Blogy

  • Kvalita waze

    Jakýkoliv neobvyklý intenzivní provoz pod mými okny znamená havárii na trase Benešov, Tábor – typicky u odbočky na Bystřici. Dnešek není výjimkou. Kontrolně se dívám na https://dopravniinfo.gov.cz/o­kresBenesov a vidím havárii i jak se postupně vytváří kolony a objízdné trasy.  Co mne překvapuje, je provoz hodinu poté, co havárie byla odstraněna. Na státní aplikaci je vidět, že průjezd dotčeným úsekem cca 1km je pomalejší, ale v pohodě…
    18. 8. 2025 5:29 (aktualizováno)
  • Óda na rádijko

    Od roku 2000 jsem začal používat na poslech hudby malé analogové rádijko na tužkové baterie. Tehdy mnoho jiných možností nebylo. Nyní po 25 letech možnosti jsou, ale stejně se k němu občas uchýlím: technologie devatenáctého a dvacátého století: žádné řešení kompatibility, žádné aktualizace, žádné formáty souborů, žádné dobíjení neustále vybité baterky (ty tužkové vydrží velmi dlouho).
    10. 7. 2025 0:23
  • Destructive Move v C++?

    Tento příspěvek navazuje na diskuzi u předchozího článku. Ta se týkala o tom, zda má či nemá C++ destructive move, jaké výhody a problémy to přináší. Upozorňuji dopředu, že lze  očekávat Rust vs C++ flamewar Základy k termínu destructive move Diskuzi pod původním článkem nehledejte, smazal jsem její větší část, protože mi přišla vyhrocená a kompletně mimo téma…
    6. 7. 2025 11:13 (aktualizováno)
  • Něco o callback funkcích v C++

    Díky potřebě portovat starší hru napsanou v C jsem měl možnost připomenout si některé techniky, které jsem v C používal a na které jsem zapomněl. Například callback funkce Callback v Céčku Pro odborníky v Céčku určitě nic bombastického. Ukážu na příkladu /---pre typedef int (*DirectoryEntryCallback)(const char *name, char type, size_t size, void *context); int listDirectory(const char *path, DirectoryEntryCallback cb, void *context) \---
    26. 6. 2025 17:00 (aktualizováno)
  • Celá pravda

    Rox pohlédl na obzor. Igil již vyšel a rozléval po krajině modré světlo. Druhé slunce se ještě schovává, ale brzy doplní modrou konturu krajiny svým bílým jasem. Bylo celkem dost brzo ráno: Roxe opět probudily žáby z nedalekého rybníka svým kvákáním. Povzdechl si: nechápal, proč se v jejich městě tito tvorové pěstují v tak velkém množství. Ale potom se uklidnil: uvědomil si, že dnešní den je vyjímečný. „Je mi patnáct,“ pomyslel si. „Je vám patnáct, pane.“ Kovový hlas robota starajícího se o domá
    17. 6. 2025 16:34 (aktualizováno)
  • Barvoslepost

    Vidím barvy jinak, než většina lidí. Je to důsledek barvosleposti: vrozené poruchy (nebo dalo by se říct „mutace“), kterou jsem zdědil. Tento článek píšu proto, že občas bych chtěl někomu vysvětlit, jak vidím barvy a bylo by dobré, kdybych to někde shrnul a potom odkázal…
    4. 6. 2025 8:43 (aktualizováno)
  • bpezip: Komprese krátkých řetězců v JavaScriptu

    Pokud jste někdy chtěli komprimovat textová data přímo v prohlížeči nebo optimalizovat přenos krátkých řetězců v aplikaci, je tu pro vás lehká knihovna: bpezip. Je napsaná v čistém JavaScriptu, bez závislostí, a kombinuje několik efektivních technik: Byte Pair Encoding (BPE) – efektivní tokenizace podslov pro kompresi textu, Bit-packing / Frame-of-reference – ultraúsporné kódování čísel, Varint kódování – variabilní délka celých čísel pro token streamy.
    16. 5. 2025 18:36 (aktualizováno)
  • Portuji 27 let starou hru napsanou v C

    Dnešní příspěvek bude o portaci hry Brány Skeldalu, která vyšla v roce 1998. To že to nebyla snadná cesta už dokazuje to, že tento článek vznikl. Pokusím se vypíchnout hlavně různé nástrahy, které si vynutily speciální zacházení Kdo nezná Brány Skeldalu? Hra Brány Skeldalu byla poprvé vydána na podzim v 1998. Za produkcí stojí Napoleon Games, což je (nebo spíš byla) společnost založenou Jindřichem Rohlíkem (který si časem změnil příjmení na Skeldal)…
    30. 4. 2025 12:27
  • Zamyšlení se nad korutinami v C++20

    V tomto příspěvku se vrátím ke korutinám, shrnu v jakém stavu je C++  5 let po zavedení do normy a jaké osobní zkušenosti s korutinami mám. Korutiny v C++ – udělej si sám Stav korutin v době vydání do verze 20 krásně vystihuje tento obrázek Cörutin Jestli někdo doufal, že se v tomto směru něco změnilo od té doby, tak ne, nezměnilo. V C++23 přibyl synchronní generátor, který však spadá pod < ranges> a to je vše. 
    25. 4. 2025 23:10 (aktualizováno)
  • Stroj prostoru

    Pepa se napil trochu piva. V práci by užívat alkohol sice neměl, ale u vrátných a hlídačů nebyli šéfové tak přísní. Všechno v pohodě, na parkovišti se střídala auta, někdo přijel, zaplatil, odjel, přijel, zaplatil, odjel… jen asi před pěti minutami viděl nějakou divnou siluetu, kterou si nedovedl zařadit… že by to bylo z piva? Nepil zas tak moc, ne?
    2. 4. 2025 18:34 (aktualizováno)