Neviem či budete so mnou všetci súhlasiť, ale mne sa staré DOSové hry vidia naozaj lepšie ako súčasné. Prečo? No, pokúsil som sa najisť nejaké dôvody. Samozrejme je to aj o vkuse.
Keď si porovnáte nejakú starú a nejakú novú hru, čo uvidíte? Uvidíte, že tá stará nemá takú vymakanú grafiku, animácie, zvuky, efekty, atď. Zoberme len tak pre príklad Prince of Persia. Toho úplne prvého. Je tam len jednoduchá grafika, malé rozlíšenie, síce sú tam pekné animácie ale súčasný „gembler“ by asi povedal že tá grafika za veľa nestojí. A predsa túto hru hrám radšej ako napr. Prince of Persia: The Sands of Time. Ďalej si pre príklad môžme zobrať hru DOOM 1 ktorá sa mi tiež celkom páči. Je to asi jediná strieľačka ktorá ma zaujala.
Poďme teda rozobrať prečo sú tieto hry také dobré.
Napriek tomu, že tieto hry nemajú dobrú grafiku, sú veľmi dobre prepracované. Väčšina súčasných hier si zakladá na realistickej grafike, správnych stereo zvukoch, a pod. ale pritom nie až tak dbajú o prepracovanie samotného gameplayu. A zase vo väčšine starých hier nieje prepracovaná grafika ale je tam veľmi prepracovaný gameplay. Zoberme si zase napr. hru Prince of Persia. Sú tam výborne vyladené také maličkosti ako skoky, chodenie cez tie ostré klepajúce platne, súboje a levely. Takéto veci vo väčšine súčasných hier chýbajú. Sústredia sa len na základnú predstavu o tom čo sa bude v hre robiť a veľmi sa sústredia na grafiku a efekty. A preto nerozvinú do dokonalosti takéto maličkosti.
Ďalším dôvodom prečo sú tieto hry tak dobré je, že sa v nich veľmi neberie ohľad na to či to hráč zvládne. Tieto hry sú spravidla náročné a často vyžadujú logiku. Väčšina súčasných hier sa ako keby bojí, že náročnosť hráčov odradí. Opak je pravdou (aspoň v mojom prípade), čím je hra náročnejšia, tým viac času si pri nej užijem.
A tak keď hrám, si spravidla otvorím DOSBOX a púšťam staré hry pretože ma bavia. Samozrejme existujú aj nové dobré hry, napr. Teeworlds alebo SuperTuxKart. Tie hrávam tiež ale predsa na tie DOSové nemajú.
trochu generalizujes - treba dune2 je proti starcraftu skoro nehratelna protoze tenkrat se ten zanr teprv rozvijel neresily se veci jako micromanagement.
dost lidi co takhle remca je postizeno svoji nostalgii, objektivni stanovisko muzes mit pouze ke hram ktere si tenkrat nehral, ale pustis si je dnes a srovnavas je vedle novejch her.
a pak tu mas dnesni pecky jako fallout3 - herni svet propracovany do detailu, jak je ve falloutech zvykem.
jinak to ze se vsechno orientuje spis na vzhled je pochopitelne protoze ucel je zaujmout na prvni pohled casual uzivatele ;) plati to o vsem - o webu, operacnich systemech, snad dokonce i hudbe a filmech.
Mě příjde že starší hry byly jednodušší na ovládání, napříkad Wolfenstein - 4 zbraně a tím to haslo. V dnešní době jich je hádám tak dvacet a klávesových zkratek tolik, že na ně pomalu nestačí celá klávesnice. Kde jsou ty časy kdy jsme si vystačili s 1-4 pro přepínání zbraní, 4 šipkama pro chůzi a možná nějakým tím mezerníkem a enterem?
Třetí rozměr mi příjde že zkazil všechno co tu bylo, hra je najednou složitější a....hráč prostě dostal svobodu (třetí rozměr) a snaží se ho na maximum využívat až brzy narazí na hranice (projde město a hra končí protože lenost/technologie/finance nedovolí naprogramovat větší herní plochu...která stejně někomu nebude dostačovat).
