Před nedávnem běžela na rootu reklama na školení linuxu pro začátečníky. Na školení jsem zaregistroval svého kolegu, jelikož s Linuxem začíná a podobné školení by se mu hodilo.
Kolega mi průběh školení vylíčil asi takto:
"Přišel takový kluk, bylo mu asi 17. Říkal, že školí poprvé a říkal, že mu máme říkat Hero…
"… říkal, že v Linuxu prý taky existujou hry … a že spousta věcí tam jde naklikat …
"… ano říkal taky něco o bashi ale hrozně to proletěl takže vlastně nevysvětlil nic …
"… na konci se ho lidi něco ptali, něco poradil, ale to zrovna nefungovalo, tak řekl že neví …
„… potřeboval bych, aby mi ty věci někdo ukázal a vysvětlil, což se mi na školení nedostalo.“
No a tak mi přišlo líto, že jsme za tohle dali 3000 korun a několik hodin kolegova času. Jistě, jsou to informace z druhé ruky, ale nemám důvod jim nevěřit. Je možné, že kolega něco nepochytil, nebo zkreslil. Na druhou stranu, pochybuji že by se kolega přehlédl v onom „zkušeném lektorovi s mnohaletou praxí v oboru“ (který měl dle reklamy školení vést).
Mám informace od lidí z první ruky. Všichni si pochvalovali znalosti lektora, které prý "byly špičkové" a lektor se "všem věnoval" a na požádání "dovysvětlil, co bylo třeba". Bohužel jeho projev zřejmě není ideální, ale posluchači se shodli na tom, že informačně bylo školení výborné.
Bohužel do osmihodinového školení není možné nacpat kompletní unixové znalosti a je potřeba se zabývat skutečně jen základy. Připravujeme další školení, která se zaměří víc do hloubky konkrétních témat.
Ono tohle je tezke. Sam jsem mockrat skolil, takze si dovedu predstavit, pod jakym casovym tlakem asi ten kluk byl.. U tehle kratkych kurzu, pokud maji byt aspon trochu k necemu, byva nejtezsi veci prave si dobre zorganizovat cas - coz nezkuseny lektor tezko muze zvladnout...
Jetli bych mohl tak bych tady trošku přiblížil ten Váš příspěvek alá jedna bába povídala.
>"Přišel takový kluk, bylo mu asi 17. Říkal, že školí poprvé a říkal, že mu máme říkat Hero...
Ano s věkem se zhruba trefil, je mi 18. Školení takového rozsahu jsem dělal poprvé, nicméně praxi v oboru mám skutečně mnohaletou. Že mě má někdo říkat Hero? :D Tak to je potom vidět, že když ten účastník vůbec nedával pozor, tak jak mohl poslouchat o čem byl zbytek přednášky. Nic takového jsem samozřejmě netvrdil (přednášku si dokonce jeden z účastníku i nahrával takže si to můžete ověřit) Hero je můj server na kterém jsem občas ukazoval názorné konfigurace např. ftp serveru (hero.chrudim.org). (Pro zajímavost můj nick na internetu je baCZa, ale opravdu nevím proč by to mělo posluchače zajímat)
>"... říkal, že v Linuxu prý taky existujou hry ... a že spousta věcí tam jde naklikat ...
Ano, některé to očividně chvílema nebavilo. Tady ale někdo zřejmě zaspal předchozích 6 hodin přednášky než jsme se dostali ke GUI a ukázal jsem jeho možnosti.
> ... na konci se ho lidi něco ptali, něco poradil, ale to zrovna nefungovalo, tak řekl že neví ... potřeboval bych, aby mi ty věci někdo ukázal a vysvětlil, což se mi na školení nedostalo."
S tím souhlasím, co jsem v danou chvíli dokázal vysvětlit tak jsem tak učinil. Něco se třeba nepovedlo, ale že by to bylo nějak často nefunkční? Myslím si, že oproti profesionálním školení kde jsou minimálně 2 školitelé kde se jeden věnuje posluchačům a druhý probírané látce
jsem se snažil obě činnosti rozložit rovnoměrně.
Takže ano souhlasím s tím, že se mi to třeba z řečnického hlediska nemuselo uplně podařit, jelikož takto dlouhou přednášku jsem dělal poprvé, ale kdybych na tom byl se znalostma opravdu špatně myslíte si že bych psal pro root.cz a pracoval 3tím rokem jako systémový administrátor?. Nicméně s pár lidma jsem se tam bavil a ti co se týče probírané látky to hodnotili pozitivně.
