V tomto krátkém článku se pokusím vysvětlit základní rozdíl mezi lineárním a nelineárním střihem (non-linear editing system – NLE). Protože jsem amatér a moje znalosti jsou omezeny, tak je možné, že výklad není technicky přesný, ale doufám, že i tak může někomu nastínit základní rozdíl. V budoucnu bych se rád podíval víc na praktickou část práce s videem. Tímto článkem tak možná začnu kratší seriál o střihu videa. (Předem bych rád varoval na nebezpečný výskyt hrubek a překlepů)
Lineární stříh videa je destruktivní proces. Představte si, že vezmete filmovou pásku, nůžky a lepidlo a jednoduše začnete film stříhat a slepovat dohromady.
V době digitálního videa však můžeme využít velkou výhodu nelineárního stříhu. Nelineární editor neovlivňuje filmové soubory, ale pouze se na ně odkazuje. Samotný editor pak pouze zobrazuje, jak by vypadal výsledek, pokud bychom video skutečně stříhali.
Vytvořil jsem video shodné s příkladem na obrázku. Cinelerra vytvoří XML soubor s informacemi o videu:
<EDL VERSION=„2.1CV“>
Parametry pro nastavení programu
<TITLE>Video 1</TITLE>
<EDIT STARTSOURCE=„2“ LENGTH=„3“>
<FILE SRC=„/home/vojta/Film1.dv“/> // vezme soubor Film1.dv a vybere snímky 3, 4, 4
<EDIT STARTSOURCE=„0“ LENGTH=„4“>
<FILE SRC=„/home/vojta/Film2.dv“/> // vezme soubor Film2.dv a vybere snímky 1, 2, 3, 4 (a, b, c, d)
<EDIT STARTSOURCE=„4“ LENGTH=„3“>
<FILE SRC=„/home/vojta/Film1.dv“/> // vezme soubor Film1.dv a vybere snímky 4, 5, 6
Dál by pokračovaly zvukové stopy, nastavení kamery atd…
Příklad jsem hodně zjednodušil, aby byl více zřejmý.
Pokud upravujeme video, tak je dobré vědet, co video-editor vlastně dělá. Všechny programy, na které narazíte budou NLE. S lineární úpravou byste se setkali pouze pokud byste stříhali analogové kazety atp.
http://en.wikipedia.org/wiki/Non-linear_video_editing
http://video.google.com/videoplay?docid=6054058685297801991
Dovolím si zásadně oponovat. "Nelineární" a "nedestruktivní" jsou dvě zásadně odlišné věci, zkuste si pořádně přečíst to heslo na wikipedii.
Velmi stručně: Při lineárním střihu videa skládám záběry postupně (lineárně) jeden za druhý (chci-li se vrátit a dejme tomu zkrátit jeden záběr, musím znovu sestříhat všechno od místa opravy dál, i když tento proces může být do značné míry automatizován) a zdrojový materiál mám na médiu se sekvenčním (lineárním) přístupem, obvykle na magnetické pásce (chci-li třebas použít jiný záběr, musím čekat, až se páska převine).
Typický případ lineárního střihu je střih doma na koleně pouze s použitím kamery a videa, ale v době, kdy neexistovaly dostatečně výkonné počítače, se na podobném principu stříhalo video i profesionálně - nikoli fyzickým stříháním magnetické pásky, ale postupným kopírováním z jedné nebo více zdrojových pásek na jednu cílovou (samozřejmě s vysokým stupněm automatizace).
Nelinearita pak spočívá (1) v přímé dostupnosti kteréhokoli zdrojového záběru bez nutnosti něco přetáčet a (2) v možnosti vstoupit do kteréhokoli bodu ve výsledném sestřihu, přidávat nové záběry, zkracovat apod., aniž by to ovlivnilo záběry následující.
Pan Rásocha na "zive" bohužel pro změnu plete dohromady pojmy lineární/nelineární a online/offline, což také není totéž.
A ještě to doplním, aby bylo úplně jasno :-)
Počítačový střih tak, jak jej dnes každý praktikujeme doma na stole, je NELINEÁRNÍ, ONLINE a NEDESTRUKTIVNÍ - "nedestruktivní" proto, že při něm nedělám žádné nevratné operace, "online" proto, že výsledkem mé práce je přímo obraz, na který se budou koukat diváci, nikoli soupiska, podle které by se zpětně sestříhávaly záběry z kazet s původním materiálem, a "nelineární" viz výše.
Střih v klasické filmové střižně je (byl) DESTRUKTIVNÍ, OFFLINE a ČÁSTEČNĚ LINEÁRNÍ - pásku fyzicky stříhám a lepím, takových operací mohu udělat jen omezený počet, proto "destruktivní"; ve střižně stříhám pracovní kopii, podle níž se potom sestříhá negativ, proto "offline", a "částečně lineární" proto, že sice mám na "base" vyvěšené jednotlivé záběry a můžu po nich rovnou sáhnout, mohu také vlepit nový záběr doprostřed rozdělaného sestřihu nebo vystřihnout pár okének, aniž bych si pokazil všechno za místem zásahu, ale v rámci jednotlivých záběrů, resp. již sestříhaného filmového pásu se pohybuji lineárně.
Atd., snad už je teď jasněji...
Jsem studentem ČVUT FEL, obor STM.
V současné době se zabývám prodejem čerstvě pražené kávy: www.espirito.cz.
Můj nový projekt: www.vyhledatcislo.cz
Přečteno 18 815×
Přečteno 16 288×
Přečteno 15 861×
Přečteno 15 095×
Přečteno 12 974×