Obecně třetí rozměr mi příjde jako něco....co do her nepatří. Třeba ten Prince of Persia, prostě jednoduchost, všechno se dalo jednoduše pochopit a mělo to svoje kouzlo. Ve 3D bude někdo těžko skákat v chodbách aby spadnul strop....
Bohužel je to tak. U dnešních her mívám občas takový pocit, že se řídí heslem, čím je ta hra jednodušší, tím ji člověk rychleji dohraje a tím rychleji si půjde koupit další. Možná je to také tím, že ze starých dob většina her upadla v zapomnění a uchovaly se jen ty největší skvosty. I když i v dnešní době se najdou zajímavé kousky s velice propracovaným herním systémem nebo myšlenkou (třeba Portal), nebo nerealistickým nicméně zajímavých grafickým zpracováním (např. taková Eufloria). Nicméně hledat mezi těmi masami stereotypních nudných nic neříkajících tuctovek dá občas práci.
staré dosovky hrajem strašne rád, ale nemyslím si, že novodobé hry sú oproti nim horšie. na dosovkách mi vadí najmä, že majú veľmi krátky gameplay. čo z toho, že sú super zábavné, keď ich dohrám za 3 hodinky?
k Princovi: ten prvý princ je podľa mňa prehodnotená hra. na svoju dobu mi poskytla dosť zábavy, ale keď som ju nedávno spustil, s výkrikom nudy som vyskočil po 10 minútach z balkóna. (z tých 3D princov som hral ešte warior within, čo sa mi kvôli temnej atmosfére páčilo - pôvodný princ naproti tomu nemá žiadnu atmosféru)
z dosoviek mám najradšej Death Rally
Souhlasím a řekl bych, že jsou legendární proto, že v té době měli k dispozici výrazně slabší hardware a tím pádem s ním nemohli dělat psí kusy jako teď. Co neutáhly "efekty", musela dohnat hratelnost a zábavnost. Možná je to taky tím, že programátoři psali různé šílenosti (Lost Vikings, Stunts, Tunneler), protože je to prostě bavilo*. Třeba System Shock je pro mě dodnes nepřekonaný, protože takovou kyberpunkovou (a řádně děsivou) atmosféru jsem už žádné jiné hry nezažil. A samozřejmě v tom bude kus nostalgie, protože první hru jsem hrál na Didaktiku :~)
I mezi novějšími hrami se najdou skvosty - Baldur's Gate, Fallout 1, Half-Life, série HOMAM, Planescape: Torment (pro mě nejlepší RPG co kdy vyšlo) - ale těch nezapomenutelných už mezi nimi tolik nebude.
* "dřív lidi dělali hry pro zábavu a ne pro peníze" se říkalo už od počátku her, takže berte s rezervou
Zacinal som hrat a programovat na PMD-85 (Assembler 8080), Didaktiku Gama (Assembler z80), neskor Amiga 500, 1200, potom PC a teraz parim na PS3 a jednoznacne musim povedat, ze terajsie hry su super a este lepsie nas cakaju. Nostalgia je sice pekna vec,ale neda sa ujst casu :-) Mojim malym ratolestiam ked ukazem v emulatore pecky, na ktorych som zacinal ja, tak sa smeju :-) [Manic Miner, Jet Set Willy, International Karate, Laser Squad, Nether Earth, ... ] Dnesne hry ponukaju podla mojho nazoru fantasticku grafiku a uzasnu atmosferu.
Pri spravnych podmienkach sa priamo stavas ucastnikom deja, vychutnas si excelentne zavody pri hre cez network ..... Na stare dobre casy budem vzdy so slzou na krajicku spominat, to je jasne ...
9:
Jo, Crusader byla vec na ktere jsem si poradne uletel. Mam takovej zvyk se v hrach spis vrtat, nez je hrat... a on ma Crusader vestavenou schopnost zmeny prostredi. Neni to plnohodnotny editor, ale ten prvni level jsem si prestavel na pevnost s plne automatizovanym bezpecnostnim systemem.
