Jak jsem napsal v úvodním příspěvku, rozjíždíme firmu na výrobu mobilních aplikací. Dnes bych se rád podělil s technologiemi, které používáme k tomu, aby naše firma mohla fungovat nezávisle na konkrétní kanceláři – přeci jen ne každému se chce hned stěhovat do Prahy.
Předem je třeba říct, že za poslední roky nastal doslova boom internetových služeb, pomocí kterých můžete za rozumný poplatek řešit v podstatě cokoliv. Služby jsou nastaveny tak, že platíte přiměřeně tomu, jak vaše firma roste (resp. jak moc využíváte danou službu), což je pro startup ideální. Potřebujete CRM, systém na řízení projektů, úložiště, SVN? Vše je k dispozici za pár dolarů měsíčně s dostatečnou možností výběru. Já ale paradoxně začnu s nehostovanou službou. U každé kapitoly shrnu jednorázové a měsíční náklady.
Takzvaných NAS (network attached storage) je dnes na trhu spousta, většina z nich je poháněna Linuxem, což nám naprosto vyhovuje. Pro ty co netuší, co je NAS – je to malá krabička s jedním či několika disky, s úsporným procesorem, trochou paměti a připojením k síti. Neslouží ale pouze jako fileserver, jde k němu připojit tiskárna (čímž je z ní rázem síťová), může na něm běžet SVN a v podstatě vše, co rozjedete na běžném serverovém Linuxu.
K čemu to využíváme?
Asi by většinu těchto věcí bylo možné hostovat, nicméně už jen kvůli tomu tiskovému serveru se vyplatilo podobnou krabičku koupit. Samozřejmě, že zálohování (zejména SVN) řešíme na externí hostované úložiště – Amazon S3. O tom někdy příště.
Jednorázová investice cca 6000 Kč (vč. 2× 1 TB disk), Zálohování na Amazon S3 – 0 Kč první rok, pak cca 50 Kč měsíčně)
Asi většina z vás zná vynikající službu DropBox. Funguje na velmi jednoduchém principu – soubory a složky v určitě složce (typicky DropBox) automaticky nahrává na internetové úložiště. Vtip je v tom, že některé složky lze sdílet s ostatními uživateli a tak pokud vy nebo oni něco upraví či nahrají do sdílené složky, automaticky se nejnovější kopie nahraje na počítač všem, se kterými je složka sdílená. Je třeba říct, že to není klasická sdílená složka – každý pracuje na svém lokálním systému s lokálními soubory. DropBox pouze změny odesílá do svého úložiště a aktualizuje soubory ostatním.
Na co to využíváme? Samozřejmě, na zdrojové texty máme SVN. Nicméně pro sdílení grafických návrhů, firemních dokumentů a veškerých dalších materiálů je to neocenitelný pomocník. Ve srovnání s dřívějším způsobem z doby kamenné pomocí emailů a Skype je to opravdu velké zlepšení.
Měsíční náklady: 0 Kč (zatím se vejdeme do 2 GB limitu)
Jen blázen by si dnes pořídil vlastní server. Samozřejmě jsou případy, kdy vlastní server využijete (např. pokud k němu chcete mít připojený nějaký speciální hardware), ale pro všechny ostatní tu jsou hostované služby. Teď nemyslím klasické webhostingy, ale virtuální servery nebo cloud služby.
O Amazon Web Services napíši některý z dalších příspěvků (po pravdě řečeno, ještě to studujeme), nicméně není třeba začínat poměrně složitou službou, pro start firmy poslouží docela dobře i něco jednoduššího. My jsme si vybrali linode.com, zejména díky referencím, nicméně výběr je opět neuvěřitelně veliký.
Jak takový moderní virtuální server hosting funguje? Jednoduše si “naklikáte” konfiguraci – kolik potřebujete paměti a disku, vyberete přednastavený image operačního systému (my Ubuntu server edition) a server spustíte. Pak to již je stejné, jako s běžným serverem. Připojení přes SSH, instalace potřebných služeb…
Velká výhoda je v možnosti změny konfigurace serveru. Nedosahuje takových možností, jako u cloud providerů, nicméně pokud o Vás napíší na TechCrunch nebo v podobném médiu (blog na Root na to nestačí :-)), kdy zájem uživatelů může narůst o tisíce procent, není nic jednoduššího než pár kliknutími zvýšit výkon procesoru, přidat operační paměť atd.
Měsíční náklady od 400 Kč (my si navíc platíme ještě automatické backupy).
