Hlavní navigace

Půlrok s GTD

1. 6. 2013 7:45 Petr Blahoš

Po kurzu nás Jirka Knesl požádal, ať mu za čas napíšeme, jak nám to s GTD jde. Řekl jsem si: proč to psát jen pro něj? A tady to máte. Na začátek musím varovat, že tohle čtení asi nebude pro ty, kdo GTD (Getting Things Done) neznají.

Před GTD jsem na task management používal TaskCoach, což je jeden velký seznam úkolů. V něm jsem si sice zaznamenal, kdy s něčím začínám a končím, ale popravdě řečeno jsem tu informaci pak nikdy nepoužil. Taky jsem si udržoval požadované termíny dokončení, ale fakt je, že o ně se taky nikdy nikdo nezajímal, dokud jsem je rámcově plnil. Postupoval jsem asi tak, že jsem si vybral některý z úkolů ze seznamu, a na něm jsem pracoval. Když mě to přestalo bavit (nebo když bylo hotovo), vybral jsem si jiný.

A jak je to teď? Každý všední den dělám denní review. To je krátké. Projdu si dnešek, vyškrtám, co je hotovo nebo irelevantní, projdu si zítřek, případně přidám do zítřka něco z Next. Nemám pravidlo aspoň jednou denně prázdný mailový Inbox. Když mi něco přijde mailem, tak to jde hned po přečtení do GTD Inboxu (pokud to k tomu je). Že to v mailovým Inboxu straší mi moc nevadí, smažu to, když si ukončuju úlohu nebo projekt. Pak tu máme týdenní review. Projdu si, co mám naplánováno na příští týden. Projdu si waiting. Projdu si projekty.

Nemám pořadač. Jirka radil použít místo něj nějaký systém na poslání mailu v budoucnosti, ovšem mě dělají stejnou službu normální naplánované úlohy, neboli diář. Já mám dost málo naplánovaných věcí (schůzek, telefonátů, a tak), takže se mi věci „z diáře“ a „z pořadače“ nemíchají, nebo spíš mi nevadí, že se mi míchají.

Trochu mi dělají problémy Errands. Žiju v malém městě (ještě menším, než si myslíte), takže jít nakoupit něco, co není běžné, se mi poštěstí tak jednou na 2 měsíce. A protože to není často, tak jsem si nezvykl seznam Errands používat. Další problém mám s uchováváním různých poznámek. Co udělat s informací, o které nevím, jestli se bude někdy hodit? Není to úloha, takže nepatří do Someday/Maybe. Mám kontext Travel, kam jsem si zapsal místa, kam bych se možná někdy podíval. OK, to je jednoduché. Někam jedu, tak si to projdu. Ale kam strčit informaci o zajímavém e-shopu s elektronikou? Jak zařídit, abych si vzpomněl, až bude potřeba? Zatím na to mám kontext Notes. Zatím nemůžu říct, jestli se mi osvědčil.

Používám DoIt.im, webového klienta a klienta pro Android. Není to úplně to co bych si představoval, ale holt si z něj beru tu podmnožinu funkcí, které potřebuju. Nemá žádný export. Na myšlenku, že si stáhnu svoje úlohy abych si je naimportovat třeba do, no, nevím čeho, je mimo. Je trochu schizofrenní, má projekty, ale taky má subtask v rámci jedné úlohy. Ptám se proč, ale zároveň je s oblibou používám. Možná vždycky nepostupuju ideálně ohledně toho, co je projekt a co je úloha. Např. úloha typu Udělej analýzu vystavených faktur se mi může táhnout i přes pár dní, a případně střídat Today a Waiting. Občas tam vrazím podůlohu, ale někdy ani nemusím. Vlastně si i v Today nechávám občas viset věci, které bych si měl správně přesunout do Waiting. Teď čekám na dobré počasí u úkolu Natřít zábradlí na balkóně. Přesto to mám v Today už asi 14 dní, protože co kdyby bylo dnes hezky?

Kdybych to měl shrnout, troufám si říct, že díky GTD máme, namátkou, střešní okna, objednaný stolek, tento blog, každé 3 měsíce nové zubní kartáčky, a pár eliminací, které vyjmenovávat nebudu. Bylo by to bez GTD jinak? Nedokážu říct, ale fakt je, že teď mám ohledně zařizování mnohem míň stresu, protože se mi nestává, že si náhodou vzpomenu, že musím něco udělat. Paradoxně mi GTD víc pomáhá v organízaci domácích prací (a projektů) než v práci. Možná proto, že i předtím jsem v práci aspoň nějaký task management používal, ale používat ho doma by mě ani nenapadlo. Asi tak za rok napíšu další díl.

Sdílet