Při vší úctě k Vašemu kolegovi, takováhle kritika je úplně nanic. Je vidět, že byl nespokojen, ale v tom hraje roli i jeho osobnost a náročnost. Possouzení, které má věcnou cenu pro druhé, IMHO vypadá jinak - nejlépe
seznam věcí, které váš kolega od školení očekával, (sepsaný v ideálním případě ještě před školením), a pak rozbor, které a jak se naplnily/nenaplnily. Takhle jsem pochopil, že Vašemu kolegovi chyběly názorné ukázky, ale je otázka, zda tam měly být. Za závažný považuju fakt, že byl slíben starší zkušený uživatel, a nebyl dodán. Mladý bystrý nadšenec vám toho sice může říct víc, nicméně jde o klamavou reklamu, a ubírá to na serióznosti.
Od jednodenního laciného školení nejde čekat zázraky, i když ta cena je zde irelevantní a hlavně jde o ten čas. Když to lektor "proletí", aby uděl alespoň lehký úvod do problematiky, tak se to posluchačům bude zdát povrchní, ale kdyby chtěl při stejném rozsahu látky sdělit za stejný čas víc, tak nasadí takové tempo, že mu nikdo neporozumí a posluchači si odnesou ještě méně.
>.."přednášku si dokonce jeden z účastníku i nahrával takže si to můžete ověřit"
Je mozne se k nahravce dostat? Je mozne se seznamit s primou reakci ucastniku? (ne z druhe ruky).
Existuje nekde skutecna osnova tohoto skoleni?
Lehký úvod do problematiky je sice pěkný, ale vesměs prakticky k ničemu. Veškeré znalosti jsem nabyl na základě zkušeností a praktických příkladů, pokusů a omylů.
"Lehký úvod do problematiky je sice pěkný, ale vesměs prakticky k ničemu. Veškeré znalosti jsem nabyl na základě zkušeností a praktických příkladů, pokusů a omylů."
To je typicky cesky amatersky pristup :(. Je jasne, ze vsechno si clovek musi vyzkouset sam a utvrdit se ve sve znalosti. Na druhou stranu, to uvrzovani bez jakehokoliv vedeni je dost draha zalezitost - stoji to dost casu a vysledkem jsou veci, ktere je nejlepe co nejdriv prepsat. Setkal jsem se s programatorama bez zakladnich profesionalnich znalosti, kteri dokazali napsat a dotahnout do konce celou radu projektu, a kteri, jelikoz mali par der ve vzdelani, dokazali napsat ukrutne pomale veci. A jelikoz netusili proc je to pomale, tak misto toho aby resili problem, hrali si s paralelismem, clusteringem a vymysleli dalsi slozitosti. Skoleni pomuze s rozhledem. A i tim, ze z 10 moznych slepych cest si clovek projde jenom 2 misto 5 na ktere by prisel.
Samosebou, ze skoleni maji ruznou uroven. Nezalezi totiz jen na skoliteli, ale dost i na tom jaka se tam sejde parta (a to je pokazde jine). I kdybych narazil na nekoho, kdo je treba o level niz nez ja, tak je k dobru, protoze si mam moznost utridit myslenky, zabyvat se jednim tematem a to nikdy neni na skodu.
3000 Kč za osmihodinové školení, navíc bez písemných materiálů, považuji za drzost! Organizátor by měl vědět, že ani posluchač, který přednášku bedlivě sleduje, si detaily zapamatovat nedokáže a pokud nedostane žádný písemný výstup, do týdne neví z přednášky vůbec nic použitelného. Navíc písemná příprava by začínajícímu školiteli velice pomohla (dělá jí každý učitel) a ještě by mu uspořila čas při přednášce, protože by jí mohl v podstatě pouze glosovat a vysvětlovat to, co z ní posluchači nechápou. Absolvoval jsem za svou praxi už spoustu školení a na všech byl nejhodnotnější právě písemný materiál, který posluchači dostávali. Bez něho bych školení považoval za podvod!
3000 za osmihodinove skoleni je pro Vas moc, rikate? Tak si zajdete na skoleni na Solaris. Totalni uvod do systemu, intermediate, advanced, sit - to je zhruba to, co budete pro zacatek potrebovat. Bude to trvat 20 dni a zaplatite za to pres 200.000. Jedno tydenni skoleni pres 50k
Jinak co se 'amaterskeho' pristupu tyce, podle meho nazoru je idealni pristup tento:
1. jednodenni uvod, soupis toho, co to umi a neumi
2. nejmene PULROCNI praxe, reseni praktickych problemu, zkouseni, pokusy a omyly
3. 3-4 skoleni po tydnu, s dvou- az tritydenni pauzou
Posadit totalniho zacatecnika na mesic do ucebny a chrlit na nej 8 hodin denne data jsou vyhozene penize. Sam jsem to zazil, nema to smysl.
