Reakcí, které vyvolalo spuštění první alfa verze map1.eu, bylo nad má očekávání. Předem bych chtěl poděkovat všem, kteří se zapojili do diskuzí o projektu, ať to bylo zde na mém blogu nebo na stránkách abclinuxu. Tímto článkem bych chtěl shrnout, co se vám (ne)líbilo, jaké byly nejčastější připomínky a jaké mám plány v nejbližších týdnech.
Rohodně nejvíce připomínek se týkalo vrstevnic. To, že jsem se nakonec rozhodl použít ASTER se ukázalo jako jednoznačná chyba. Na základě vašich stížností jsem procházel chybové soubory, které jsou distribuované společně s DEM a zjistil jsem, že nepřesnost se hodně mění (asi v závislosti na tom, jaký byl pokryv mraků při měření). Moje prvotní myšlenka skombinovat ASTER a SRTM se ukázalo jako příliš oportunistická. A proto jsem se rozhodl použít SRTM, ostatně tato data používají i jiné projekty.
Hodně vám vadilo (a já se nedivím), že ve městech je mnoho nadpisů různých hotelů a tak dále. Je to způsobeno tím, že se snažím zobrazovat co nejvíce informací na venkově, kde je existence hospody či ubytování důležitou informací. Každopádně si zkusím pohrát s minimálními vzdálenostmi mezi zobrazovanými symboly daného druhu a tuto neřest odstranit.
Další přenadpisovanost se objevila u popisků vodních toků. Je to chyba, která vznikla při optimalizace těchto textů na menších měřítkách, kde se doslova musely hledat díry, kam název napsat. Rozhodně to v další verzi bude odstraněno.
Ještě nevykresluju mnoho „map features“. Není to úmysl. Ale prostě jsem to nestihl naimplementovat. Asi nejvíce vás pobouřilo nevykreslování letišt, národních párků a vojenských prostorů a mnoho dalších. Nahlašené chybějící prvky eviduju a snažím se jich co nejvíce začlenit již do příští verze.
Kromě stížností na kvalitu plánování tras, které zatím považuji za irelevantní, protože používám službu posklytovanou třetí stranou, byla nejčastější stížnost na to, že se při kliku rovnou začně plánovat trasa. Toto bude rozhodně odstraněno.
Dále jste si stěžovali na nevyladěnost v Chrome, přiliš citlivé kolečko myši, chybějící zvětšování dvoujklikem, či Ctrl+Drag. Zatím je mojí prioritou vyladit renderování mapy samotné. GUI je na druhé koleji, ale nejpalčivější problémy chci řešit co nejdříve. (Naplánováno na Alpha 3).
Toto zatím vůbec neřeším, ale všem, které to zajímá, chci říct, že dlaždice jsou uvolněné pod cc-by-nc-nd licencí, tedy pro nekomerční účely je lze použit. Věřím, že na internetu je mnoho návodů jak tak učinit.
K nahlašování chyb chci ještě říct, že se všechny snažím evidovat na github. Zmiňuji to proto, že se začínají množit duplicity a náhledem do buglistu je možné snadno zjistit, jestli vámi objevený problém je již evidován či nikoliv a případně si ušetřit práci se sepisováním chyby, která je již známá. Každopádně děkuji za všechny připomínky a jsem za ně velmi rád.
Moje plány můžete sledovat na wikipedii githubu.
Zde uvádím překlad výše uvedené stránky:
Hlavním cílem je vylepšit vykreslování vrstevnic a vyladit kreslení popisků; mnoho textu ve městech, časté opakovaní popisků vodních toků. Hlavní novou funkcionalitou by mělo být kreslení OSMC symbolů u turistických cest. Záměrem je také opravit co nejvíce chyb a doplnit vykreslování co nejvíce prvků. Nestihlé se přesune do alfa 0.4. Seznam problémů v0.2.
Tato verze je zaměřena na GUI. Seznam problémů v0.3.
Měla by se řešit integrace wiki dat a zobrazovíní informačního boxu (za pomoci utfgrid). Dále nestihnuté z verze 0.2. Seznam problémů v0.4.
Ještě jednou děkuji za projevený zájem. A zvláště těm, kteří mi nabídli pomoc. Ale o tom někdy příště.
Pokud vám to není odporné (jako mně) „lajkujte“ map1.eu na facebooku a „foloujte“ na twitteru.
Map1.eu právě rozšíříla oblast, kterou zobrazuje ve středních a podrobných měřítkách. Nově je vykreslena část jižní Evropy. K dipozici je Chorvatsko, Itálie po Řím, jihovýchodní Francie a další.
