Vlákno názorů ke článku Řízení diodové matice na Arduino UNO R4 Wifi (jinak) od dsfghjzukztersdycx vbhgnjuzrte - > Velká část low level kódu pro Renesas...

  • 5. 11. 2024 21:20

    dsfghjzukztersdycx vbhgnjuzrte

    > Velká část low level kódu pro Renesas je napsán v C. Proč v roce 2024 se stále low level kód píše v C za použití maker a globálních proměnných?

    Protože Renesas dodává MCU i velmi konzervativním zákazníkům a potřebuje aby jeho něco jako SDK byli schopni zkompilovat jak zákaznící používajcí komerční certifikované (orazítkované) kompilátory pro automotive, tak zákaznící vyvíjející na poměrně modenrím C++ stacku. Píší to podle C99 a MISRA C a možná ještě nějaké další standardy dodržují.

    > Chcete mi tvrdit, že máme statický framebuffer?

    A co je na něm špatně? Align je tam podle mě zbytečně. Možná kvůli potřebě deterministického přístupu v obsluze přerušení, ale to je stejně na Cortex-M4 irelevantní. Celá ta knihovna alokuje vše s čím pracuje staticky! A to včetně těch na kterých knihovná závisí nebo je využívá. Podotýkám, že včetně těch, které renderují animovaný text! Nebudu polemizovat jestli je to nutné nebo ne, protože reálná odpověď je že to záleží na kódu okolo, ale debugovat ty mezní případy je všeobecně peklo, takže já osobně tento přístup vítám i za cenu že alokace některých bufferů a práce s nimi je dost hackování přes makra.

    > Dobrý programátor makra nepoužívá.

    Ale no tak. Třeba vývojáře Linuxového kernelu považuji za "dobré programátory", a makry je kód kernelu prolezlý od shora dolů. A když se vrátíme trochu víc zpět k embedded, tak v Zephyru se taky makra používají v extrémním množství a realita je taková, že většina lidí ty over-enginnered subsystémy implementované čistě pomocí maker oceňuje. Já mám odlišný názor, ale zdaleka ne tak extrémní jako "Dobrý programátor makra nepoužívá.".

    > knihovně je napsáno 10000. To znamená, že knihovna volá 10000× obsluhu přerušení. Docela velké číslo na řízení 96 diod?

    Začneme formalitou výrok "To znamená, že knihovna volá 10000× obsluhu přerušení." je sám o sobě chybný, protože když to necháte běžet déle než sekundu, tak se to zavolá více než 10000×. Polde mě jste myslele 10000× za sekundu. To je 10 kHz a to na maticový display není žádné velké drama. V závislosti na HW návrhu může u maticových displayů existovat i minimální nutná frekvence a duty cycle, která by vycházela, že výrobci LED povolují pulzně "posílat" diodami větší produy (typicky 10x větší produy!). Výrobci toho využívají právě v takových spínaných displayích , kde pak jde dosahovat většího jasu. Nicméně takové použití má podmínky a omezení. Nelze diodami "posílat" 10x vyšší produy trvale. Nicméně k prodovému přetěžování se ještě dostanu dále.

    > obnovovací frekvenci 104 Hz. Tohle snad ale nedělá, že ne?

    Taky není žádné velké drama. Vliv na kvalitu vnímaní to má podobný jako 120 Hz monitory. Někteří lidé to vnímají. Tím tuplem u low-res display to může dávat smysl.

    > Bohužel to dělá, program opravdu funguje tak, že v každém přerušovacím cyklu je nejprve vše zhasnuto, (řádek 119) a následně se rozsvítí jedna z 96 diod (řádky 123–129).

    Alespoň je to jednoduché a deterministické, že. Kdo dnes chce jednoduché a deterministické algoritmy, že?

