Proč uživatelé preferují webové emaily?
V diskuzích tu padaly názory, proč uživatelé osobní elektronické pošty hromadně dávají přednost webovému rozhraní před externími klienty jako je Thunderbird, které nabízí větší komfort, neotravují s reklamou, jsou rychlejší. Místo teoretizování nabídnu reálný příklad. Aktuální. Píšu to ještě za tepla. Příklad z dneška.
Já Thunderbird používám pro svůj účet na centrum.cz. Přítelkyně, má účet Seznamu, ale nevyhovuje jí zastaralé, až spartánské, uživatelské rozhraní na Seznamu, přes rameno u mě vidí Thunderbirda, tak proč to nezkusit.
Tady upozornění, na desktopu, který slečna okupuje je starší verze Mandrivy, s touhle distribucí to vypadá neslavně a tak se verze Thunderbirdu u nás zasekla na 3.1.9, kdežto současná verze 9. Vzdor gigantickému skoku v čísle verze, je mezi nimi ve skutečnosti jen několika měsíční rozdíl, 3.1.9 byla vydaná 4.3.2011, současná verze 23.12.2011, takže není to tak strašně stará verze, třeba ve srovnání s MS Outlook, kde nové verze vychází jednou za dva až pět let. V tomto ohledu je i 3.1.9 stále vlastně aktuální.
Poznámka na okraj: I na mém laptopu je starší distribuce, ale Suse poskytuje nové verze (některých) aplikací i tak, tedy když si přidáte správné externí repozitáře do Yastu a dobrovolníky to nepřestane bavit. Berte to tak, že si vážím vypiplané a chodící (v rámci možností) verze linuxu, stručně, nerad upgraduji. Přínosy obvykle nevyváží ztráty, počítaje v to ztráta času neproduktivní činností, proto se upgradu bráním do poslední chvíle.
Nechal jsem jí ať se v tom plácá sama. Podařilo se jí nainstalovat Thunderbirda, i to je výkon, to snad byla první aplikace kterou si sama, bez mé pomoci nainstalovala. Upozorňuji, po několika letech co (nedobrovolně) používání linux ;) To je holt tak, když nemáte vlastní počítač.
Podařilo se jí zprovoznit POP3 a SMTP. Dokonce poměrně rychle. I s instalací za půl hodiny. Dialog pro vytvoření účtu je jednoduchý, zadáte jen váš email, jméno účtu (label) a heslo. Thunderbird správně uhodl adresy POP3 a SMTP z jejího emailu, Seznam to naštěstí má vše standardní, uhodnutelné, externí klienty podporuje, POP3 i SMTP je standardně povolené. Až posuď brnkačka.
Ale tady se to začalo komplikovat. Viděla pochopitelně jen jedinou složku – příchozí poštu. Ale kde jsou moje složky s roztříděnou poštou a hlavně, stará odchozí pošta? Zásadní požadavek, hlavně když odchozí pošta slouží i jako záloha dokumentů, včetně systému verzování a vyhledávač co jsem kdy kde dělala ;)
Jak nastavit správně externího klienta, to už musíte vědět o moc víc, jak funguje email. Musíte vědět co je IMAP a proč ho chtít. Pro většinu uživatelů IT to nejsou samozřejmé znalosti.
Ale teoretická znalost je jen začátek. Nastanou praktické komplikace. Jednou vytvořený účet v POP3, to co vám Thunderbird vpodstatě vnutí, nelze převést na IMAP. Musíte zrušit nově založený účet a začít znovu. Thunderbird doslova podsouvá POP3, v helpu se to hemží návody jak převést Imap na Pop, i přes to, že i v helpu se tvrdí, že imap je lepší. Nikde návod na opačný převod. WTF? Nastavení protokolu je v dialozích Thuderbirdu hodně skryté, podařilo se nám nastavit asi až na třetí pokus.
Musíte opravdu chtít, mít silnou motivaci, to znamená být si dobře vědomý výhod IMAPu proti POP3ce, aby vás to donutilo zabíjet další čas a experimentovat, zkoušet to znovu a znovu.
Další chyták. Na Seznamu se musí IMAP extra povolovat. Jen POP3 je zapnutý defaultně, ale to nemusí být u jiných poskytovatelů.
Aby jste rozchodili externího klienta čeká vás nepopulární procházení nápovědy vašeho poštovního serveru, pro mnohé vůbec první seznámení s nápovědou, už jen pro zjištění jestli a jaké protokoly váš emailová služba poskytuje, jaké to má adresy a podobně. Když pošta stále nejde a nejde, pak vás čeká prolézání systémem nastavení, kde už musíte dobře vědět co hledat.