LIKE +1, staci ti to takhle? Ja totiz jinak nemuzu, protoze jsem pridal asi 10 radku do firewallu abych si drzel ksichtbuch od tela :-) Ale i kdyby ne, bylo by mi to skutecne velmi odporne :-)
Ale ted vazne - napadlo me, ze by se mozna dala udelat zajimava funkce, ktera by kliknutim na nektere misto v mape vyhodila bublinu s popisem co to vlastne je (treba typ nebo povrch silnice, typ plochy a podobne). Ale pravdepodobne by to nebylo jednoduche vzhledem k tomu, ze browser uz dostane jenom bitmapu, takze nevi nic o objektech. Musel by vratit souradnice kliku na server a ten by musel odpovedet.
Ale v kazdem pripade complimenti, vypada to skvele.
Co se nejjiznejsich casti Evropy tyka, tak v planu je posktyvat mapu az po 30 rovnobezku (tedy i severni afriku)
Tisk do PDF jiz v alfa verzi na strankach je. Lze si zvolit meritko a oblast, kterou chcete tisknout. Tato funkcionalita se jeste musi vyladit, a proto ji chci predstavit az pozdeji.
V oblasti okolo Mníšku pod Brdy nejsou vykresleny lesy viz
http://alpha.map1.eu/#zoom=13&lat=49.88126&lon=14.24579&layers=BTTT
Tp bohuzel nezalezi na mme. Ale nyni tomu brani minimalne dve veci:
1) Mam vyrenderovanou jen malou cast Evropy. Planuju mit Evropu celou, ale rozhodne zatim ne cely svet.
2) V soucasne dobe nemam hardware (A pokud se mni nepovede nejakym zpusobem ziskat prostredky, tak ani mit nebudu) na to abych zvladal velkou navstevnost.
a) Text v mapě není výrazně odlišitelný od grafiky. Celé bych to udělal minimálně pro zobrazení na obrazovce ve světlých "vyblitých" odstínech. Resp. pokud se podíváš na barvy s systému HSB, tak grafiku bych udělal s preferencí co největší složky "brigtness" (tedy nepřesně řečeno co nejméně obsažené černé). A naopak texty pak dělat s preferencí malé složky "brigtness". Pod tou grafikou myslím i např. obrysy ploch (ulic apod.). Tím mimo jiné odpadne potřeba kolem textů dělat světlejší okolí, které to dost kazí.
b) Mě tam nějak vůbec nesedí ty poloprůhledné nápisy. Ale možná se to po úpravě dle předchozí bodu srovná.
c) Do budoucnosti: Také by bylo dobré myslet na zařízení s větším rozlišením. Nové mobily a tablety už dneska často 300 a více DPI. Je to evidentní trend a záležitost současnosti a blízké budoucnosti. Při tisku se také dosahuje často většího rozlišení. Na desktopy větší rozlišení přijdou doufám také (i když Windows to brzdí, protože se s větším rozlišením neumí rozumně vypořádat).
d) Do budoucnosti: Ad hardware ... nešlo by to udělat distribuovaně? Tedy tak, že by další dobrovolníci mohli na vlastní server nasadit něco, co by renderovalo další části mapy, cachovalo a distribuovalo dlaždice apod.?
Jinak pěkné :)
Děkuji za konstruktivní kritiku.
Ad a) Jsem si vědom, že mapa je hodně kontrastní, nicméně jsem se snažil balancovat na hraně dobré čitelnosti textu, pokud se budou množit připomínky, že texty nejsou dobře čitelné (toto je p5eci jenom moje hlavní priorita), určitě kontrast mezi texty a pozadím zvýším.
Ad b) Text placement mapniku mi dela velke starosti, je obrovsky tezke zobrazit vsechno potrebne dostatecne velkym pismem, tak aby se texty neprekryvali, proto jsem se uchylil k pruhlednosti velkych nadpisu (a moznosti psat texty do dvou vrstev pod sebe) jako ke kompromisu. Esteticky si vsak myslim, ze kdyz je pruhledny nadpis dostatecne velky tak to je v pohode. Na vyladeni toho kdy se ma nadpis stat pruhlednym budu jeste pracovat. V nove verzi (kterou prave zacinam renderovat) jsou ostatne nadpisy trosku mensi a mene pruhledne.
Ad c) Toho fenomenu jsem si vedom. Prave proto take mapu optimalizuju na DPI ~ 200. coz je kompromis mezi high DPI (>=300 DPI) a obrazovkou. Samozrejme ze by bylo idealni mit dve verze (nebo i vic), ale na to nemam v soucasnoti prostredky.
Ad d) O tom uvazuji. Nicmene realizovat takove reseni neni vubec otazka par hodin prace. Takze je to nekde na TODO listu, ktery je uz tak hodne preplnen.
Jeste jednou dik za pripominky.
Tady je vložen pruh mapy odjinud. http://alpha.map1.eu/#zoom=15&lat=49.43945&lon=12.91163&layers=BTTT
Tenhle pruh vede kousek nahoru a dolů až do Německa (Schwarzenbeg v Bavorsku)