Odpovídáte na názor ke článku Co zlepšit na českých VŠ?.
V diskuzích na téma vysokého školství se pořád zapomíná na jednu
důležitou otázku: Kolik _opravdových_ inženýrů vlastně naše
společnost potřebuje? Zdůrazňuji _opravdových_ inženýrů, kteří
umí počítat, simulovat, navrhovat a testovat nové výrobky a
potřebují k tomu fyziku, matematiku a podobné předměty. Odpověď
zní: velmi málo. Naše ekonomika je založena na montovnách a
bodyshopech (mentální montovny pro poloinženýry), které jsou
vlastněny zahraničními firmami. Ty potřebují pouze pracovníky
pro pomocné poloinženýrské práce za nízkou mzdu. Skutečný vývoj
probíhá v mateřských firmách a tam jsou také realizovany zisky.
Českých firem, které potřebují _opravdové_ inženýry, je jako
šafránu. Navíc v časech sílícího korporátního fašismu takové
firmy nemají žádnou podporu a nemohou si dovolit _opravdové_
inženýry zaplatit. Viz případ z minulých dní - Foxcon dostane
pobídky a úlevy na daních a pro české firmy tady máme EET a
zvýšené kontroly.
Proč tedy klesá úroveň technických VŠ? Inu, protože _opravdové_
inženýry tady skoro nikdo nepotřebuje. Až bude plat
_opravdového_ inženýra odpovídat náročnosti studia, tak budou i
_opravdoví_ inženýři a nebude klesat kvalita VŠ, protože studenti
budou mít sami o studium zájem.
Pracuji již 16 let většinou v zahraničí, ale od dob svého
doktorského studia zůstávám se svou VŠ v kontaktu. Mohu tedy
srovnávat a říci, že spolupráce mezi VŠ a firmami je v
civilizovaných zemích opravdu na vyšší úrovní. Je to ale dáno
těmi společenskými podmínkami. V civilizovaných zemích jsou
firmy vlastněny domácími vlastníky, kteří pro výzkum a vývoj ty
_opravdové_ inženýry potřebují. Proto si je i vychovávají již
během studia. U nás tato poptávka chybí.
Vždycky se musím smát řečem různých pseudomanažerů a "kapitánů
průmyslu" o nutnosti výchovy hotových odborníků na VŠ, kteří od
první hodiny v pracovním poměru budou firmě vydělávat peníze. To
je jen ad absurdum dovedený sen o privatizaci zisků a socializaci
ztrát. Cílem studia na VŠ je získání teoretického základu,
všeobecného přehledu v určité oblasti a "naučení se učit".
Vlastní praxe mi potvrdila, že to nejsou fráze. Po VŠ nemůžeme
chtít, aby vychovávala hotové experty na určitý obor, protože na
to zkrátka nemá finance a vybavení. Navíc, co potom s takovými
propuštěnými jednorázovými experty, když firmu majitel za dva
roky přesune za levnější pracovní silou?
Naše VŠ byly historicky navrženy pro výchovu těch _opravdových_
inženýrů. Doba se ale změnila a _opravdových_ inženýrů moc
nepotřebujeme. Neodsuzujme tedy šmahem klesající kvalitu VŠ,
protože ona je jenom obrazem stavu společnosti a ekonomiky.
Pokud naše společnost _opravdové_ inženýry nepotřebuje a
nezaplatí, žádné reformy a změny na VŠ kvalitě našeho vysokého
školství nepomohou.
Autor se zabývá vývojem kompilátorů a knihoven pro objektově-orientované programovací jazyky.
Přečteno 36 201×
Přečteno 25 361×
Přečteno 23 795×
Přečteno 20 177×
Přečteno 17 874×