1) Prečo používatelia chcú vírusy vymazávať, a nie im predchádzať?
2) Ako je možné, že aj niektorí ľudia, ktorí používajú počítač na písanie viac ako 10 rokov, nevedia nastaviť vo Worde hrubé písmo? Alebo nevedia, že sa čiarka dáva za slovom (jablko, hruška, slivka) a nie pred slovom (jablko ,hruška ,slivka) ?
3) Z akého dôvodu sa veľa ľudí radí pri nákupe počítača častejšie so svojimi priateľmi na rovnakej technickej úrovni (napríklad murár sa pýta murára) ako s odborníkmi?
4) Prečo tak veľa učiteľov výpočtovej techniky síce povie o internete čo má povedať, no ani slovkom nespomenie Firefox či Operu?
5) Posledná otázka je asi najdivnejšia, ale…ako je možné, že nejedna firma na slovensku Vám nainštaluje legálny Windows, no krabičku s médiom si nechajú? Nejde pri tom o laptopy a nie je žiadna skrytá partícia.
Máte aj vy nejakú otázku? Sem s ňou, nech sa môže hocikto vyjadriť…
ad 1) Předcházet virům znamená (a) přemýšlet a (b) ubrat na uživatelské přívětivosti (mezi bezpečností a pohodlím je inverzní vztah). Běžní uživatelé chtějí obvykle nemožné, a sice současně se s viry vůbec nesetkat, ale také pro to udělat co nejméně (nejlépe vůbec nic, ani nepřemýšlet).
ad 2) Základy typografie se obvykle (bohužel) spolu s výukou práce s textovým procesorem nevyučují. Naneštěstí textový procesor tak nějak u uživatele znalost typografie předpokládá.
ad 3) K přátelům mají blíže a obvykle jim téměř bezmezně věří, zejména, když mají dojem, že dané věci opravdu rozumí (což bývá zřídka pravdou).
ad 4) Protože to nejsou učitelé, ale "učitelé". Skutečný učitel by (a) měl probíranou látku dokonale zvládat a (b) být v dané oblasti aktivní, vzdělávat se průběžně a držet kontakt s trendy a změnami v dané oblasti.
ad 5) Jsou to [censored]. Nebo chtějí vydělávat na reinstalacích. Nebo podle sebe soudí druhé (oni si stáhli ISO z Netu, takže uživatel to bude chtít realizovat také tak). No a nebo mají spolupracovníka (nebo skřítka), který jim ta média žere. :-)
Otázku mám. Jsou nějaké (další) dotazy? :-D
1: tak specialne pre teba dotaz mam... ale pozor, je to reklamne (ale suvisi s blogom) :)
preco nema (takmer) ziadna distribucia na ploche FAQ, kde by bolo jasne napisane, ako sa v linuxe instaluje softver. Teda ze je mozne ist na web a stahovat dake balicky, no vhodnejsia moznost je pouzit softver "na softver" :)
A dotaz cislo dva: ako je pre pana jana mozne, ze rada velmi dobrych, malickych a licencne bezproblemovych programov sa defaultne nenachadza prakticky v ziadnej distribucii (teda v defaultnej instalacii) ?
napriklad: gajim, tasks, filelight...
A posledna, uz dufam fakt posledna... pretoze uz ma nasledovnych 5 minut asi nic nenapadne :)
Preco Ubuntu 8.10, ktore hlasi velke zlepsenie v oblasti WIFI zariadeni, nema ani wifi-radar, ani madwifi a dokonca ani ndiswrapper?
a predsa, mam stvrtu otazku, mozno budes moct poradit mne. Ako je to mozne, ze pridanim par programov na ISO mi zrazu nejde spustit GNOME? Priklad... do GNOME pridam filelight, co je KDE program. Virtualbox mi nasledne pusti system do LXDE...
1: neuveris ale mam zase otazku...
http://www.poznejlinux.cz/weby-o-linuxu.html
preco tam nie je to co myslim ze by tam v principe aj mohlo byt? :D
[3]:
ad 1) Velmi užitečná věc. Nemělo něco takového alespoň svého času Ubuntu? V nápovědě, tuším, bylo shrnuto, jak instalovat software. Když jsem to zkoumal, bylo to pěkně popsáno v češtině. Ale už je to nějaký čas zpět, co jsem se díval. Proč to nemá více distribucí, netuším. Zkus to navrhnout jejich tvůrcům.
ad 2) Možná jsou tak maličké, že na ně distributor zapomněl. :-) Nebo je zase tolik lidí nepoužívá/nevyžaduje. Já z nich třeba používám jen filelight, a i ten pouštím značně sporadicky.
ad 3) Že by jim wifi-radar kolidoval s Network Managerem? Zbytek netuším. Zeptal bych se autorů (mailing list, diskusní fóra).
ad 4) Mrknul bych se na závislosti, které si přitáhl filelight. Zejména pak do konfigurace gdm. Zkusil bych Gnome spustit ručně (.xinitrc, startgnome) a studoval, na čem to zbuchne (pokud to zbuchne).