    Ale ještě se v tom trochu pošťoucháme. Jednoduchý a deterministický není jen kód a doba běhu, ale hlavně prodová zátěž. Sám dále zmiňujete, že když jich rozsvítíte 10, tak intenzita klesne :D To je jasný Stress above Absolute Maximum Ratings (při vývoji spolehlivého HW klasifikováno jako katastrofa). To je jeden z několika důvodů proč se jen málokdy dělá optimializace, že se rozvicuje v více diod najednou, pokud to není nezbytně nutné a pokud na to HW není navržen. Pojďme to ale ještě propočítat abychom zjistili jak moc špatné to je. Forward voltage červené diody je cca 1.7V. Arduino k nim dalo odpor 330. Napětí je 5V. Kirchhoffov zákon říká že proud který teče diodou je stejný jako proud který teče rezistorem. Napětí na rezistru je 5V - 1.7V = 3.3V. Proud který jimi teče je podle ohmova zákona U / R = 3.3 / 330 = 0.01 = 10mA. To se zdá být +- ok proud pro Vf 1.7V. Dle datasheetu je na portech P0xx maximální souhrnný odběr 30mA a na portech P2xx 60mA. Tyto čísla ale ve skutečnosti nejsou problém. Větší problém dělá, že sink i source jednotlivých pinů je 8 mA MAX, takže když se třeba rozhodnote pro rozvícení 2 diod ze seznamu 2,4,8,14,22,3­2,44,58,74,92, který v článku zmiňujete, tak ten limit vždy přepálíte. To jestli existuje nebo neexistuje kombinace 2 rozsvícených diod, který by úplně nězávisle zatížila 4 piny (tzn. 2 source a 2 sink) asi nedokážu rychle odvodid/dokázat, ale intuitivně si myslím, že spíš neexistuje.

    > To co tady nesedí je, že vlevo je MSB a vpravo je LSB.

    Proč by to nesedělo? Je to navrženo tak aby to bylo kompaktní a aby se to intuitivně dalo napsat v kódu. Asi narážíte na to, že kdyby to bylo v kódu zracdově otočené, tak by se (pouze na první mřádku displaye) dalo k prvnímu pixelu přistupovat pomocí masky (1 << 0), k druhému (1 << 1), k třetímu (1 << 2), atd. Ale to by fungovalo jen pro první řádek. Pro druhý řádek by to bylo mírně složitějíš (1 << 12), a zábavné by to začalo u třetího kde by levých 8 bitů (z 12) bylo v čísle v pravo (1 << 24) a zbyvající pravé bity byli v následujcím (bajtu) u32 úplně vlevo. To že fyzicka pravé část je v čísle úplně vlevo je trochu problém, protože ten příástup na hranicích byste podle mě musel ifovat, ne? Takhle ty bity jdou sekvenčně stejně jako na fyzickém displayi, liší se jen interval zalomení "řádku" (na display je zalomení po 12 pixelech, v čísle po 32 bitech).

    Tady ten formát má také výhodu, že tím že sekvnčnost bitů odpovídá sekvenčnosti na display, tak s trocu snahy jde udělat sed, který ten frame umí nakreslit:

    echo "0x3184a444, 0x42081100, 0xa0040000" | sed -e "s/0x//g" -e "s/, //g" \
    -e "s/0/ /g" \
    -e "s/1/ X/g" \
    -e "s/2/ X /g" \
    -e "s/3/ XX/g" \
    -e "s/4/ X /g" \
    -e "s/5/ X X/g" \
    -e "s/6/ XX /g" \
    -e "s/7/ XXX/g" \
    -e "s/8/X /g" \
    -e "s/9/X X/g" \
    -e "s/a/X X /g" \
    -e "s/b/X XX/g" \
    -e "s/c/XX /g" \
    -e "s/d/XX X/g" \
    -e "s/e/XXX /g" \
    -e "s/f/XXXX/g" -E -e "s/(.{12})/\1\n/g"

    > Tato funkce se volá při kopírování dat do framebufferu, což se děje při každé změně animačního frame.

