Odpověď na názor

Odpovídáte na názor ke článku Testovanie distribúcií, profesionalita alebo amatérstvo..

  • 30. 8. 2008 18:21

    Michal (neregistrovaný)

    [52] Tak si to rozeberme jeste jednou. Puvodni blog byl o tom, ze se nekdo pokus zapojit do testovani ditribuce Ubuntu, ale zda se mu, ze test-cases teto distribuce neodpovidaji standardum, na ktere je zvykly ze sve firmy. Na to ve zkratce odpovite, ze cely Linux je spatny a protoze vas zname vime, ze byste vsem poradil prejit na Windows.

    Situace mi prijde podobna, jako kdybyste na server chovatelekocek.cz psal pod kazdy druhy blog, kde se nekdo sveri s problemem se svou kockou o tom, jak jsou kocky nanic, poridte si psa. Kazdeho, kdo vam odpovi, ze kocky jsou fajn stvoreni a psi maji take sve nevyhody oznacite fanatika, ktery kocky povazuje za nabozentstvi. Samozrejme s kazdym jste ochoten "vecne" diskutovat o nevyhodach kocek a fiktivnich nevyhodach psu, ktere si vymysleli zavistivi chovatele kocek.

    Uz jste mi nekolikrat vysvetlil, ze SW beru jako nabozenstvi, jak me neurazite, ale naopak ja jsem urazlivy. Vy se striktne drzite faktu. Podruhe se vas ptam, jaky jiny ucel mel vas prispevek [11], nez podrazdit ostatni diskutujici. Moc vecny tedy nebyl, vezmem ho vetu po vete.

    > Samozřejmě když SW píšou amatéři, nelze počítat s tím, že bude důkladně otestovaný.

    Open-source casto pisi profesionalove, nekdy ve svem volnem case, nekdy za penize. Navic slovo "amater" pouzivate v tomto kontextu, jako pejorativni, implikujici, ze ho pisou nedostatecne kvalifikovani programatori. Ze je OSS nedostatecne otestovany berete odkud? To, ze obsahuje chyby dostatecny argument neni. Musel byste dokazat, ze je horsi nez proprietarni ekvivalenty.Bohuzel pro vas, podobna tvrzeni byvaji dost tezko prokazatelna i v pripadech, kdy jsou pravdiva.

    > Linux se hemží špatnými návrhy, mizernými implementacemi, nedodělky, závažnými prohřešky proti ergonomii atd.

    To berete odkud? Nemam problem s tvrzenim, ze tyto problemy v Linuxu existuji, ale vysvetlete mi prosim to slovo "hemzi", protoze to neni nic jineho nez demagogie.

    > Nicméně cílové skupině uživatelů je to celkem jedno.

    Nevim, co myslite onou cilovou skupinou, ale co se tyce me, tak problemy, ktere mi hodne vadi, nekdy opravim a patch poslu vyvojarum. Byl bych mnohem stastnejsi, kdybych mel podobnou volbu i proprietarniho SW, protoze mily pane LO se supportem dodavatelu SW mam svoje zkusenosti, ktere plne koreluji se zkusenostmi znamych z jinych firem.

    > Problémy se naučí obcházet, a to jejich obvházení pak považují za know how.

    Nikoliv, problemy se nauci resit, protoze otevrenost systemu (nejen na urovni zdrojovych kodu, ale i celkove architektury, protokolu a konfiguraku) reseni problemu usnadnuje. Obchazeni problemu je bohuzel nutnost zejmena u proprietarniho SW. Ony ty vase hot-line casto moc nefunguji proto, ze firmy na ne posadi lidi, kteri jejich vlastnimu systemu vubec nerozumi (casto maji problemy i s porozumenim psanemu textu) a slouzi nejspise pouze jako ochrana zona pred skutecnymi techniky.

    > Například pokud nějaké aplikaci či skriptu soubory s diakritikou a mezerami v názvu, jde o "prasárnu" uživatele.

    Jedna se kontroverzni tema. Ja sam diakritiku v nazvech souboru nemam rad, ale vetsina hlasujicich k clanku http://svatas.blog.root.cz/2008/05/13/cestina-jdi-mi-k-sipku/ to vidi jinak. Takze rozhodne nemuzete pausalizovat, ze Linuxari povazuji diakritiku ve jmenech souboru za "prasárnu" uživatele.

    Jenom takova mala odbocka, co si myslite o diakritice v domenovych jmenech? Podle me to celkem podobne.

    > Takhle se uživatelé Linuxu postaví k většině problémů, a občas jásají, že v nové verzi čehosi je o problém méně. Pro tuto cílovou skupinu opravdu není moc testování potřeba;

    Nepodlozene urazky.

    > oni jsou na chyby zvyklí, a je patlání se v nich je jejich životním stylem.

    Na chyby jsou zvykli vsichni uzivatele pocitacu. Zazil jsem napr. dva uzivatle, kterym neprislo divne, ze jim virus pravidelne restartil pocitac (hadejte, jaky OS pouzivaji?). Lide, kteri to ale s pocitaci mysli vazne (napr. pravi profesionalove nezavisle na OS) se s nimi neradi smiruji a radsi je resi. Open-source vam pro reseni chyb dava dobre moznosti. Napr. v pripade z comment [15] se muzete podivat na radek 321, a zaslat kratoucky patch nebo alespon bug-report na Suse, aby se se stejnym problemem nemuseli potykat ostatni, obdobny problem v proprietarnim SW by skoncil "neocekavanou chybou" na adrese 1234:abcd a co s tim? Samozrejme reseni podobnych chyb neni zrovna nejzabavnejsi cinnost, ale lepsi je chyby resit nez na ne znovu a znovu narazet a poslat patch je pro me takovym malym zadostiucenim, ze jsem pomohl ostatnim za to, ze pomahaji oni me. Myslim, ze muj zivotni styl je nekde jinde, ale tohle mi dela radost. Je na tom neco spatneho?