Pak byla sranda to vsechno vyhodit do vzduchu najednou. Fakt pekna hra.
mne sa najviac z heroes hier páči jednotka. Dôvod? Je to maximálne primitívne a jednoduché. Malá plocha, menej možností, takmer neuveriteľné možnosti kúzlenia, no komu lepšie? :)
Niekoľko odlišných národov a jednotiek a hrdinovia, čo sa neustále zlepšujú. To k mojej spokojnosti plne postačuje :)
Můj názor je, že právě ta nedokonalá grafická a zvuková stránka mnohdy dělá ty staré dosovské hry tak zábavné. Tam kde nestačí počítač si totiž vypomůže mozek fantasií. Vemte si například takového Dungeon Mastera. Ono to snad má jenom šestnáct barev, animace minimální, zvuky takové nějaké divné, ale když to člověk hraje pár hodin tak najednou už nevnímá tu technickou stránku věci ale je plně ponořen do děje a opravdu se plouží temným sklepením s mečem v ruce a umírá hlady. Tohle moderní hry nabídnout nedokáží, díky své dokonalé technické stránce nenechávají fantasii vůbec žádný prostor...
Take jsem herne vyrustal na DOSu a kdyz jsem prechazel na Linux, teoreticky mohly byt jeste hry necim, co by me pohnulo pouzivat i Windows. Nestalo se, ve srovnani se DOSovkami me oslovila maloktera. A takovym Wizardry VII se nevyrovnalo dodnes nic :), alespon z toho, co jsem mel moznost zkusit (v RPG) ; vykouzlit tak moc s tak minimalistickym vizualnim a zvukovym prostredim, pred tim dodnes smekam. Nekdo tu zminoval Fallout, tak 1cka, ta byla opravdu vytecna.
Těžko říct, jestli staré hry byly lepší. Podle mě byly prostě jiné. pařím už víc než 20 let a her jsem prošel celou řadu. A ačkoli mám Crysis, Fallout 3,Assassins Creed, WoW, PES atp. občas prostě pustím i OpenTTD nebo skvělé death rally.
Občas mě to chytne a nějakou starší hru si musím nainstalovat a zahrát. Už pár let se neustále vracím k Tropicu, Jagged Alliance 2, nebo ziňovanému OpenTTD či Sim City 4.
Stejně tak je možné, že za pár let budeme s nostalgií pouštět Crysis apod. Nedá se říct že současné hry jsou lepší/horší. Stejně tak lidé chtějí nové auto, ale najdou se tací, kteří jezdí ve veteránech. Ale ti veteráni patří většinou k tomu lepšímu. Přeci jen i před 15-ti lety vycházely hry, ze kterých trháky nebyly, dokonce by se dalo i říct, že stály za...
Ja som tiež ako prvé hrával DOSové hry, napr. taký Jazz Jackrabbit 1 ma neuveriteľne bavil. Neskôr aj PoP, TTD a no nejdem ich všetky vypisovať, je ich viac než dosť...
V poslednej dobe ma najviac zaujala hra Minecraft, ktorá grafikou pripomína práve staré 8bity, avšak je 3D, je multiplatformová a je haluzná... Myslím, že rozhodne stojí za to!
Tak napriklad ja som vyrastal na Command & Conquer 1 a Red Alert 1/2 , Warcraft 1/ Warcraft 2, StarCraft som hraval s uplnym nadsenim ... uplna parada to bola ... proste prisiel som zo skoly a tesil som sa ze dnes obsadim dalsie uzemia a podobne .... toto sa mi uz dnes nestane ... dnes pustim hru prejdem niekedy ani neprejdem a zmazem a o tyzden ani neviem ci som nieco hral ...