    Ono se to děje při načítaní jakéhokoliv frame, i neanimačního. Viz. voláni next() např. v loadFrame() ale i v IRQ. A přitom kdyby to pochybně (UB, funguje správně jen na little endian) přes memcpy nekonvertovali u32 -> u8. Možná ale předpokládali nějaký budoucí port pro 8-bit MCU a chtěli se vyhnout pak náročnějším bitovým operacím v IRQ (to je ale fuk, když tam pak občas stejně volají next).

    > Například se dozvíme, že řízení se používají piny P003, P004, P011, P012, P013, P015, P204, P205, P206, P212, P213. Na obrázku se ale žádná taková označení nepoužívají, ale zas tam najdu čísla 7,3,4… a dále pak ROW0, ROW1, ROW2. Jaká je mezi tím souvislost.

    Souhlasím, že ta schémata kreslená ve Altium jsou nepraktická. Ty tmavé nápisy nad vodiči jsou lokální identifikátory. Opakované použití ve stejném listu znamená propojení. Použití napříč listy jsou nepropojená. Ty žluté markery 1, 2, 3, ... jsou globální symboly a ty jsou exportovány do "vnějších" listů hierarchie. Na první straně je pak onene LEDMATRIX.SchDoc referencován a tyto globální symboly jsou mapovány na lokální indetifikátory např. P003, který je pak referencován na dané straně 2x. Jednou u tho bloku, podruhe u pinu P003 na MCU. Pro prohlížení schémat doporučuji SumatraPDF, ale ani v tom ty exporty Altium schémat nefungují moc dobře.

    > Dobře, co je ale P012. To je 12. pin na portu P0.

    Ve skutečnosti je 11., protože P009 byl vynechán. Doporučil bych se ale od indexování pinů odporstit. Hlavně tam jak počítáte indexy pinů v nějakém poli struktur nebo co to je. To jsou totiž generované kódy a nemáte žádnou garaci, že až Renesas vydá novou verzi jejich generátoru kódu (který nabízejí v rámci "ekosystému", kterému říkaji FSP - Flexible Software Packages), tak ty indexy mohou být úplně jinak. To že jsou piny display v nějakém poli za sebou taky nemusí být dlouhodobě pravda. Ono to tak teď je asi protože když to v tom grafickém klikátku naklikávali, tak je naklikali po sobě. Ale až se je někdy Renesas rozhodne sesortovat, zak znovuobjevíte, že ten display je připojeny na dva porty: P0xx a P2xx a že mezi posledním pinem z portu 0 a prvním z portu 2 jsou další piny....

    > Pokud nechytáte kontext tak v Arduinu jsou R_PORT0 a R_PORT2 globální proměnné. Navíc jsou to makra, která obsahují nějaký šílený pointerový přepočet

    No takže sám sobě odpovídáte, že to nejsou proměnné (nezabírají místo v paměti). Ten přepočet není šilény. Měl by to být cast absolutní adresy perefirie na pointer na strukturu, přes kteoru se pak přistupuje ke konkrétnímu registru dané periferie. Celé se to typciky vyhodnotí v compile time a v binárce typicky bude přímo adresa registru (ani ta struktura, ani ten pointer, ani ten offset). Ten hlavičkový soubor je typicky generovaný ze SVD a typicky toto funguje u všech vendorů s ARM MCU úplně stejně.

    > snažil jsem se najít nastavení vysoké impedance a neuspěl jsem.

    IOPORT_CFG_POR­T_DIRECTION_IN­PUT

    > Malou nevýhodou je kolísavý jas, který může být lehce znatelné v animacích, které aktivují v každém frame různý počet diod. Toto se může projevovat jako šum v pozadí.

