Hlavní navigace

Dáváte si pozor na Cloud Washing?

14. 9. 2017 14:01 | Petr Palas

Bez nástrojů v cloudu si mnozí z nás už jen těžko dokážou každodenní život představit. A jak je patrné z aktuálního Magického kvadrantu Gartneru pro Web Content Management, cloudové řešení je běžné i u systémů pro tvorbu a správu webového obsahu, protože ho nabízí většina poskytovatelů CMS. Problém je ale v tom, že často nejde o software, který by byl pro cloud přímo vyvinut. Namísto toho se můžete setkat s tradičními CMS, která jsou pouze hostovaná v cloudu. I přesto se v jejich názvu objevují slova jako „PaaS“, „SaaS“ nebo jednoduše „Cloud“. Vůči zákazníkům to rozhodně není fér a tak není divu, že si ve světě tento jev už vysloužil své vlastní označení – cloud washing. Jak a proč se mu vyvarovat?

Když se řekne CMS v cloudu, většina z nás si automaticky představí benefity, které by toto řešení mělo přinášet. Do cloudu typicky přecházíte, když se potřebujete vymanit ze zkostnatělosti starého řešení, když hledáte větší flexibilitu a když potřebujete obsah webových stránek nebo aplikace rychleji přizpůsobovat potřebám svým i svých zákazníků. Prostě chcete být více agilní. Ale ouha. Pokud si vyberete řešení, které se jako cloudové pouze tváří, o všechny tyto výhody přijdete.

S jakými typy CMS v cloudu se tedy na trhu můžete setkat a na co si dávat pozor?

Váš starý známý v novém prostředí: Managed hosting v cloudu 

Pro poskytovatele CMS je nejjednodušším řešením, jak do cloudu naskočit, zřízení cloudového managed hostingu pro svůj stávající systém. Pro uživatele to ovšem žádná velká výhra není.

Od poskytovatele tato varianta sice nevyžaduje žádné velké změny na stávajícím produktu, na stranu druhou mu ale přináší velké množství manuální práce s instalací a konfigurováním CMS jednotlivým klientům. A pak taky nutnost živit celou armádu administrátorů, která se bude následně starat o výkon, upgrady a bezpečnost takto nainstalovaných systémů. Takováto lidská síla už něco stojí a náklady na ni se chtě nechtě musí na ceně CMS projevit.

Cena je ale jen jedna část problému. Tím druhým, větším, je absence potřebné agility. Posuďte sami: Pokud chcete nasadit nový kód na váš web, poskytovatel ho většinou musí nejdříve otestovat ve zkušebním prostředí a až poté ho skutečně nasadí. To samozřejmě nějaký čas zabere a o agilním přístupu, který byste od cloudu čekali, nemůže být vůbec žádná řeč.

Variantu managed hostingu v cloudu byste měli zvažovat pouze v případě, kdy chcete outsourcovat management svého existujícího CMS a svůj web rozvíjet pouze málo a nepravidelně.

Na půli cesty: CMS jako PaaS

Druhou formou je CMS nabízený jako PaaS řešení. Jedná se v podstatě o unifikovaně nakonfigurované CMS, které svému poskytovateli umožňuje automatizovat to, co by v cloudovém managed hostingu musel dělat manuálně. Jinak jde ale opět o klasické CMS, pouze převedené do cloudu.

Z logiky věci by toto řešení mělo být nákladově přijatelnější a změny by na váš web měly být nasazeny rychleji, než je tomu v případě managed hostingu. I přesto vám PaaS model nedokáže nabídnout potřebnou ladnost a efektivitu, na kterou jste u skutečně cloudových služeb zvyklí.

Typicky jste totiž limitováni přednastaveným prostředím a nemáte možnost na svém webu využívat potřebné pluginy nebo dělat nutné customizace kódu. Zároveň máte omezenou kontrolu nad prostředím hostingu a po každém upgradu systému musíte svůj web otestovat a opravit aktualizací vzniklé chyby.

Skutečně cloudové řešení: CMS jako SaaS

Ve většině případů platí rovnice cloudové CMS poskytované jako SaaS řešení = CMS vyvinuté přímo pro cloud. Takto vytvořené CMS je všem uživatelům po celou dobu poskytováno ve stejné podobě, se stejnými aktualizacemi, bezpečnostní i výkonem. Systém je od začátku koncipován tak, aby dokázal sloužit milionům zákazníků v jediné cloudové instalaci, namísto toho, aby ho poskytovatel každému zákazníkovi instaloval zvlášť. Uživatel se díky tomu nemusí o nic starat a může se soustředit čistě na tvorbu obsahu a samotný vývoj.

CMS nabízené jako SaaS může být pro svého poskytovatele výhodnější i z hlediska nákladů. Přidání nového uživatele systému je automatizované a náklady na něj tedy minimální. Nepotřebují člověka, který by zákazníkovi systém nainstaloval a nastavil. To se samozřejmě pozitivně projeví i na ceně CMS. Startovací cena systémů poskytovaných jako SaaS je zpravidla nižší než u tradičních CMS, a proto jde o řešení dostupné i pro menší projekty.

Jak se nenechat „cloud-washovat“?

Ať už se rozhodnete pro PaaS nebo SaaS model, vždy si dávejte pozor, zda je dané CMS skutečně tím, za co se vydává. Pomoci by vám v tom měly následující otázky.

Pokud si chcete potvrdit, že je nabízené CMS skutečným PaaS řešením:

  • Jakým způsobem můžu nahrát vlastní kód? Můžu to udělat sám, nebo musím počkat, až to udělá někdo na straně poskytovatele?
  • Jak jsou řešeny upgrady a hotfixy? Musím je nejdřív s někým probrat, nebo jsou dělány automaticky?

Pokud si chcete potvrdit, že je nabízené CMS skutečným SaaS řešením:

  • Má každý uživatel vlastní kopii CMS, nebo všichni sdílí jednu instalaci?
  • Budu mít k dispozici vždy aktuální verzi softwaru jako všichni ostatní uživatelé?
  • Jak na stránky přidám svůj vlastní kód? Jsem omezený jenom na předpřipravené šablony, nebo mohu vyvinout web na míru svým potřebám?

A to je vše. Přeji šťastnou ruku s výběrem toho správného cloudového CMS, které vašemu webu a online podnikání dodá agilitu tolik potřebnou pro úspěch.