Další problém – po úspěšném zprovoznění pošty nevidíme všechny složky, vidíme jen příchozí poštu (Inbox) a jako bonus – odpadkový koš (Trash). Zato odchozí poštu, a o tu nám šlo v prvé řadě, ne. Ostatní uživatelské složky s již roztříděnou poštou také ne.
Ani po půl hodině bádání jsme na to nepřišli. Nikde žádná manuální synchronizace, či tlačítko reload.
Nakonec pomohla náhoda. Zkusila odeslat poštu. To vynutilo vytvoření složky s lokální odchozí poštou a nejdnou začal Thunderbird synchronizovat všechno, dostahovat starou odchozí poštu ze Seznamu a nakonec i uživatelské složky.
Člověk musí být opravdu odhodlaný, aby proces dokončil. Zato u web mailu nemusíte nic. Stačí vědět úplné minimum, co to email je, spam, příloha, a základy bezpečnosti. Funguje out-of-the-box.
Seznam má popis jen pro Outlook Express. Nápovědy pro Thunderbird je poměrně dost, i pěkné kork za krokem kuchařky s obrázky, ale problém s aktuálností, nastavovací dialogy dost liší mezi verzemi Thunderbirdu, a tak informace rychl zastarává. Nebo naopak vy máte starší verzi, protože vaše distribuce novější neposkytuje, a ani nebude, protože už i ta je rok stará, a vám se nechce co půl roku upgradovat. To je taky málokdy hladký proces a zavaní to ztraceným večerem. No o tam až zase jindy.
Shrnutí
Řada populárních freemailů, jmenovitě Yahoo, stahování pošty do externího klienta nepodporují vůbec, tedy ve variantě zdarma, nebo je to jen pop3, nebo SMTP. I tady existují řešení. Pokud se nechcete poskytovatele vzdát, a ni platit :), pak jedině zřídit účet na jiném, například gmail a zařídit si přeposílání.
Motivace. Tady to pro většinu uživatelů skončí, výhody nejsou nijak zřejmé, pokud webové rozhraní vašeho serveru elektronické pošty vyhovuje, bude pro vás lokální klient ztráta času. Lokální archivace? Vzhledem k tomu, jak lidé (ne)zálohují, jsou data bezpečnější na internetu. Že to otravuje s reklamou? A kdo kdeska dne, abclinuxu a root.cz nevyjímaje. Když si něco málo zaplatíte, bude to i bez reklamy.
Potřebujete extra znalosti. Musíte mít ponětí o protokolech, POP3, IMAP, že výchozí je jiný než odchozí. Oproti user-friendly (klikacímu) webu, je email poněkud složitější, hemží se to tu různými protokoly, nánosy historie které se nikomu nechce řešit. O spamu ani nemluvě.
Dovolím si zaspekulovat. Email se drží jen díky tomu, že existují weboví klienti a že se stále používá v komerční sféře, tam vám to ale nastaví správci sítě. Jinak už všichni jenom Skypujeme :)
Espinosa
P.S.
Tímto svým prvním příspěvkem děkuji redakci za zprovoznění mého blogu, což se taky neobešlo bez komplikací.
Já mám jiný hlavní důvod. Na svém "hlavním" počítači dělám asi tak 40% veškeré počítačové činnosti. Pravidelně vystřídám asi desítku pécéček s různými OS, na některých nemám ani administrátorská práva, jinde si třeba ani nejsem jistý zabezpečením domovského adresáře před ostatními uživateli...
Webové rozhraní funguje všude, pamatuje si dobře co jsem přečetl a co ne a nemusím nic nikam stahovat.
Osobně si myslím, že současný systém mailů je relikt minulosti a jen jednoduchost brání tomu, aby byl odrazem skutečného způsobu používání - totiž že si velcí poskytovatelé budou sem tam vyměňovat balíky několika giga pošty, z úložiště rovnou do úložiště, a to úložiště bude přístupné přes webové rozhraní. Na co posílat maily jednotlivě, když jich mezi několika vyvolenými meaguzly běží tisíce za sekundu?
Nemohu jinak nez souhlasit.
Kamaradovi jsem zprovoznil Thunderbirda a v okamziku kdyz si koupil novy NT se ani sluvkem nezminil ze ho chce znova.
Pro neho staci se prihlasit na net a bezi.