    To jestli je to malá nebo velká nevýhodaje relativní. Mě to třeba přiapdá jako dost zásadní nevýhoda, proto se osobně přikláním na stranu rozsvěcovat diody po jedné, včetně "plýtvání času" se "zhasínáním" diod, které ani nesvítily. Bze ohledu na to kolik jich svítí nebo ne to pak má konstantní jas a navíc neporušuje Absolute Maximum Ratigns čipu (a diod přáípadně i diod, ale to u Arduina není problém).

  • 5. 11. 2024 22:00

    Ondřej Novák

    je to dlouhý a celý mi to přišlo jako obhajoba ďáblova advokáta. všechno se da obhájit stylem "protože chci".

    primárně mi vadilo, že světlo z originální knihovny je mdle a na větší dálku a za denního světla to není vidět. tohle účel splnilo, mě řešení je jasnější

    10kHz na cpu co ma 48MHz je docela dost. Pamatuju si jeste z dob pc co meli 66MHz že přehrávání módu na pcspeakeru rychlosti 16kHz bylo znát na výkonu

  • 5. 11. 2024 22:05

    Ondřej Novák

    ještě poznámka ke statickému bufferu. to neni statický verzus dynamický, to statický versus member variable. V C++ je slovo static používáno jinak

    Jinak já říkal ze v c++ se makra nepoužívaj. přečtěte si to znova. a nepoužíváj. o opaku nebudu vést polemiku.

  • 5. 11. 2024 23:30

    dsfghjzukztersdycx vbhgnjuzrte

    Ale jen aby bylo jasno, ta tvoje knihovna je dobrá a má své místo "na trhu". Kvalitou kódu je bezesporu někde jinde a i podpora jiných featur (tři úrovně jasu, blikání) se prostě hodí. Spíš to ber jako prostě takovou sadu poznámek a protinázorů, ale nechci aby to vyznělo jako kritika nebo jako že by snad tvoje knihovna byla k ničemu. To určitě není.

  • 6. 11. 2024 11:15

    Ondřej Novák

    Děkuji. Z komentáře to tak neznělo, ale tohoto si cením

    Ještě bych se ale vrátil k některým bodům, protože včera jsem reagoval na mobilu a tam není moc prostoru napsat víc. Teď sedím u PC

    Ad 1) použití kódu C a makrer - ona to byla taková řečnická otázka. Já jako programátor co dost intenzivně evolvoval z C na C++ musíte to brát tak, že se na Céčkaře dívám trochu skrz prsty. Jako kdybych se díval na svou batolecí minulost. Něco co už mám za sebou. Ale chápu, proč se to dělá a jsem sám s názorem proti celému světu. Každopádně bych rozdělil kategorie kódu na několik úrovní.
    a) kód psaný v C
    b) kód psaný v C++
    c) kód psaný v C++ programátorem, který umí C (C with classes)
    d) kód psaný v C nezkušeným programátorem
    e) kód psaný v C++ nezkušeným programátorem v C

    Jako C++ fundamentalista dokážu přežít kód v C, je li dobře napsaný, pak mi nic z toho nevadí, ale typicky si jej wrapnu do tříd a udělám to tak, aby definice z C neprosakovaly do C++ kódu skrze headery (pokud to jde). Takto jsem to nakonec udělal i v DotMatrix, kdy "silové funkce" (tedy ty interagují s HW) jsem přesunul do samostatné implementace. Ano, jsem si vědom toho, že to má nevýhodu v roztrhání optimalizačních cest (vyjma globálních optimalizací). Vždycky je to něco za něco.