Na tie stare tituly ale spominam s radostou :-)
Inak ta grafika je relativna :-D lebo v tej dobe sme mali monitory s 13-14 palcami takze tych 640x480 nebolo az take zle :-) ako ked si ich pustim teraz na 23palcovom monitore :-) Pamatam si ked som videl prvy krat v zivote Starcraft na mojej 133Mhz :-D to bola grafika :-D 13 palcovy monitor :-D maximalne rozlisenie 800x600 krasne sa tam tocili vrtulky animacie no proste bomba.
Dnes ked som si nainstaloval rôzne pokracovania tych starych hier ako Red Alert 3, Age of Empieres tak som to po pol hodine aj zmazal ....
Dnesnym hram uchadza hratelnost, dej a sustredia sa len na grafiku .... napr ja by som na ziadnej strategii nepotreboval 3D na co ??? uplne pohode bol starcraft alebo age of empieres 2
Grafika nieje az taka dôlezita a potvrdzuje to aj fakt ze starcraft 1 sa hrava este aj dnes :-) a vdaci tomu dômyselnosti gameplay a ako to je vsetko prepracovane :-)
24: Taky jsem vyrostl na C&C, Red Alertovi, Warcraftu 1 (hrali jsme jej po seriovem kabelu), Retalu a spol. Mam doma i posledni Red Alert 3. Zabava je to sice stale, ale asi jsem uz na takovou zabavu stary. Proste me do nevydrzi bavit tak dlouho. Hraju treba 10 minut a prestane me to bavit. Nainstaluju si treba stareho Red Alerta a je to stejne. Prestane me to brzo bavit. Ta moje nechut hrat hry je asi vekem. Rikam si, ze bych mohl udelat tolik uzitecnejsich veci a radeji to vypnu. Nainstaloval jsem si eduke32 a chtel si zahrat. Pradni grafika, rozliseni 1680x1050. Ale co je mi to platne kdyz po 5 minutach hrani se mi zveda zaludek. Asi oci nestihaji. Pak je ta zabava pryc.
Naprosto souhlasím s 17. Atrament. Zapojení fantazie, člověk si musel domýšlet, to je to co mě vtáhlo do hry. Člověk se tak stal jakýmsi spolutvůrcem. Musel si hru dovytvářet alespoň ve svý hlavě.
Podobné pocity jsem zažíval třeba u starých večerníčků jako Bob a Bobek. Grafika nic moc, ale dávala prostor fantazii a i ty příběhy byly zábavné. Ty nové díly jsou graficky vymazlené, ale nebaví mně to. A nejni jen tím, že jsem zestárl. Na staré díly se podívám rád.
Na grafice skutečně nezáleží. Viz třeba textové hry, logické hry apod.
Vzpoměl jsem si na tuhle klasiku
http://freehry.doupe.zive.cz/recenze/stratego-marsal-a-spion/
Nesouhlasim, spousta starych her taktez za nic nestoji... trh byl tehdy nasyceny mizernymi tituly stejne jako je tomu dnes.
Tvuj nazor je zastinen nostalgii ze vzpominek na kvalitni hry, ktere te samozrejme bavili... ty nekvalitni nejspis ani neznas, protoze se k tobe treba ani nedostali nebo si na ne uz proste zapomnel, pac za to proste nestali. Velmi maly pocet her za neco opravdu stal a s radosti si je zahraju i dnes.
Sam mam stare hry tez rad, vlastnim C64, Segu MegaDrive, NES, ci s velkou chuti spustim emulator a vytahnu gamepad... ale z celkoveho poctu existujicich her na dane platformy jich opravdu jen male procento za neco stoji.
Osobne je pro me nejlepsi RPG Might and Magic (6,7,8)... coz je sice uz oproti DOSovkam novejsi, ale z dnesniho pohledu uz je to proste stare, tak ci tak.
Je treba se na to divat realne... je hloupost se soustredit pouze na stare hry a zatracovat nove, ci to delat naopak... kvalitni hry existovali, existuji a urcite budou existovat a vzdy si rad zahraju kteroukoliv, at uz z 1988 nebo z 2011. Je skoda se o ne pripravit jen kvuli predsudkum, ze je hra moc stara a ma osklivou grafiku a nebo tvrdit, ze nove hry uz za nic nestoji a smrdlat si jen ty stare.
