Hlavní navigace

Programátorské techniky nejen v C++

  • C++: Mapování hodnot z runtime na integrální konstanty

    Dneska to bude relativně krátké. S každou další verzí C++ lze víc a víc algoritmů přesunout do constexpr „domény“, ve které se výpočty provádí během překladu a v runtime se již používají výsledky toho výpočtu. Často ale vstupem do takového výpočtu je hodnota získaná až v runtime. Proč to potřebujeme?
    5. 6. 2023 8:28 (aktualizováno)
  • C++20 Korutiny - Přepis knihovny CoCls

    Uplynul nějaký čas kdy jsem se musel věnovat jiným úkolům, ale ke korutinám jsem se vrátil. Často se vyplatí nechat téma „uležet“ a vrátit se později s úplně jiným pohledem na celou věc. Zvlášť, když člověk za to dobu spoustu věcí zapomene a pak když se k tomu vrátí, má najednou pocit, že je všechno až zbytečně  komplexní (překomplikované). Takže jsem se rozhodl svou knihovnu na korutiny lehce přepracovat.
    12. 4. 2023 9:13 (aktualizováno)
  • C++20: kde bydlí korutiny

    V předchozích článcích jsem se snažil vysvětlit co jsou to korutiny v C++20, jak jsou implementované interně, jak je správně budit a napsali jsme si šablonu pro jednoduchou korutinu. Bystrý programátor by se však měl také zajímat o tom, kde je uložen stav korutiny a jak probíhá alokace paměti pro tento stav.
    17. 2. 2023 17:25
  • Jednoduchá korutina v C++ 20

    Jak už víme, korutiny do C++ byly „doručeny“ ve stavu, kdy je nelze použít jak se říká „po vybalení z krabice“. Je to spíš taková stravebnice, něco jako LEGO, ovšem bez návodu. Návodů na internetu lze najít mnoho, ať v podobě tutoriálů, nebo celých knihoven, které lze používat bez nároků na hlubší znalosti fungování pod kapotou. Myslím si, že vědět, co se uvnitř děje a mít schopnost naprogramovat si podporu korutin z dodaných kostiček se prostě dobrému programátorovi bude hodit.
    5. 2. 2023 22:03 (aktualizováno)
  • C++20: Jak se budí korutiny

    Minulý článek vyzněl jako kritika implementace korutin v C++20. To jsem ani nechtěl, naopak si myslím, že je to skvěle vymyšlené s ohledem na užitečnost a vyjadřovací svobodu, kterou to přináší. Problémem je spíš neexistence pravidel a doporučení jak korutiny implementovat. Nositelem takových doporučení je často právě STL, která ve verzi 20 toho v oblasti korutin mnoho nepřináší, a nejinak je i v nových verzích…
    30. 10. 2022 21:57 (aktualizováno)
  • Jak na korutiny v C++20

    Když před cca 2 roky konečně vyšla norma C++ verze 20, těšil jsem se, jako asi každý, jak si ošahám a vyzkouším nové featury, které měly posunout jazyk zase trošku dál do budoucnosti. C++20 přináší podporu korutin, tedy nástroje, který byl doposud spíš výsadou vyšších programovacích jazyků – ano těch, co mají pod sebou nějaký runtime, ať už jde o interprety, nebo JIT překládané jazyky (třeba javascriptovýasync-await)…
    16. 10. 2022 19:01 (aktualizováno)
  • Minimalistický http server v C++

    Každý určitě má nějaký koníček. A v rámci svých koníčků člověk často dělá věci, které zdánlivě nemají smysl, nebo v dané době už jsou překonané. Prostě vynalézáme poněkolikáté kolo. Přesto to může být zábava V tomto článku popíšu, jak jsem naprogramoval minimalistický http server v C++ 17. Začalo to přitom nevině, na začátku byla snaha zobrazit obsah adresáře v prohlížeči…
    29. 9. 2018 15:39 (aktualizováno)
  • CouchDB a skriptování v C++

    Následující článek bude skriptování pohledů v NoSQL databázi CouchDB pomocí jazyka C++. Pokusím se představit nástroj, který jsem k tomuto účelu vytvořil včetně popisu implementace. Při vymýšlení titulku jsem si představil šokované oči odmítačů jazyka C++ při představě, že by se v něm dalo „skriptovat“. Ale proč ne? Motivací bylo více…
    28. 4. 2017 22:00 (aktualizováno)
  • JSON pro C++11 s immutabilním DOMem.

    Po dlouhé době jsem se rozhodl, že zaseněco napíšu na blog zde na Rootu a i tentokrát to bude něco z mé vlastní programátorské tvorby. Jde o knihovnu ImtJSON která je určena k práci s formátem JSON a je k dispozici zcela zdarma pod licencí MIT. Odkaz najdete na konci článku. Důvody vzniku další knihovny pro práci s JSONem mohou být pro „přespolního“ programátora nejasné. Vždyť se stačí podívat na stránky www.json.org, které jsou výživným zdrojem informací o tomto populárním formátu, a lze zde na
    12. 1. 2017 1:52
  • Přihlašte se QR kódem

    Titulek článku není úplně přesný, správně by nadpis měl znít „Přihlaste se oskenováním QR kódu“ – Je to sice dlouhé, ale lépe vystihuje následující obsah. Chtěl bych totiž představit svůj „mini-projekt“ bezpečného přihlašování v prostředí internetu. Něco, co by mělo nahradit velice nebezpečné přihlašování jménem a heslem.
    10. 5. 2015 19:35 (aktualizováno)