> "Je jasne, ze vsechno si clovek musi vyzkouset sam a utvrdit se ve sve znalosti. Na druhou stranu, to uvrzovani bez jakehokoliv vedeni je dost draha zalezitost"
Jistě, souhlasím s Vámi, Chtěl jsem poukázat na druhý extrém a to teorie bez praxe, bez osahání si problému.
Pokud šimpanzovi řeknu jedna a jedna jsou dvě, nebude vědět o čem je řeč. Musím mu ukázat jedno jablko a jedno jablko a pak dvě. Na základě této "zkušenosti" mu pak mohu říct, že těch jablek může mít i víc a nemusejí to být jen jablka.
Děkuji za příspěvky, dokonce i od samotného školitele. Přiznávám že můj post je trochu bulvární, ale nevidím důvod proč si někdy trochu nezabulvarizovat :-)
Souhlasím, že problém je vždy na obou stranách. Kolega je na některé věci trochu pomalejší, ale to neznamená, že by byl hloupý. Byl již poslán na vícero školení a tak mám možnost srovnávat; rozhodně to není tak, že by každé školení kritizoval. Spíše je schopen říct "dobrý" i na horší věci, takže pokud něco označí za "špatný" tak to už něco znamená.
Sám jsem již několik školení na různé úrovni pokročilosti vedl a na základě toho si myslím, že zejména u školení pro začátečníky je důležitá spíše učitelská stránka než informační. Proto považuji volbu konkrétního lektora za výrazný nedostatek. Nezlobte se, ale tři roky praxe a počítám-li dobře, v období od 15 do 18 let - to je spíše k pobavení. Možná na nějakém odbornějším kursu by se uplatnění našlo ale pro školení pro začátečníky je taková kvalifikace nevyhovující.
Dle mého názoru je třeba se začátečníkům neustále věnovat a kontrolovat, zda každý pochopil a stále sleduje program školení. Pokud někdo v první hodině přestane chápat, je pravděpodobné, že už se ve zbytku školení "nechytí".
Proto je hlavní devizou školitele ne jeho odborná praxe ale schopnost zaujmout a zvládnout téměř každé publikum. Jinak to není školení ale něco na způsob kroužku nadšenců.
Co se týče poskytnutých materiálů, to jsem nezjišťoval, ale pokud účastníci žádné nedostali, považuji to za další zásadní nedostatek.
Konečně, nevím jak to celé bylo či nebylo. Nemíním se probírat záznamy školení či zjišťovat "kdo měl pravdu". Akademie root.cz může ale můj post brát jako inspiraci co příště zlepšit.
to: [11]:
Souhlasím...
Typický problém který jsem jako student viděl bylo, že je těžké poslouchat "ty kraviny" celé 2 hodiny. Nyní po škole, když jsem byl se podívat na pár přednáškách i pár cvičeních a mám za sebou i nějakou tu lektorskou teorii vím, že těžké to je spíše z hlediska toho kolik je průměrně schopen mozek vstřebat informací během jakého časového okamžiku. Viděl jsem suprová cvičení informatiky, a žasnul kolik toho instruktor je schopen během 5 minut říci.. kolik informací se tam dá vtěsnat(mluvím o oboru kterému jsem rozuměl) ... bohužel jsem se sám přistihl že po 40 minutách, jsem již nedokázal udržet pozornost, prostě mozek nestíhá a tak vypne...
Při vedení kurzů je důležité správně udržet koncentraci zákazníka během celého cyklu, Při kurzu, který je vedený jeden den 8 hodin by jistě mělo být poměrně často střídáno tempo, možná kratší přednášky a prolnout je vždy cvičeními na to co se právě dozvěděli... poměrně často opakovat co se naučili a co se v dalším bloku naučí, vždy by mělo být lektorování doplněné materiály tak aby si zákazník pokud možno co nejméně musel sám zapisovat (když tak proto, že lektor chce aby si to sám zapsal).
Řekl bych že za 2450kč za jednoho člověka za 8hodin výuky je opravdu dost peněz na to aby zde padali slova o levném školení, obzvláště pokud sám školitel připustí, že to bylo první školení které dělal.
Ve svém příspěvku jsem konkrétní kurz neposuzoval, o samotné kvalitě školení samozřejmě nemohu nic říci (nebyl jsem tam), ale minimálně informace o tom že je to hlavně formou přednášky a přitom v inzerátu se píše:"Naučíte se operační systém používat" mi do sebe moc nezapadá.
PS: Možná zvyšit cenu a přidat nějakou knihu(např. aby účastníci z firemního prostředí nemuseli již žádat o další peníze na knihu ;))
PSS: Hodně zdaru ... osobně jsem pro jakákoliv školení (vzdělávat je třeba, a to v jakémkoliv směru průběžně)... a čím kvalitnější tím lépe, aspoň to zájemce neodradí od dalšího školení ;)