    Tenhle blog je hlavně o C++ a tak se nezlobte, že budu kritizovat a dělat si srandu z kategorií c) a d) a vyloženě mne bude vytáčet kategorie e)

    ad 2) statický buffer - ano, tady jsem to asi špatně napsal, statický jsem myslel jako `static`. Opět to souvisí s pohledem skrze třídy. Prostě objektový programátor nemá rád globální proměnné. Co když budu chtít udělat nějaké stránkování a mít třeba dva buffery. Můj rolovací text je udělán tím, že posouvám virtuální okno, tedy nedochází ke kopírování dat

    ad 3) Dobrý programátor makra nepoužívá - samozřejmě myšleno v C++. V jazyce C je to asi nutnost a Linus se nechal slyšet, že C++ v jádře nechce (ačkoliv jsem nikdy nepochopil proč)

    ad 4) 10000 - chyba v textu, chybí mi tam 10000 krát za sekundu. Asi se mi po klávesnici prošla naše mainská kočka Majda

    ad 5) 104 Hz - vycházím z vlastní zkušenosti, kdy jsem schopen vidět blikání různých velkoplošných LED panelů a rozhodně tam nebude velký frame rate, a i volba frekvence tady je v zásadě na subjektivním vnímání založena. 104 je zbytečně moc, hry na tom hrát nebudu

    ad 6) Proudy diod. Tam v té matici je trochu problém, že když zapnu 3 diody, tak mají 1x source a 3x drain. Na source je 330ohm a na pak jsou tam 3x 330ohm paralelně. Pokles jasu je zde podle mne způsoben tím, že to funguje jako dělič, čímž dochází k poklesu proudu každou diodou. Nic tady přepálit nemohu, protože nejhorší případ je, když svítí jedna souvislé. Tady bych mohl diodu odpálit, pokud je připravená na blikání, a to bylo první co jsem vyzkoušel. Ale nic se nestalo, dioda to přežila dost dlouho. Si myslím, že vývojová deska relativně blbuvzdorná proti takové jednoduché myšlence. S větším množstvím diod zapojených paralelně pak roste proud, jenže roste i úbytek napětí na tom jednom odporu u H a tím zase klesá proud, někde se to vyrovná, Za normálního provozu to není znát, všiml jsem si toho jen když mi půlka svítila a druhá půlka blikala (v sec intervalech) tak ta svítivá půlka reagovala změnou jasu ve frekvenci blikání. Nic víc. Asi kompromisní řešení by bylo budit to po max 5 diodách a zvýšit takt 2x (z 500Hz na 1000hz)

    Jinak chci ještě zkusit nějaké další kombinace, třeba počet svítících diod roste s (počet H)x(počet L). Ovšem blbě se rozhoduje, co z toho bude svítit a je to nedeterministické. Tak jsem to zatím nezkoušel

    ad 7) LSB a MSB - tady úplně nesouhlasím a nějak nechápu, co tím chcete říct. To že si autoři očíslovali diody od 0 do 95 v landscape režimu, tedy mají 12 diod na řádce, to je čistě jejich rozhodnutí. Způsob, jak jsou diody zadrátované s tím naprosto nekoresponduje. Já, když jsem si to procházel, tak jsem prvně uvažoval o adresování po sloupcích, kdy budu mít 8 bitů jeden sloupec, tedy jeden bajt, celkem 12 bajtů, 12 sloupců. Nakonec ale mě napadlo, že bych to mohl udělat volitelné, protože ten způsob řízení se neliší od toho, v jakém pořadí jsou diody očíslované, proto v DotMatrix mám možnost u driveru určit orientaci. To že je to pak constexpr způsobí, že překladač patřičné mapování čísel na kombinace signálů přepočítá během překladu a vygeneruje a optimalizuje kód odpovídající zvolené orientaci. Ve svém projektu mám orientovanou matici na výšku, protože budu board montovat na DIN lištu s vývodem na napájení nahoře. Samozřejmě frame buffer má 12 bajtů 8x12

    Celá tahle část byla čistě kritika toho, že autor si něco zvolí, pak mu to nevyhovuje, a provádí bitové tanečky místo aby změnil tu počáteční volbu. Spíš to ukazuje na práci vícero lidí, kteří spolu nekomunikovali.

