Proč musí CMS přijít o hlavu?

1. 11. 2017 12:54 (aktualizováno) Petr Palas

Počet kanálů, přes které konzumujeme digitální obsah, neustále roste. Nejsou to už zdaleka jen smartphony a tablety, ale také chytré hodinky, virtuální a smíšená realita, chatboti nebo Internet věcí. Mít jen responzivní web tak firmám už zdaleka nestačí. Potřebují nástroj, který jim pomůže obsah pro velké množství zařízení tvořit a distribuovat ho do nich. Tradičnímu CMS zde ale dochází dech. Bude řešením tzv. headless CMS?

Co je headless CMS?

Tradiční CMS je navržený tak, aby obsah zobrazoval primárně jako webovou stránku. Jeho součástí je tedy template engine, který vzhled webové stránky řídí. Právě ten bychom mohli označit za „hlavu“ CMS, která určuje, jakým způsobem se obsah uživatelům zobrazí.

Pokud chcete se zákazníky komunikovat na různých zařízeních, máte v podstatě tři varianty řešení:

1)      Pro každé zařízení využijete samostatné CMS.

2)      Vytvoříte několikahlavou saň, tedy software s několika různými enginy, každý pro jednotlivé zařízení.

3)      Nebo hlavu prostě useknete a využijete CMS bez enginu.

První i druhý způsob není zrovna ekonomický, navíc tvořit obsah na několika různých CMS je pracné i časově náročné. Oproti tomu headless CMS je k tvorbě obsahu pro více kanálů doslova stvořené. Umožňuje obsah připravovat a spravovat z jednoho místa. Samo ho pak nerenderuje, ale nechává to na aplikacích pro konkrétní zařízení. Do nich obsah distribuuje prostřednictvím API. Jasně tedy odděluje část přípravy obsahu od vývoje aplikací pro jednotlivá zařízení.

Proč headless CMS potřebujeme?

Jak už jsme zmínili v úvodu, svět se mění a kanálů přibývá. Nechme ale mluvit čísla.

51,3 % lidí brouzdá na internetu na mobilu

Víc jak polovina lidí brouzdá na internetu častěji na svém chytrém telefonu, než na počítači.

Zdroj: StatCounter (2016)

Zdroj: StatCounter (2016)

3,5 zařízení na osobu

V USA používá každý člověk v průměru 3,5 zařízení, na kterých konzumuje obsah.

Zdroj: Consumer Barometer (2016)

Z 5,2 miliard na 162 miliard

Zatímco v roce 2016 se trh virtuální a smíšené reality pohyboval okolo 5,2 miliardy dolarů, do roku 2020 se očekává jeho růst na 162 miliard.

Zdroj: IDC (2016)

Vyplatí se to?

Poznámka autora: Na základě komentářů pod blog postem jsem doplnil tento odstavec pro lepší vysvětlení.

Samotné headless CMS pouze spravuje obsah, takže aplikace („hlavy“) za vás nenaprogramuje. Ušetří vám ale spoustu peněz, práce a starostí s tvorbou a údržbou obsahu. Místo toho, abyste ho vytvářeli znovu a znovu v různých systémech pro různá zařízení, můžete obsah vytvořit jednou a použít ho opakovaně. Vyhnete se tak situaci, kdy například změnu adresy pobočky musíte provést na webu, v mobilní aplikaci, v chatbotu a v další kanálech samostatně.

Je ale headless CMS řešením pro každého?

Pokud vám stačí web a nepotřebujete využívat další komunikační kanály, nejspíše si vystačíte s tradičním CMS a nemusíte nic měnit. Jestli ale chcete tvořit obsah pro více různých zařízení, může pro vás být headless CMS ideálním nástrojem.

Chcete se o headless CMS dozvědět víc? Přečtěte si našeho Průvodce světem headless CMS (v angličtině).

Sdílet