S Amazon Web Services jdou samozřejmě dělat větší kouzla, na to se podíváme někdy příště. Pro ty, které AWS odradilo tím, že nejde vyzkoušet zdarma jedna dobrá zpráva – každý nově zaregistrovaný může mít celkem slušný balíček služeb u AWS na rok zdarma.
Diky za podnět, vyzkoušíme. Na Git jsme ještě neměli čas se podívat a výhodou SVN je jeho podpora v XCode (IDE pro vývoj nejen iPhone aplikací). Podpora pro Gitu bude v nové verzi, takže pak zvážíme přechod.
SVN ma jednu velkou výhodu v zálohování - každá nová revize je samostatný soubor, takže to šetří bandwitch i místo ve vzdálené storage.
"Teď nemyslím klasické webhostingy, ale virtuální servery nebo cloud služby."
Neviem či je vlastný virtuálny server až taká výhoda oproti webhostingu pre bežný start-up. Starať sa o vlastný mail server, bojovať so spamom a vírusmi, sledovať vývoj v bezpečnosti a patchovať programy/technológie ktoré tam mám (perl, php, asp, sql, http, spam assassin, antivirus...). Podľa mňa je pre mnohých klientov rozumný webhosting, ktorý sa o to stará, často lepšie riešenie.
Nemám skúsenosť s tým Synology zariadením, tak by som sa spýtal na reálne použitie ako "file server" pre tri stroje. Skúšal som raz niečo od WD (MyBook WE s dvoma diskami ako raid1) a ten ARM procesor čo bol vnútri jednoducho nestíhal.... Pri najjednoduchších prístupoch 2-3 užívateľov kolaboval.
Na čom je postavené to Synology? Atom?
Ohľadne print servera pre USB tlačiarne ma zaujíma, ako je to riešené softverovo. Beží tam CUPS? LPD? Alebo je to volajaká emulácia klasického JetDirect rozhrania (port 9100)? Ide mi totiž o naozaj komplexné využitie multifunkčných tlačiarní a nie len "akú takú" tlač. Viem cez to scanovať? Fungujú všetky rozšírené tlačové možnosti? Fax? Email2Fax? Fax2Email? Scan2PDF? Aj obojstranne Scan2PDF?
Priznám sa že osobne smerujem ku multifunkčnej tlačiarni so sieťovým portom HP Officejet Pro 8500A Premium e-All-in-One Printer - A910n (CM758A). Žiaľ do EU sa asi nedováža (Iba 8500APlus ktorá ale nemá viaceré dôležité funkcie). Na jej predchodcovi Officejet Pro 7780 máme natlačené cez 40k strán pri kompletnej cene za farebnú A4 pod 50hal (Atrament v litráži od číňana). Dnes by som už určite neváhal či tlačiť farebne alebo č/b. Jasne to vidíme na úspešnosti ponúk.... som ale celkom off topic....
Co se týče běžných služeb jako je mail atd., tak samozřejmě to na svém serveru nemáme. Hostujeme na Google Apps, po pravdě řečeno používám to už roky pro různé domény a považuji to za natolik běžnou věc, že jsem o tom úplně zapomněl napsat. Přitom to je fakt super služba, nepoužíváme jen email, ale i Google Docs včetně formulářů. Co se týče updatů, tak na to jsem v Ubuntu docela zvyklý a update mi dělá poměrně jedoduše balíčkovací systém. Kdysi jsem používal hostingy v ČR a byla to dost hrůza. Člověk se taky nemůže spolehnout, že admini udělají update, nebo zda update nerozbije mou aplikaci (což se u PHP dříve docela stávalo). Věřím, že je to teď lepší, nicméně flexibilita virtuálního serveru je pro nás výhodnější.
Co se týče Synology - mají několik řad produktů. My máme tu z "low" řady - tj. ARM procesor, jen 128 MB RAM. Vyšší modely mají PPC procesor a až 1 GB paměti. Zdá se to málo, ale zatím nás to nijak nezdržuje. Až nás bude 30, tak asi pořídíme něco silnějšího, nicméně pro současný stav to plně dostačuje. Obrovská výhoda Synology je v komunitě - existuje oficiální Wiki (http://forum.synology.com/wiki/) a fórum. Jsou tam i performance testy. Nicméně jelikož teď máme starý 100 MBps router, tak zdržuje síť a ne Synology.