    ad 8) kopírování v IRQ - ano kopíruje se do FB. Místo toho, aby se změnila adresa FB, jak to dělám já v demu zde: https://github.com/ondra-novak/arduino_r4_dot_matrix/blob/master/examples/original_intro/original_intro.ino#L375

    Ještě k budoucímu rozšíření na jiná MCU. Vycházím ze zdrojáků, které mají ve větvi `Renesas` v podvětvi `libraries`. Ve stejném adresáři mají adresář `variants` kde je mnoho definic pro různé varianty toho čipu. Pokud tedy dojde k nové variantě v rámci Renesas, zřejmě se ani jejich knihovna měnit nebude. Pokud vyjde nové MCU, nebo zapojení boardu, budou jak oni, tak já, měnit zdrojový kód pro nový stav.

    ad 9) Přiřazení portů a vodičům - jsem posléze zjistil, že logické číslování 0-10 je relativní vůči nějaké tabulce v jejich hlavičkách k danému MCU, kde mají přiřazené k číslům ty porty. Z tohoto pohledu je naprosto nekompatibilní použití PCNTR, kde jsou ty porty vidět natvrdo - takže se buď nesmí změnit přiřazení portů ani ta tabulka, jinak se jim to rozsype. Kdyby to bylo na mě, tak bych tu tabulku samozřejmě měl constexpr a překladač by namísto lookup do tabulky vyšvihl přímo instrukce na zápis do daného portu

    Ad 10) 11 port chybí - úsměvný vtip. Hotelový pokoj s číslem 212 není 212. pokoj v hotelu, je to 12. pokoj v druhém patře (téměř vždycky). A pozor, nemusí to být 12. pokoj, protože dveře s číslem 11. je úklidová místnost. Abyste si nechodil na recepci stěžovat. Ne, celý to bylo jen vypíchnout že organizace číslování je stejná jako v hotelu.

    Ad 11) `No takže sám sobě odpovídáte, že to nejsou proměnné (nezabírají místo v paměti)` - No mně je to v zásadě jedno, chová se to jako globální proměnná a C++ programátor se nemusí v prostředí globálních proměnných cítit konformně, o tom to celé bylo

    Ad 12) IOPORT_CFG_POR­T_DIRECTION_IN­PUT - myslím, že jsem ho zkoušel a nefungoval. Nevím jak je to s pullup/down rezistorem

    Ad 13) jas - proto jsem přiložil i animaci. Sice nejde o nic světoborného, ale bylo to točeno ve dne.

