Dobrý den,
servisně orientovaná architektura (SOA) je přesně typ architektury, kam headless CMS zapadá. Místo toho, aby firmy stavěly weby uvnitř CMS (monolitická architektura), staví je jako stavebnici z různých služeb poskytovaných formou API.
Na rozdíl od tradiční (monolitické) CMS architektury tak nejsou limitovaní konkrétní technologií a vyhnou se lock-inu na jednoho vendora.
Petr Palas, Kentico
Tak som si vytvoril testovaci ucet v tom vasom headless CMS. Dovolim si trosku analogiu s Wordpressom, ale myslim ze podobnu funkcost je mozne dosiahnut v drupale, typo3 a x dalsich bezplatnych CMS. Vase headless CMS je stale len CMS, neposkytuje viacero roznych sluzieb, stale je to monolit, akurat bez frontendu.
Pre tu srandu som si vyskusal zadefinovat si vlastny typ Contentu, ktorym by mal byt produkt. Skoncil som hned na zaciatku, pretoze sice poskytujete field typu Number, avsak nie je mu mozne nastavit ziadne validacne pravidla (napr. pocet desatinnych miest, celociselnost, len kladne cisla, max rozsah a podobne).
"Na rozdíl od tradiční (monolitické) CMS architektury tak nejsou limitovaní konkrétní technologií a vyhnou se lock-inu na jednoho vendora." - neviem ci myslite vazne tuto vetu, ale zjavne ano. Takze - firma je limitovana konkretnou technologiou - konkretne vasou technologiou a vami ako vendorom - fixne definovanym API, nemoznostou "exportu dat", nemoznostou rozsirovania CMS podla potreby.
Osobne by som vam poradil cely tento blog zmazat a skusit ho napisat znova, za rok, mozno dva, ked trochu vo vyvoji toho vasho uzasneho headless/useless CMS pokrocite. Pretoze aby som momentalne platil $299 MESACNE za CMS, v ktorom mozem mat max 10 pouzivatelov, to by som musel utrpet naraz tupym predmetom do hlavy.
Dobrý den,
děkuji za vyzkoušení a feedback.
Co se týče monolitu: není to monolit ve smyslu "mám dokupy CMS i prezentaci".
Co se týče validace: tento typ validace zatím neumožňujeme, je to v plánu do budoucna.
Co se týče vendor lock-in: Podstatou je, že vaše aplikace získává obsah přes jasně definované API. Pokud se rozhodnete přejít k jinému CMS řešení, můžete relativně snadno nahradit naše API za jiné. Tohle u tradičních CMS nejde - pokud postavíte web třeba na WordPressu, tak jediný způsob, jak ho převést na Drupal, je začít kompletně znovu.
Stejně tak můžete vyexportovat obsah přes naše API. Díky tomu, že je obsah vysoce strukturovaný, není problém ho pak naimportovat do jiného CMS.
Naše nové CMS řešení se neustále vyvíjí a stále je co zlepšovat. Už dnes na něm ale běží celá řada komerčních projektů a s tím, jak každé dva týdny vydáváme nové funkce a vylepšení, roste počet zákazníků, kteří si naše řešení kupují.
Petr Palas, Kentico
Dobrý den,
rozdíl oproti headless WordPressu:
- především headless WordPress je stále postaven na konceptu práce s webovými stránkami a neposkytuje takovou úroveň strukturovanosti obsahu, jakou nabízí Kentico Cloud nebo jiná pokročilejší headless CMS a nepočítá s tím, že obsah bude adaptován na různé kanály
- headless WordPress není standardně SaaS - musíte se starat o CMS, upgrady, security, atd. (ano, můžete použít PaaS hostingy, ale ty zase mají zpravidla omezení ohledně pluginů, které můžete použít)
- headless WordPress nemá standardně CDN - bez toho bude přístup k API pomalý, zejména u mobilních aplikací nebo při vícenásobných voláních v JavaScriptu (ano, můžete si ji koupit, nakonfigurovat a spravovat sám)
Pokud budete chtít, tak WordPress samozřejmě ohnete pomocí různých pluginů k čemukoli.
Krása headless CMS je v jednoduchosti celé architektury z pohledu vývojáře a použitelnosti z pohledu koncového uživatele.
To, že si na webové službě spravujete obsah, nemusíte se vůbec starat o CMS a pouze použijete jeho API ve vlastním kódu, nad kterým máte jako vývojář plnou kontrolu - to je důvod, proč je koncept cloud-first headless CMS stále více populární.
Petr Palas, Kentico
Petr Palas založil Kentico Software v roce 2004. Od té doby z něj vybudoval firmu s více jak dvěma stovkami zaměstnanců a s pobočkami na třech kontinentech. Řešení Kentico každý den pomáhá tisícům firem efektivně oslovovat zákazníky pomocí webových stránek, e-shopů a kampaní, které v něm marketéři připravují a spravují. Koncem loňského roku uvedl Kentico Software na trh nové SaaS CMS, Kentico Cloud, které umožňuje tvořit a publikovat obsah nejen na webu, ale na libovolném zařízení.