Tiskárna - ano, ta funguje přes CUPS. Jedná se o levný laserový multifukční Brother. Na Synology jde nainstalovat Sane a k tomu se pak síťově připojit přes twain driver, takže teoreticky by mělo být možné scanování přes to, ale drivery se musí specialně připravit a tak jsme zatím síťovy scanner oželeli. Když je potřeba, připojí se tiskárna přímo k počítači. Zase - až budeme potřebovat scanovat každý den, bude se to řešit. Většinou to spíš využíváme na kopírování, kdete jde i bez počítače.
Nuz, v zivote by som nedovolil zverejnit/zalohovat firemne data niekde vonku. Myslim teraz googleapps, dropbox ci amazon. Povazujem to za hazarderstvo ci sialenost. Zamestnanca, co by mi to urobil, by som okamzite vyhodil.
Ale tak ako ine, je to vec nazoru a zodpovednosti za firmu.
A co sa tyka NAS-ky, su primarne (aspon tato trieda) urcene na "home" pouzitie, ci zalohovanie. Skor by som asi doporucil NetGear a ich produkty ReadyNAS. Mam s nimi len najlepsie skusenosti, su cenovo pristupne a neskutocne konfigurovatelne. Existuje k nim spusta doplnkov, aplikacii - ved je to linux. Komunita sa skutocne snazi.
Ahoj,
zajímavej článek, či spíše seriál, jsem v situaci kdy zvažuji, že bych si taky založil firmu, zatím jen podnikám a spolupracuji bez jakékoli firemní struktury, takže mě tohle téma seriálu zaujalo... Docela se těším na díl o AWS, taky nad jeho zkoušením nějakou dobu uvažuji, ale zatím jsem nenašel odvahu...
Při svojí práci taky využívám VPS, hostingy jsou pro aktivní vývoj absolutně nepoužítelné... zejména ty české, protože když u nich něco chcete speciálně pro sebe, tak si za to velmi rádi berou, po haldě otravných průpovídek, nemalé částky... ano nad nastavením a samostatnou správou člověk stráví spoustu času, ale to, že mam vždy možnost přispůsobit si podmínky podle aktuálních potřeb je nenahraditelné...
Jinak děkuji za to, že jsi o něco takového ochoten se podělit. věřím, že se najde spousta lidí pro které budou články podnětné a i těch kteří na ně budou podnětně reagovat... :)
pro kacian:
to otázka názoru. Někde jsem četl průzkum, že naprostá většina úniku dat z firmy je zevnitř - od zaměstanců. Krom toho na AWS S3 zálohuji SVN zašifrované pomocí GPG, takže tady moc velké nebezpečí nehrozí. A Dropbox je třeba daleko bezpečnější než email - data jsou šifrovaná.
Obecně ve světě se stále více i velkých firem přiklání k hostovaným řešením - z těch velkých mě napadá např. Citibank, která používá hostované CRM SalesForce. A CRM jsou sakra citlivá firemní data.
Já proto radší svěřím data Google či Amazonu, než nějakému Frantovi adminovi, který když ho naštvu, tak mě odejde i s daty a ještě nechá v systému backdoor.
No nevim, asi bych sel do vlastniho serveru. Preci jenom se muze stat cokoliv, napr. :
- firma provozujici hosting se dostane do platebnich potizi, pripadne ty nezaplatis vcas fakturu
- pokud ti spadne pripojeni k netu, jsi bez serveru
- pripojeni k netu si stejne musis platit
- stejne musis vyresit prakticke otazky typu aktualizace toho ubuntu (na novy release treba), administrace uzivatelu - (Franta odesel), nejake zabezpeceni, VPN,..., takze se administraci serveru nevyhnes, pouze to nebezi na tvem zeleze
- nastvany zamestnanec muze byt problem, at uz je to admin nebo programator nebo admin, at uz je server kde chce
- 400 Kc x 12 mesicu x 3 roky rekneme = 14.400 Kc, za to server postavis a jeste ti zbude na elektrinu
Ahoj Luboši,
koukáš se na to moc z pohledu velké firmy :-). Malá firma nemá běžně v kaceláři dostatečně výkonný internet pro provozování serveru (něco jako + 100 Mbit in i out) a v suterénu klimatizovanou serverovnu pro jeho umístění. Takže pak je nutné server umístit do hostingového centra a zde ceny začínají na 1000 Kč / měsíc jen za to umístění serveru. Krom toho zahraniční virtuální hostingy umožňují jednoduše navyšovat kapacitu serverů, umísťovat je různě geograficky atd.