Jinak zde chci uvest jeden velky fenomen v podobe, ze kdyz se ptam na co je internet, hodne uzivatelu ukaze na ikonku prohlizece.
Nějak se mi ten výchozí POP3 nezdá - ale možná až od novější verze, Thunderbird má průvodce, stačí zadat e-mail nekdo@nekde.cz a on se pokouší najít smtp.nekde.cz, imap.nekde.cz (a když není, tak pop.nekde.cz). Pokud v DNS je imap, tak to nabídne jako výchozí.
Jo, seznam.cz ovšem tohle nemá, to je ale problém seznamu.
Ja som web mail používal strašne dlho. Keď má človek len jednu schránku (tá na registrácie sa nepočíta) a pár mailov týždenne, tak mail klient nemá prakticky čo ponúknuť (možno tak zálohovanie).
Mail klienta som začal používať asi tak pred dvoma rokmi a bol to pôrod. V pondelok som robil novú inštaláciu s novým mail klientom (evolution -> thunderbird) a keďže som nenašiel nejakú možnosť exportu nastavení, tak to bol taktiež pôrod. Ešte dnes ráno som musel zadávať heslo, pretože som naposledy zabudol dať fajku na jeho zapamätanie.
Zlatý mail na zoznam.sk ;)
Já používám klienta i web a to z toho prostého důvodu, že často cestuji a u nektere České freemaily vyžadují při kazde zmene pozice měnit nastavení SMTP. Vystřídal jsem uz asi pět různých klientu na Windows, Linuxu i Macu a nepotkal jsem zádný, ktery by to dokazal bezbolestně. Takže to stridam. Z domova pisu z klienta a na cestách z webu. (omlouvám se za preklepy - pisu z tabletu z jedoucího vlaku:-))
Ja som sa nedávno zas cítil stratený keď som sa snažil rozbehať šifrovanie a podpisovanie mailov. Vedel som okolo toho teóriu, ale prakticky som to nikdy neskúšal, bol to tiež pôrod na pol dňa, alebo viac, od vytvorenia self signed certifikátu a sprevádzkovania v thunderbirde a outlooku, samé polená pod nohy. Keby som to nepotreboval v práci na nejaké testy tak sa na to vykašlem.
Kdybych tušil, že budu muset potvrdit každý příspěvek, tak jsem nic nepsal..
Nejde to potvrzování nějak vypnout? Kromě IMAPu abych se učil i WordPress.
Článek jsem publikoval skoro před třemi týdny. Redakci to schválení nějak trvalo.
Mezitím jsem zapomněl, co jsem napsal, ba dokonce že jsem vůbec něco napsal :)
Těšil jsem se na hezký a klidný večer, než jsem otevřel poštovní schránku.
@6
Myslíte "espinosa_cz"? to je moje uživatelské jméno, Netuším jestli tohle se dá změnit.
@7
Jo takhle se to chová. Jen ten IMAP to přeskočilo.
Chtělo by to něco jako UDDI, škoda že se to neujalo, univerzální seznam služeb, asi bylo to moc svázané s WSDL a WS obecně. Neco, co by emailovému klientovi inteligentně prozradilo, že tuto službu sice server poskytuje, ale uživatel ji nemá povolenou. A tohle uživateli zobrazit. IT pro lidi.
@8
Byl jsem nucen používat web rozhraní k MS Exchange. Hrůza. Hlavou se mi honily konspirační teorie, jak se tímto způsobem MS snaží lidi odradit od webového rozhraní obecně. Co kdyby si ho lidé oblíbili a začali ho používat, nedejbože, například k office aplikacím.
Byl jsem moc rád, že jsem rozchodil Thunderbirda a DavMail a byl četl poštu mnohem pohodlněji.
@12
> Slozky pres TB/IMAP se musi explicitne nastavit k odberu.
Jestli se dobře pamatuji, tak u Seznamu ne, jediné co si vybíráte, tak maximálně IMAP ano nebo. Problém byl skutečně v Thunderbirdu.
> a pritom se ohanite tim, ze musite znat co je IMAP :) Zrejme ho neznate..
I moji chabou znalost lze pokládat za nadstandardní, ne mezi čtenáři root.cz, to určitě ne, ale mezi uživateli internetu/emailu určitě ano. S tím je třeba při tvorbě klientů pro nejširší publikum počítat.
