routování a router v této ceně něco stojí. Cena routeru se musí zaplatit naráz.... Musíte mít člověka, co umí BGP, nebo něco podobného.... Z pohledu průměrného českého managera to vše je zbytečné.
Ale to neni jen o druhem okruhu. To je o dalsich sitovych prvcich ( switche, routery, CWDM/DWDM, .... ) to jsou milionove polozky. Pak se o to nekdo musi starat - kazda konfigurace trva nesrovnatelne dele, protoze se musi delat na dvojnasobnem mnozstvi zarizeni. Fakt to neni takova sranda, jak to muze z pohledu bezneho uzivatele vypadat.
Dalsi veci je, ze ne do kazde lokality Vam vedou 2 nezavisle optiky bez soubehu a vystavba nove optiky znamena asi tunu povoleni a pak velke, ale opravdu velke mnozstvi penez.
Ja teda nevim, proc se cilis? Clovek muze byt rad, ze do takove prdele natahli aspon jeden kabel. A kdovi, jestli ho nesdili dalsich 5 poskytovatelu. Natahnout takovy kabel nebude zalezitost par korun, tak tezko bude nekde po prdelich kazdy provider tahnout vlastni kabl. Pokud tam vede i kabl jineho providera, bylo by asi logicke udelat oboustrannou lokalni peeringovou smlouvu s jinym providerem, co jede jinou trasou pro pripad havarie. Ale urcite to neni samozrejmost, pokud tam vede fakt jenom jeden kabel a druhy ma treba O2, tedy telecom, tak s tema se asi nikdo nedomluvi. Ti maji perfektni infrastrukturu zaplacenou/nakradenou statem a navic za nesmyslne castky za volani, takze ti se na nejake UPC vykaslou.
Kdyz budes bydlet v Brne nebo cajzlove, zkratka nejakem vetsi meste, tak to bude o necem jinem. Pod mestem jsou vsude chranene kolektory, tak se nemusi kabely tahat nekde pololegalne pod mostama, kde prespavaji chmatave individua. Navic takove protazeni kabelu kolektorem je prakticky zadarmo, oproti kopani kabelu 20km mezi nejakyma dvema prdelakovama.
Opravdu nechápu co tady řešíte. Že vám jednou za rok nejede internet a TV cca 10 hodin? A jste si opravdu jist, že máte ve smlouvě 100% garanci konektivity? Takové služby totiž něco stojí a rozhodně to není služba nabízená domácnostem.
Za sebe můžu říct, že jsem online od roku 1998 a prošel jsem všechny možné typy připojení modem, ISDN, kabel od UPC, mobilní připojení, ASDL, wifi a teď jsem opět na kabelu od UPC a z vlastních zkušeností mohu říct, že pro domácnosti není lepší cena/výkon připojení než kabel od UPC.
Moje trable s UPC a jejich, dle meho chybnym nastavenim DHCP servru, jsem popsal na ABClinuxu http://www.abclinuxu.cz/poradna/linux/show/328721
Mnozstvi lidi, ktery z podobnych duvodu "nejde i blbne net" je podle prosteho vyhledavani googlem mnozstvi. Zajima je to? Ne. Vse je v poradku.
On je vseobecne v CR problem ze velka vetsina operatoru do urcitych lokalit pouziva fyzicky jeden kabel - prevazne CDt. Takze nektere casti republiky jsou nezakruhovatelne fyzicky(pokud neberu sit O2). Neco jineho je, zda ISP umre SFPcko a nasledkem toho nejde jedno vlakno v kabelu.
Mne toto vubec neprekvapuje. Dalsi hodne casta vec a taky tady napsana je prerpodani konektivity, ktera se jen zabali do dalsi Vlany a druhe ISP to prodava jako nezavislo konektivitu. Ve finale ale stejne to pujde v jednom tlustokabelu kdesi u koleji a bude stesti kdyz to kazdyho pul roku neprekopne bagr nebo indian.
DD,
ono za to jaksi nemuze UPC, ale spolecnost, ktera jim pronajima vlakna. A to je bud Sloane Park nebo Ceske Drahy-Telematika. A tito bohuzel nijak neovlivni kradeze kabelu ci spatne vyprojektovane zemni prace. Co se tyce zalohy, tak zakruhovane je Paha-Brno-CB-Plzen. 'Mala' mesta jako je Karvina se nevyplati zalohovat.
Dobrý večer,
jen tady k celkové diskusi. Já taky vyzkoušel snad všechna připojení od vytáčeného kdysi :-), přes ISDN, GPRS- byla to katastrofa, potom UPC - naprostá spokojenost. Teď jsem za stejnou cenu jako UPC u NETBOXu, mám rychlost 100/100, TV, optiku až do bytu a zatím naprostá spokojenost.
Tolik asi k různým připojením, jsem z Brna.
Co se týče zkušenosti s připojením přes UPC bylo absolutně bezproblémové. Po stěhování a rušení smlouvy si mě ovšem otestovali "předžalobní upomínkou na 5000,- Kč", jestli jsem náhodou neztratil lístek z pošty od modemu, který jsem jim poslal zpět. Našel jsem :) . Stejnou zkušenost udělala i sestra. Možná neuvěřitelná náhoda, spíš běžná praxe...
Autor pracuje ve společnosti spravující počítačové sítě a používá Gentoo. Má rád otevřená řešení, pořádek v systému a sklenici vychlazeného piva.
Přečteno 28 654×
Přečteno 16 368×
Přečteno 13 189×
Přečteno 12 566×
Přečteno 10 489×