[3] Fallout 3, ze je propracovany svet a priklad kvalitni soucasne hry? Ja jsem videl omezenou atmosferu, spoustu poletujiciho prachu, opakujici se prostory naprosto bez napadu a horsi pribeh. OK, je to Fallout, stoji to na dobrem napadu a zaklade, ale zase tak dobra mi ta hra neprisla.
K autorovi - ja bych nerekl, ze ty stare hry jsou narocne a slozitejsi. Naopak jsou vetsinou jednodussi nez jejich nasledovnici, coz je cini vic zabavne. Vezmi uz jenom 3D vs izometricky pohled - 3d je slozitejsi na ovladani. To same ohledne featur, tech maji nove hry proste vic {typicky Civilization...).
[32]: Stare hry maji opravdu vyssi obtiznost, prave kvuli sve jednoduchosti... ty srovnavas isometricke vs 3D, takze pomerne uz novejsi zalezitosti. Starsi hry jsou mnohdy temer nedohratelne, protoze je nasazena neskutecna obtiznost + nemoznost savovat (to se tyka predevsim her ze starych konzoli) + omezeny pocet zivotu a pokracovani... clovek pak na hre, ktera mela treba jen 10 levelu stravil pulroku, nez se v ni stal mistr a pokoril ji. Prikladem budiz takova Contra, kde je jeden zasah = smrt a mas omezeny pocet zivotu a pokracovani. Samozrejme dohrat se da, ale urcite to neni tak, ze k tomu sednes a na prvni pokus ji das... coz dnes u ruznych 3D strilecek neni zas takovy problem.
[30]: "Tvuj nazor je zastinen nostalgii ze vzpominek na kvalitni hry, ktere te samozrejme bavili..."
Uz po treti krat hovorim ze moj nazor nema nic spolocne s nostalgiou. Hovoril som to uz v komentari 5 a 26. Ja som tipek z novej generacie :-D.
"Je treba se na to divat realne... je hloupost se soustredit pouze na stare hry a zatracovat nove, ci to delat naopak..."
Ano aj v dnesnej dobe vychadzaju dobre hry napr. Trackmania ktoru aj hravam. Dalsie hry zo sucasnosti ktore ma bavia su napr. Teeworlds.
[34] Sorry, necetl jsem ty komentare :) coz stale ale nic nemeni na mem nazoru... jednoduse se na tvoji otazku "proc jsou stare hry tak dobre?" da odpovedet tak, ze dobre hry vzdy existovali a stale existuji. Ale urcite to neni tim, ze by se driv delaly lepsi hry. To spis naopak... trh byl nasyceny podradnymi tituly, ktere kanibalizovaly na zakaznikovy, jelikoz ten si nemohl snadno zjistit, co je dobre a co neni (nebyl internet).
Osobne se drzim sveho motta, ze je jedno kdy si hru zahraju, dobra hra bude vzdy dobra a to i za 10 ci 20let... kdyz jsem zjistil, co vsechno za hry mi uteklo na konzolich typu NES a SNES (v mladi jsem vlastnil pouze C64, stale ho mam, plne funkcni, vcetne mechaniky na 5,25" diskety (tech mam asi 60 a tez jsou funkcni - kdo by to byl rekl, na 3,5" se stacilo spatne podivat a uz odchazeli) tak jsem rad, ze jsem se k nim zpetne dostal a zahral si je.
Hlavne 2D plosinovky jako je Castlevania ci Metroid. Bohuzel zrovna Metroid na NES je postizen svym starim a jednoduchosti, a na sve novejsi bratricky z SNES ci Gameboy Advance nema (ty jsou fakt spicka a dovoluji podstatne vic, hlavne co se tyce ovladani).
Som niekto (napr. Chuck Norris). Mám rád programovanie, linux, filozofiu, a prírodné vedy.