Riesit obchodne a firemne zalezitosti cez Skype je najvacsie zlo ake moze byt. Presvedcili sme sa o tom tento tyzden, ked sme zhanali cenniky, podla ktorych objednavala uz prepustena zamestnankyna. Komunikovala s dodavatelmi jednak cez email a jednak cez skype. Ale vsetky dokumenty posielala cez skype... A tak boli nenavratne v prdeli...
Ja tiez s dodavatelmi komunikujem cez email a aj skype, ale zasadne cez skype riesim iba detaily a vsetky dokumenty posielam cez email. Prave kvoli zalohe a lahkemu vyhladaniu.
Hlavní problém webového rozhraní vidím v jiné věci. Málo místa na emaily.
Pokud provozujete email na vlastní doméně, tak nemáte "neomezenou" velikost schránky, ale jen to co si zaplatíte. A protože firma (firmička) nemá jen jeden email ale třeba 20 a každý chce uchovávat historii komunikace alespoň 10 let, narazíte v případě aktivních uživatelů, brzo na strop. A pak je jediným řešením desktopový klient a pop3.
Zrovna včera jsem to u jedné firmičky s 8mi!!!! emaily řešil. Dostávají velké soubory s daty (50 i více MB) a 10G prostoru vyčerpali za 1/4 roku. Přikupovat si každý 1/4 rok 10G je podle mě blbost, a tak došlo na instalaci Thunderbirdu a emaily v počítači. Sice budou chvíli frflat, že nemůžou do mejlu z domu (pro soukromé emaily) ale to se brzo spraví.
Pro ty co mě tu budou nabádat, že řešením je vlastní emailový server rovnou odpovím - tohle bylo zatím nejlevnější řešení, počítač má každý kdo má email a v síti je interní NAS na zálohování.
Jestli víte o nějakém lepším řešení tak sem s ním. Díky
Ze by treba webmail byl uzivateli preferovan proto, ze casto ani netusi, ze to jde jinak? Krome toho, az bude uzivatel mit treba % adres, velmi rychle mu webmail zacne lezt krkem.
P.S.: Na Yahoo lze POP ziskat i zadarmo, i kdyz je to mozna bug. Navod je zde: http://www.khimhoe.net/2009/06/20/how-to-enable-pop3-in-yahoo-mail/ . Od doby navodu se rozhrani Yahoo dost zmenilo, tak je nutno trochu hledat a improvizovat.
Výhodou webmailu je dostupnost z jakéhokoliv počítače bez instalace. Tedy pokud se nebojíte, že je na stroji nainstalovaný keylogger, jak bývá zvykem v internetových kavárnách.
Konfigurace mailového klienta je samozřejmě trochu opruz. Zajímavé řešení má MS. V Outlooku stačí prostě zadat mailovou adresu, řekněme lael.ophir@root.cz. Outlook pak zkusí kontaktovat http://root.cz/autodiscover, kde je uložená konfigurace (RPC over HTTP, IMAP, POP3). Samozřejmě klient nemusí autokonfiguraci používat, a může vše nastavit ručně.
BTW webový interface pro MS Exchange je špičková věc. Samozřejmě žádný webmail nelze srovnávat s desktovou aplikací, ale podle mě je OWA to nejlepší na trhu. Podle mě existuje jen jediný důvod, proč používat něco typu seznam nebo volny; je to nulová cena. Zadarmo člověk strpí i mizerný inferface, zvlášť pokud jde o takové ty "zásadní" soukromé emaily v počtu třech kusů denně. Těm lidem asi nevadí ani občasná ztráta dat, která je u bezplatného mailu prakticky jen otázkou času (vizte historické problémy snad všech freemailů).
> Thunderbird správně uhodl adresy POP3 a SMTP z jejího emailu
Emailovy klient nemusi hadat aku adresu maju IMAP, POP, SMTP servery poskytovatela. Pokial poskytovatel mysli na BFU tak nastavi spravne DNS zaznamy a potom Thunderbird moze pouzit autokonfiguraciu https://wiki.mozilla.org/Thunderbird:Autoconfiguration
Osobně v práci na workstation používám TB, zkoušel jsem Sylpheed, ale nějak nesednul, mnohokrát již jsem uvažoval zkusit pine nebo mutt, leč nikdy nebyla odvaha a čas s tím experimentovat.
Jako doplněk k TB mam nainstalovaný na Cherokee (web server) aplikaci GroupOffice, který se via IMAP konektí ke stejnému poštovnímu serveru, na cestách lze tedy tímto způsobem vyřizovat poštu, nouzově VPNkou na workstation ssh -X, spustit TB s výstupem k sobě, ale je to hodně hodně lenivé, mno asi ten pine/mutt opět podražním.
