Tak jsem dlouho uvazoval nad tim, ze bych si poridil PS3. Ovsem nikoliv jako hraci konzoli, ale jako Linuxovy stroj. Preci jenom se musi vyuzit toho, ze Sony celou stanici mohutne dotuje (momentalne se odhaduji vyrobni naklady na 800–900 dolaru, prodava se za 500 dolaru). A myslenka vlastnit relativne za babku pocitac, ktery jen o malo zaostava za poslednim strojem z TOP500 (mereno pres GFLOPS celeho systemu) je vice nez lakava.
Moznost spustit Linux na PS3 byla znama jiz dlouho pred uvedenim skutecnych PS3. Jenze podle teto zpravy to neni vubec tak jak se mohlo od pocatku zdat (anglicky preklad). Udajne diky spatnemu kompilatoru neni mozne (?zatim?) pouzit ostatni jadra. A tak se rychlost v praxi propada nekam na uroven P3 na 800MHz. Skoda.
Vzhledem k tomu, ze tam stejne nerozjedete spoustu desktopovych aplikaci (flash, openoffice apod.) tak si myslim ze neni cilem na tom rozjet desktop. Nicmene by bylo zajimave na tom rozjet procesy narocne na vypocty
[2] jo ta pamet by me taky zajimala. protoze kdyby se tam dalo vice pameti a rozjela ta jadra, tak by to mohl byt super databazovy stroj.
Rychlost na úrovni pentia 3 na 800 MHz považuju za blbost a výkřik do tmy. Na druhou stranu by bylo dobré si uvědomit, že Cell má pouze jedno jádro, které se chová jako standardní procesor (PPE). Ostatní jádra (SPE) jsou spíš koprocesory, podobné DSP nebo shaderům grafických karet. Dále je potřeba si uvědomit, jak málo má PS3 paměti a že má jenom pomalý notebookový harddisk (obzvlášť patrné na době bootu).
[1] Rozlišení jde nastavit až po nějakých 1900X1080. Probém je v tom, že v tuhle chvíli tam není žádná akcelerace (ani 2D, ani 3D ani video) a je to jenom čistý framebuffer. přes to všechno se to hýbe překvapivě rychle. Na youtube jsem viděl video, kde maník přehrává HDTV stream v rozlišení 1080i a jede mu to naprosto plynule i když se přes to ještě browsí spouští další programy. Výkonu tudíž málo zjevně nebude.
[3] Proč by tam nemělo jít rozeject spoustu desktopových aplikací? Pokud jsou od toho zdrojáky nebo alespoň binárka pro PPC, tak to funguje. Openoffice problém nejsou. Flash ano, ale to pořeší gnash.
Jezkovy voci! O vykonu cell procesoru nikdo nepochybuje. Problem je _kompilator_. Pokud vite jenom neco malinko o procesorech a kompilatorech z poslednich 15 let, tak vite, ze dobry kompilator toho musi udelat sakra vic, nez je prevest vse na strojove instrukce. Zaklad je vsechno za sebou poskladat tak, aby nebyly "bubliny" v pipeline, tzn. aby se procesor schopny paralelne delat nekolik veci najedno, nenudil. Napr:
http://www.blachford.info/computer/Cell/Cell1_v2.html
[2] Rozšířit půjde dost těžko, pokud vím, tak tam jsou paměťové moduly připájené přímo na desce (pravděpodobně 4 tyto: http://www.elpida.com/en/products/details/EDX5116ACSE.html) a žádná možnost pro rozšíření. Navíc pro Linux je k dispozici pouze cca 200 MB. Linux tam ve skutečnosti běží ve virtuálním stroji a nemá přímý přístup k hardware (http://felter.org/wesley/files/ps3/linux-20061110-docs/LinuxKernelOverview.html).
[5] PS3 má 25,6 GB/s, Xbox 360 má 22,4 GB/s.
[6] To PPC jádro moc G5 podobné není, má asi poloviční počet výkonných jednotek, neumí out-of-order zpracování instrukcí, atd.
[7] Ono nejde až tak o výkon Cellu jako takového, ale o výkon jeho PPU jednotky, na které teď Linux výhradně běží. Nejsem odborník na kompilátory, ale nezdá se mi, že by se pouze jeho optimalizací mohlo dosáhnout navýšení rychlosti o více než pár desítek procent. Obdobně jsem skeptický k tomu, že by nějaký zázračný kompilátor dokázal z obecného kódu vytvořit binátku, která smysluplně vytíží SPE jednotky. Spíš to bude chtít "spoluůčast" programátorů, podobně jako při psaní kódu pro MXX/SSE/Altivec. Ale třeba mě ještě příjemně překvapí.
[9] Xbox 360 by byl v tuhle chvíli na provoz linuxu vhodnější, protože má 2x tolik RAM (respektive, má jí stejně jako PS3, ale není rozdělená na normální a Videoram), CPU se třemi víceméně standardními jádry a modernější grafiku.
Přečteno 8 388×
Přečteno 6 659×
Přečteno 6 453×
Přečteno 6 425×
Přečteno 6 009×