Hlavní navigace

Názor ke článku Distribúcií je milión - je to dobre, alebo zle? od espinosa_cz - Než jsem si přečetl příspěvek BLEKA tak jsem...

  • 4. 3. 2009 2:36

    espinosa_cz (neregistrovaný)

    Než jsem si přečetl příspěvek BLEKA tak jsem se lekl, že tu snad mají všichni poruchu osobnosti či co. Konečně normální příspěvek!

    Možná to tu pro někoho zní jako vtip, ale já to teď myslím docela vážně. Z těch příspěvků hádám na někoho, kdo se pokouší používat počítač pro normální práci jako já, ne (primárně) pro hraní si se systémem. kdo zjevně používá linux už nějakou delší dobu, asi z něj spadlo počáteční nadšení a vidí situaci realisticky.

    Mě hraní si systémem bavilo tak první půlrok, když jsem před mnoha lety s Linuxem začínal.
    Pak jsem dostal nápad konečně na tom začít něco dělat, normální uživatelský provoz na jaký jsem byl zvyklý z Windows - a tady už to začalo drhnout.

    Teď mám na desktopovou distribuci (potažmo na nakýkolik OS) jednoduchou míru kvality. Nejlepší systém je takový o kterém pomalu ani nevíte, že ho máte a přesto vám umožňuje všechno provádět všechno co se s počítačem rozumně provádě dá; systém který vám čas šetří a nepřidělává. Systém, který se nejlépe nemusí nastavovat vůbec. K tomuto ideálu zatím žádný z mnou poznaných OS nedospěl, ale linuxové distribuce zaostávají výrazněji, skoro mám podezření, že o co výrazněji o co jich je co do počtu.

    Já kdybych jsen spočítal, kolik času mě stálo zápasení s důsledky přímými i nepřímými - přechody mezi distribucemi, reinstalace, různé balíčkovací manažery a jejich nadstavby, různé systémy repozitářů, různé strategie updatů, různé nedostatky následné obcházení, odlišná nastavovací GUI, každé se svými odlišnými nedostatky, různé bugzilly, mail listy, fóra, atd, atd, ...tak jsem se mohl z uspořeného času pořádně naučit C++ a přispět nějak zpátky komunitě ;-)

    AD knihovny. Nemusíte chodit ani ke komerčnímu SW. Já se chvíli motal kolem buildu Kdenlive, jsem autorem původního build scriptu; Kdenlive má poměrně jednoduchou, přehlednou vrstevnou architekturu, je postavené nad frameworkem Mlt a to nad knihovnami ffmpeg. Sdandardní požadavky, žádná exotika. A přesto permanentní problémy! Vetšina chybových hlášení (pády, nemožnost kompilace, podivné chování) pocházela z toho, že se to slinkovalo se sytémovou verzí ffmpegu, která byla obvykle zastaralá a nekompatibilní, a to dokonce i v těch případech, že si dotyčný i sám zkompiloval (jak bylo na wiki doporučeno) vlastní ffmpeg a mlt. Lidi ve fóru prosili, aby se to dalo všechno zkompilovat všechno dohromady staticky!

    Usuall Suspect je tady ffmpeg - nemá release management - to nepopírám. Ale vinu nese
    i celý systém "organizace" knihoven /usr/lib/. On počítá, že knihovny budou mít zpětnou kompatabilitu, že update bezbolestně nahradí starou verzi. To fungovalo na komerčních unixech, kde byl relativně menší počet knihoven, pečlivý RM s QA a vývoj držela jedna komerční firma (HP, IBM, SUN,..) To má od reality linuxových distribucí, a potažmo FOSS SW, hodně daleko. Nejperspektivnější se mi tady jeví systém jaký používá Gobo Linux, byla tu na rootu recenze.