V nasi firme mame mail zalozeny na gmailu a exstuji pripady, kdy to nekdo pouziva pres prohlizecove rozhrani a nekdo (i ja) pres lokalniho klienta (TB, MS Outlook). Vyhody a nevyhody, o tom se preme mezi sebou uz asi rok, ale vsechno ma sve pro a proti, takze podle me, at si kazdy pouziva, co se mu libi ...
@21
to je sice pravda, ale zkuste to vysvetlit cca 90% uzivatelu emailu. Oni preci nebudou pouzivat neco navic, to je pod jejich uroven anedej boze se musi nejak nastavovat. Mimochodem, maji tam i verejne (s)FTP ale nikdo nikdy ho nepouzil. Duvod? Klient + nutnost jeho konfigurace pro windows
AD OWA
Netuším co to měli za verzi, já jsem ji pochopitelně neinstaloval. Hlavní výhodou bylo, že do dokázali vytunelovat i přes tu nejstriktnější proxy se kterou jsme se u klientů setkali. Takže dostupnost vysoká, ale komfort minimální. Pod Firefoxem / Linuxem to byla vůbec bída,
webmail na úrovni post.cz někdy před rokem 2000 blahé paměti. Pod IE o něco lepší, přibyl i jednoduchý rich text editor, ale proti Yahoo o generaci zpátky.
@20
autodiscover? Vida, neznám, Je to standardní věc nebo MS specific? Má to RFC?
Co to umí? Lze tam i skriptovat, něco jako v PAC při konfiguraci proxy? Návratové kódy jako u HTTP? Něco ve smyslu 304 = uživatel má IMAP blokovaný. 301 = server IMAP4 nepodporuje, atd.
AD soubory & Skype
To je pravda, na soubory jsem zapomněl, to je taková potenciální slabina webmailů. A u Skype tragédie (docela paradox u systému s minulostí ve file sharingu). Tady mohou desktopové aplikace stále zabodovat. I když k tomu email sloužit nemá, setkávám se s emailem jako s oblíbenou zálohovací a *verzovací* platformou.
A vyhledávací platformou. Spousta uživatelů si není vědoma schopností (občas ani existence) dnešních desktopový vyhledávačů (content search). Vlastní dokumenty pak najde jedině když je poslal emailem. Protože emailový klient má takové okénko na vyhledávání, lepší klient umí vyhledat i v obsahu DOCu a PDFka, text emailu pak slouží jako "nestrukturovaná metadata" k vloženému souboru :)
Hlavní důvod proč přítelkyně zatoužila po Thunderbirdu byla zastaralost web UI Seznamu, hlavně ve srovnání s Yahoo. Má také účet na Yahoo a ten stále spokojeně používá přes web.
@19
SMTP a centrum.cz. Původně neposkytovali, tedy alespoň ne u freemailu. Teď ano:
http://napoveda.centrum.cz/index.php?_m=knowledgebase&_a=viewarticle&kbarticleid=1
..ale jsou tam omezení. Mimo jiné jen pro českou nebo slovenskou IP adresu.
Používám SMTP u svého účtu na GMailu. Je tam ale komplikace, když vám někdo odpoví, odpověď dojde na gmail účet ne na centrum.cz. Musíte si nastavit přesměrovávání. To mě hned nedošlo. Přišel jsem na to až za nějakou dobu, když mi bylo divné že mi lidé neodpovídají na emaily, včetně redakce Roota, ale jinak pošta chodila. Takže tak..
myslim ze jde zkratka o to proc zbytecne pouzivat program navic kdyz to webove rozhrani bohate postaci, navic cloveku skutecne umoznuje extreme snadny (a pokazde stejny) pristup odkudkoliv... notabene kdyz dnesni ajaxove emaily poskytuji komfort do znacne miry srovnatelny s externi aplikaci. nejsem buhvijak prehnany privrzenec vize "vse v prohlizeci", ale zrovna mail pouzivam s webovym rozhranim snad od te doby co webove rozhrani existuje...