[4]:
ad 1) nevěřím :-)
Návhrhům na změny (zejména pak na doplnění) se nebráním, naopak. Sem s nimi. Linky jsem schopen přidat brzy, dokumentace už nějakou dobu leží ladem, vím, že potřebuje upravit a aktualizovat, ale zatím jsem se k tomu nedostal. Připomínky nicméně i tak uvítám. Klidně mailem, pokud toho bude více.
5: to FAQ ma pokial viem tak len greenie. vsade je vela kecov o vsetkom moznom, ale nikde sa presne nepise ze instaluj cez toto a kasli na www.program.com...
5: druhy bod: no u mna su vsetky tie sietove veci, a tak sa na wifi dostane viac ludi cez greenie ako cez ubuntu. podla mna v ubuntu uplne kaslu na novinky. maju svoj vyber softveru a nedavaju tam nic nove... teda viac menej
inak linky... napadlo ma len greenie.sk :) neboj nejdem ta zaspamovat :)
ad 3) Ja jsem zazil spis opacny problem. Kamarad chtel vic pameti do pocitace, ktery jsem mu pred tim pomahal vybrat. Mel tam 256MB a chtel kvuli nejake hre vic. Tak jsem mu rekl presne, co si ma koupit(dalsich 256MB) a ze to tam muze pridat. Jenze vycurany prodavac ho(bez moji pritomnosti) presvedcil o tom, ze by to nefungovalo, ze tu puvodni musi vyndat a vnutil mu 512MB a jeste nejakou znackovou, ktera byla drazsi o 30%. Tak komu verit? Kamaradovi, nebo prodavaci v obchode, ktery by mel byt teoreticky profik?
to8: jestli chceš budu ti přeposílat nějaký spamy co chytám u nás v práci :) . před vánoci se objevily opravdu lahůdkové reklamní spamy na čínské společnosti vyrábějící spotřební elektroniku. jsou psané česky stylem "drahůšik zákazník", ale je jsou jich mraky, to by sis početl :)
reakce na Elven:
add1) viry nemažu,ale učím se z nich
add2) nepoužívám word,ale writer
add3) radím se s profíky ve svém oboru,nikoli prodejci
add4) mým učitelem jsou jen mé chyby a omyly
add5) děje se tak i v čechách
ps:co se týče např ndiswrapperu,nedrž se jen ubuntu a zkus distribuce typu rpm (mandriva,pclinuxos,sam,kde jej najdeš už v základu)
a co se týče softu na softy,použij např smart,synaptic,i když package,emerge,packman najdeš jakožto správce (obecně) v každém nainstalovaném gnu/linuxu..
pobavilos mě,děkuji
1) Uživatelé nechtějí virům předcházet a uživatelé nechtějí viry ani vymazávat. Uživatelé nechtějí viry. Udělají proto cokoliv jednorázového (nákup antivirového SW apod.) Málokterý proto bude cokoliv dělat opakovaně. Proč tomu tak je, to je otázka na psychologa. Zřejmě to má co do činění s cestou nejmenšího odporu a minimalizací úsilí. On totiž, z hlediska běžného uživatele, zavirovaný počítač v zásadě žádný problém neznamená. Narozdíl například od pravidla "cokoliv od neznámého odesilatele mažte bez přečtení".
2) To je čistě o nevzdělanosti a ignoranci. Nemá to žádnou souvislost se SW. Navíc se to projevuje prakticky u všech lidí - to, co jste napsal vy, jsou jen nejzřejmější prohřešky. Pravidla typografie jsou poměrně rozsáhlá a nejspíše i vy jich pěknou řádku běžně porušujete. A některá možná i vědomě, akorát vám to nepřijde podstatné. Stejně tak jako někomu nepřijde podstatné jak psát správně čárky nebo proč by měli něco zvýrazňovat tučným písmem.
