Jakýkoliv neobvyklý intenzivní provoz pod mými okny znamená havárii na trase Benešov, Tábor – typicky u odbočky na Bystřici. Dnešek není výjimkou. Kontrolně se dívám na https://dopravniinfo.gov.cz/okresBenesov a vidím havárii i jak se postupně vytváří kolony a objízdné trasy.
Co mne překvapuje, je provoz hodinu poté, co havárie byla odstraněna. Na státní aplikaci je vidět, že průjezd dotčeným úsekem cca 1km je pomalejší, ale v pohodě. Stále je hustý provoz na nejkratší objízdné trase cca 3km (Šiberna, Jarkovice, Jírovice), který trvá 15 minut – pravděpodobně úplně zbytečně – a stále je relativně intenzivní provoz i u nás, což je cca 16 km objížďka – jedete možná plynule, ale výrazně delší úsek.
Zkontroluji ještě waze – ještě hodinu po té, co státní aplikace nereportuje žádný problém waze daný úsek má značený jako neprůjezdný. A zatím co možná, před 2 hodinami řidičům tato aplikace pomáhala s objetím problémového místa, teď je aktuálně posílá na delší a pomalejší úsek místo 2km a 3–6min tak 16km a cca 20 minut.
Aktualizace: po hodině a čtvrt od odstranění nehody už waze reportuje průjezdnost. Nicméně ještě před 10 minutami na je hlášena velká nehoda, která ovšem ve státní aplikaci vůbec nebyla – takže falešný alarm. waze pravděpodobně vůbec nebere v potaz data ze státní správy – setrvačnost je neskutečná. Výhodou státní správy jsou lepší data od záchranných složek a operátorů. Waze má data evidentně pouze z aplikace, a evidentně mohou být neaktuální.
Ještě hodinu a půl po zprovoznění úseku je vidět intenzivní provoz na krátké objížďce (úplně zbytečný – a zajížďka cca 7 minut – a navíc na zahlcené malé obecní silnice – sjezd z E55, cesta po silnici, která nemá ani číselné označení a znovu nájezd na E55, v bledě modrém – jen delší je to u nás). A ještě nyní úplně neutichl provoz u nás.
Evidentně navigace umí odklonit dopravu zbytečně a špatným způsobem. Tím, že se auta vrací z krátké objížďky, tak zpomalují provoz na státní silnici – nádherná zpětná vazba. Vlastně ty naše systémy v 21 století jsou neskutečně stupidní. Algoritmus waze pravděpodobně vůbec nebere v potaz možnou zpětnou vazbu – a může bezproblémově fungovat pouze tehdy, pokud odkloněný provoz díky waze neovlivňuje primární provoz – což může být za slabšího provozu nebo naopak za extrémně silného provozu, a také když parametry cest v okolí havárie jsou blíž průměru. waze nemá reálná data o kvalitě nebo kapacitě trasy – zná jen návrhovou rychlost (zákonnou rychlost) a možná aktuální průjezdné rychlosti. waze asi těžko dokáže získat data z křižovatek – do některých může být špatně vidět, jiné jsou přehlcené. Bez kvalitních dat musí mít waze hodně velké latence, jinak by byl extrémně nestabilní. Ale díky těmto latencím zhoršuje ještě několik hodin dopravu v okolí, kde došlo k problémům.