@30
Ten autodiscover je nejspíš MS specific. Jde webový servis, který vrací XML. Skriptovat to nejspíš nelze, prostě to vrací nějaké hodnoty z Exchange serveru a Active Directory. Pár informací je tady:
http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb124251.aspx
Zbytek najdete v dokumentaci protokolu Exchange ActiveSync, dokument MS-ASCMD, sekce 2.2.2.1. Je tam i odkaz na popis toho servisu.
http://download.microsoft.com/download/5/D/D/5DD33FDF-91F5-496D-9884-0A0B0EE698BB/[MS-ASCMD].pdf
Vyhledávání samozřejmě desktopový klient umí, tedy pokud hovoříme o Outlooku. Stejně jako Start Menu ve Vistě a Win7 hledá už při zadávání textu, je velmi rychlý, a umí pracovat s metadaty (hledání podle data zprávy, v případě kalendáře podle organizátora meetingu apod).
Uživateli LO se omlouvám, ale jako jedinému musím explicitně potvrdit komentář. Nevím proč. Ve světě WordPressu jsem stále ještě začátečník. Ostatním se doufám objevují komentáře okamžitě.
Desktopový klient emailu předpokládám že umí vyhledávat, to snad i ten nejjednodušší. Moje pointa byla, že je to často jediný funkční/používaný vyhledávací systém na desktopu. Bez ohledu na OS.
Desktop search ve Vistě znám, i s ním jsem občas bojoval - rychlý (nic jiného bych nečekal, jedná se o indexy!), horší bylo nsatavení indexace síťových disků, klient sice pěkný, integrovaný, ale padal při náhledech MSO dokumentů. A jestli se pamatuji, tak ODF formáty nezvládal.
Stav desktop search na linuxu je bědnější, od té doby co to zabalil Google a Beagle. Máme sice Nepomuk, Tracker, Strigi, Recoll ..ach to by bylo na dlouhé povídání, snad příště, pěkné téma na blog.
@34 nehante porad neco prehistorickeho co jste kdesi videl.
Kdyby jen viděl! bohužel byl nucen používat a to rok. Našel jsem link, hlásá se to jako Exchange Server 2003. Credentials už mi ale zrušili :) Ale pamatuji si, že se muselo vybrat "Public or shared computer" z těch dvou voleb co to na přihlašovací stránce nabízí. Co jsem zběžně našel na webu, tak se snad jednalo o "Light" verzi. A fungovala přesně tak mizerně jak jsem popsal.
Konzultační firma byla MS Partner. Byla to první firma, kterou jsem zažil, kde se používali Office 2007. Které jsem jinak poprvé viděl v Mongolsku. Tam je měli dávno všude. Kromě MSO to, ale s pokrokem nepřeháněli, na všechny nové počítače se přesintalovávalo z Win7 zpět na WinXP. Jen administrativní personál měl Win7.
AD Thunderbird & IMAP.
TB má skutečně bug. Nezdálo se mi to. Na některé změny v nastavení, jako přidání složky k odběru nereaguje. Zabere až restart. Nebo zareaguje, až následkem jiných akcí, nerelevatních k provedené změně. Ale nejjistější je restart. Ach starý dobrý restart, kde by jsme bez něj byli. Třeba už bylo odstraněno. Přítelkyně má relativně starší verzi, jak už jsem psal.
@36 Yahoo ve své free verzi podporuje IMAP
Tak o tom nic nevím. Podívám se na to. Dík. Už jsem to dlouho neověřoval. Naposledy sice imap umožňovali, ale jen pro mobilní zařízení. Nějaké divné podmínky. Neměl jsem čas ani chuť s tím elaborovat.
Jen mi pak není jasné, jak tam dostane reklamu. Yahoo, na rozdíl od Google, mnoho dalších výdělečných činností kromě emailu nemá.
@37
Osobně používám fulltext search na spoustu věcí, ale asi nejsem typický případ. Indexace síťových disků sice už pár let funguje bez problému, ale podle mě to nemá smysl. Když už ukládáte data ve velkém na síť, potřebujete nějaký DMS nebo ECM systém.
Windows Search jsem nikdy neviděl padat, natož na náhledech MSO dokumentů. Formát ODF podporovaný není, ale protože je ve Windows většina věcí vysoce modulární, můžete si nainstalovat search provider. Samozřejmě by bylo pěkné, kdyby pánové ze Sunu/Oracle/The Document Foundation napsali vlastní iFilter, a dali ho do instalace OOo/LO. Ale oni mají řadu problémů i s údržbou OOo/LO, takže nebudeme nároční :)
http://www.ifiltershop.com/sofilter.html
Light verze OWA nepoužívá AJAX a je velmi primitivní, optimalizovaná na zobrazení na prastarých zařízeních. Berte to tak, že jste OWA vlastně neviděl. Nastavení "public or shared computer" nastavuje timeout vaší session.