Souhlasím. Scrum je o tom, že se průběžně mění dílčí cíle. Kdyby byly dopředu známé veškeré cíle, tak se dá použít "běžná" metodika a vše naplánovat. Právě pro tuto velkou proměnlivost nemá smysl uvažovat o zapojení "klasické" QA do procesu.
Mé zkušenosti říkají, že je vhodné QA nahradit dvojicí procesů:
1. Aplikovat (zmíněné) TQM a kvalitu vyžadovat od členů týmu. Ať testy a scénáře píše a provádí analytik nebo vývojář.
2. Vytvořit seznam "globálních cílů", doporučení a "výkonnostních parametrů" a nechat malý tým "QA" ověřovat plnění těchto "globálních cílů" a ověřovat dodržování "standardních kvalitativních parametrů" dílčích výsledků. Takže žádné unit testy, jen kontrola zda se s tím vůbec dá pracovat, zda to má dokumentaci a zda to alespoň vzdáleně dělá to, co to původně dělat mělo.
Oddělení kvality musí umět vést lidi ke kvalitě a školit pracovníky a týmy tak, aby si QA na svou práci dokázali udělat sami. To je jejich priorita. V agilní firmě se QA nepodílí na operativních činnostech. Na to není dost času ani zdrojů.
Petr Závodský se zabývá QA, testováním a bezpečnosti IT. Před touto prací se živil jako penetrační tester, vývojář, tester SW, pozorovatel meteorů, dělník. Je nadšenec OWASP a speciálního astronomického vzdělávání.