A služby virtuálních hostingů mají jednu příjemnou vlastnost a to že neustále klesají, resp. za stejnou cenu dostane člověk automaticky zrhuba 2x do roka upgrade a to jak paměti tak disku. Kdežto server, který jednou koupím se mi postupem času určitě nevylepší, naopak ho budu moc po třech 3-4 letech odepsat.
Jak jsem psal, pro interní věci (fileserver, printserver, svn atd.) máme to malé Synology, které je i dostupné z internetu. Je připojené přes běžné ADSL a mapované pomocí DDNS (o DDNS jsem se taky zapomněl zmínit, napravím to někdy příště).
no toto je silna kava cele... uplne ma fascinuje ten nekriticky pristup konkretne ku google sluzbam, ale rozviedol by som to vseobecne na americke sluzby (dropbox, amazon atd...)
citali ste niekedy aspon tak expresne podmienky pouzivania?
je vam jasne ze pri tychto sluzbach nemate ziadnu sancu sa domoct akychkolvek svojich prav a na nieco ako obchodny zakonnik mozete zabudnut?
nerobim si iluziu o vymozitelnosti prav na uzemi SK/CZ ale je predsa len nieco ine nakupovat sluzby lokalne ako v nejakom oblaku...
suhlasim ze dnes su hostovane/oblakove riesenia trendy aj u velkych firiem, ale tie SLA ku ktorym sa krvou podpisuju provideri su za ine prachy, takze velmi by som vsetky tie low-cost oblaky so sluzbami pre enterprise neporovnaval
k sifrovaniu na dropboxe - videli ste auditnu spravu? overila tento fakt nejaka tretia nezavisla strana?
pokial nie, je tak su to len marketingove keci
To je otazka, jake SLA a za jake penize je clovek schopen poridit v CR. Nedelam si zadne iluze - sam jsem pouzival nekolik roku webhostingy v CR a byla to dost hruza. Na Linode mi bezi komercni projekt asi pul roku a zatim bez vypadku.
Budu se asi opakovat - verim vice sluzbam zahranicnich velkych firem s velkym poctem uzivatelu, nez lokalnim providerum v CR, pripadne vlastnimu reseni v ramci firmy. Firma se musi soustredit na core business, coz je vyvoj mobilnich aplikaci a ne cpat 50% prostredku ci energie do infrastruktury.
Kdybych zakladal teroristickou bunku, tak bych asi byl opatrnejsi, ale takto jsem pomerne v klidu.
Máte nějakou špatnou zkušenost? Četl jste někdy podmínky služeb např. u hostingu v ČR? Rozhodně lepší nejsou. Obchodní podmínky mezi 2mi podnikatelskými subjekty snesou (skoro) vše, takže žádné naděje ohledně náhrady škody atd. bych si rozhodně nedělal. Stačí si např. vzpomenou na kauzu Banan hosting.
Spíš než na podmínky dám na reference a dlouhodobou zkušenost. Na Amazon Web Services běží služby jako Twitter, ale i spousta dalších. Google služby pro firemní účely používám několik let - a mám rozhodně méně problémů, než když jsem používal dříve SquireMail na webhostingu.
Prosím všichni, kteří jsou proti hostovaným a cloud službám nebo mají jiné pochybnosti - uveďte konkrétní příklady, kdy někomu ukradli data, kdy nějaká firma zkrachovala, protože ji Google nedostatečně zabezpečil maily, případně že Amazon Web Services měl půldenní výpadek. Pak to můžeme vydělit přibližným počtem uživatelů těchto služeb a vyjde nám pravděpodobnost, s jakou se něco podobného může stát. Myslím, že případů, kdy došlo k úniku dat zevnitř firmy (naštvaným zaměstnancem) bude určitě více.
Myslím, že za rok - dva se podobným argumentům zasmějeme stejně, jako když před pár lety lidé brojili proti internet bankingu, eshopům a podobně. Co třeba telefony, to je svým způsobem taky hostovaná služba a odposlouchávatelná řádově jednodušeji.
Původně Java programátor, který na pár let utekl k vedení teamů a projektovému řízení aby se opět vrátil k programování – tentokrát pro mobilní zařízení. Pokus s vývojem aplikací pro iPhone vyšel (uživí mě to) a tak je tu další krok – založení firmy spolu se svým bratrem (TappyTaps s.r.o.), najímání spolupracovníků a další strasti a radosti. Tak uvidíme, co se z toho vyvine :-)