  • 8. 11. 2024 0:38

    dsfghjzukztersdycx vbhgnjuzrte

    ad ad 6). Já sem si neuvědomil, že tam jsou ty rezistory 2, takže ten proud není 10 mA na diodu ale cca 5 a to navíc ještě platí pokud svítí jen jedna. Pokud svítí dvě, tak se to komplikuje. V takovém nastavení tam má každá jeden rezistor u sebe a pak mají jeden společný a protože na tom teče součet proudů který teče všemi diodami, tak na něm roste úbytek napětí a to také přispíva k poklesu proudu, který teče samotnými diodami a tedy i nižšímu jasu. Zároveň to neškáluje lineárně, takže rozvícení druhé diody nezdvojnásobí spotřebu (to odpovídá předpokladu že obou LED poklesne jas, pokud by se proud zdvojnásobil, tak by měli stejný jas). Po troše hraní s kirhochovým zákonem, jsem dsotal že při sepnutí n LEDek proud tekoucí jednou ledkou je Iled(n) = (5 - 1.7) / (330 * (n + 1)) a proud tekoucí společným bodem je přirozoně n-násobek, takže Icelk(n) = (5 - 1.7) * n / (330 * (n + 1)). No po vyhodnocení tedy vychází, že jste měl pravud a LED jde paralelně spínat celkem bezpečně. Vychází to z toho, že ten nárust úbytku U na společném rezistoru to dělá velmi nelineární. Konkrétně v konfigurace, kteoru používá Arduino je možné bezpečně sepnout až cca 4 LED ve stejný okamžik a ani všech 10 limit nepřekračuje nějak výrazně. Na wolframu si můžete vykreslit jak cca klesá intenzita jasu s množstvím sepnutých LED (https://www.wolframalpha.com/input?i=%285+-+1.7%29+%2F+%28330+*+%28n+%2B+1%29%29+from+1+to+10). Pořád ten výpočet ale stále předpokládá Vf ledky konstantně 1.7V, to v reálu taky není pravda. Zkuste si pohrát třeba v tomto simulátoru: https://www.falstad.com/circuit/circuitjs.html?ctz=CQAgjCAMB0l3BWcMBMcUHYMGZIA4UA2ATmIxAUgoqoQFMBaMMAKADdxCqUAWKsLuAyEoovtSqToCFgJQhe-QYoX4FIACZ0AZgEMArgBsALg0N0N4UVMis5CvHk7dHqp-K16jp85YiSoWFYAJwVxNHdwjHkqbFwWUJRXTHkk9zVY+MSEETAkhRyQQh5ROMgWAHcCkWLnIpLyqoF+YTraxrqVZpBcBsqHJ16BhWiofq7lcTynDq78lELpsaqEHhKEPIp8jZjxqNTxIfKAczqh7uw0axZTlSG7q8kb4fvXS4DZ1yW0uo643Py-1+zyBQ1Bj2WPWwIjB0JGu1CQJSUJEEVK8XsQIucLRHh0BhMZgsVg+QXGX3mU3yfzh3wpM1khHk2DwJQurLc6k8BJ8xP81jJiI5yJZJTRmT+HLBwtGJx6UsgJVFPQhkrZgI53Q6PEu4HyOvkWueBp6ipAJve1yqFrNJuR5VCdtGdoyUPK9hN3Rd7k0+O8RL81kCtn6yqWWOp-U9GvVDKAA

    ad ad 7) Způsob jak jsou zapojené taky koresponduje, ale ne s logickým pořadím. Ten layout je zvolený aby se dal dobře naroutovat na PCB. V programu je to pak ale hodně na přeskáčku. Oni to mají vyřešené tak že tam v poli mají nadefinovaný jaké logické číslo pixelu odpovídá kombinaci "napájeích pinů" pro danou LED. Kdyby si to popřeházeli v tom poli, tak taky nepotřebují reverse().

    ad ad 12) IOPORT_CFG_POR­T_DIRECTION_IN­PUT je wrapper Arduina nad Renesas API. Pokud tam mají nějaký bug, tak jim to nahlaste. Stejně jako uživatel Arduina byste měl ale používat pinMode a ne jejich teoreticky interní API.

    ad ad 13) tak tím že máte 9.6x větší duty cycle, tak máte cca 9.6x vyšší jas než knihovna Arduina. Rozdíl jasnosti vašich framů je maximálně 5.5x podle toho kolik svítí led. Viz. poměr Iled(1) / Iled(10) dle vzorečků výše. Extrémní případ toho chování je když si uděláte animaci kde na jednom snímku bude 1 LED svítit a na druhém celá matice, nebo alespoň těch 10 LED, které jsou připojené k jedné "řadě". Lidské oko a kamera fungují trochu jinak, takže i pocit z toho může být v reálu jiný než na videu.

  • 8. 11. 2024 13:19

    Ondřej Novák

    Ad 12) ještě to ověřím.
    Já se tedy obávám, že jejich API nemá tyhle porty přiřazené a vyvedné do pinMode a digitalWrite. Kdyby to tak bylo, tak autor jejich knihovny na matici je použije

    (nutno dodat, že ani OneWire knihovna nepoužívá digitalWrite a pinMode, ale má to tam zadrátovaný přímo pomocí portů: https://github.com/PaulStoffregen/OneWire/blob/master/util/OneWire_direct_gpio.h)