3) Nechápete souvislosti a příčiny lidského chování. Zedník se ptá na rady lidí ve svém okolí proto, že se chce vyvarovat chyby, za kterou by se mu okolí vysmálo. Navíc předpokládá, že jeho potřebám bude spíše rozumět jeho kamarád, který používá počítač (nebo i cokoliv jiného včetně lžíce na boty) na stejné úrovni. Co si o daném nápadu myslí odborník je sice zajímavé, ale bezpředmětné. A navíc - sám znám řadu odborníků (skutečných), od kterých bych si poradit nenechal. Problém odborníků je v tom, že vidí souvislosti a vidí dopředu. Já mám ale okamžitou potřebu a rád učiním krátkozraké rozhodnutí jen aby to fungovalo jak potřebuji a bylo to za rozumnou cenu.
4) Protože to nepovažují za důležité? Tady bych si dovolil navíc hrubě nesouhlasit s reakcí v prvním příspěvku. Protože je to právě ten názor, který dostává školství tam, kde je. Není úkolem učitele aby znal dokonale to co vykládá. Není to ani potřeba, dokonce to i škodí. Učitel by měl mít v látce obecný přehled a měl by umět pracovat s textem - a přesně to by měl učit své žáky. Znát základy a umět si najít podrobnosti. Za našich časů patřila práce s učebnicí k základním dovednostem. Nikdo od učitele nečekal, že bude znát všechny učebnice nazpaměť. Tedy kromě matematiky :-) Přístup "učitel by měl znát o předmětu vše" pak vede k současné situaci, kdy děti uvažují tak, že co jim neřekl učitel, to neexistuje. Neumí pracovat s učebnicí a je pro ně problém udělat si vlastní názor. A nejhůře dopadají právě školy, kde mají nejlepší (nejvíce vzdělané) učitele.
5) Dodavatelé to nedělají, protože to zákazníci nevyžadují. Cesta nejmenšího odporu a nejmenších nákladů.
15: razantne nesuhlasim s bodom 4 - o ucitelstve
ako moze niekto spomenut presne ako funguje internet - teda ako behaju rozne tie pakety, protokoly atd, ked nespomenie to, co si bezny pouzivatel vsimne?
vsak stretnem cloveka ktory zmaturoval z vypoctovej techniky, a on nema tusenie co je to flash, nevie aky pouziva prehliadac a len zira, ked spomeniem, ze moze mat v tom programe pustenych viac ako len jednu stranku cez tabove okna, teda "zalozky"
ucitel je clovek ktory uci - alebo uplne magori. napriklad ucil som sa, kolko ma CPU vrstiev a z coho sa sklada. Nepametam si z toho nic, nerozoberam procesory a mam jeden v PC ktory funguje. Viem typ, viem pocet jadier, viem frekvenciu - a keby som to nevedel, tak sa nic nestane.
Ale ktory mlady clovek nepouziva webovy prehliadac? Urobi si ucet na pokeci, mail na centrume, hlada si pracu, hlada si crack... tam vsade ten prehliadac je
nastastie v liptovsom mikulasi je podiel IE menej ako 50 percent - domacnosti maju firefox , operu alebo IE, polovica uradov ma operu a druha IE.
1) zvyk alebo neinformovanost ze to ide aj inak?
2) ignoracia zakladnych pravidiel?
3) murar sa vacsinou stretava s murarmi a nemusi skutocneho odbornika poznat. okrem toho murar mu pravdepodobne odpovie zrozumitelne, pomiesa velkost pamate s velkostou disku a aj tak jedine co ho bude zaujimat je cena.
4) lebo ucitelia vypoctovej techniky vacsinou studovali nieco ine a IT ucia lebo sa to lahsie predstiera ako povedzme taka chemia.
5) kradez?
3) myslím, že je správne opýtať sa seberovného. Ak som teenager, tak ma zaujíma, či mi pôjdu hry a video, nie "počet operácií s pohyblivou čiarkou". Ak využívam počítač len na bežnú prácu (kancelársky balík, internet a p.), skúsenejší kamarát mi trebárs poradí, že "pre nás" je dôležitejšia hlučnosť ako kmitočet procesora či veľkosť RAM a že sa skôr oplatí investovať do lepšej klávesnice ako do super grafickej karty... Odborník (pokiaľ nejde o odborníka na ergonómiu počítačov), mi neporadí o nič lepšie ako kamarát, ktorý mi povie "mne stačí to a to a tebe tiež bude, veď ťa poznám".
tazke odpovedat, lebo
1) virus som nevidel uz dlho, velmi dlho, resp nie u seba, ostatnym instalujem OS bez virusov
2) starsim sa tazsie uci
3) kamarat ti poradi "dobre" a nechce ta okaslat v predajni
4) ucitelov VT som este nepoznal, vzdy to boli radoby lepsi uzivatelia a mali zo mna nervy
5) pri linuxe mam aj napalenu distribuciu, takze netusim
Ad 3) A kde ma bezny clovek sehnat ty odborniky? Pokud osobne nekoho nezna, tak ma dve moznosti - bud se zeptat pribuznych/kolegu/znamych atd., nebo se zeptat prodejcu. Zatimco ti prvni mu mohou poradit naproste hlouposti (napr. znam cloveka, co si nechal takto poradit a koupil si novou vykonou PCIe grafiku ... do AGP desky), druzi mu nespis poradi "spravne", ale tak, aby byl jejich zisk maximalni (viz zminovany pripad s pametmi).
Jedina relativne spolehliva metoda je zeptat se na forech, ale a) dotycny musi minimalne vedet, co to je a jak se tam dostane a b) nesmi vystupobvat jako naprosta lama, jinak se mu nejspis vysmeji (viz howto "Jak se ptat"). Prpipadne pouzit "samostudium", ale to je pro vetsinu beznych uzivatelu prilis narocna metoda, protoze se pri ni musi premyslet :-)
[15]:
Uznávám, že slovíčko "dokonale" bylo špatně zvolené, spíše jsem měl na mysli "dobře", ve smyslu "rozumí tomu a umí se v tom pohybovat", nebo "ví toho dost". Nikoliv "dokonale" ve smyslu "ví o tom všechno", což je samozřejmě nemožné.
Jinak to, co škodí, není znalost jako taková, ale situace, kdy se dotyčný nedokáže "snést z výšin svých znalostí", tj. není schopen podat látku studentům takovým způsobem, aby ji pochopili, a současně není schopen říci jim skutečně jen to podstatné, co oni potřebují vědět, nikoliv dělat machra, kolik toho dotyčný o problematice ví.
Čili, já bych doplnil ještě jedno kritérium pro optimálního učitele - (c) být dobrým učitelem, tj. mít schopnost rozlišit, co je podstatné a co podružné, a také mít schopnost vhodně předat to podstatné svým studentům. A s tím souvisí i vhodné vedení studentů (rozvoj myšlení a samostatnosti uvažování, prostor pro vlastní názor).
[24]: Rád bych odpověděl, ale nedal jsi mi dostatek informací. Potřeboval bych vědět:
a) co jim mám vykládat (princip fungování Internetu, historii Internetu, služby Internetu, TCP/IP, vyhledávače, web, poštu, IM, VoIP, atd.) - "Internet" je hodně široké téma
b) co je mám naučit (čím by se měli stát po těch 4 hodinách)
c) koho bych učil, na jaké úrovni (školka, základní škola, střední škola, vysoká škola, školení, univerzita třetího věku) a s jakými znalostmi (budu učit švadlenu nebo adepta na unixového admina)
Jinak, zrovna teď pracuji na krátkém materiálu o elektronické poště pro naprostého začátečníka a zítra to budu prezentovat, tak jsem zvědavý. Klidně se přiznám, že zrovna pro mne je ten problém "snést se z výšin svých znalostí" hodně aktuální. Vysvětlovat něco naprostému začátečníkovi mi dělá problémy - nicméně snažím se.
s tym laptopom a windows XP sa takmer stalo aj mojmu fotrovi ked si isiel kupit notebook do firmy... uz predtym som cital na internete kde sa ludia stazuju ze pri kupe laptopu (alebo desktopu) maju windows predinstalovany ale instalacne medium nedostanu aj ked za neho zaplatili.... tak som isiel s otcom do firmy pre notasek a hned som smeroval otazku na predavaca ci je k tomu aj medium s windowsom.. tvrdil ze nieje.. na co som ho hned upozornil ze klame a nech bud da original medium s instalackou windows XP za ktore sme spolu s notebookom zaplatili alebo nech strhne z ceny notebooku 3000 sk (rozdiel 3000sk bol medzi tym istym notebookom s OS a bez OS).. nakonec samozrejme original medium dal... takze ak za nieco platis tak ti to musia dat.. ;)
Menom Stanislav Hoferek, prezývkou Elven, vystupovaním blázon. Vážim si kreativitu, odvahu a ľudské práva.
Tvorím linuxovú distribúciu Greenie. Píšem knihy, kde sa mi najviac páči tvorba literárnych postáv, pomáham začiatočníkom v Linuxe, tak ako pomáhali mne. Mám rád ťahové stratégie, metalovú hudbu a ťažké scifi. Zaujímam sa o politiku, vesmír, Linux, literatúru, históriu, náboženstvá a filozofie. Obľúbená myšlienka:
„Smejte sa nám, že sme iní, my sa vám smejeme, že ste všetci rovnakí“
Přečteno 98 105×
Přečteno 37 014×
Přečteno 29 537×
Přečteno 26 407×
Přečteno 26 294×